Permalänk
Medlem

Köpa portabel AC

Nu börjar det ju som bekant bli äckligt varmt ute vilket resulterar i att temperaturen inomhus stiger.
Detta tänkte jag få bukt med och överväger därför att köpa en portabel ac att köra hemma i lägenheten.

Men vad ska man då köpa?

Önskelista:
- Så tyst som möjligt när den kör
- Kunna kyla ett rum på 20kvm åtminstone
- Smidig slanglösning (finns det nåt annat än runda slangar som är >10cm i diameter?)
- helst inte mer än 6-7000:- i inköp

Diskutera!

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon portabel med bra effekt som det är behaglig ljudnivå på.
Har själv en Retro 365012 och den kyler bra men bullrar mycket, dock prisvärd när den såldes för 3500 förra året.

Den grova slangen kommer man inte ifrån, följer med "fönsterkit" till vissa som gör utblåset lite bättre men det bästa är att ha en ventil man kan ansluta slangen till. Hänger man bara ut slangen genom ett fönster är det ju svårt och få tätt runtom = varmluft sugs in igen och det blir dålig effekt.

Permalänk
Medlem

Ok nä det känns som att det är många på exempelvis prisjakt som gnäller på ljudnivån på de flesta modeller som är "högt rankade". Fönsterkit låter ju bra men då hade man ju velat veta vilka modeller som har det.

Känns lite som att köpa grisen i säcken. Finns ju noll jämförande tester inom detta område. Varför finns det inte ett Råd&Rön test "2014 års test av portabla ac" liksom?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Asså alla låter som fan men det är inga problem då man inte kör dem på nätterna ändå. Jag köpte en 2006 eller så och det är lätt det bästa köpet jag ngnsin gjort. När det är svinvarmt och polarna sitter och svettas i sina 30-gradiga lägenheter sitter jag i soffan här hemma med en sval bris på 16 grader i ansiktet. Det går knappt ens att sätta ngt värde på det Priceless!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrr:

Tror inte det finns någon portabel med bra effekt som det är behaglig ljudnivå på.
Har själv en Retro 365012 och den kyler bra men bullrar mycket, dock prisvärd när den såldes för 3500 förra året.

Den grova slangen kommer man inte ifrån, följer med "fönsterkit" till vissa som gör utblåset lite bättre men det bästa är att ha en ventil man kan ansluta slangen till. Hänger man bara ut slangen genom ett fönster är det ju svårt och få tätt runtom = varmluft sugs in igen och det blir dålig effekt.

Jovisst det kyler kanske inte ner rummet så jäkla bra men det är värt det bara för att få en bra kyld fläkt hemma.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för maskin då ozo?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Vad kör du för maskin då ozo?

En gammal best. Finns säkerligen inte på marknaden längre. CoolMan nånting. Har inte den framme just nu. Den fyller sitt syfte iaf
Kommer lätt köpa en ny när den här ger upp. Använder bara den när det är som varmast. De drar ju otroliga mängder energi.

Permalänk
Jacob Fanboy

Skönt att det redan fanns en tråd! Jag sitter också i villovägarna att köpa en portabel AC, hittade en relativt ny modell på prisjakt (länk) ska maila till Tretti efter specifikationer då jag inte hittar något via Google. Men den kanske kan vara något?

Försöker hitta en som fungerar bra runt 3k och inte har färgen vit, då jag hatar när färgen bleknar.

Permalänk
Medlem

Är också ute efter en AC. Blir fan olidligt varmt ibland i lägenheten. Skulle vilja ha något som kyler 25k-35kvm.

Kan sträcka mig till 5000kr men det är djungel med allehanda olika märken som jag har aldrig hört talas om och specifikationerna verkar vara svåra att jämföra.

Permalänk
Medlem

Någon som har gjort ett AC-inköp på senaste tid som de vill kort recensera?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den här tråden verkar vara stendöd.
Hur gick det med ditt inköp? Blev det nån ac?

Skrivet av Mechanix:

Någon som har gjort ett AC-inköp på senaste tid som de vill kort recensera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

Den här tråden verkar vara stendöd.
Hur gick det med ditt inköp? Blev det nån ac?

Instämmer! Nej, det blev aldrig något inköp. Jag har lyckats genomlida då få äckelvarma dagar vi haft utan AC. Men man vet aldrig! Kanske kommer det några helvetesveckor sen i augusti. Dela gärna med dig av dina köptips

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Har själv köpt en av dessa. Brötar som ett slagfält men kyler bra tycker jag. Har även avfuktare och dylikt.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

Den här tråden verkar vara stendöd.
Hur gick det med ditt inköp? Blev det nån ac?

Jag har köpt just den ACn under Juni och kan inte riktigt klaga mer än manualen är lite snål på information. Den täcker det mesta men jag förstod inte hur avdunstningen funkade eller hur man aktiverar det, men det visade sig enligt supporten att funktionen är en del av cooling mode och är därför inte valbar. Även om det inte finns en vattentank så kan det bildas vatten i bottnen beroende hur pass fuktigt det är i omgivningen, alltså mer än vad avdunstningen hinner göra sig av med. Då när den piper till om vattnet så har det inte varit mer än max ett halvt glas att tömma, och då har den kylt ner i strax över en veckas tid - men efter det har jag inte behövt tömma, än.

Men svalt blir det, men jag skulle inte påstå 56db är tyst direkt :P.

Edit:

Se det såhär, jag kan ligga i sängen med bara huvudet tittandes ut och inte svettas.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Jag har köpt just den ACn under Juni och kan inte riktigt klaga mer än manualen är lite snål på information. Den täcker det mesta men jag förstod inte hur avdunstningen funkade eller hur man aktiverar det, men det visade sig enligt supporten att funktionen är en del av cooling mode och är därför inte valbar. Även om det inte finns en vattentank så kan det bildas vatten i bottnen beroende hur pass fuktigt det är i omgivningen, alltså mer än vad avdunstningen hinner göra sig av med. Då när den piper till om vattnet så har det inte varit mer än max ett halvt glas att tömma, och då har den kylt ner i strax över en veckas tid - men efter det har jag inte behövt tömma, än.

Men svalt blir det, men jag skulle inte påstå 56db är tyst direkt :P.

Edit:

Se det såhär, jag kan ligga i sängen med bara huvudet tittandes ut och inte svettas.

Du menar den som jag länkade till?
Alltså det är den du har köpt?

Hur funkar den med slangen som man ska leda ut genom ett fönster? finns det nå bra fäste eller är det bara att hänga ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

Du menar den som jag länkade till?
Alltså det är den du har köpt?

Hur funkar den med slangen som man ska leda ut genom ett fönster? finns det nå bra fäste eller är det bara att hänga ut?

Ja den som kostar ~4300 är vad jag köpte. Du får med luftslang och fönstermontering, problemet med fönstermonteringen är att den är syftad åt glid-fönster och inte vev-fönster som vi har i Sverige. Korkat jag vet, man får helt enkelt se till att den lutar eller trycker utåt mot fönstret så den håller sig kvar, jag "låser" (håller är kanske bättre ord) dock min med balkongdörren så den står vertikalt och blåser utåt. Monteringen gör sitt jobb om du kan utvidga monteringen tillräckligt åt interna sidorna i fönsterkarmen, låt bara inte katten putta på den.

Du kan ju annars bara låta den hänga ut löst utan monteringen, men det ser nog varken bra ut eller hålls stabilt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Okej.
ja det får nog bli denna.
Men kanske kommer borra ett hål i väggen och sticka ut slangen eller nått. Det kanske blir bättre, vi får se
Så den kyler bra alltså? även om fönstret är öppet för slangen så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

Okej.
ja det får nog bli denna.
Men kanske kommer borra ett hål i väggen och sticka ut slangen eller nått. Det kanske blir bättre, vi får se
Så den kyler bra alltså? även om fönstret är öppet för slangen så att säga?

Det är inget litet rör eller har litet munstycke, jag tvivlar på att borra ett stort hål hål i väggen är värt besväret.

Den kyler bra, blåser kallt redan vid uppstart men ge den någon timme så märks det i resten av rummet. Om du nu tänkte ha den i det varmaste utav dom, placerar du den i ett annat rum så märker du inte skillnaden lika lätt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch