DDR4-minne under 40 kronor per gigabyte

Permalänk
Melding Plague

DDR4-minne under 40 kronor per gigabyte

Prisutvecklingen på DDR4-minnen fortsätter nedåt och har på endast tre månader sjunkit med nästan 20 procent. Samtidigt blir minnesmoduler på 16 GB allt vanligare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart är väl DDR4 betydligt billigare än DDR3, lite som när DDR3 gick om DDR2. Kanske dags att passa på att köpa DDR3 medan det fortfarande är standard

Permalänk

Hade ju också varit fint med ordenltigt prisdrop på DDR3 medans man anvädner det

Men är bra att priset är åt rätt håll iof

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Inaktiv

Helskotta! Jag som har 32gb DDR4 2400mhz liggandes. Hur mycket kan jag få för dem? Det är Crucial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Helskotta! Jag som har 32gb DDR4 2400mhz liggandes. Hur mycket kan jag få för dem? Det är Crucial.

32*40

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Önskar att Zen får moderkort med 16 DDR4 platser eller fler.

Permalänk

Jag passade på att investera i 64GB då det är så billigt, kostade mig 2957kr. När jag köpte Crucial 32GB 2400Mhz 2014 så kostade dom 5000kr.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SolidReactor:

Önskar att Zen får moderkort med 16 DDR4 platser eller fler.

Om det exempelvis skulle komma tillsammans med MCM-varianterna kommer det kosta multum. Ingenting du lär se i konsumentprodukter. Tänk bara hur mycket plats det tar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Helskotta! Jag som har 32gb DDR4 2400mhz liggandes. Hur mycket kan jag få för dem? Det är Crucial.

Så viktigt är det väl inte?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Så viktigt är det väl inte?

Göteboooooooorg

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

Dags för en brand eller översvämning snart då?

Permalänk
Medlem

Sitter på en core i76700k oklockad och har nu 8 gig ram. Ska införskaffa nytt gfx-kort till hösten för att byta ut mitt nuvarande 280x. Är det värt då att passa på att skaffa mer ram också och satsa på 8 gig till så man kommer upp i 16 gig ddr4? Nytt gfx kort blir antingen 1080 eller AMD:s motsvarande.

Permalänk
Medlem

Ska snart köpa nya till min X99 rigg så bra nyheter, fast ska man satsa på?

Vill ha mycket ram, check

Vill ha snabbt ram, check

Vill ha billigt ram, check

Omöljgt?

Vilken avvägning får man göra, jag menar 128GB är ju knappast något jag behöver hemma och kanske inte ens 64GB? Så frågan är satsar man på 16GB snabbare DDR4 eller 32GB slöare DDR4, har nu 16GB 2400MHz och vill uppgradera, så mer el bättre?

Vore kul att läsa en utförlig Sweclockers review/guide gällande olika DDR4, klasser, märken, hastigheter, mängd, överklock resultat osv alt i en härlig mix där man utser betyg och rekommendationer.

Kanske finns en riktigt utförlig en redan uppe som jag på något sett missat?
Annars, snälla fundera på om det är genomförbart, vore riktigt bra nu när DDR4 är mainstream.

Permalänk
Medlem

Mm det här blir nästan som en katastrof mätare! Om en vecka blir det nog lite översvämningar så det jämnar priserna.

Permalänk
Medlem

Nästa upgrade trycker jag in 64GB bara för att

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Sitter på en core i76700k oklockad och har nu 8 gig ram. Ska införskaffa nytt gfx-kort till hösten för att byta ut mitt nuvarande 280x. Är det värt då att passa på att skaffa mer ram också och satsa på 8 gig till så man kommer upp i 16 gig ddr4? Nytt gfx kort blir antingen 1080 eller AMD:s motsvarande.

Dyr CPU om du inte ska klocka. Angående ram minne så beror det på vad du ska göra. Ska du surfa på datorn behöver du egentligen inte en så snabb processor heller särskilt mycket, och inte mer ram. Ska du spela så börjar vissa spel ha 16 GB som rekommenderat även om 8 GB räcker för de flesta spel. Håller du på med videoredigering, fotoredigering eller något liknande kan man fort komma upp i höga mängder minnesanvändning. Jag själv köpte 32 GB då jag ofta använder 10-20 GB minne. Det är så billigt ändå så ska du kanske köpa ett 1080 bör du inte snåla in på hundralapparna för 8 GB minne extra.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Så viktigt är det väl inte?

*badum, tss!*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Dags för en brand eller översvämning snart då?

Jag tänkte samma sak! måhända är man cynisk men det har ju kommit lite "väl" lägligt ibland så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Så otroligt gött så det inte är klokt. Det är fortfarande lite väl dyrt, men vanligt folk kan nu ändå bygga en skaplig server hemma.

Undra om vi kommer få en virtualiseringsbom när allt fler skaffar mer ramminne? Liksom vad finns det för argument för datornördar som enbart kör windows att åtminstone inte köra linux virtuellt?
Detsamma gäller alla hypervisor (bl.a. Esxi), alla riktiga nördar borde ha en sådan. Men ramminne har varit dyrt och folk får prioritera. Nu när man snart kan få 32GB nästan gratis och billig cpu och hårddisk likaså, så vad är argumenten kvar för en riktig nörd att ej ha en hypervisor hemma? (argumentet tidsbrist, så riktiga nördar offrar lätt socialt liv framför att spendera mer tid ensam vid datorn)

Permalänk
Medlem

Är ju en bra utveckling . Köpte mina 4x4 ddr4 moduler när kom och kostade då 2199kr . Så dom får hänga med ett tag till om dom skall betala sig 😭

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@kaptenperre: Ah glömde skriva användningsområden. Spel/stream/videoredigering/film ganska blandat mao. Jag tycker nog som du där att dumt att snåla in. Ska avvakta och se om det kan bli ngn rea på datorkomponenter i sommar och se om man kan fynda lite där bara. Annars får det nog bli lite extra ram.

Permalänk
Medlem

Vad bra. ångrar lite att man inte satsade på 128 eller 256, hade varit otroligt nice med stor cache för allt skit man gör, 1gbit blir ändå ganska mycket data man behöver packa upp sen..

Permalänk
Avstängd

Hoppas det leder till att vi får se fler och billigare DDR4-3200 minnen.

Permalänk
Medlem

bra att det blir vanligare med 16gb moduler, har ju varit så förbannat dyrt

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

[...] Så frågan är satsar man på 16GB snabbare DDR4 eller 32GB slöare DDR4, har nu 16GB 2400MHz och vill uppgradera, så mer el bättre? [...]

Senast jag kollade upp det så var det makalöst liten prestandavinst mellan olika hastigheter so fort man kom över ~2000MHz så mestadels ignorera hastigheten och köp den mängd GB du vill ha.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

16GB är väl mer än tillräckligt. Ytterst få spel som behöver mer än 8 fortfarande så 32 känns Overkill men när priset är så lågt så varför inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

16GB är väl mer än tillräckligt. Ytterst få spel som behöver mer än 8 fortfarande så 32 känns Overkill men när priset är så lågt så varför inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Börja virtualisera. Kör några windows server och linux maskiner på din dator samtidigt som du spelar och 16GB räcker ej länge. Jag hoppas som sagt att detta kan leda till att folk gör mer med sin dator, då argumentet ram är svindyrt bara minskas.

Skrivet av TheSlicker:

Senast jag kollade upp det så var det makalöst liten prestandavinst mellan olika hastigheter so fort man kom över ~2000MHz så mestadels ignorera hastigheten och köp den mängd GB du vill ha.

Tänkte på samma sak. Dessa tester är extremt fokuserade på enbart spel, men 2400MHz tror räcker åt de flesta, det jag är ute efter några som har bra kvalite. Där min fundering är att köpa 3000Mhz minnen och köra dessa i 2400Mhz, är dessa då mer stabila?

Permalänk
Medlem

Dags för en recension/prestandatest och jämföra lite kanske?
Hur stor skillnad gör det med 8 vs 16 vs 32GB osv? 2133mhz, 2400, 3000? Vad är mest bang for the buck?

Hade varit väldigt roligt att läsa något sådant test faktiskt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Dags för en recension/prestandatest och jämföra lite kanske?
Hur stor skillnad gör det med 8 vs 16 vs 32GB osv? 2133mhz, 2400, 3000? Vad är mest bang for the buck?

Hade varit väldigt roligt att läsa något sådant test faktiskt.

Hur stor skillnaden är mellan 8 och 32gig kan du väl tänka själv. Du kan köra program totalt för 8gb ram, och annars är de 32gb.

Mer ram = mer skit uppe samtidigt. Personligen kört på 16gig senaste 4.5åren, aldrig brytt mig i hur många sidor och tabbar jag har uppe och de har flytit utmärkt. Lyckades cappa de några gånger under rendering. Men 8gig börjar ju inte bli helt omöjligt att fylla i dagens standarder. Fanns en tid då man stängde av allt annat än spelet för att de inte skulle vara massa onödiga grejer igång. Idag är folk lata med de.

Vad räknas egentligen som standard idag undrar jag, valen har ju blivit oerhört mycket mer nu.

När de enbart var ddr3 så var de ju typ 1333mhz = billigt 1600mhz = standard 2133 = maxad. Äre någon skillnad mellan ddr3 i 2133 och ddr4 i samma speed.

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Angående ram minne så beror det på vad du ska göra. Ska du surfa på datorn behöver du egentligen inte en så snabb processor heller särskilt mycket, och inte mer ram.

Beror också på hur man surfar. Själv har 16GB och behöver 32GB då mitt system ligger och tuggar på 6-8GB när jag bara surfar. Men då brukar jag ligga på 30-100 flikar beroende på så när jag drar igång spela och andra program kan det bli lite tight.

Har även lyckats få slut på VRAM på mitt gtx 580 (1,5GB modellen) när jag spelade Rainbow Six Siege och hade twitch och andra grejer på min sekundära skärm.

Skickades från m.sweclockers.com