Varför säljer ni begagnade produkter som nya?

Permalänk

Varför säljer ni begagnade produkter som nya?

Bad brorsan plocka upp en mus hos er då min pajat, fick hem den strax därefter - använd med slitage på fötterna och dåligt paketerad inuti (uppskuren tejp och alla delar låg löst, garantiboken/manualen var böjd och allt såg allmänt slitet ut - tveksam till att tillverkaren skickar varan till er på det viset). Om ni nu skall sälja vidare butiksexemplar eller returnerade och tydligt använda produkter får ni tar er i kragen och sälja dem till reducerat pris och klargöra att man betalar för en använd produkt.

Dessvärre har butiken hunnit stänga så jag får leva med laptopen så länge, men jag vill verkligen veta om detta är praxis eller inte?

Permalänk
Medlem

tror att du är lite ute och cyklar, eller är det jag som är ute och cyklar?
du har nog råkat laddat upp ett pm på ett forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

tror att du är lite ute och cyklar, eller är det jag som är ute och cyklar?
du har nog råkat laddat upp ett pm på ett forum

Eller ställt en fråga till Inet i dess forumdel här på Swec

Trevlig cykeltur

/SSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantastisk:

Bad brorsan plocka upp en mus hos er då min pajat, fick hem den strax därefter - använd med slitage på fötterna och dåligt paketerad inuti (uppskuren tejp och alla delar låg löst, garantiboken/manualen var böjd och allt såg allmänt slitet ut - tveksam till att tillverkaren skickar varan till er på det viset). Om ni nu skall sälja vidare butiksexemplar eller returnerade och tydligt använda produkter får ni tar er i kragen och sälja dem till reducerat pris och klargöra att man betalar för en använd produkt.

Dessvärre har butiken hunnit stänga så jag får leva med laptopen så länge, men jag vill verkligen veta om detta är praxis eller inte?

Du har inte råkat köpa något från fyndhörnan då?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

@Varg: Nope, samma pris som på hemsidan(butikpris) och låg enligt utsago inte som fyndvara. Hade accepterat om något varit öppnat, men inte slitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fantastisk:

Bad brorsan plocka upp en mus hos er då min pajat, fick hem den strax därefter - använd med slitage på fötterna och dåligt paketerad inuti (uppskuren tejp och alla delar låg löst, garantiboken/manualen var böjd och allt såg allmänt slitet ut - tveksam till att tillverkaren skickar varan till er på det viset). Om ni nu skall sälja vidare butiksexemplar eller returnerade och tydligt använda produkter får ni tar er i kragen och sälja dem till reducerat pris och klargöra att man betalar för en använd produkt.

Dessvärre har butiken hunnit stänga så jag får leva med laptopen så länge, men jag vill verkligen veta om detta är praxis eller inte?

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Han har ingen mus till sin stationära, därför han köpte en ny men den nya vill han återlämna omgående och kan således inte använda den. Var det verkligen så svårt att gissa ? (obs ironiskt, jag gissar som sagt bara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Jag tror att han menar att han blir tvungen att använda laptopens styrplatta tills han får en ordentlig vara från Inet.

Permalänk
Medlem

Editerat bort.

Du är helt fel nu, vilken firma tror du att du pratar med? Inet?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Du är helt fel nu, vilken firma tror du att du pratar med? Inet?

Forum Övrigt Butiker och tillverkare Inet Tråd

ja han gör nog det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Du är helt fel nu, vilken firma tror du att du pratar med? Inet?

Han har ju lagt tråden i Inets forumsdel däremot ligger den ändå lite fel då den ska till konsumenträtt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Han har ju lagt tråden i Inets forumsdel däremot ligger den ändå lite fel då den ska till konsumenträtt.

Japp, men även att han nog borde kontaktat Inet`s support istället för här.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Skulle inte klassa detta som missbruk. TS vet att han kan lämna tillbaka den, det han vill är att få information om Inets policy rörande retur varor. Någonting som faktiskt är intressant och relevant för många till skillnad från kundtjänst fallen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bogey:

Japp, men även att han nog borde kontaktat Inet`s support istället för här.

Jo fast det är ju allmänt känt att "det tar bättre" att dela med sig av storyn här. Har man tur får man en hel låda med pingvinstänger och goodie-bags som tröst.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt här, detta är baksidan till Sveriges generösa distansavtal. Om återförsäljarna inte skulle få sälja de returnerade produkterna till nypris så skulle enorma summor pengar gå till spillo för ÅF.

Edit: Gå till spillo kanske var dåligt formulerat. Så här:
Föreställ dig att alla i landet skulle beställa hem varsitt GTX 1080 från ex. Inet och samtliga kunder skickar tillbaka kortet genom ångerrätten. Ingen vill betala fullpris för dessa returnerade produkter som i praktiken är begagnade, så ÅF tvingas sälja de till nedsatt pris. ÅF har nu mist möjligheten att tjäna filmpris på samtliga kort och på så vis går ÅF back (åtminstone med mindre vinst än planerat) på affären.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Finns fler butiker som fula sig på samma vis (en viss butikskedja med lagershopar). Skulle köpa ettnät agg som jag såg var öppnat, ifrågasatte och de nekade. De öppnade lådan och den var felpaketerad. De erbjöd ändå 10% avdrag köpte ett annat nätaggregat.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Det är förmodligen ett helt ärligt misstag. Händer i alla butiker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bogey:

Japp, men även att han nog borde kontaktat Inet`s support istället för här.
Fast jag borde kanske inte skrivit min fråga om Droger/psykos. Sorry för det.

Visst är det bra med supporten, men här får det också kanske mer slagkraft i och med att det är öppet för alla och Inet får stå sitt kast om dom har tappat bollen (eller musen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Visst är det bra med supporten, men här får det också kanske mer slagkraft i och med att det är öppet för alla och Inet får stå sitt kast om dom har tappat bollen (eller musen).

Mmmm visst, men praxis är väl ändå att man ger firman en chans först, eller hur?

Antar att det är ett misstag ifrån Inet´s sida men chansen finns att det var tydligt märkt men hans bror missat detta.
Det är inget vi här på SweC vet något om.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantastisk:

@Metroid: Nope, samma pris som på hemsidan(butikpris) och låg enligt utsago inte som fyndvara. Hade accepterat om något varit öppnat, men inte slitet.

Okej. Jag tänkte det var bäst att fråga i alla fall, man vet ju aldrig. Förstår precis vad du menar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Inget konstigt här, detta är baksidan till Sveriges generösa distansavtal. Om återförsäljarna inte skulle få sälja de returnerade produkterna till nypris så skulle enorma summor pengar gå till spillo för ÅF.

Edit: Gå till spillo kanske var dåligt formulerat. Så här:
Föreställ dig att alla i landet skulle beställa hem varsitt GTX 1080 från ex. Inet och samtliga kunder skickar tillbaka kortet genom ångerrätten. Ingen vill betala fullpris för dessa returnerade produkter som i praktiken är begagnade, så ÅF tvingas sälja de till nedsatt pris. ÅF har nu mist möjligheten att tjäna filmpris på samtliga kort och på så vis går ÅF back (åtminstone med mindre vinst än planerat) på affären.

Det är väl kanske lite att ta i. Så som jag förstår det så är det inte bara en använd mus utan dessutom en sliten.
Jag köpte en ny skärm fråninet eller komplett för ett par år sen. Och den hade varit använd innan, men då funktionen var där och den inte var sliten i övrigt förutom lådan som var lite trassig och fingeravtryck på skärmen så funkade den kanon.

Detta känns ju mer som en retur som inte borde ha accepterats från början då den inte är i ursprungligt skick. Att då dessutom begära fullt pris för det känns fel.

Men tror som sagt att det inte är några problem att få denna utbytt om det nu betalades fullpris för den.

Visa signatur
Permalänk

Ja det var slitage på slidsen under musen, som om den dragits över annat än musmattor.

I vilket fall var jag ute på Inet och bemöttes väl, och är nöjd med kompensationen.

Om det nu var som att de hävdade i butik att den endast "visats upp" hade rengöring och välgjord ompaketering varit ett måste vid försäljning. Men nu drar jag ett streck över detta.

Permalänk

Som en avslutande fotnot kan jag tillägga, och för att hälla mer vatten på min kvarn, att musen garanterat var begagnat (det var sista exet så jag godtog exemplaret mot kompensation). En av vikterna som skulle finnas i paketet redan var installerat, det fanns tecken på att någon öppnat musen (man installerar vikter genom att öppna musen underifrån, dra ur skruvar och lyfta skalet/dra ett plastverktyg i springan - tecken på metallverktyg då plasten var sliten/uppvikt vid springan) samt att skruven som reglerar hur tight vänster och högerklicken sitter var nästan helt urskruvad ( båda knapparna var väldigt högt belägna över musen, vilket diverse bilder och recensioner beskriv annorlunda i originalutförande).

Mvh

Permalänk
Medlem

är nyfiken generellt över sådana här trådar då dem dyker upp mer och mer.

Varför inväntar folk inte svar från inet först innan man lägger upp en sådan här tråd?

inget ont menat eller något annat, ren nyfikenhet.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

är nyfiken generellt över sådana här trådar då dem dyker upp mer och mer.

Varför inväntar folk inte svar från inet först innan man lägger upp en sådan här tråd?

inget ont menat eller något annat, ren nyfikenhet.

För att vi som konsumenter har rätt att se när butiker gör fulingar och säljer begagnade prylar som nya?

Även om de kompenserade honom har de ju från första början försökt kränga en begagnad mus som ny.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

För att vi som konsumenter har rätt att se när butiker gör fulingar och säljer begagnade prylar som nya?

Även om de kompenserade honom har de ju från första början försökt kränga en begagnad mus som ny.

Känner inte till någon butik som inte gjort så. Man får bara kräva nytt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: och du tror att dem gör det här medvetet?

om man tänker två steg länge så borde dessa tråder dyka upp väldigt mer frekvent än vad det gör om butikerna skulle sätta detta som regel.

inet i det här exemplet har ju fyndhörnan av en anledning.
webbhallen har en fyndhörna av en anledning
netonnet har en fyndhörna av en anledning.

Om butikerna tänker att "alla returer skall tillbaka till lagret och säljas som nya....skulle dem ha en fyndhörna då?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Skrivet av Tommty:

@Oliver91: och du tror att dem gör det här medvetet?

om man tänker två steg länge så borde dessa tråder dyka upp väldigt mer frekvent än vad det gör om butikerna skulle sätta detta som regel.

inet i det här exemplet har ju fyndhörnan av en anledning.
webbhallen har en fyndhörna av en anledning
netonnet har en fyndhörna av en anledning.

Om butikerna tänker att "alla returer skall tillbaka till lagret och säljas som nya....skulle dem ha en fyndhörna då?

Fast vanligtvis återfinns inte fyndprodukter bland det vanliga sortimentet till fullpris.

Permalänk
Medlem

@Fantastisk: precis, och det är därför jag ställde frågan från början.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantastisk:

Som en avslutande fotnot kan jag tillägga, och för att hälla mer vatten på min kvarn, att musen garanterat var begagnat (det var sista exet så jag godtog exemplaret mot kompensation). En av vikterna som skulle finnas i paketet redan var installerat, det fanns tecken på att någon öppnat musen (man installerar vikter genom att öppna musen underifrån, dra ur skruvar och lyfta skalet/dra ett plastverktyg i springan - tecken på metallverktyg då plasten var sliten/uppvikt vid springan) samt att skruven som reglerar hur tight vänster och högerklicken sitter var nästan helt urskruvad ( båda knapparna var väldigt högt belägna över musen, vilket diverse bilder och recensioner beskriv annorlunda i originalutförande).

Mvh

Låter som en Ducky mus men kanske har fel! Bra att sånt här kommer ut och att det löste sig! xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p