Hur vänjer man sig vid solglasögon.

Permalänk
Avstängd

Hur vänjer man sig vid solglasögon.

Det är så att jag precis fått mina solglasögon men ett problem är att det kittlas mycket när jag har på mig dem och detta tycker jag är jobbigt. Jag har en sådan stor vilja att bära de och jag har lyckats bära dem i en timme men jag vet inte om jag kommer klara en eller flera timmar. Det är inte första gången jag h
Tar på mig solglasögone ller glasögon generellt. När jag var yngre så hade jag på mig det i en kort stund som mågra minuter och på bion slutade det med att tog av 3d glasögonen eftersom det kittlades extremt mycket.

Är jag den enda här som har sådan problem ellr har ni som bär bär solglasögon också haft såna problem?
Hur vänjde ni er vid solglasögon trots kittlandet och vad är er tips? Finns det kräm mot kitttling?

Vill jätte gärna ha på mig solglasögon hur länge jag vill utan att behöva störas av kittlandet vid näsan. skulle bli tacksam för hjälp.

Permalänk

@yusuke40: aldrig varit med att någon blir kittlad av att ha på sig glasögon (eller solglasögon) haha men du får väl helt enkelt vänja dig eller bara skita i det.

Har själv glasögon o minns att jag inte riktigt gillade kanterna på glasögonen (utanför själva glasögon där det blir suddigt igen) så jag satt alltid och försökte att verkligen inte titta ut där men det gick liksom inte så jag satte händerna där hhaha. MEN tillslut blev jag van vid detdär. Antar att det blir så för dig med

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Tror att det mestadels bara är en vanesak. Jag som haft glasögon så länge jag kan minnas känner inte av något alls när jag har dom eller solglasögon på mig.
Något som kanske skulle kunna hjälpa är att köpa solglasögon som har en annan sorts kontaktyta vid den delen som rör näsbryggan. Finns ju solbrillor gjorda i plast, aluminium och whatnot liksom. Så prova att använda några vars ram är gjord av annat än de du använder just nu.

Jag antar att det även finns solglasögon som har en bit mjukplast eller dylikt vid den delen av ramen. Många vanliga glasögon har det. Det är ju till för att glasögonen ska sitter kvar bättre och inte glida runt på näsan så att säga, men en sån grej kanske kan hjälpa mot obehaget du känner. Vet inte om det finns några sådana grejer att köpa löst någonstans, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

Det är så att jag precis fått mina solglasögon men ett problem är att det kittlas mycket när jag har på mig dem och detta tycker jag är jobbigt. Jag har en sådan stor vilja att bära de och jag har lyckats bära dem i en timme men jag vet inte om jag kommer klara en eller flera timmar. Det är inte första gången jag h
Tar på mig solglasögone ller glasögon generellt. När jag var yngre så hade jag på mig det i en kort stund som mågra minuter och på bion slutade det med att tog av 3d glasögonen eftersom det kittlades extremt mycket.

Är jag den enda här som har sådan problem ellr har ni som bär bär solglasögon också haft såna problem?
Hur vänjde ni er vid solglasögon trots kittlandet och vad är er tips? Finns det kräm mot kitttling?

Vill jätte gärna ha på mig solglasögon hur länge jag vill utan att behöva störas av kittlandet vid näsan. skulle bli tacksam för hjälp.

Kittlande har jag aldrig haft problem med, men skav bakom öronen och huvudvärk när jag fått nya glasögon. Där är det bara att envist använda dem, ta av när det blir för jobbigt och sedan senare ta på dem igen ett tag. Efter hand går det allt längre stunder och till sist kan man ha dem så mycket man vill.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört någon med det problemet förr.

Märker knappt att jag har på mig dem efter 20min~

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Haft samma problem
Också att glasögon börjat kännas tunga, svårt att beskriva men jah fick tom märken/sår där glasögona låg mot.
Nu har jag vant mig från det då jag bär glasögon hela tiden, men det börjar kännas lite obehag nu när jag läste detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hade alltid samma problem, med att bli kittlad på näsan, förut när jag köpte solglasögon med "näspluppar" eller vad fasen man ska kalla det, såna här; https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Rea...

Nu för tiden, när jag blivit 25 år gammal och ögonen gett upp och jag måste ha glasögon för att se något över huvud taget när jag kör bil har jag sådana här; https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/d8/d6/70/d8d6704432... och jag har inga som helst problem med kittlingar, så jag tror det handlar rätt mycket om vilken sorts glasögon man har.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Avstängd

@gustavwester: är detta problem verkligen så okänd? Jag trodde det var många som fick detta problem när dem inte är vana vid solglasögon eller glasögon.

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

@gustavwester: är detta problem verkligen så okänd? Jag trodde det var många som fick detta problem när dem inte är vana vid solglasögon eller glasögon.

ja jag har inte riktigt hört folk säga det, men det är nog inte bara du som känner så. Antar att jag inte hört nån klaga på det för att alla de jag känner redan är vana...?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

detta är nog den mest random tråden jag någonsin sett på ett IT-forum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gustavwester:

ja jag har inte riktigt hört folk säga det, men det är nog inte bara du som känner så. Antar att jag inte hört nån klaga på det för att alla de jag känner redan är vana...?

Det är inte hela näsan som känns kittlig utan på toppen där pluggarna på mitten av glasögonen nuddar om du vet vad jag menar.

Är det bara så att det är näsans top som är för mycket känslig eller är det bara så att jag behöver köpa något till pluggarna på solglasögonen som gör det mer bekväm?

Finns det någon kräm som kan minska överkänslighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

detta är nog den mest random tråden jag någonsin sett på ett IT-forum

Tråden ligger dock under Hobby, fritid och livsstil.

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

Det är inte hela näsan som känns kittlig utan på toppen där pluggarna på mitten av glasögonen nuddar om du vet vad jag menar.

Är det bara så att det är näsans top som är för mycket känslig eller är det bara så att jag behöver köpa något till pluggarna på solglasögonen som gör det mer bekväm?

Finns det någon kräm som kan minska överkänslighet?

Jaha du har såna "kuddar"? Ja då vet jag inte, jag har såna plast runt hela då jag tycker de är mycket bättre och skönare. Har ingen aning om det finns någon kräm överkänslighet och något skydd vet jag int heller om det finns. Men har du testat utan kuddar eller vad det heter?https://www.google.se/search?q=glas%C3%B6gon&espv=2&biw=1440&bih=828&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjco7nwldzNAhXqNpoKHRz2BeAQ_AUIBigB#imgrc=ekcPG0H-8lTH9M%3A sånhär menar jag med utan kuddar då bågen är runt hela och dethär är med kuddar: https://www.google.se/search?q=glas%C3%B6gon&espv=2&biw=1440&...

Jag tror det ända botemedlet är att tvinga dig själv att ha dom på

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gustavwester:

Jaha du har såna "kuddar"? Ja då vet jag inte, jag har såna plast runt hela då jag tycker de är mycket bättre och skönare.

Jag tror det ända botemedlet är att tvinga dig själv att ha dom på

De jag har är i plast också och jag tror inte jag vågar ta ut de då jag lagt 127 spänn på de men annars så har jag beställt en annan som inte har sådan pluggar.

Det är det jag gör eftersom jag har en sådan stor vilja för att ha på mig dem men jag vet inte hur långt tid det tar tills man vänjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Just att det skulle kittla tror jag är det som överraskar vissa.
Att trycket på näsan kan vara ovant eller obekvämt i längden är det nog många som kan känna igen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Just "kittlar" har jag aldrig hört, och då är jag optiker. Skav eller tryck kan vara vanligt. Om det kittlas funderar jag på om du kan vara känslig för något av materialen i bågen. Vissa sadlar ("kuddar") kan innehålla silikon, vilket vissa kan vara känsliga för. Alternativt kan det bara vara ren ovana som många är inne på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har eller aldrig hört talas om att någon tycker glasögon kittlas, varken van eller ovan. Jag själv har haft glasögon i 15 år och den enda gången jag kan känna att det skaver är om jag har ett sår eller en finne precis under "kudden".

Det finns vissa receptfria plåster och krämer på apoteket som innehåller lidokain och bedövar huden inför nålstick och liknande. Vet inte riktigt hur de skulle fungera för det här syftet men de heter Tapin och jag antar att du kan prova om du verkligen är desperat men det känns mest som att det motverkar syftet vilket borde vara att du vänjer dig vid känslan.