Hur somna efter skitdag på jobbet?

Permalänk
Avstängd

Hur somna efter skitdag på jobbet?

ja hur somnar man? har ikväll kört 3 bitar fel i cnc-maskinen o de känns sådär att förtella detta imorgon..dyra saker dessutom..kommer skämmas som en hund o chefen frågar "hur kunde det ske" ?

-Jo jag fräser x antal tusen bitar om året o ibland händer det...

Tog mig en whiskey nyss o öppnade en öl men lite fler tps uppskattas

Permalänk
Medlem

Tänkte säga stilnoct, men aldrig i sammanhang med alkohol.

Meditation?

Permalänk

Gå en lång promenad! Brukar rensa skallen!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Är väl bara att inse att sådant händer alla, vi är trots allt människor.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

You not alone, jag har försökt hela dagen att få kommunikation med en hårdvara och det är helt omöjligt. Kund har pröjsat runt 400 000kr i arbetstimmar som är helt bortkastat om det ej fungerar.

Nå gör som mig sätt på en bra film och bara koppla av. Tänk på att det är snart semester (om du också har detta) Sedan försök och hitta på bra ursäkter..

Hur mycket tror du dessa 3 bitar är värda? Handlar det om en massa arbetstid som andra har gjort som de nu får göra om?

Permalänk
Avstängd

@kwame:

jo men jag hållt på i snart 17 år o detta va ett nybörjafel...

sover dåligt i vanliga fall men känns omöjligt o somna ikväll...

många människor borde väl känna likadant?

Permalänk
Medlem

Förstår att det känns jobbigt nu,har också gjort jobbiga misstag på jobbet. Men som sagt vi är ju bara människor. Försök inte tänka på det gör något annat istället. Ta en promenad som någon skrev över mig Är ju inte direkt så värden går under

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

You not alone, jag har försökt hela dagen att få kommunikation med en hårdvara och det är helt omöjligt. Kund har pröjsat runt 400 000kr i arbetstimmar som är helt bortkastat om det ej fungerar.

Nå gör som mig sätt på en bra film och bara koppla av. Tänk på att det är snart semester (om du också har detta) Sedan försök och hitta på bra ursäkter..

Hur mycket tror du dessa 3 bitar är värda? Handlar det om en massa arbetstid som andra har gjort som de nu får göra om?

kanske 20 000 + en dags arbete typ.. vet alla gör fel men känns ändå piss just nu o omöjligt o somna

skönt o höra att man inte äör ensam iallafall.. ska tänka på det lite senare när jag ska försöka somna

Permalänk
Medlem

Vad hjälper det att älta något som du inte kan få ogjort? Sätt dig ner och se en rutten film som t.ex Vigilante Diaries och plåga dig igenom den tills du somnar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vissa dagar är skit på jobbet. Det är inte så mycket att göra åt. Det brukar lösa sig när man väl kommer till jobbet och tar upp det. Som nämnts, vi är bara människor. Ibland är inte hjärnan med på noterna och man gör fel. Men oavsett så är det svårt att somna när man ligger å grubblar på det. Gör något som gör att du tänker på annat. Några kollegor å bolla med? Kan hjälpa också

Om du har hållit på i 17 år så lär inte chefen bli allt för irriterad och sparka dig om det är "första" gången Han vet ju att du kan normalt sett.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka att allt vi bara är djur på ett dammkorn som snurrar runt en brinnande gasboll i ett oändligt ingenting. Efter det brukar mina problem kännas rätt obetydliga.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Vissa dagar är skit på jobbet. Det är inte så mycket att göra åt. Det brukar lösa sig när man väl kommer till jobbet och tar upp det. Som nämnts, vi är bara människor. Ibland är inte hjärnan med på noterna och man gör fel. Men oavsett så är det svårt att somna när man ligger å grubblar på det. Gör något som gör att du tänker på annat. Några kollegor å bolla med? Kan hjälpa också

Om du har hållit på i 17 år så lär inte chefen bli allt för irriterad och sparka dig om det är "första" gången Han vet ju att du kan normalt sett.

inte 17år på detta stället... bara 1... dåliga tider dessutom.-. jobbar i norge o 2st har blivit kickade pga felkörningar ...

skönt o höra man inte e ensam de hjälpte nog bäst

Permalänk
Medlem

När mina anställda gör relativt dyra misstag är det viktigaste för mig att dom inser vad som skett och tar lärdom av det, ilska frustration eller ånger löser inga problem, varken i nuet eller i framtiden.

Be om ursäkt och försök peka på, om möjligt, vad som gick fel, isåfall visar du att något gott har kommit av dina misstag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag körde en gång sönder skåpet på en helt ny lastbil. Första veckan.
Kostade ett antal tusenlappar att åtgärda. Chefen sa "shit happens" och sen var det inget mer med det.
Vi får väl hoppas att du har en bra ghef!

Permalänk
Medlem

@captur605:
Beror ju på många felkörningar och vilken typ av det. Sker det flera gånger så är ju inte det någon fördel. Men är det första gången så...Nä det gör mycket att veta att man inte är själv. Därav är det bra att snacka med nån kollega så man får höra lite tabbar denne har gjort Skulle det vara felkörningar på titanbitar som kostar 50k styck så är ju inte det någon fördel heller.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hehe tre bitar är ju ingenting. Jobbar du på ett litet företag?
Ett misstag är heller inget att oroa sig för. Ta lärdom av det. Gör du om samma misstag kan du börja skämmas.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Den som inte har krachat eller kört fel har aldrig kört cnc. Är själv inne på fjärde året. Alla kommer att göra fel någon nybörjar som erfaren. Vi är inga robotar som gör 100% samma på rutin, men nån gång blir det fel. Och det är bara och se frammåt.

Låter lite som du lider av prestations ångest.. vilket alkohol inte får bort..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd

@Storage Jar:

har ju såklart hänt förr men har rätt liten "felkörning % " o det var ett enkelt fel..programmeade ett hål som var måttsatt 130mm från ett annat hål som i sin tur låg 40mm från nollpunkt..så måttet jag skulle slå in va alltså 170 men slog in 130..

avancerade bitar e jag bättre på då jag dubbelkollar bättre... men likförbannat kommer jag ha svårt att somna ikväll.. men några öl + höra att man inte är ensam om detta fenomen hoppas jag hjälper

Permalänk
Medlem

Här på jobbet har vi en ganska ny stor fräs, en värde på totalt 700.000€.
I början hade vi problem med ena fräs huvuden, 2 totalt. Vi skulle byta huvud i maskinen och hade hjälp av tillverkaren som styrde maskinen via nätet och cnc operatören i telefonen.

Ställningen hade 2 platser med 1.5m höjd skillnad, så man såg klart och tydligt ifall den kör fel. När tillverkaren lade in cykeln för att lossa huvuden, körde maskinen den till den upptagna platsen.

Istället för att operatören tryckte in nödstoppen så ropade han över tele att stopp. Men maskinen krachade saktat in i andra huvuden, inget gick sönder, cnc operatören hade 5-10 år på nacken men ändå hände det.

fastän dom fräshuvuden har ett värde på 80.000€ och 60.000€ så fick operatören inget skäll. För skulle dom sparka nån som gör misstag så skulle firman aldrig ha kunnig personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Vad är en CNC-maskin?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

om du har badkar ett lågnt varmt bad annars en lång varm dusch skulle jag ta iaf

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det passar in på dig och din situation, men mitt tips är att informera berörda parter/personer på en gång.
Då slipper man ha ångest över att ha gjort fel och slipper tänka på vad som sker när man ska snacka med chefen/kunden.

Jag har lärt mig under åren att göra på det viset, alla gör fel nångång - och ju tidigare chefen/kunden får reda på situationen, desto bättre för alla.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@Storage Jar:

har ju såklart hänt förr men har rätt liten "felkörning % " o det var ett enkelt fel..programmeade ett hål som var måttsatt 130mm från ett annat hål som i sin tur låg 40mm från nollpunkt..så måttet jag skulle slå in va alltså 170 men slog in 130..

avancerade bitar e jag bättre på då jag dubbelkollar bättre... men likförbannat kommer jag ha svårt att somna ikväll.. men några öl + höra att man inte är ensam om detta fenomen hoppas jag hjälper

Svetslaga?
Alt 1: Fyll hålet med svets, eller kör en plugg som passar och bränn i (halv v-fog).
Alt 2: Ring kunden, fråga om det är OK att plugga hålet (ge dom ett bra pris på detaljen...), gänga upp hålet, gänga en bit som passar alternativt kör en plugg som passar och limma.

Permalänk
Medlem

"Den som inte gör några fel, han gör inget." Något jag fått höra av äldrekollegor inom konstruktion. Ligger lite i det. Sen i slutändan är det bara plåtbitar med hål i, vad spelar det för roll?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

kanske 20 000 + en dags arbete typ.. vet alla gör fel men känns ändå piss just nu o omöjligt o somna

skönt o höra att man inte äör ensam iallafall.. ska tänka på det lite senare när jag ska försöka somna

hah små pengar, en kille på jobbet "råkade" sabba varor för sisådär 4 miljoner...blev ingen bonus det året kan man väll säga... jag själv råkade göra fel för sisådär 500000...kan vara lite jobbigt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@kwame:

jo men jag hållt på i snart 17 år o detta va ett nybörjafel...

sover dåligt i vanliga fall men känns omöjligt o somna ikväll...

många människor borde väl känna likadant?

Skit händer. Det låter ju som att det inte finns så mycket du kan göra åt den nuvarande situationen annat än att beklaga det inträffade imorgon.
Du kan ju bara göra ditt bästa att undvika liknande incidenter framöver men samtidigt är det inte heller rimligt att förvänta sig att det aldrig skulle ske några misstag.

Läs en bok eller gör något annat där hjärnan får något annat att syssla med. Det låter ju iaf inte som att det finns någon vinning i att du grubblar över det hela natten eller så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Herregud.. hur kan du grubbla på det över huvudtaget.. man får göra fel på jobbet.. och ibland så brinner man i huvudet och gör fel.. och som du säger ju enklare jobb ju lättare att göra fel.. då man inte är lika noggrann..

Sov du gott... det har du troligtvis förtjänat..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hehe tre bitar är ju ingenting. Jobbar du på ett litet företag?
Ett misstag är heller inget att oroa sig för. Ta lärdom av det. Gör du om samma misstag kan du börja skämmas.

Mjo tre bitar kan vara lite men beror ju på körtiden.
På mitt förra jobb tänkte chefen vara duktig och köra lite bitar när resten gått hem (utan direkt orsak). Han skrotade 130 bitar, närmare 1ton skrot =D
Ordern blev sen pga det.

Brukar lyckas glömma sånt fort genom att spela, läsa böcker eller se en film. Något som helt får bort tankarna från omvärlden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Då skulle du haft mitt huvud. Jag behöver bara lägga mig ner på sängen så har jag somnat efter några minuter. Sömn har aldrig varit några problem, jo kanske när det är på tok för varmt, men annars inte

Du kan ju i alla fall skylla på värmen att du gjorde fel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jobbar du på Aker?

Sitter också i Norge och lyckades bränna upp datorer för 20 000 i måndags. Stressad som fan för att bli klar med instrumentskåp så i all hast blev det 24V istället för 12V..

Jobbade som en galning med att få tag i nya datorer fort som fan, sen satt jag uppe och fixade det till sent på natten.
Skrev inga övertidstimmar så chefen var nöjd med att jag löste problemet så snabbt och gott det gick till minsta möjliga kostnad, även om det var mitt fel.

Så du kan erbjuda dig att jobba lite på fritiden för att väga upp problemen tex.

Visa signatur

Citera för svar..