Permalänk
Medlem

Projekt DIY 3-axlad CNC

Tänkte jag kunde dela med mig av ett litet projekt jag håller på med. Är ju ingen datormod direkt men kan väl vara kul för den instresserade ändå. Den innehåller ju ändå en Raspberry pi och egenskriven mjukvara
Som titeln hintar om handlar det om en egenbyggd 3axlig CNC-fräs. Mitt mål var att konstruera och bygga en för en mycket låg kostnad men samtidigt hålla en skaplig precision. Ville även att den ska vara konverterbar till en 3d-skrivare samt lasergraverare.
Då jag har intresse av programmering på hobbynivå så ville jag lösa den biten själv också.

Planen var från start att använda mig utav en raspberry pi som "hjärnan" i maskinen, främst för att jag hade 2st liggandes samt att jag har mycket erfarenhet av den och dess GPIO-pinnar.

Hårdvara:
Sagt och gjort så var det bara att börja skissa på hårdvaran. Följande ritning visar vad jag bestämde mig för(ritat i AutoCad Mechanical så inga 3d-renders här inte^^):

Dold text

Som synes valde jag att ha dubbla motorer på X-axeln, främst för att jag var rädd för byrålådseffekt vilket förmodligen skulle skett med bara 1 motor. Kör 1 motor på Y och 1 motor på Z.
Mycket av hårdvaran är köpt från Kina såsom motorer, linjärskenor, gängstänger. Har även fått tillverka en del detaljer själv vilket jag gjort.
Fick låna en fräs av en verkstad där jag körde fram alla detaljer jag behövde i aluminium.

Elektronik:
Jag är långt ifrån skarp när det gäller elektronik men går ju att läsa mycket på internet såklart. Jag hade en vision om att jag enbart skulle behöva plugga i 1 kabel från väggen för att driva hela maskineriet, ville absolut inte ha en grendosa med olika adaptrar för de olika spänningarna. De spänningar som krävs för allt är 5v,12v samt 48v. 5v är för att driva Raspberry, 12v för att driva stegmotorerna och 48v för att driva spindelmotorn. På detta ville jag har spänning/ström-mätare, strömbytare samt säkring på varje "lina".
48v-linan skall även gå att justera mellan 12v-48v då detta justerar spindelmotorns varvtal. Detta skall lösas med en potentiometer.
För styrning av stegmotorerna så använder jag EasyDriver-kretsen. Vill inte gå in för detaljerat på elen men har ni något ni undrar över så är det bara att fråga.

Mjukvara:
Mjukvaran har varit det största projektet i detta, främst för att jag är amatör så har brottats mycket med problem och har fått läsa mycket. Allting är skrivet i Python3.
Mjukvaran består av 2 delar:
-En serverdel som ligger på Raspberry Pi, vilken kör Raspbian
-En Klientdel som ligger på en klientdator, vilken inte är OS-bundet. Kör själv arch på en liten laptop dock.

Serverdelen:
Serverdelen har jag lagt upp som så att den ligger och lyssnar efter instruktioner från klienten. En instruktion kan tillexempel vara "kör y-axeln 3.04mm". Servern skickar då det korrekta antalet pulser till stegmotordrivaren(EasyDrivern) och rapporterar sedan tillbaka till klienten att uppgiften är utförd. All kommunikation sker via sockets över nätverket(går även att köra över internet).Serverdelen är helt textbaserad och den körs via SSH.
Bild på serverfönstret:

Dold text

När man ansluter till servern så sker lite utbyte av inställningar etc.. Det är det som syns på bilden ovan, när det är klart väntar servern på en order från klienten.

Klientdelen:
Klienten tänkte jag köra helt textbaserad först men ångrade mig då jag insåg att det kommer bli för rörigt och underlätta något oerhört med ett GUI. Sagt och gjort så bestämde jag mig för att bekanta mig med QT, varför minns jag inte men det bara blev så.
Bilder på GUI:

Dold text

Bilderna talar lite för sig själv tycker jag. Ska dock uppdaterat GUI't en del då detta var en ursprungsdesign. Mycket under "Run program"-fliken kommer att ändras men det får bli när grundfunktionerna här helt klara. För att undvika onödig belastning på raspberry'n så görs alla mattematiska beräkningar på klientsidan. Har mycket kvar att göra när det gäller programmeringen, främst när det gäller att köra program(G-kod). I dagsläget fungerar endast G00, G01, G90 och G91. Men det är bara att skriva några rader när tid finnes för mig

Maskinen i dagsläget:
Maskinen är monterad idag på en osb-skiva tillsammans med all elektronik. Jag väntar på spindelmotorn fortfarande så har tejpat fast en tuschpenna för att provköra med
Bilder hur den ser ut idag:

Fronten med den elektroniska kontrollpanelen. Displayen/brytare/säkringen till höger är för spindelmotorn.

Kabelkaos...Här syns Raspberry'n och EasyDrivers. Har även 2 egenlödda kretsar. I bakgrunden är ett switchad nätaggregat som ger 12VDC 8A

Övergripande bilder

Närbild Z-axel

Sidovy

Dold text

Har även en film där jag testkör ett program för första gången. Är ganska feg med hastigheten här då det var första körningen. Är mycket nöjd med resultat dock. Låter lite illa ibland men det är åtgärdat med lite justering av monteringen samt lite smörja

Dold text

Kvar att göra:
-Byta ut osb-skivan mot något bättre. Ska se om jag kan fixa en aluminiumplåt att montera maskinen på
-Montera spindelmotorn när den anländer
-Fixa elen för spindelmotorn
-Tillverka en elektroniklåda av typ plexi. Skall givetvis fräsas i min egen maskin
-Skriva färdigt mjukvaran, har mycket många funktioner kvar som skall implementeras samt finns en del buggar att reda ut....
-Något annat säkert

Teknisk data:
Stegmotorer: Nema17 storlek, 200steg/varv, 0.4Nm vridmoment.
Spindelmotor: ER11 chuck, 3000-12000RPM(12v-48v). 400W effekt
Max arbetsyta: 325x305x85(X,Y,Z)
Max hastighet: Okänt men har provat 40mm/sekund. Skall mixtra med inställningar för att hitta max.
Teoretisk tolerans: +-0.02mm. Vändglapp i gängor ej medräknat här. Skall testa detta mer noggrant sedan.
Mjukvarukrav: Python3+(klient,server) med PyQT-bibliotek(klient)
Pris: Ca 3000:- , notera att de egentillverkade delarna har kostat mig 0:-. Dessa skulle givetvis vara dyra annars...

Hoppas ni finner det som ett intressant projekt, jag har iallafall hur kul som helst och helt klart det roligaste jag byggt någonsin. Vad ska jag ha den till sedan då? Jag vet inte... Kanske har ni några ideér på kanske plastdetaljer, trädetaljer, graveringar eller så
Är det något ni undrar så är det bara att fråga^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Tänkte jag kunde dela med mig av ett litet projekt jag håller på med. Är ju ingen datormod direkt men kan väl vara kul för den instresserade ändå. Den innehåller ju ändå en Raspberry pi och egenskriven mjukvara
Som titeln hintar om handlar det om en egenbyggd 3axlig CNC-fräs. Mitt mål var att konstruera och bygga en för en mycket låg kostnad men samtidigt hålla en skaplig precision. Ville även att den ska vara konverterbar till en 3d-skrivare samt lasergraverare.
Då jag har intresse av programmering på hobbynivå så ville jag lösa den biten själv också.

Planen var från start att använda mig utav en raspberry pi som "hjärnan" i maskinen, främst för att jag hade 2st liggandes samt att jag har mycket erfarenhet av den och dess GPIO-pinnar.

Hårdvara:
Sagt och gjort så var det bara att börja skissa på hårdvaran. Följande ritning visar vad jag bestämde mig för(ritat i AutoCad Mechanical så inga 3d-renders här inte^^):

Som synes valde jag att ha dubbla motorer på X-axeln, främst för att jag var rädd för byrålådseffekt vilket förmodligen skulle skett med bara 1 motor. Kör 1 motor på Y och 1 motor på Z.
Mycket av hårdvaran är köpt från Kina såsom motorer, linjärskenor, gängstänger. Har även fått tillverka en del detaljer själv vilket jag gjort.
Fick låna en fräs av en verkstad där jag körde fram alla detaljer jag behövde i aluminium.

Elektronik:
Jag är långt ifrån skarp när det gäller elektronik men går ju att läsa mycket på internet såklart. Jag hade en vision om att jag enbart skulle behöva plugga i 1 kabel från väggen för att driva hela maskineriet, ville absolut inte ha en grendosa med olika adaptrar för de olika spänningarna. De spänningar som krävs för allt är 5v,12v samt 48v. 5v är för att driva Raspberry, 12v för att driva stegmotorerna och 48v för att driva spindelmotorn. På detta ville jag har spänning/ström-mätare, strömbytare samt säkring på varje "lina".
48v-linan skall även gå att justera mellan 12v-48v då detta justerar spindelmotorns varvtal. Detta skall lösas med en potentiometer.
För styrning av stegmotorerna så använder jag EasyDriver-kretsen. Vill inte gå in för detaljerat på elen men har ni något ni undrar över så är det bara att fråga.

Mjukvara:
Mjukvaran har varit det största projektet i detta, främst för att jag är amatör så har brottats mycket med problem och har fått läsa mycket. Allting är skrivet i Python3.
Mjukvaran består av 2 delar:
-En serverdel som ligger på Raspberry Pi, vilken kör Raspbian
-En Klientdel som ligger på en klientdator, vilken inte är OS-bundet. Kör själv arch på en liten laptop dock.

Serverdelen:
Serverdelen har jag lagt upp som så att den ligger och lyssnar efter instruktioner från klienten. En instruktion kan tillexempel vara "kör y-axeln 3.04mm". Servern skickar då det korrekta antalet pulser till stegmotordrivaren(EasyDrivern) och rapporterar sedan tillbaka till klienten att uppgiften är utförd. All kommunikation sker via sockets över nätverket(går även att köra över internet).Serverdelen är helt textbaserad och den körs via SSH.
Bild på serverfönstret:

När man ansluter till servern så sker lite utbyte av inställningar etc.. Det är det som syns på bilden ovan, när det är klart väntar servern på en order från klienten.

Klientdelen:
Klienten tänkte jag köra helt textbaserad först men ångrade mig då jag insåg att det kommer bli för rörigt och underlätta något oerhört med ett GUI. Sagt och gjort så bestämde jag mig för att bekanta mig med QT, varför minns jag inte men det bara blev så.
Bilder på GUI:

Bilderna talar lite för sig själv tycker jag. Ska dock uppdaterat GUI't en del då detta var en ursprungsdesign. Mycket under "Run program"-fliken kommer att ändras men det får bli när grundfunktionerna här helt klara. För att undvika onödig belastning på raspberry'n så görs alla mattematiska beräkningar på klientsidan. Har mycket kvar att göra när det gäller programmeringen, främst när det gäller att köra program(G-kod). I dagsläget fungerar endast G00, G01, G90 och G91. Men det är bara att skriva några rader när tid finnes för mig

Maskinen i dagsläget:
Maskinen är monterad idag på en osb-skiva tillsammans med all elektronik. Jag väntar på spindelmotorn fortfarande så har tejpat fast en tuschpenna för att provköra med
Bilder hur den ser ut idag:

Fronten med den elektroniska kontrollpanelen. Displayen/brytare/säkringen till höger är för spindelmotorn.
http://i.imgur.com/Q9Gj2uu.jpg
Kabelkaos...Här syns Raspberry'n och EasyDrivers. Har även 2 egenlödda kretsar. I bakgrunden är ett switchad nätaggregat som ger 12VDC 8A
http://i.imgur.com/6sRO5aK.jpg

Övergripande bilder
http://i.imgur.com/5GTqjaP.jpg
http://i.imgur.com/ae015HK.jpg

Närbild Z-axel
http://i.imgur.com/3use2sP.jpg

Sidovy
http://i.imgur.com/WGqwjwp.jpg

Dold text

Har även en film där jag testkör ett program för första gången. Är ganska feg med hastigheten här då det var första körningen. Är mycket nöjd med resultat dock. Låter lite illa ibland men det är åtgärdat med lite justering av monteringen samt lite smörja

Dold text

Kvar att göra:
-Byta ut osb-skivan mot något bättre. Ska se om jag kan fixa en aluminiumplåt att montera maskinen på
-Montera spindelmotorn när den anländer
-Fixa elen för spindelmotorn
-Tillverka en elektroniklåda av typ plexi. Skall givetvis fräsas i min egen maskin
-Skriva färdigt mjukvaran, har mycket många funktioner kvar som skall implementeras samt finns en del buggar att reda ut....
-Något annat säkert

Teknisk data:
Stegmotorer: Nema17 storlek, 200steg/varv, 0.4Nm vridmoment.
Spindelmotor: ER11 chuck, 3000-12000RPM(12v-48v). 400W effekt
Max arbetsyta: 325x305x85(X,Y,Z)
Max hastighet: Okänt men har provat 40mm/sekund. Skall mixtra med inställningar för att hitta max.
Teoretisk tolerans: +-0.02mm. Vändglapp i gängor ej medräknat här. Skall testa detta mer noggrant sedan.
Mjukvarukrav: Python3+(klient,server) med PyQT-bibliotek(klient)
Pris: Ca 3000:- , notera att de egentillverkade delarna har kostat mig 0:-. Dessa skulle givetvis vara dyra annars...

Hoppas ni finner det som ett intressant projekt, jag har iallafall hur kul som helst och helt klart det roligaste jag byggt någonsin. Vad ska jag ha den till sedan då? Jag vet inte... Kanske har ni några ideér på kanske plastdetaljer, trädetaljer, graveringar eller så
Är det något ni undrar så är det bara att fråga^^

Wow.. Grymt som fan!! Tror du den klarar av koppar,nickel osv?

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Skall bli riktigt kul att följa detta till slutresultat.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Wow.. Grymt som fan!! Tror du den klarar av koppar,nickel osv?

Hehe tackar. Jag vet inte förrän jag får spindel levererad såklart men vad jag sett på youtube så kör de i aluminium med en 400wattare.
Handlar ju säkerligen mycket om att hitta balansen mellan matningshastighet och varvtal så jag kommer ha mycket testning att göra där. Men spontant så tror jag koppar och nickel är möjligt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Imponerande! Sätter "följ" på tråden. Keep it up!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Hehe tackar. Jag vet inte förrän jag får spindel levererad såklart men vad jag sett på youtube så kör de i aluminium med en 400wattare.
Handlar ju säkerligen mycket om att hitta balansen mellan matningshastighet och varvtal så jag kommer ha mycket testning att göra där. Men spontant så tror jag koppar och nickel är möjligt.

Då kan du ju göra dina egna vattenblock lr kylarlösningar o annat roligt

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, drar också en follow på detta!

Har sett liknande byggen här tidigare men då med en överhandsfräs istället för en spindel, detta är helt klart mer spännande!

Har länge funderat på ett liknande bygge men blivit tillbakahållen pga platsbrist, men till vintern kanske det blir aktuellt ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fått lite kod skriven nu så nu kan jag även köra radier. Mycket mer komplext än man kan tro! Fortfarande ingen spindel levererad så filmen som visas är med tusch... Har lite problem med matarhastigheten under en radiekörning då den inte är densamma som en linjär. Kan ha en idé om vilka parametrar jag ska ändra för att få en skaplig hastighet under en radiekörning.
Mycket missljud under videon men det beror på att stegmotorerna pulserar "för sällan" och då hinner de gå i låsläge med full strömstyrka. Iallafall en teori jag har då det inte är några missljud vid en högre frekvenskörning.

I videon kanske ni noterar att centrum ligger lite fel, tror det beror på att jag sänkte ner pennan för lågt och pennan kör då fast i pappret och "studsar" till en ny koordinat. Om ni undrar vem som pratar i videon så är det grannen som undrade vad fan jag har för grejjer på altanen

Dold text
Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
Har nu fått min spindel och monterat den lite temporärt, den sitter i lite osb-skiva.... Ska fixa en aluminiumplåt som fästplatta istället.
Här inte riktigt kopplat elen "rätt" heller då jag ska gå via ett relä så jag kan styra med mjukvaran, i nuläget är den kopplad till strömbrytaren på frontpanelen. Men vet inte om jag helt ärligt orkar dra all el rätt nu då det börjar bli ett sjuhelvetes kabelkaos... Jag måste verkligen rita upp en kopplingslåda istället och tillverka så jag kan koppla allt i den istället. Jag har ju ändå spindeln nu så kan ju faktiskt köra fram grejjer nu!
Det jag väntar på nu är mer koner till chucken då den som kom med är för 3mm. Det kitet som är beställt är koner mellan 1-7mm.
Måste även skaffa lite fräsar i diverse storlekar..
Men har borrat lite iaf med det jag har hemma och kan glädjande nog säga att den orkade med att borra genom en 12mm tjock aluminium med ett 3.2mm-borr. Måste dock få ut max effekt på stegmotorerna, i dagsläget ligger jag på ~40% då mina drivkretsar inte kan leverera mer Har beställt nytt från Kina dock som kan ge 2A(motorerna kan köra 1.7) vilka kommer göra stor skillnad på vridmomentet.

Bifogar även en liten filmsnutt på lite träborrning
I filmen snurrar spindeln med en 6500-7000 RPM

Dold text
Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag kunde bjuda på en kort uppdatering för att visa att projektet fortfarande lever.
Jag har nu fått mina koniska spännhylsor samt lite pinnfräsar. Har provfräst i trä iaf och det är inga problem alls. Har inte riktigt testat begränsingar i skärdjup och matningshastighet, får ta det vid ett senare tillfälle.
Har fått mycket gjort på mjukvaran då jag nu kan skapa CAM-fil i mitt CAD-program(kör Creo just nu) och importera denna i min mjukvara. Provkörde en sekvens på ca 8000 rader och fick inga fel alls på körningen(nåväl...) MEN
har upptäckt nu att jag har lite fel i min mattematiska del i mjukvaran. Av någon anledningen så förskjuts koordinater om jag gör radiella rörelser. Har inte märkt av detta förut då jag inte kunnat köra långa sekvenser. Nu har jag kunnat göra en 5000 cirklar på raken och då märks det att mjukvaran tappar bort vart verktyget verkligen befinner sig.

Jag har dessvärre inte hittat varför detta sker i min kod
Men har hittat lite småfel iaf när jag väl har granskat diverse prints i koden och förhoppningsvis löser sig förskjutningen om jag fixar dessa fel.
Goda nyheter är att efter en sekvens på ca 2000 linjära rörelser lite slumpmässigt och sedan kör "hem" till nollpunkten så hamnar verktyget på startpositionen, detta innebär att min linjära körkod verkar fungera som den ska!
Har fortfarande mycket programmering kvar men tar det lite som det kommer, ska först lösa detta med radier.

Till hårdvaran då:
Har börjat skissa lite på en separat ellåda där all elektronik skall huseras. Kommer att köras fram när allt är färdigritat.
Har även lyckats lägga beslag på ett stort antal bosch-profiler i en lämplig dimension(45x45), dessa kommer bli perfekta som bädd då de är aluminium(vikten...) men framförallt dess "triangulära" spår.

Slutligen har jag bestämt mig för att skapa lite bättre CAD-underlag på allt då jag har lite justeringar som jag skulle vilja göra. AutoCAD 2d i all ära men har tänkt att jag ska rita upp det i 3d istället. Långsiktigt kan det vara vettigt

Hoppas att jag kan bjuda på lite riktig fräsning nästa uppdatering så ni får se att den faktiskt fungerar på även mer komplex geometri.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Uppdatering igen!
Har testkört lite småtest i bitar och hittat buggar samt beräkningsfel m.m. Jag tror att jag har fått ordning på detta nu då resultatet som visas nedan är ett gott tecken på det. Har fått skriva om stora delar av radiekörning då den inte höll måttet förr och ofta gav error samt fel positioner etc.. Nu skall detta vara åtgärdat(tror jag.....)

Kan visa en detalj jag kört, ritade egentligen bara upp en bra testdetalj då den innehåller mycket bra testgeometri.
Tyvärr visade det sig att biten inte satt fast riktig 100 så den tilläts svaja lite vilket gav "jack" på två sidor. Sen hjälper det nog inte att hela maskinen står på ett bord som svajar lite grann också.
I fortsättningen kommer jag även lämna kvar lite material under grovbearbetningen då jag såg att jag lagt 0mm offset. Finbearbetningen skall givetvis ta det sista skäret på ytan. Jag stegar mig ned med 0.2mm på de snea ytorna samt bottenradien, blir ju lite trappsteg givetvis men ville spara in på körtiden.

Bild på detaljen från CAD, den är 100x100mm

Dold text

Liten filmsnutt på grovbearbetningen, hade lite felkörningar innan så det är därför det redan är lite bearbetat^^:

Dold text

Filmsnutt på hur finkörningen såg ut, här kan även "jacken" noteras som jag nämnde ovan

Dold text

Detaljen är färdig! På vänstra samt högra sidan syns jacken. På övre väggen är det också ett litet fel men det kommer från en felkörning^^

Dold text

Även om inte slutresultatet blev 100% så är jag fortfarande nöjd då mjukvaran och maskinen beter sig exemplariskt.

Fortsättningsvis är det ellådan samt maskinbädden som skall byggas. Detta befinner sig dock i konstruktionsstadiet fortfarande så kan nog dröja lite. Men så fort jag har något nytt att visa så slänger jag givetvis upp det.
Finns även bitar i mjukvaran som skall ändras samt läggas till.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Längesedan det var en uppdatering här men har haft mycket annat att sysselsätta mig med
Projektet lever iaf i högsta grad och det har hänt en hel del. Fick tummen ur och ritade upp allt(nästan...) i 3d då det kan vara trevligt att ha.

Dold text

Som synes från bilderna så har maskinbädden gått träskivan till så kallade bosch-profiler vilket kämpar sig mycket bra tack vare sina T-spår. Jag har fått dessa profiler och kapat i rätt längd samt skruvat ihop dem. Det jag måste göra nu är att tillverka plattorna mellan profilerna och linjärskenorna. Detta har jag planerat ska ske under julledigheten.
I övrigt är maskinen isärskruvad för tillfället så ingen körning under vintern för min del
Har även flyttat all elektronik till en egen liten enhet samt kopplat denna. I elektroniken har det nu tillkommit 2 reläer samt en mycket kraftigare spänningsomvandlare för spindelmotorn som jag fick billigt(gratis^^). Reläerna möjliggör att jag nu kan starta spindeln samt vätskepumpen via min mjukvara vilket blir ett lyft jämfört med att manuellt behöva starta/stoppa via en strömbrytare.

På tal om mjukvara så ojojoj, här händer det massor. Beslutade mig för att skriva om allt från scratch då mycket var dumt gjort från början(Learning by doing...). Kan givetvis kopiera mycket från det gamla programmet men det kommer att bli en rejäl förändring och mycket jobb. Serverdelen(den som ligger på pajen) kommer få ta ett betydligt större "ansvar" i körningen samt att jag nu kommer lägga till en logg-hantering vilket kommer vara guld värt för eventuell felsökning.
UI't på klienten kommer också göras om då jag märkt vissa irriterande moment när jag har använt det en del.
Kommer även lägga till lite nya finesser där som jag saknat.

Har egentligen koll på det mesta nu förutom lite elgrejjer som jag tänkte elingenjörerna på jobbet ska få klura lite på för att få till den bästa lösningen.

Tråkig uppdatering egentligen men kan vara bra att projektet lever! Hoppas på att få mycket gjort under julledigheten med både hårdvaran och mjukvaran så efter den kan jag säkert ha lite nytt att visa.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Väldigt intressant. Jag vill också bygga en cncfräs men det har aldrig blivit av. Följer med spänning!

Permalänk
Medlem

Håller med, mycket häftigt, nu blir man ju sugen på att bygga en egen.
Fråga om själva fräsmotorn. Du skrev att du tänkte justera hastigheten med en potensiometer, hur har du tänkt koppla den då? Är det inte bättre med en pwm-krets? Lär dock bli en hel del mer elektronik, det håller jag med om.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Håller med, mycket häftigt, nu blir man ju sugen på att bygga en egen.
Fråga om själva fräsmotorn. Du skrev att du tänkte justera hastigheten med en potensiometer, hur har du tänkt koppla den då? Är det inte bättre med en pwm-krets? Lär dock bli en hel del mer elektronik, det håller jag med om.

Bara att bygga
Angående justeringen jag nämnde i början så gäller inte det längre, mitt elkunnande är obefintligt och jag var naiv och trodde att det gick att göra så för att hålla det enkelt
Efter att ha snackat lite med elingenjörerna på jobbet så är det inte så enkelt som jag hade föreställt mig
Får se hur jag löser reglering av hastigheten men det är väl inte högsta prio just nu iaf. Har så mycket annat jag vill göra innan bara för att få maskinen up and running igen efter ombyggnationen samt nya mjukvaran(som har många timmar kvar tyvärr).

Spindeln kör idag på ungefär 27V vilket i runda slängar blir 6500 rpm.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Riktigt kul projekt med hjälp av en Raspberry Pi

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Dags för en mindre uppdatering, i verkligheten är det en enorm då både hårdvara samt mjukvara är omgjord.
Är väl inte så mycket att säga egentligen, har gjort om bädden på maskinen samt separerat elektroniken till en egen enhet.
Mjukvaran är omgjord helt och i mitt tycke bättre nu(skall tweakas lite till).

Bild på nya GUI:t

Dold text

Har i detta GUI nu allt samlat och inte uppdelat i flikar som det var förut. Serverdelen(den på pajen) är fortfarande enbart textbaserad. Allt fungerar fortfarande som förut där klienten kommunicerar via nätverket till maskinen. Jag har lite småpill kvar i mjukvaran som måste lösas(små buggar) men överlag är den färdig.
Tänkte i en kommande update köra en liten genomgång av mjukvaran så får ni se hur den är uppbyggd och fungerar.

Bild på nya fräsbädden:

Dold text

Har lite jobb kvar här, dels med kabeldragningar men även att att skruva fast allt så noggrant det går.

Vad vore en uppdatering utan en film!
Ett litet provprogram jag gjorde bara för att provköra de olika axlarna, 2 axlar samtidigt samt 3 axlar samtidigt. Sätter även på spindeln samt stänger av den. Provkör med olika hastigheter också. Kanske märks det att maskinen "väntar" ibland innan den rör sig, detta har att göra med att klienten är trådlöst ansluten till maskinen så maskinen väntar på att "handskakningen" blir utförd.

Dold text

Kan även bifoga G-koderna för programmet i filmen så får ni se hur de kan se ut:

G01 Z50 F300 G01 Z0 F600 G00 Z80 G01 X50 F300 G01 X0 F600 G00 X100 G01 Y50 F300 G01 Y0 F600 G00 Y150 M03 G01 Y200 Z20 G00 Y100 Z70 G01 X200 Z20 G00 X0 Y0 Z0 G01 X30 Y30 Z30 F600 G01 X0 Y0 Z0 M05

Dold text

Överlag är jag nöjd med resultatet, väntar spänt till det blir varmare ute så jag kan flytta ut maskinen och provfräsa lite(frugan blir inte impad om jag fräser inomhus....). Skall ju även koppla in vattenpumpen så jag kan spola under fräsning.

Tills nästa gång, ha dä!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Kan göra ett kort tillägg. Provade att fräsa i aluminium igår och det gick bra!
Känns riktigt skoj att den orkar med det faktiskt. Vågade inte köra så mycket dock då den står inomhus och låter endel samt att det blir ju mycket spån att ta reda på.
Hade ingen skärvätska(t-röd) heller vilket jag tror kommer behövas för att underlätta för maskinen.
Ge mig värme nu så jag kan ställa ut maskinen i förrådet och provköra en detalj i alu!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Imponerande bygge!
Hur mycket pengar har du lagt ut ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Imponerande bygge!
Hur mycket pengar har du lagt ut ungefär?

Skulle tro ca 3000-3500 eller så. Allt material har jag snikat till mig, skulle givetvis kosta mer om jag betalat för det.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard Har skummat lite i tråden bara till och från. Men har du någon uppfattning om vad du kommer uppnå för toleranser med maskinen? Grymt bygge oavsett precision

EDIT: Skummade för snabbt, nu hittade jag svaret som +- 0,02mm Teoretiskt

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@bardbard Har skummat lite i tråden bara till och från. Men har du någon uppfattning om vad du kommer uppnå för toleranser med maskinen? Grymt bygge oavsett precision

EDIT: Skummade för snabbt, nu hittade jag svaret som +- 0,02mm Teoretiskt

Har faktiskt en bättre teoretisk tolerans om jag vill om jag microsteppar motorerna(vilket jag gör).
I teorin kan jag komma upp i +- 0.0025mm. Detta är givetvis inte rimligt p.g.a vändglapp, vibrationer, styvhet i konstruktionen etc..

I övrigt kan jag nog påstå att detta projekt är "färdigt" till den grad att jag inte kommer att göra så mycket mer på den. Ska ändra lite i mjukvaran bara.

Vad ska jag ha den till då? Vet inte riktigt men troligtvis till att gravera lite med samt göra egna kretskort(kopparlaminerade kort).
Mest har jag byggt den för egenintresse då jag tycker det är kul med mekatronik samt att man vill ju ha något att pyssla med på fritiden. Jag har lärt mig massor om el och programmering vilket jag kommer att bära med mig till nästa projekt som är i startgroparna.

Får tacka alla för visat intresse och kanske har det givit lite inspiration till någon iaf. Är det några frågor så är det bara att köra.

Kommer säkert skapa en bygglogg för nästa projekt med men det är så långt fram i tiden så det får vänta ett bra tag

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Håller på med ett nytt projekt här hemma(en ny fräs faktiskt men bättre på alla sätt^^).
Använde dock den i byggloggen för att tillverka ett eget litet kretskort som skall användas i nästa bygge lite temporärt.
Tänkte iaf att jag kan posta lite för att visa att maskinen lever!

Bild på designen över kretskortet. Då jag inte kan med några häftiga el-program så har jag ritat kortet i AutoCad för att sedan lyfta över det till Creo(3d-program) där jag gjort CAM-beredningen. Gjorde små justeringar i 3d:n så verkligheten ser inte riktigt ut som bilden nedan.

Dold text

Bild på undersidan efter bearbetning, körde lite för grovt sandpapper först varav alla repor...:

Dold text

Bild på ovansidan efter bearbetning, samma misstag med sandpapper...
Tyvärr var pcb:n lite välvd vilket gör att texten inte syns på ett ställe:

Dold text

Bild när alla(nästan) komponenter är fastlödda:

Dold text

Kortet kommer att agera som en liten mellanpunkt för anslutning mellan en Arduino och resten.

Slutligen små korta filmsnuttar under bearbetning. Körde ingen transporthastighet samt ganska långsam matning, därför går det lite trögt. Men hey, hade inte bråttom

Lite borrning:

Dold text

Lite fräsning:

Dold text

Tills nästa gång!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...