AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk
Medlem

Tycker många reagerar utan att tänka efter. isynnerhet när det jämförs mot 970/980 och 390/390x. Det är en helt ny nod ca 2x effektivare för ett pris som ligger minst 1000 SEK lägre i introduktionspris, jämför de andra introduktionspriserna och ändå är detta dag 1 vad den kostar och vad den kan och kommer att prestera i mainstream. Lugna ner er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Bor här, dock 4gb varianten av kortet. Verkar inte finnas i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt videoreview jag såg (kanske redan/antagligen har nämnts och jag vet inte om det är sant) så skulle alla kort ha 8 GB och det bara röra sig om en annan BIOS som blockerar hälften på de billigare korten, dock där påstått att han inte trodde att den skulle leta sig ut i det vilda men ..

Permalänk
Medlem

Jag blev besviken på denna release.. Prestandan är där jag väntade mig (eller lite sämre) men problemen för mig är strömförbrukningen vs 970 och 1070 samt priset i Sverige.
Kommer förmodligen sälja bra i USA...

/Oliver

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Här var man långt innan väldigt intresserad av att köpa ett prisvärt kort med hyfsad prestanda för runt 2000 kronor. Sen släpps produkten, och priset ligger 50% högre. Vafalls? Nu känns ju kortet knappt prisvärt ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite tidigt att dra några slutsatser ännu. Vi vet inte om korten ska fungera så. Enligt AMD låter det som att något problem uppstått med de kort problemet märks på. Om det är någon form av inkompatibilitet med hårdvaran, drivrutinsproblem, problem med designen av kortet eller vad det nu kan vara.

Den stora frågan är också hur de kort som säljs i butik fungerar, det behöver nödvändigtvis inte vara samma kort som recensenterna sitter på då dessa tydligen går att flasha om till ett RX 480 4GB för test.

Mycket lär klarna imorgon, förhoppningsvis.

Ja det är väl möjligt att bara de korten där man tittat efter har problemet, och korten där man inte tittat efter inte har problemet. Och det går nog ihop sig att kort oavsett om man tittat efter eller inte drar lika mycket ström totalt sett, vilket är svårt att få till under 150W om man jämför med andra kort. Intressant det där med slump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Här var man långt innan väldigt intresserad av att köpa ett prisvärt kort med hyfsad prestanda för runt 2000 kronor. Sen släpps produkten, och priset ligger 50% högre. Vafalls? Nu känns ju kortet knappt prisvärt ens.

8GB finns för under 3000:- och det har aldrig varit tal om att den skulle kosta 2000:-. Du får skylla dig själv om dina förväntningar varit så skeva.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Vänta, skulle detta vara AMD's revolutionerande värstingmodell? Mitt gamla 780Ti som ligger pensionerat i sin låda står sig väldigt starkt mot AMD's 480.

Jag skulle vilja påstå att det är allt annat än imponerande...från AMD's sida.

Har aldrig varit tänkt att vara en värsting. Billig medelklass var målet. Det verkar de ha lyckats med i vissa länder. I Sverige och många andra länder verkar det dock ha blivit dyr medelklass istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Har aldrig varit tänkt att vara en värsting. Billig medelklass var målet. Det verkar de ha lyckats med i vissa länder. I Sverige och många andra länder verkar det dock ha blivit dyr medelklass istället.

Enkel fråga till redaktionen. Skulle gärna ha reda på ASICS för detta referenskort?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av dahippo:

Enkel fråga till redaktionen. Skulle gärna ha reda på ASICS för detta referenskort?

74,3 %.

Permalänk

SNARK!!!!!
Har ju inte hänt något spännande sedan 7970 för 4,5 år sedan , R9 290 får hänga med ett år till.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

8GB finns för under 3000:- och det har aldrig varit tal om att den skulle kosta 2000:-. Du får skylla dig själv om dina förväntningar varit så skeva.

Saken är den att när AMD gått ut med ett riktpris på $229 vilket är under 1900 kr så förväntade jag mig snarare ett pris på 2100-2200 kr. Erkänt så var ett påslag på 50% kanske att ta i lite granna, men om mina förväntningar nu var felaktiga så får det väl vara så då. Oavsett så känner jag mig ganska besviken.

Permalänk
Medlem

Det verkar som referenskortet är helt designat med OEM marknaden i åtanke där man snålar med kylning och strömförsörjning för att hålla nere priset. Kommer troligtvis bli en storsäljare i OEM datorer pga det.
Sen är det först när partner tillverkarnas mer påkostade kort släpps som man kan avgöra Polaris fulla prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tackar .Det ligger betydligt lägre än mitt 290 referens på 83%

Får hoppas yielden blir bättre efterhand, ändå bra om kortet är taget ur högen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja det är väl möjligt att bara de korten där man tittat efter har problemet, och korten där man inte tittat efter inte har problemet. Och det går nog ihop sig att kort oavsett om man tittat efter eller inte drar lika mycket ström totalt sett, vilket är svårt att få till under 150W om man jämför med andra kort. Intressant det där med slump.

Det hela undersöks vilket står i Reddit-tråden. Problemet upptäcktes inte vid certifieringen men senare när vissa recensenter testat kortet. Någonstans är något fel och vi vet inte vart ännu. Så lite väl tidigt att dra några slutsatser.

Permalänk
Medlem

Någon här som har länkat Gamers Nexus recension på RX480 än? Väldigt mycket att läsa igenom här för att kolla
https://www.youtube.com/watch?v=fmLEB8tqgFA

GN är nog de som jag anser vara mest pålitliga rent generellt när det gäller tech recensioner. Och visst, 970 och RX480 är ganska jämna och 970 vinner i vissa spel. Men se också på hur Nvidia har behandlat sina äldre generationer tidigare så kanske det inte är sådär jätteattraktivt att köpa ett 970 idag. AMD har också med drivers kunnat få ut mycket mer prestanda ur sina kort än vid launch, dom håller väl på med nån svartmagi eller nåt.

Sen att kortet blir varmt kan ju ingen normalt funtad person bli förvånad över. Det är en referenskylare. Ytterst få kort med referenskylare håller sig någorlunda svala tbh.

RX480 hamnade precis där jag hade förväntat mig. Det är inte designat för att slåss mot 1070 eller 1080 så jag förstår inte varför vissa gör en sådan liknelse.
Jag skulle gissa på att RX480 blir mycket mer attraktivt så fort ett par reda drivers och tredjepartstillverkade kort kommer ut på marknaden. Verkar kunna vara riktigt nice för mig som är helt nöjd med att spela på 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Saken är den att när AMD gått ut med ett riktpris på $229 vilket är under 1900 kr så förväntade jag mig snarare ett pris på 2100-2200 kr. Erkänt så var ett påslag på 50% kanske att ta i lite granna, men om mina förväntningar nu var felaktiga så får det väl vara så då. Oavsett så känner jag mig ganska besviken.

Riktpriset verkar vara 239 dollar nu.
239 dollar är 2026 kr enligt Google.
2026*1,25 = 2532 kr
Priset borde alltså ligga på 2499-2599 kr.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hjälpsam

Kortets effektförbrukning är inget större problem, det är förbrukningen i kombination med bara en 6 pins försörjning och en kass referenskylare.
Jag tror faktiskt att detta kan bli ganska bra med tiden, ny kylare och 8 pin från tredje part, lägg på några uppdateringar av drivarna så har vi ett riktigt fint kort.
Tillkommer att GloFLos tillverkning kommer att stabiliseras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Ungefär samma prestanda och strömförbrukning som ett 970.
Men mer högljudd och dålig överklockning.
Vid samma pris som ett 970.

Missade jag något eller blev det lika dåligt som det verkar?

Om inte, GAME OVER AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det hela undersöks vilket står i Reddit-tråden. Problemet upptäcktes inte vid certifieringen men senare när vissa recensenter testat kortet. Någonstans är något fel och vi vet inte vart ännu. Så lite väl tidigt att dra några slutsatser.

Ja men självklart säger de det. Har det certifierats på samma spänning?

Permalänk
Hjälpsam

@Ice Frontier: Ja bland annat att GTX970 är EOL, de som du ser säljas för samma pris, är de sista exemplaren som reas ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Kortet har rimligtvis certifierats för det utförande den ska säljas i.

Vad jag försöker komma fram till är att vi inte vet felkällan ännu och det är på tok för tidigt att dra slutsatser på vad felet är och vem som har gjort vad. NDA släpptes för snart 9 timmar sedan och problemet ska ha undersökts av AMD och testare i ett par dagar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Tycker att det vore intressant att se hur mycket undervolt kortet klarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min första reaktion var i stil med: "jahapp, ännu en gång besvikelse över ett nytt AMD-kort".

Sitter idag på ett 7970, spelar sporadiskt nu för tiden. Har sett fram emot releasen sen RX 480 (8GB) presenterades. Tänkte att detta kort skulle fylla mina behov - vilket det också gör, rent prestandamässigt. Klart att man alltid "hoppas på mer", men för $199/229 känns det ändå bra.

I dagsläget blir det inget köp. Dels är det för dyrt här i Sverige (som tidigare nämnts, bl.a. Asus GTX 970 DCII går att få billigare), och kylningen verkar... väl tveksam. Väntar på eftermarknadskort och ser vart det barkar. Kan de leverera kort för samma priser som referenskorten säljs för idag (2700-2999SEK) och drivrutiner optimeras så kan det mycket väl bli ett köp. Men det blir väl först till hösten i sådana fall.

Ser även fram emot vad 4GB-varianten får för pris här i Sverige. Även denna skulle räcka åt mig i dagsläget (spelar bara i 1080p för tillfället). I de tester jag ögnat igenom så ligger den inte allt för långt efter 8GB-varianten, vilket gör den till ett mycket intressant alternativ. Men detta är helt beroende på vilket pris den får förstås.

I och med att GTX 980 Ti-korten börjar dala ner emot 4500kr (och finns billigare än så begagnat) så känns det idag mer lockande att lägga lite extra pengar och skaffa ett begagnat 980 Ti istället. Men, vi får se hur detta utvecklar sig. Väntar med spänning (men med något vingklippta förhoppningar) på eftermarknadskorten.

Någon som vet när dessa (eftermarknadskorten) kommer? Rykten säger ~2 veckor, finns det någon trovärdighet i det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adrenochrome:

Må hända, men det borde ju piska ett tre år gammalt kort med hästlängder, framför allt om det är ett av AMD's nyaste kort dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Må hända, men det borde ju piska ett tre år gammalt kort med hästlängder, framför allt om det är ett av AMD's nyaste kort dessutom.

Är det ok då att den får ett tdp på 275 watt då. Så kanske den piskar allt. Så glömmer vi prestanda/watt och kör bara prestanda. Vad tycker du.

Permalänk
Medlem

Tycker problemet med priset ligger hos återförsäljarna, om riktpriset från AMD är 239 dollar så är det drygt 2500 med moms... så jag tycker det är dåligt. Det är tråkigt, hade gärna sett billigare kort eftersom referenskylaren borde vara billigare, var blir priset härnäst 3500kr för eftermarknadskort? Då är det absolut inget prisvärt kort. Det är bra prestanda, men med tanke på att nvidia ligger före så är priset det enda som talar för AMD... speciellt när 1060 kommer. De som väntade på 480 får nog tyvärr vänta på 1060. Det blev tyvärr ingen klar seger, i alla fall inte i Sverige.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Hjälpsam

RX480 konkurrerar som sagt inte med GTX970 GTX980 eller GTX980Ti, dessa kort tillverkas inte längre och de kort som ses säljas till låga priser, är de sista som reas ut, de kommer vara borta nästa månad.
Det kommer att konkurrera med GTX1060 inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Segas:

Man kan tycka det. Dock är ju 780Ti ett tre år gammalt superkort som hänger med bra än. Reagerade mest på att du kallade rx480 för "värstingkort " vilket det aldrig sagts vara. Jag är själv lite besviken på resultatet, var mer den enligt mig felaktiga benämningen jag motsatte mig.

Permalänk
Medlem

@Jimicro: Jag har relativt bra koll vad en hyffsat stor ÅF i Sverige köper in korten för och det är i trakterna runt 2500 inkl moms så det är inga stora marginaler.

Antar att det är Dist isf som sitter på magge eller att vi helt enkelt inte har några bra priser i Europa.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Riktpris 199 dollar?!

Så riktpriset är 199 dollar och för 8 GB 229 dollar, men ser att de säljs för 345 dollar i USA.
Någon som vet om detta är normalt och isåfall när faller det till riktpriset?