Köpa begagnade prylar och bygga en dator till sonen (9 år)?

Permalänk
Medlem

Köpa begagnade prylar och bygga en dator till sonen (9 år)?

Hej!

Tänkte bygga ihop en dator (med begagnade delar) till yngsta sonen som är nio år gammal, han kommer mest spela Minecraft men tänkte att datorn skulle hänga med några år så spelen blir väl lite mer avancerade och tyngre vartefter. Vilken plattform skall jag satsa på för att framtidssäkra dator så mycket som möjligt, 1150, 1155 eller någon annan? Kommer att byta ut processor, grafikkort m.m. vartefter spelen blir mer krävande...

Mvh, Lasse

P.S. Budgeten ligger på ca 4000-5000 kr. D.S.

Permalänk
Medlem

@Luthor:

billigast brukar oftast vara att hitta en hel beg. burk än lösa delar
svårt att rekommendera plattform då budget och framtidssäkert är svårt att få ihop

men ett paket med lämplig I5,a och tips är att försöka hitta paket med så mycket som möjligt du behöver då priset oftats bruka bli lite lägre då

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Luthor:

billigast brukar oftast vara att hitta en hel beg. burk än lösa delar
svårt att rekommendera plattform då budget och framtidssäkert är svårt att få ihop

men ett paket med lämplig I5,a och tips är att försöka hitta paket med så mycket som möjligt du behöver då priset oftats bruka bli lite lägre då

Ok, men är det någon plattform som ni kunniga tycker funkar bäst under gällande förutsättningar?

Permalänk
Medlem

@Luthor:
för att hamna inom din prisklass så är nog 1366/1150/1155 de plattformarna aktuell (eller motsvarande AMD)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Minecraft borde väl räcka med processorns inbyggda grafik, åtminstone på nyare?
Min dotter kör det med ett geforce 8800 (och en i5-2500k).
Vore ju vettigt att satsa på en bra haswell eller iaf ivy bridge och köpa till grafikkort när det blir aktuellt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Ok, men är det någon plattform som ni kunniga tycker funkar bäst under gällande förutsättningar?

SB eller senare tycker jag själv. Att satsa på AMD (cpu) är inte vettigt för en speldator i mina ögon, om man inte kommer över den tokbilligt.

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att hitta en gammal begagnad företagsdator. typ på IT auktion eller liknande.

Åt en vän så köpte en gammal dell Optiplex 790 för en tusenlapp . den hade en fyrkärnig I5a (25xx serien var det) i sig. sen stoppade jag in begagnat nätagg och ett begagnat 960. . Det hela gick på 3000kr om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Tja, har en spelmaskin som står och väntar på en spelglad person.

Asus sabertooth p67
i5 2500k cpu
GTX 580
8 GB Corsair Vengance lp
Kingston 120gb v300 SSD
Samsung 500gb 2,5" hd
Newton R2 800w nätagg
NZXT H2 chassi
Chassifläktar utbytta mot tysta noctua-fläktar
Noctua U12S cpukylare

3000 SEK