Behöver ny batteri till min kamera

Permalänk
Avstängd

Behöver ny batteri till min kamera

Hej jag har en kamera från sharp med model namnet VC-C10 och jag skulle behöva filma med den utomhus men batteriet är sönder och jag behöver en ny men problemet är att jag inte vet vilka batterier som passar min kamera.

Finns det något ställe i malmö som kan sånt här och kan hjälpa mig?

Så här ser batterien ut som jag har och som inte fungerar:

Permalänk
Medlem

Då skaffar du bara ett batteri av modell VW-VBM3E för att ersätta din VW-VBM3E. Så enkelt är det

Edit: Din videokamera är ju en antikvitet från 1986! Finns nog knappast någon chans att du hittar ett ersättningsbatteri, tyvärr. Om du ens hittar ett så är det garanterat dött eftersom det säkert redan har legat i 20-30 år.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Då skaffar du bara ett batteri av modell VW-VBM3E för att ersätta din VW-VBM3E. Så enkelt är det

Edit: Din videokamera är ju en antikvitet från 1986! Finns nog knappast någon chans att du hittar ett ersättningsbatteri, tyvärr. Om du ens hittar ett så är det garanterat dött eftersom det säkert redan har legat i 20-30 år.

Går det att reparera batteriet hos någon som sysslar med elektronik?

Jag tror batteriet är skadad och inte död på det sätten att den saknar energi eftersom det är en laddningsbar batteri.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Går det att reparera batteriet hos någon som sysslar med elektronik?

Jag tror batteriet är skadad och inte död på det sätten att den saknar energi eftersom det är en laddningsbar batteri.

Blir batterierna urladdade och är så för länge förstörs cellerna. Kan ju annars byta celler i batteriet (bör inte vara omöjligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Tack för att du hittade en. Finns det nåt sätt att översätta sidan?

Vad jag har hört så ska det också finnas flera olika batterier som passar min kamera men jag vet inte hur man kollar upp vilka det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yusuke40:

Tack för att du hittade en. Finns det nåt sätt att översätta sidan?

Vad jag har hört så ska det också finnas flera olika batterier som passar min kamera men jag vet inte hur man kollar upp vilka det är.

Genom google translate kan man

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev...

Verkar vara lite lång behandlingstid men

Edit: Rensade tråden lite, en avslutad gammal auktion är inte så hjälpsam.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@yusuke40: Batteriet kostar 56€ och frakten 15€

Vill du verkligen lägga ner så mycket pengar på en så gammal kamera?

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen får du bättre bild från vilken mobil som helst som kostar lika mycket som batteriet men ett alternativ kan vara att du ansluter nått via kabel, kameran verkar ju vilja ha 12V.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen får du bättre bild från vilken mobil som helst som kostar lika mycket som batteriet men ett alternativ kan vara att du ansluter nått via kabel, kameran verkar ju vilja ha 12V.

Du har sagt det flertals gånger i min tidigare tråd om kamera trots att jag fått upprepa flera gånger att jag vill använda denna kameran och nu börjar det bli lite tjatigt. Jag köpte kameran för att jag ville använda kameror från den tiden och inte för att jag är så pank att jag inte har råd med en smarthphone. Dessutom så har jag faktiskt en smarthphone med kamera.

Därmed har jag provfilmat med kameran i hemmet och fungerar hur bra som helst men jag behöver batteri för att kunna filma med den utomhus.

Jag frågade lugnt på vilka batterier det är som passar till denna kameran men du kommer med sådant svar som inte svarar min fråga men istället låter som att du försöker dumförklara mig för att jag vill lägga pengar på en äldre kamera.

Vill inte låta otrevlig men det är så jag uppfattar det.

Permalänk
Avstängd

@niclasc: 56 euro tillsammans med 15 euro är knappast mycket för någon med vanlig jobb och till och med de som lever på socialbidrag.

Permalänk
Medlem

@yusuke40:

går den att driva med 12v så är det bara att koppla ett 12v mc-batteri till uttaget. du behöver dick kontakten

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

@niclasc: 56 euro tillsammans med 15 euro är knappast mycket för någon med vanlig jobb och till och med de som lever på socialbidrag.

Med tanke på värdet på kameran så är det mycket pengar

Permalänk
Medlem

Tjena.
Har du varit i kontakt med SHARP?
http://www.sharp.se/cps/rde/xchg/se/hs.xsl/-/html/contact.htm
Dom kanske kan hjälpa dig med detta.
Lycka till / Mange

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Med tanke på värdet på kameran så är det mycket pengar

Nej det är det inte för mig och jag köpte kameran för 800 kr som knappast är dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

@yusuke40:

går den att driva med 12v så är det bara att koppla ett 12v mc-batteri till uttaget. du behöver dick kontakten

Hur menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Blir batterierna urladdade och är så för länge förstörs cellerna. Kan ju annars byta celler i batteriet (bör inte vara omöjligt).

Jag har precis upptäckt en video där en man har lyckats bygga batterier som fungerar till gamla kameror.

Men jag är inte så duktig på engelska och jag förstod inte riktig vad han menade med cirkeln som han pratade om och ritade på papper.

Det jag förstod är att man kan använda batterciller från laptopbatteri och enligt han så har de bra livslängd och längre batteritid. Jag antar också att man ska inte ha högre volt än vad kameran kräver för annars så sprängs den om jag minns rätt.

Jag är inte så jätte kunnig inom elektronik och oroar mig lite att riskera att sabba kameran om något sätt.

Går det att lämna in det hos någon som kan fixa det här eller finns det någon här som kan det? enligt videon så ska det inte vara svårt men eftersom jag inte är erfaren eller har gjort det tidigare så vill jag överlämna det till någon som vet precis hur det gå till och hur man gör.

Annars sa killen om att man kunde skicka till han så att han kunde fixa det men jag vet inte vad det kostar att skicka brev till storbrittanien.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Jag har precis upptäckt en video där en man har lyckats bygga batterier som fungerar till gamla kameror.

https://youtu.be/yGdtSqlS_A0

Men jag är inte så duktig på engelska och jag förstod inte riktig vad han menade med cirkeln som han pratade om och ritade på papper.

Det jag förstod är att man kan använda batterciller från laptopbatteri och enligt han så har de bra livslängd och längre batteritid. Jag antar också att man ska inte ha högre volt än vad kameran kräver för annars så sprängs den om jag minns rätt.

Jag är inte så jätte kunnig inom elektronik och oroar mig lite att riskera att sabba kameran om något sätt.

Går det att lämna in det hos någon som kan fixa det här eller finns det någon här som kan det? enligt videon så ska det inte vara svårt men eftersom jag inte är erfaren eller har gjort det tidigare så vill jag överlämna det till någon som vet precis hur det gå till och hur man gör.

Annars sa killen om att man kunde skicka till han så att han kunde fixa det men jag vet inte vad det kostar att skicka brev till storbrittanien.

Förstår inte vad du menar med cirkel, men kolla om kameran har en kontakt för att matas med 12V nånstans, att ansluta ett externt batteri är enklast om du inte lyckas köpa ett passande ersättningsbatteri.
Det han gör på videon är att bygga om det gamla batteriet med nya celler, jag vet inte vad det är för typ av batteri i din kamera men han ersätter ett blybatteri med lipoceller i videon, jag tror inte du hittar nått företag som gör sånt här åt dig eftersom det är retroprylar det handlar om utan du lär får göra det själv, du kanske inte ens har ett blybatteri hellre utan det kan vara 10 st NI/CD celler i batteriet också.

Det går också att slakta det gamla batteriet och använda det som kontakt för att ansluta ett externt batteri, det kan kanske gå att bygga nått eget som liknar batteriet också som man använder som kontakt elerl så monterar man en kontakt på kameran på nått sätt.

Det går säkert att lösa men om du inte ska göra jobbet själv lär det bli oerhört dyrt för det handlar troligen om flera timmars arbete så om du skulle hitta en verkstad som är villiga att försöka lär det kosta några tusen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte vad du menar med cirkel, men kolla om kameran har en kontakt för att matas med 12V nånstans, att ansluta ett externt batteri är enklast om du inte lyckas köpa ett passande ersättningsbatteri.
Det han gör på videon är att bygga om det gamla batteriet med nya celler, jag vet inte vad det är för typ av batteri i din kamera men han ersätter ett blybatteri med lipoceller i videon, jag tror inte du hittar nått företag som gör sånt här åt dig eftersom det är retroprylar det handlar om utan du lär får göra det själv, du kanske inte ens har ett blybatteri hellre utan det kan vara 10 st NI/CD celler i batteriet också.

Det går också att slakta det gamla batteriet och använda det som kontakt för att ansluta ett externt batteri, det kan kanske gå att bygga nått eget som liknar batteriet också som man använder som kontakt elerl så monterar man en kontakt på kameran på nått sätt.

Det går säkert att lösa men om du inte ska göra jobbet själv lär dekameraoerhört dyrt för det handlar troligen om flera timmars arbete så om du skulle hitta en verkstad som är villiga att försöka lär det kosta några tusen.

Så långt tid tar det väl inte att byta battericeller? Det kanske kan ta mellan en kvart eller en halvtimme men inte flera

Om det är så dyrt som du säger kan du eller någon du känner som kan om sånt här kunna fixa den då jag skickar den? Om inte så kanske jag ska försöka på det.

hur ska jag testa batteriet när jag är färdig med den? Fungerar det med voltometern?

Vilka laddningsbara battericeller rekommenderar du och hur många behöver jag?

Enligt min vhs kamerao så kräver den 12 volt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Så långt tid tar det väl inte att byta battericeller? Det kanske kan ta mellan en kvart eller en halvtimme men inte flera

Om det är så dyrt som du säger kan du eller någon du känner som kan om sånt här kunna fixa den då jag skickar den? Om inte så kanske jag ska försöka på det.

hur ska jag testa batteriet när jag är färdig med den? Fungerar det med voltometern?

Vilka laddningsbara battericeller rekommenderar du och hur många behöver jag?

Enligt min vhs kamerao så kräver den 12 volt

Eftersom det handlar om att modda ett batteri och inget man vet konstruktionen på lär det ta länge första gången, man får klura ut lösningarna allt eftersom problemen uppstår.
Ja man bör mäta spänningen på det man bygger och förvissa sig om att allt är rätt innan man kopplar in det, exakt vilka celler som behövs vet jag inte men man ska nå 12V och det är inte så svårt men om batteripacken ska passa i kameran så måste man även hålla koll på måtten och det kan vara värre, det är sånt som lär ta tid, man måste riva och mäta innan man kan gå vidare och börja leta passande celler och fundera ut hur man ska passa in delarna och kanske måste man tillverka nått stöd så de sitter fast osv... Det är sånt som kommer att göra att det troligen tar lång tid. sedan behövs det antagligen en ny laddare eller ny laddregulator.

Du har i praktiken bara 2 celltyper att välja på för att ersätta vad det nu har varit från början, NiMH eller Lipo är det du kan få tag på idag om det ska byggas in, med en extern batteripack så borde blybatterier också fungera.

Hela det här projektet är nått du borde se som nått du själv vill göra för att du gillar att renovera en retro videokamera, det är en hobbysyssla och jag tror inte det är så lätt att få en vanlig verkstad att ta sig an jobbet, det handlar snarare om att hitta nån likasinnad som håller på med det som hobby.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@yusuke40: Nu har jag inte kollat exakt hela videon du länkade. Men om man bygger om batteriet så kan man INTE använda samma laddare du hade tidigare. Det är olika teknik för att ladda bly, NiCD eller LiPO batterier. Har du fel typ av laddare så kan du i värsta fal skapa en brand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det handlar om att modda ett batteri och inget man vet konstruktionen på lär det ta länge första gången, man får klura ut lösningarna allt eftersom problemen uppstår.
Ja man bör mäta spänningen på det man bygger och förvissa sig om att allt är rätt innan man kopplar in det, exakt vilka celler som behövs vet jag inte men man ska nå 12V och det är inte så svårt men om batteripacken ska passa i kameran så måste man även hålla koll på måtten och det kan vara värre, det är sånt som lär ta tid, man måste riva och mäta innan man kan gå vidare och börja leta passande celler och fundera ut hur man ska passa in delarna och kanske måste man tillverka nått stöd så de sitter fast osv... Det är sånt som kommer att göra att det troligen tar lång tid. sedan behövs det antagligen en ny laddare eller ny laddregulator.

Du har i praktiken bara 2 celltyper att välja på för att ersätta vad det nu har varit från början, NiMH eller Lipo är det du kan få tag på idag om det ska byggas in, med en extern batteripack så borde blybatterier också fungera.

Hela det här projektet är nått du borde se som nått du själv vill göra för att du gillar att renovera en retro videokamera, det är en hobbysyssla och jag tror inte det är så lätt att få en vanlig verkstad att ta sig an jobbet, det handlar snarare om att hitta nån likasinnad som håller på med det som hobby.

Killen sa inget om att man måste veta hur batterierna är uppbyggd utan man måste veta hur de är kopplande och han säger att laptop batterier passar bra eftersom den har bättre livslängd och batteritid.

Det viktigste han vill att man ska tänka på är att batterierna ska anslutas rätt och att det inte ska vara för mycket volt än vad kameran begär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Nej det är det inte för mig och jag köpte kameran för 800 kr som knappast är dyrt.

Det är mycket pengar för en obsolet gammal kamera med ett batteri som inte ens fungerar.

Skrivet av yusuke40:

Killen sa inget om att man måste veta hur batterierna är uppbyggd utan man måste veta hur de är kopplande och han säger att laptop batterier passar bra eftersom den har bättre livslängd och batteritid.

Det viktigste han vill att man ska tänka på är att batterierna ska anslutas rätt och att det inte ska vara för mycket volt än vad kameran begär.

Så du vill alltså gå in och meka med battericellerna samtidigt som du frågar saker som ger ett tydligt sken av att du inte har en aning om hur batteriet fungerar. Köp det där färdiga batteriet istället. Annars hittar du kanske fler sådana kameror och batterier på tippen eller på loppis.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Om du laddar på fel sätt riskerar du i värsta fall en explosionsartad brand med lipoceller, att inte anpassa laddaren är ren idioti.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Det är mycket pengar för en obsolet gammal kamera med ett batteri som inte ens fungerar.

Så du vill alltså gå in och meka med battericellerna samtidigt som du frågar saker som ger ett tydligt sken av att du inte har en aning om hur batteriet fungerar. Köp det där färdiga batteriet istället. Annars hittar du kanske fler sådana kameror och batterier på tippen eller på loppis.

Det är du som inte har en aning om hur batteriet fungerar. Killen i videon verkar kunna en del om detta och verkar mer erfaren såjag har fårt klart för mig om vilka batterier jag kan använda och hur jag ska koppla dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det är du som inte har en aning om hur batteriet fungerar. Killen i videon verkar kunna en del om detta och verkar mer erfaren såjag har fårt klart för mig om vilka batterier jag kan använda och hur jag ska koppla dem.

Skämtar du eller. DU har INGEN aning om hur du ska göra. Om du kopplar fel eller laddar med fel laddare så är det bäst du har en bra hemföräkring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Skämtar du eller. DU har INGEN aning om hur du ska göra. Om du kopplar fel eller laddar med fel laddare så är det bäst du har en bra hemföräkring

Förklara för mig på vilket sätt jag inte vet hur man gör?

Jag kan faktiskt skillnaden på negativ och positiv inom batteri. Om du nu vet så mycket så kan du koppla batterierna för mig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Jag kan faktiskt skillnaden på negativ och positiv inom batteri. Om du nu vet så mycket så kan du koppla batterierna för mig då.

Så du vet bara det inom batterifronten? Öhm. Fråga någon annan som är mer insatt att försöka laga ditt uråldriga batteri, innan du skadar dig själv och kanske även andra. Alternativt köp det andra, svindyra (jo, faktiskt!) batteriet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Följ tipsen istället för att vara fånig. Köp det där batteriet om du verkligen, av någon anledning, vill få liv i den där antika kameran.

Skrivet av yusuke40:

Skrivet av yusuke40:

Både sättet du ställer frågor samt frågornas innehåll ger ett övertygande sken av att du inte kan tekniken. Att du vet att det finns en positiv och negativ pol är ju vanlig kunskap för att ens kunna handhava batterier. Ungefär som att jag skulle mena på att jag kan bygga om en bilmotor bara jag vet var jag fyller på bränslet och var avgaserna trillar ut. Du missar ju exakt alla detaljer runt hur tekniken fungerar och vad du kan förvänta dig rent praktiskt i momentet.

Sedan - kan man något så brukar man hänvisa till egna erfarenheter och kunskaper, inte till någon annans - som du gör när du hänvisar till en Youtube-video. Bespara dig mödan och potentiell batteribrand och köp det där batteriet.

Permalänk
Medlem

Istället för att ifrågasätta så gör jag ett försök att hjälpa.
Det verkar som sagt inte va något enkelt batteri att få tag i.
Men den infon jag hittar är följande och kan kanske hjälpa:

Batteri spec: (Här kan man se att det är batteri typen SLA = Blyackumulator, 12v osv)
http://www.master-instruments.com.au/products/55532/VW-VBM3E....
Det finns även en lista längst ner på kompatibla andra batterier men vad jag kunde se så är det inte säkert att de passar rent fysiskt.

Detta hittade jag som en ersättare men verkar inte gå att få tag i heller enkelt.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/636491-REG/Panasonic_PV...

Dessa säger sig ha ersättningsbatteri men finns i australien.
http://www.shoalhaven.net.au/~batterydoctor/camcorder%20price...

Jag ser följande alternativ:
1. fortsätt leta efter ersättare troligen, beställa utomlands
2. Öppna ditt gamla batteri (gör det försiktigt så klart) och kolla om du kan hitta ett i samma storlek eller mindre och byta ut det genom att lödda om sladdarna inuti. Spec. Blyack/ SLA 12v 2,3 AH
3. Öppna ditt gamla batteri och ta bort det gamla batteriet, återanvänd skalet för kontakternas skull och lödda på längre sladdar så du kan sätta ett annat batteri utanpå som har samma spec men fel storlek.
Exempel på ebay: http://www.ebay.com/itm/12-volt-2-3aH-Sealed-Lead-Acid-Batter...
Storleken för motsvarande standard SLA batteri verkar tyvärr vara lite smalare och längre men positivt är att de finns många av och är billiga. Du skulle kunna bygga om lite så du bara använder skalet på originalbatteriet och sen enkelt kan ha fler lösa blyackar som du enkelt byter när den ena tar slut.

Tillägg:
Jag förutsätter som sagt att du kan skilja på plus och minus och att det enkelt går att se på originalbatteriet. Då bör risken va mycket liten eftersom du ersätter med samma typ av batteri och inte byter till något modernt Lipo Lion osv batterier.
Men man gör alltid sådant här på egen risk. Bäst är att först testa batteriet i kameran utan laddare inkopplad så pajar du bara kameran om du kopplat fel.

mvh Jonas