Samsung presenterar UFS-minneskort — ersättaren till Micro SD

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar UFS-minneskort — ersättaren till Micro SD

Det börjar bli dags för en ersättare till de gamla SD-korten och Samsung blir först ut med det nya formatet UFS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Neeeeeej" är min spontana reaktion för att jag blir rädd att microSD-kapaciteten kommer stagnera nu på 256GB :/

Men visst är det behövligt att få upp skriv och läshastigheterna en hel del.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Tyckte SD var en bra standard, jobbigt att man måste hålla på och bryta standarder istället för att vidareutveckla det vi redan har. Att skriva i 100MB/s borde väl för övrigt täcka de flesta tänkbara behoven för videoinspelning, både nu och en lång tid framöver? Det är ju 800Mbps, vilket är rätt så skyhögt för video bitrate...

Permalänk
Medlem

Bakkompabilitet...

Kortet ser ju ut att vara väldigt likt Micro SD. Dumt att dom inte bara gjorde det kompatibelt med MicroSD-porten men la till många fler ledare. Då hade dom kunnat börja pumpa ut kort direkt och behöver inte vänta på att marknaden ska vända sig.

Permalänk
Medlem

Ser spännande ut, bra att det går framåt. Men precis som @Snailboy säger så borde de fixat bakåtkompabilitet.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har alltid gillat Samsungs minnen! Så detta blir väl bara bättre

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Tyckte SD var en bra standard, jobbigt att man måste hålla på och bryta standarder istället för att vidareutveckla det vi redan har. Att skriva i 100MB/s borde väl för övrigt täcka de flesta tänkbara behoven för videoinspelning, både nu och en lång tid framöver? Det är ju 800Mbps, vilket är rätt så skyhögt för video bitrate...

Nja, kollar man prisjakt är det bästa man kan hitta Klass 10 som är specat till 17MB/s. Att standarden klarar upp till 100 betyder inte att det är finns på konsumentmarknaden.

Jag gissar att man övervägt nuvarande standard noga innan man spikat en ny. Den nya kanske har 170MB/s i standarden medan konsumentvarianter hamnar precis som dagens SD på 17% av det, vilket skulle ge knappt 30MB/s på UFS-kort. (Total spekulation, UFS-standarden kanske skalar bättre ner i prisklasserna utan att tappa lika mycket överföringshastighet som dagens SD).

Tänk också på att minneskorten är små och ett extremt prispressat produktsegment. Jag har full förståelse för att man väljer bort eventuella möjligheter till bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte göra omelet utan att knäcka ägg. MicroSD-korten har föråldrade kontakter och en föråldrad standard, och ska man frammåt så är det helt rätt väg att gå för att se till att standarden kan vidareutvecklas framöver. Sen kommer ju MicroSD knappast försvinna på ett bra tag men det är ändå bra att det kommer ett nytt alternativ. Förhoppningsvis är grunddesignen såpass robust så att de kommer kunna göra många uppgraderingar och behålla bakåtkompatibiliteten, såsom de gjort med MicroSD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Nja, kollar man prisjakt är det bästa man kan hitta Klass 10 som är specat till 17MB/s. Att standarden klarar upp till 100 betyder inte att det är finns på konsumentmarknaden.

Jag gissar att man övervägt nuvarande standard noga innan man spikat en ny. Den nya kanske har 170MB/s i standarden medan konsumentvarianter hamnar precis som dagens SD på 17% av det, vilket skulle ge knappt 30MB/s på UFS-kort. (Total spekulation, UFS-standarden kanske skalar bättre ner i prisklasserna utan att tappa lika mycket överföringshastighet som dagens SD).

Tänk också på att minneskorten är små och ett extremt prispressat produktsegment. Jag har full förståelse för att man väljer bort eventuella möjligheter till bakåtkompatibilitet.

Jag har Klass 10 U3 som är specat för 95/90 i läs/skriv så finns snabbare än 17MB/s.

Permalänk
Medlem

Nya enheter för privatkopiering, vad spännande!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Nya enheter för privatkopiering, vad spännande!

Ska köpa ett par st och fylla bara för att jag kan. Kan låna Rederiet av mamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ska köpa ett par st och fylla bara för att jag kan. Kan låna Rederiet av mamma.

Jo, ingen går nånstans utan en näve Micro SD (snart UFS) kort i fickan ifall man skulle få ett tillfälle att privatkopiera. Viktigt att dessa beskattas ordentligt! Eftersom skrivhastigheten är 8 gånger snabbare borde skatten vara 8 gånger högre - man kan ju privatkopiera 8 gånger mer på samma tid!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

tycker personligen att de är bra att dom struntar i bakåtkompabilitet så världen kan gå framåt istället för att tänka på dåtiden.
hade däremot inte förvånat mig om det kommer adaptrar, och förväntar mig att dessa korten är brutalt dyra. speciellt i början

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det viktiga nu är ju om de är tänkta att köras med UFS som filsystem?

I övrigt är jag rätt neutral till en ny minneskortstandard, förutsagt att den slår igenom.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Copyswede gnider händerna....

Permalänk
Medlem

Jag som precis börjat smälta att det finns XQD-kort till professionella video-/stillbildskameror nu som är tänkta att ersätta de gamla CF-korten.
https://en.wikipedia.org/wiki/XQD_card

UFS ser jag i dagsläget som helt ointressant för prylar där man ofta byter och hanterar flera minneskort. Kan dock förstå att man behöver något mer pålitligt och säkert minne för exempelvis mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

"en film i Full HD på fem gigabyte bara tar 10 sekunder att läsa"

Dummaste meningen jag sett. Spelar väl ingen roll om filmen är i full HD. Är filen 5 gig så är den 5 gig, och tar 10 sekunder att läsa.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@LeVvE:

Okej! Jag som har dålig koll och antog att det gick att hitta på prisjakt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Nya enheter för privatkopiering, vad spännande!

Kan vi hitta något kryphål mot CopySwede månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"en film i Full HD på fem gigabyte bara tar 10 sekunder att läsa"

Dummaste meningen jag sett. Spelar väl ingen roll om filmen är i full HD. Är filen 5 gig så är den 5 gig, och tar 10 sekunder att läsa.

Säkert Samsungs egna citat, riktat till "vanligt" folk som ett exempel på filstorlek.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Tyckte SD var en bra standard, jobbigt att man måste hålla på och bryta standarder istället för att vidareutveckla det vi redan har. Att skriva i 100MB/s borde väl för övrigt täcka de flesta tänkbara behoven för videoinspelning, både nu och en lång tid framöver? Det är ju 800Mbps, vilket är rätt så skyhögt för video bitrate...

Jag tänker mig att när man börjar filma i 4k och för 60-120fps så kan det behövas ordentligt med bandbredd. Sen vill folk börja filma i 360 och vips så är det ännu mer som måste lagras ner snabbt ...

/Björn

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bra på ett sätt - dåligt med tanke på hur väl etablerat SD och MicroSD är...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

UFS-läsare kommer vara bakåtkompatibla med SD som jag fattat det?

Då är det ju bara ett bra steg framåt kan jag tycka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Tänk också på att minneskorten är små och ett extremt prispressat produktsegment. Jag har full förståelse för att man väljer bort eventuella möjligheter till bakåtkompatibilitet.

Skrivet av Ozzed:

Man kan ju inte göra omelet utan att knäcka ägg. MicroSD-korten har föråldrade kontakter och en föråldrad standard, och ska man frammåt så är det helt rätt väg att gå för att se till att standarden kan vidareutvecklas framöver. Sen kommer ju MicroSD knappast försvinna på ett bra tag men det är ändå bra att det kommer ett nytt alternativ. Förhoppningsvis är grunddesignen såpass robust så att de kommer kunna göra många uppgraderingar och behålla bakåtkompatibiliteten, såsom de gjort med MicroSD.

Skrivet av Christley:

tycker personligen att de är bra att dom struntar i bakåtkompabilitet så världen kan gå framåt istället för att tänka på dåtiden.
hade däremot inte förvånat mig om det kommer adaptrar, och förväntar mig att dessa korten är brutalt dyra. speciellt i början

Säg mig...
-Hur många nätaggregat har än idag Molex kontakter, eller tom Minimolex?
-Hur många moderkort har P/S2 kontakter?
-Hur många USB 2.0 enheter finns vs USB 3.0 eller tom 3.1?
-Hur många VGA skärmar finns det än idag?
-Hur många moderkort har tom PCI kontakter än idag? Leagacy BIOS också?
-Hur många CPU-kylare stöder än 775 sockeln?
-Hur många använder fortfarande CD/DVD eller Blueray?
Marknaden älskar kompatibilitet på sina saker. X ska passa med Y, oavsett vf det är, annars vill folk inte ha det. Detta både på gott och ont, för om man tar bort något (som SLI på 1060) så skriker folk...

Bara för att ni inte ser nyttan av "bakåtkompatibilitet" innebär inte att den inte finns. Om något så kan jag lätt säga att vid de flesta tillfällen som nya standarder görs, så lyckas de endast om det finns behov eller lågt pris eller bakåtkompatibilitet med nuvarande, annars är de körda.

Om man tror som ni så borde vi alla köra DP 1.4 skärmar, USB 3.1, M.2 diskar internt (SSD såklart) och 4k upplösning på allt. Men så är det inte, eller hur? Det är extremt dyrt och extremt svårt att ha nyaste hela tiden, samtidigt som de ofta inte ger några praktiska fördelar.

Med tanke på att denna nya "standard" troligen inte blir billig, verkligen inte behövs (finns så satans många sätt att frakta o lagra data på idag, så det behövs inte fler konkurrerande tekniker), och den nu saknar kompatibiliteten så kan jag säga att den är död redan innan den är lanserad... För när den väl blir aktuell, så kommer 2 andra alternativ från andra tillverkare redan finnas, och denna är då föråldrad, igen. Vinnaren blir den som har kompatibiliteten... något som tex Firewire och USB kan visa ganska tydligt.

Tror ni verkligen SSDer hade blivit så populära som de är idag, om de inte emulerat HDD i 5+ år? De vill inte köra AHCI. De vill inte behöva SATA för att fungera, eller 4k sektorer... men de måste anpassa sig till de värld där HDD lagrar på "sitt sätt" och anpassa sig där efter, vilket de nu har gjort. M.2 och NVMe är vad SSDer "vill ha", men det har tagit många år att få fram denna optimala lösning, och den är långt ifrån "mainsteam" än.

Titta på Compact Flash, M2 minneskort osv. Finns klumpiga adaptrar idag bara för att läsa alla 20-11 typer av olika kort, för att folk vill kunna använda "en lösning". Titta tom på SD-korten själva... SD-kort. SDHC-kort, SDXC-kort, UHS-I stöd osv. Korten har själva utvecklats under många år, och anledningen till att just SD-kort är den största standarden idag är pga de alltid försökt hålla bakåtkompatibilitet i teknikförbättringarna. Därför dog de andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

Jag tänker mig att när man börjar filma i 4k och för 60-120fps så kan det behövas ordentligt med bandbredd. Sen vill folk börja filma i 360 och vips så är det ännu mer som måste lagras ner snabbt ...

/Björn

Komprimeringen lär ju dock bli betydligt mer effektiv vid högre framerate då motivet oftast inte hinner förändras lika mycket från frame till frame som vid lägre framerate. Men filma i 360 grader, kommer folk verkligen vilja göra det? Låter mer som en nischad grej, och som något man gör med en större enhet än något som lätt får plats med större enheter än små SD-liknande kort. Men vad vet jag, förstår mig inte på hälften av alla trender nu för tiden...

Skrivet av )ExecutoR(:

Nja, kollar man prisjakt är det bästa man kan hitta Klass 10 som är specat till 17MB/s. Att standarden klarar upp till 100 betyder inte att det är finns på konsumentmarknaden.

Jag gissar att man övervägt nuvarande standard noga innan man spikat en ny. Den nya kanske har 170MB/s i standarden medan konsumentvarianter hamnar precis som dagens SD på 17% av det, vilket skulle ge knappt 30MB/s på UFS-kort. (Total spekulation, UFS-standarden kanske skalar bättre ner i prisklasserna utan att tappa lika mycket överföringshastighet som dagens SD).

Tänk också på att minneskorten är små och ett extremt prispressat produktsegment. Jag har full förståelse för att man väljer bort eventuella möjligheter till bakåtkompatibilitet.

Exemplet med 100MB/s tog jag från artikeln. Men om behovet av så snabba kort uppstår så kommer det säkert tillverkas sådana i större skala. Men om nu standarden klarar det borde man ju kunna skapa produkter inom den standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"en film i Full HD på fem gigabyte bara tar 10 sekunder att läsa"

Dummaste meningen jag sett. Spelar väl ingen roll om filmen är i full HD. Är filen 5 gig så är den 5 gig, och tar 10 sekunder att läsa.

Var står det att det att andra filer inte också tar samma tid att läsa ?
Att en film i full HD på fem gigabyte tar 10 sekunder att läsa är inte ett uteslutande påstående utan säger just bara det : att en film i full HD på 5 gigabyte skulle ta 10 sekunder att läsa, inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säg mig...
-Hur många nätaggregat har än idag Molex kontakter, eller tom Minimolex?
-Hur många moderkort har P/S2 kontakter?
-Hur många USB 2.0 enheter finns vs USB 3.0 eller tom 3.1?
-Hur många VGA skärmar finns det än idag?
-Hur många moderkort har tom PCI kontakter än idag? Leagacy BIOS också?
-Hur många CPU-kylare stöder än 775 sockeln?
-Hur många använder fortfarande CD/DVD eller Blueray?
Marknaden älskar kompatibilitet på sina saker. X ska passa med Y, oavsett vf det är, annars vill folk inte ha det. Detta både på gott och ont, för om man tar bort något (som SLI på 1060) så skriker folk...

Bara för att ni inte ser nyttan av "bakåtkompatibilitet" innebär inte att den inte finns. Om något så kan jag lätt säga att vid de flesta tillfällen som nya standarder görs, så lyckas de endast om det finns behov eller lågt pris eller bakåtkompatibilitet med nuvarande, annars är de körda.

Om man tror som ni så borde vi alla köra DP 1.4 skärmar, USB 3.1, M.2 diskar internt (SSD såklart) och 4k upplösning på allt. Men så är det inte, eller hur? Det är extremt dyrt och extremt svårt att ha nyaste hela tiden, samtidigt som de ofta inte ger några praktiska fördelar.

Med tanke på att denna nya "standard" troligen inte blir billig, verkligen inte behövs (finns så satans många sätt att frakta o lagra data på idag, så det behövs inte fler konkurrerande tekniker), och den nu saknar kompatibiliteten så kan jag säga att den är död redan innan den är lanserad... För när den väl blir aktuell, så kommer 2 andra alternativ från andra tillverkare redan finnas, och denna är då föråldrad, igen. Vinnaren blir den som har kompatibiliteten... något som tex Firewire och USB kan visa ganska tydligt.

Tror ni verkligen SSDer hade blivit så populära som de är idag, om de inte emulerat HDD i 5+ år? De vill inte köra AHCI. De vill inte behöva SATA för att fungera, eller 4k sektorer... men de måste anpassa sig till de värld där HDD lagrar på "sitt sätt" och anpassa sig där efter, vilket de nu har gjort. M.2 och NVMe är vad SSDer "vill ha", men det har tagit många år att få fram denna optimala lösning, och den är långt ifrån "mainsteam" än.

Titta på Compact Flash, M2 minneskort osv. Finns klumpiga adaptrar idag bara för att läsa alla 20-11 typer av olika kort, för att folk vill kunna använda "en lösning". Titta tom på SD-korten själva... SD-kort. SDHC-kort, SDXC-kort, UHS-I stöd osv. Korten har själva utvecklats under många år, och anledningen till att just SD-kort är den största standarden idag är pga de alltid försökt hålla bakåtkompatibilitet i teknikförbättringarna. Därför dog de andra...

För att göra analogier med lagring... Jag tycker att det var bra att SATA efterträdde PATA, att M.2 nu efterträder SATA osv.. Med ditt tänk så skulle ju PATA, eller ännu äldre standarder bara "byggas på" i all evighet. Men hur många saknar PATA-kontakt på moderkortet idag? Inte jag i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För att göra analogier med lagring... Jag tycker att det var bra att SATA efterträdde PATA, att M.2 nu efterträder SATA osv.. Med ditt tänk så skulle ju PATA, eller ännu äldre standarder bara "byggas på" i all evighet. Men hur många saknar PATA-kontakt på moderkortet idag? Inte jag i alla fall.

Hur tolkar du det så?
Det du förklarar ovan verkar vara... M.2 uppfunnit, nu ska vi alla ha det, Sata diskar slutas tillverkas imorgon.
Hur många år hade vi båda tekniker? (Och som sagt, strömadaptern till IDE finns fortfarande på nya nätaggregat)
Med tanke på att både mSata och Sata diskar görs än idag.. så tror jag man har valt att behålla kompatibiliteten även där vs M.2.

HDD kom länge med både Pata och Sata ström kontakter, ofta på samma disk.
Det gjordes IDE <-> SATA (data) adaptrar, så att du kunde använda ena i andra.
Det gjordes "samma HDD" (och tidigare SSD), i både SATA och IDE utförande, så du köpte den typ du behövde.
Protokollen mellan dem är extremt lika, så det är väldigt enkelt att översätta, det är bara parallell vs seriell kommunikation som är skillnaden, men du kan tvinga ner en SATA enhet i PIO läge (dvs tidigt 80 tals protokoll).

Så... jag tolkar det som att det gjordes så kompatibelt som det gick att göra, och båda standarderna samexisterade länge, IDE kontakten fanns fortfarande i en hel del z/h77 moderkort. Så det du säger ovan stämmer inte. Mitt tänk är att det måste göras en övergång, oavsett hur man gör.

Låt oss ta lagring: CD gick att läsa och bränna i många DVD brännare, samma med Blueray. Man satte in en laser för varje typ av skiva helt enkelt. Skivorna gjordes i samma storlek av en anledning också.
720kB disketter... 1,44MB disketter, 1.7MB disketter... samma storlek, samma disk tom, ny enhet.
PIO och DMA läge på diskar har varit som SD-kortens hastighets generationer, där allt är bakåtkompatibelt.
LBA och tidigare Int.13 eller manuell konfiguration av sektorer hade begränsningar precis som SD vs SDHC och på samma sätt så gjordes sätt att gå förbi dessa. Samma med 28-bit och 40-bit adressering, som även kan låsas ner på en hel del HDD bara för några år sedan.
Det tog mao över 10 år att byta från ena till andra, men övergången skedde smärtfritt och av sig själv när fördelarna vägde upp.

Om dessa tekniker ovan hade gjorts med din "knäcka ägg" taktik så hade vi behövt byta moderkort + kablar och disk för varje en av dessa små steg. Sata 1 till Sata 2... nytt moderkort, ny kabel, ny disk. Nej tack. Från 28-bit till 40-bit, allt nytt igen. Från HDD till SSD, nytt moderkort, ny kabel och du kan inte ha båda? Är det så du vill ha det?

Vi hade haft en CD läsare, en CD brännare (två olika lasrar i tidig gen), en DVD-R brännare, en DVD+R brännare osv.. Ingen kan läsa något annat än deras eget, med deras egna märken på skivorna så klart. Jag personligen föredrog fördelen att kunna använda allt i samma enhet, gjorde inte du?

E-Sata... en enormt underskattad teknik. Den finns knappt, trots att stödet finns i typ alla moderkort, varför? Jo, för USB har bättre kompatibilitet med fler moderkort och kan tom drivas (i 2,5" fall) utan extra ström. Den gjordes på knäcka ägg "tanken" då den inte var kompatibel med något annat. Vad hände? Jo den blev bortglömd med Firewire (som tom hade 1600Mbit hastighet redo i spec innan USB 2.0 var färdigställt) och alla andra udda extra kontakter som knäckte ägg och var "såååå bra".

Så sluta tro att knäcka ägg är sättet... utan inse att även om du knäcker något ägg, så måste du försöka behålla en del kompatibilitet, annars är du det nästa ägget som knäcks. Jag ser gärna nya tekniker, men för att de ska bli något, måste de också komma ut och bli en standard, innan de blir populära, tex genom kompatibilitet. Annars dör de och vi har mer onödigt skräp...

Men okej... jag saknar inte PATA kontakten. Dock använder jag den fortfarande i en maskin, till en gammal DVD spelare...

Kan avsluta med att fråga... vet du varför vi inte har Sata 4... eller PCI-E 4?
Jo, för de kan inte göras 100% kompatibla, så man väntar tills ett behov finns, för de kommer att bli dyra i början, och finns inget behov, ingen kompatibilitet, så finns ingen marknad. Välkommen till verkligheten, för det är så det fungerar.

Permalänk

Så länge det inte bryter bakåtkompatibilitet är det bra.
Annars är jag bara sjukt trött på det eviga framtagandet av nya kablar och standarder som ändå dör ut lagom till att man skaffat sig hela uppsättningen från standard, till mini och micro-variant, kortläsare och kabelkonvertrar. Ena gången motiveras det med att det blir färre ledningsbanor och nästföljande gång ska det plötsligt bli fler igen istället.
Vi kunder blir offrena i dessa tramskaruseller. Men men... Blir det bakåtkompatibelt så slipper man den härvan.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Det jag bryr mig mest om är deras hållbarhet... Tycker både USB-minnen och SD-kort dör för fort.

Visa signatur