Framtiden för Postnord, DHL, UPS, Fedex etc. ?

Permalänk
Medlem

UPS har sitt "UPS My Choice".
Funkar riktigt bra. Man får meddelande direkt när ett paket lämnats in som är på väg till dig och din adress. Där kan man sedan ändra leveransdag, plats osv. Man behöver alltså inte få något sändningsnummer från avsändaren. Systemet känner själv av att paketet är på väg till mig och det dyker upp automatiskt under my choice. Jag brukar ändra mina paket så att de lämnas på terminalen i Järfälla. Då kan jag hämta när det passar och jag behöver inte sitta hemma och passa någon leverans.

Något sånt borde alla fraktbolag ha. Speciellt PostNord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är bara att ringa och klaga varje gång de fuskat. Har en kollega på jobbet som efter ett antal samtal faktiskt får sina paket levererade till dörren när han beställer det till dörren.
En gång när jag köpte något från elfa och betalade extra för leverans till dörren fick jag hämta paketet i Falköping (bor i Vänersborg) som tur var bor en på jobbet i Falköping så det gick ganska smidigt för mig.

Det är inte ovanligt att posten dhl osv gör falska underskrifter och dumpar paket på jobbet bara för de inte hittar någon. Fast det blev bättre när han som brukade ta emot paket tydligen fortfarande flera månader efter pension, kom dit och skrev på flera månader efter pension. Var lite svårt för chauffören att förklara det

Det är väl olagligt att de signar? "Förvanskning av urkund" kallas väl det?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Att det skulle vara för dyrt med gps-tracking för postnord/dhl/shenker låter helt orimligt för mig. Fan t.om. sopcontainrar har gps-sändare installerade numera för att kunna spåras innan dom blir stulna och körda till baltikum.

Har dessutom extremt svårt att tro att speditörerna använder körjournal på papper istället för gps-baserad elektronisk sådan (som de facto går att spåra i realtid).

Instämmer med @Pulver om automaterna, har själv hämtat ut några dhl-paket i en sådan och det funkade bra. Har också haft stora problem med hemleveranser - "Portkod saknas" till en dörr står vidöppen och saknar portkod haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är rätt stor skillnad på att ha spårning på fordonen för vissa och att ha den tillgänglig för alla kunder och många fler, det kommer ju krav på spårsystem i bilar men det innebär inte att vem som helst kan spåra bilen, jag hade varit väldigt rädd för ett system där man kunde spåra paket som kund men inte särskilt orolig för att blåljusmyndigheterna har möjlighet att göra det.

Det har ju förekommit att busar har lagt order på lämpliga varor via förfalskade identiteter/företag och stulit leveranser på terminaler men att ge dem möjlighet att se i realtid var prylarna är vore inte nån bra ide för det skulle underlätta för dem på många sätt.

Vem som helst ska inte kunna kolla vart grejjerna är. Vid stulen identitet så är det rätt svårt att göra något. Vill man ha spår kod så måste man ha mycket bättre säkerhet än idag. Kanske fingeravtryck på alla fem fingrar och ögonscanning, tyvärr kräver det mer utrustning hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Det jag beställt var i Köln 03:00 imorse. Har inte fått mer info sedan dess... Lagom frustrerande!

Titta här!

Travel History
Date/Time
Activity Location
29/06/2016 - Wednesday
03:13 In transit KOELN DE
03:10 Departed FedEx location KOELN DE
28/06/2016 - Tuesday
22:19 In transit KOELN DE
19:57 Arrived at FedEx location KOELN DE
01:55 In transit WARSAW PL
27/06/2016 - Monday
16:42 In transit WARSAW PL
15:23 Left FedEx origin facility WARSAW PL
12:42 Picked up WARSAW PL
04:15 Shipment information sent to FedEx

Du är bortskämd!

Här är min senaste beställning
71147101999 出口 瑞典 Plastic shell 邮件已放行 2016-06-16 11:28:58

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Det är väl olagligt att de signar? "Förvanskning av urkund" kallas väl det?

Jo det kan jag tänka mig men inget vi brytt oss om förutom att det är bra om vi vet när grejerna finns att hämta. Antar att han fick en rejäl varning när vi pratat med cheferna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Du är bortskämd!

Här är min senaste beställning
71147101999 出口 瑞典 Plastic shell 邮件已放行 2016-06-16 11:28:58

Haha fyfan! Väntar nu på paket från Kina också. Lite lättare då jag vet att det brukar ta ca 3 veckor med gratis frakt. Men det är bra trisst att inte få nån uppdatering från att flyger lämnat Kina tills det är på Arlanda. Har svårt o tro att mitt paket är i luften i fem dagar...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av talonmas:

Varken DHL eller Schenker har gps. Varken för publikt eller internt bruk.

Men som jag sa, om privatpersoner är kundgruppen så är det intressant. Annars för dyrt att implementera och fackliga förhandlingar pga integritet.

Själv ser jag gärna att det kommer mer men kommer dröja minst 20 år till innan det är utbrett.

Skickades från m.sweclockers.com

Schenker har GPS i sina bilar..
SCH är på jobbet flera gånger om dagen, chaffisar för våra inhämtningsbilar vet det.
PostNord har även det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Brainsplitter:

Det är väl olagligt att de signar? "Förvanskning av urkund" kallas väl det?

En som kör parcel för Schenker menar att det är OK, bara man säger till att det har levererats.
Aldrig annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Det är väl olagligt att de signar? "Förvanskning av urkund" kallas väl det?

"Urkundsförfalskning" heter det.
Skulle aldrig göra det (kör åt DHL), man riskerar för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, hemleverans är jättesmidigt om man är hemma, men hur ofta är man det? Själv har jag fördelen att det är någon hemma dagtid i mitt hus. Men annars hade jag fått massa strul. Nu jobbar jag på en mindre firma, så jag kunde nog ordnat så att paketen kom dit.

Det känns allmänt som om speditörerna av paket inte är så flexibla. Varför inte ha så att man registrerar sig på deras hemsida och där kan göra inställningar för hur det ska levereras? Om man vill byta utlämningsställe, utländska paket, portkoder, telefon-nummer, sms-avisering osv.

Lite mer ontopic. Tycker inte det behövs mer detaljerad info. Visst man sitter och väntar men inte så farligt. Blir bara mer risker. Då tycker jag de ska satsa på det jag skrev i förra stycket i stället. Kommer ge sjukt mer kundvärde

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om man läser den artikeln undrar man om rubriksättaren var riktigt nykter. Jag kunde inte hitta något om att strunta i att leverera. Däremot sade man att det varit en del brister.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Om man läser den artikeln undrar man om rubriksättaren var riktigt nykter. Jag kunde inte hitta något om att strunta i att leverera. Däremot sade man att det varit en del brister.

Beror lite på hur man tolkar det hela, men jag tolkar det som att de har ett reellt problem med att leveranser helt enkelt skits i i och med att de har en utarbetat rutin för att försöka hantera det problemet.

Citat:

Hur kontrollerar ni att chaufförerna verkligen försöker leverera paketen, och inte, vilket många kunder anser, bara kör vidare?

– Chaufförerna rapporterar in såväl genomförda leveranser som de leveranser som av olika skäl inte går att genomföra i samband med varje leveransstopp, varje misslyckad leverans taggas med position och förklaring. Detta följs sedan upp på både dags- och veckobasis. Utöver detta gör vi slumpmässiga kontroller.

Kontrollerna innebär att man via en geotagg kontrollerar att chauffören verkligen var på adressen. Felaktigheter hanteras ”genom ett personligt samtal med berörd medarbetare och en disciplinär erinran”. Skulle det upprepas kan det bli tal om uppsägning.

Och ja, jag är fullt övertygad om att de i många av dessa fall inte ens försöker lämna paketet utan i bästa fall stannar i bilen utanför och antecknar att portkod saknas.. Om det sen beror på att de har för många paket så de måste dra några fulingar för att hinna köra rundan i tid innan de ska sluta för dagen eller om paketen aldrig ens funnits med i bilen från början utan gått direkt till något utlämningsställe vet jag inte.

Ett annat problem med Posten är hur de skiter i paketet när det väl har gått fel, som exempel mitt senaste köp från Inet som köptes i tid för att hämtas ut dagen efter, det gick utmärkt fram tills paketet landade på helt fel utlämningsställe och därifrån tog det helt plötsligt 6 dagar att få fram det dit där jag bor och kan hämta ut det.
Riktigt tråkigt bemötande av kundtjänsten när jag ringde och meddelade att det var fellevererat till ett ställe som skulle ta mig över 2 timmar att plocka upp det med kollektivtrafiken. Svaret blev, "jaha, men ta bilen då.." innan de motvilligt anmälde det för omleverans.

Permalänk
Medlem

Jag tog upp att rubriken inte hade täckning i artikeln. Jag tycker inte det är en tolkningsfråga.

Skrivet av lanbonden:

Beror lite på hur man tolkar det hela, men jag tolkar det som att de har ett reellt problem med att leveranser helt enkelt skits i i och med att de har en utarbetat rutin för att försöka hantera det problemet.

Och ja, jag är fullt övertygad om att de i många av dessa fall inte ens försöker lämna paketet utan i bästa fall stannar i bilen utanför och antecknar att portkod saknas.. Om det sen beror på att de har för många paket så de måste dra några fulingar för att hinna köra rundan i tid innan de ska sluta för dagen eller om paketen aldrig ens funnits med i bilen från början utan gått direkt till något utlämningsställe vet jag inte.

Ett annat problem med Posten är hur de skiter i paketet när det väl har gått fel, som exempel mitt senaste köp från Inet som köptes i tid för att hämtas ut dagen efter, det gick utmärkt fram tills paketet landade på helt fel utlämningsställe och därifrån tog det helt plötsligt 6 dagar att få fram det dit där jag bor och kan hämta ut det.
Riktigt tråkigt bemötande av kundtjänsten när jag ringde och meddelade att det var fellevererat till ett ställe som skulle ta mig över 2 timmar att plocka upp det med kollektivtrafiken. Svaret blev, "jaha, men ta bilen då.." innan de motvilligt anmälde det för omleverans.
https://i.solidfiles.com/4AQ2rZQAKqwD4.jpg

Permalänk

Jag kör själv som underleverantör åt UPS och vi har Gpsspårning i bilarna, i handdatorerna och i våra arbetstelefoner.
Men det är endast för internt bruk. Till exempel för att veta vilken bil som är närmast en viss upphämtning. Och för kunna stänga av bilarna från central plats om dom skulle bli stulna.
Vi kör ibland omkring med varor för miljoner i bilarna och det skulle således vara en extrem säkerhetsrisk att posta online var bilarna är hela tiden. Det har hänt att bilarna blivit rånade och folk har gjort inbrott i dem när de parkerat.

Jag tror inte folk inser hur lite pengar transportbolagen tjänar på sina leveranser till privatpersoner.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Lite kul att det är en till som tänker i samma banor. Tror man skulle kunna bli rätt framgångsrik om man lyckades ta fram ett litet chip med en gpssändare på, med en batteritid på, säg en månad. När man gör en beställning så kan man lägga på typ 100:- för gps-chippet.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x