Sjukvården idag, specificerat Akademiska sjukhuset, kollaps

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Lustigt det här med sjukvården....Vissa säger att man går på knäna o får dåligt betalt + dåliga arbetstider o grejer medans vissa påstår att sköterskorna fikar o är ineffektiva....

Vet ju inte vad man ska tro

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Sverige är ett skitland som inte klarar av att ha kvar välfärden längre eller värna om miljön.

Lägg ner hela skiten och börja om på nytt skulle jag säga, de riktiga jobben är viktigare än miljön och hjälpa lata jävlar som inte hjälper till i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Lustigt det här med sjukvården....Vissa säger att man går på knäna o får dåligt betalt + dåliga arbetstider o grejer medans vissa påstår att sköterskorna fikar o är ineffektiva....

Vet ju inte vad man ska tro

Kan inte svara för alla avdelningar, vissa kanske har det bra, men hakar på gnälltåget. Vissa stressar och går hem gråtandes. Vissa går in i väggen och andra kanske sitter på arslet.

Vi har varierande dagar, ojämn belastning kan man säga. Haft ett par pass utan patient, och haft pass där vi är två man kort och döende patienter. Men alla kan nog hålla med om dålig lön och dåliga arbetstider.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Lustigt det här med sjukvården....Vissa säger att man går på knäna o får dåligt betalt + dåliga arbetstider o grejer medans vissa påstår att sköterskorna fikar o är ineffektiva....

Vet ju inte vad man ska tro

Det är helt olika beroende på var det är i Sverige. Jag har bara goda erfarenheter, av vård och detsamma gäller alla jag känner men det betyder inte att hela Sverige har det bra för det.

Permalänk
Medlem

Japps!

Känner med dig.
Jag jobbade själv som ssk på sjukhus i ungefär 5 år innan jag fick nog av all stress och hur de fixade sommarpassen för all personal, och då framförallt för sköterskorna. Många tar semester på sommaren så för att fylla personalhålen så tar vi in sköterskor från Litauen och Polen som kan noll svenska och inte får använda kanyler eller sätta kateter o.s.v. Och ja, varför inte betala dom 300kr/tim för att tugga tuggummi medans de går vilse omkring och gör 50% av det de ska göra.
Ja just det ja... Landstinget har ju inte råd att anställa duktiga sköterskor för 150 kr/tim. Bättre att hyra från bemanningen!

Och då ska vi inte ens tala om det jobb ni undersköterskor gör! En avdelning står och faller på undersköterskorna, utan er blir det inte mycket gjort då ni oftast är de som vet hur en patient mår, då ni pratar och träffar patienten mer än 3 gånger om dygnet, som många av oss sköterskor gör.

Kanske låter lite rasistisk här men det är inte meningen, man blir bara så jävla trött och arg efter ett tag.

Själv tog jag ett jobb i kommunen inom LSS och stormtrivs. Fortfarande stressigt, men lönen, patientkontakten och friheten gör det värt det.

Vore jag dig, skulle jag söka jobb inom assistansbranchen eller hemtjänsten, det är jobb där jag lovar att du kommer känna att du gör skillnad för någon!

EDIT: Kanske ska tillägga att jag som patient, har blivit väl bemött och fått god vård.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _niko_:

Ojojoj... Du har då inte mkt koll du.
Så här fungerar det på riktigt inom primärvården (jag jobbar själv hos en privat vårdgivare inom IT)
Våra kära landsting är extremt dåliga på att mäta kvalitet, både hos sig själv och hos privata aktörer, genom bra kvalitet får man oxå lönsamhet inom vården.
Eftersom vi har ackreditering för att bedriva primärvård idag måste vi hålla en hög kvalitet för att öht få patienter som vill stanna kvar då vi sedan 7år tillbaka har vårdvalet.
Landstingen idag är enorma pengahål som ekonomiskt inte fungerar, att bara skjuta till mer pengar löser inte problemen eftersom mycket läggs på att utveckla, underhålla och drifta katastrofala lösningar, t.ex PMO i Region Skåne.
Att höja skatterna kommer inte leda till att regionerna hanterar vård bättre utan mer kommer läggas på stafettläkare som är en extremt dyr "lösning" för bemanning.
Att vara privat aktör innebär att leverera en bra kvalitet och samtidigt hålla budget vilket inte landstingen behöver göra, för det finns alltid mer skattepengar att slösa.

Jag hade gärna sett att vårdvalet hade skrotats, all vård skall vara bra och jämlik, den ska inte få skilja beroende på plats och hela tanken med dessa val är felaktig och gynnar inga av de som verkligen behöver hjälp, dessa val har bara gynnat en del företag och oseriösa företag oavsett vilket av dem de gäller, vård, skola, el, telefon osv...
Det ska helt enkelt inte få finnas privata aktörer inom områden där de kan göra vinst från skattepengar eller ha monopol/oligopol liknande ställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade gärna sett att vårdvalet hade skrotats, all vård skall vara bra och jämlik, den ska inte få skilja beroende på plats och hela tanken med dessa val är felaktig och gynnar inga av de som verkligen behöver hjälp, dessa val har bara gynnat en del företag och oseriösa företag oavsett vilket av dem de gäller, vård, skola, el, telefon osv...
Det ska helt enkelt inte få finnas privata aktörer inom områden där de kan göra vinst från skattepengar eller ha monopol/oligopol liknande ställning.

De enda vårdinrättningar som verkar fungera är sådana som är privatägda. En vårdinrättning blir inte sämre för att någon kan tjäna pengar på den, tvärt om skapar det ofta incitament att hushålla med pengar och hålla kunderna nöjda. Tittar vi på vården idag så är det inte på de privata inrättningarna som personalen går ihop och säger upp sig i tiotal, i alla fall inte här i Skåne. Varför förstöra något som funkar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Vore jag dig, skulle jag söka jobb inom assistansbranchen eller hemtjänsten, det är jobb där jag lovar att du kommer känna att du gör skillnad för någon!

När jag flyttade till uppsala så hade jag tre jobb att välj på, ett va LSS, 3000 extra i lön men kände att BIVA vägde tyngre i CV och utveckling. Trivs som sagt bra som vi har det nu, men ska de få oss att jobba mer för samma eller mindre lön så vett i tusan..

Tragiskt att det ska vara så stor skillnad mellan kommun och landsting, hur kan det vara så?

Skrivet av giplet:

De enda vårdinrättningar som verkar fungera är sådana som är privatägda. En vårdinrättning blir inte sämre för att någon kan tjäna pengar på den, tvärt om skapar det ofta incitament att hushålla med pengar och hålla kunderna nöjda. Tittar vi på vården idag så är det inte på de privata inrättningarna som personalen går ihop och säger upp sig i tiotal, i alla fall inte här i Skåne. Varför förstöra något som funkar?

I min hemstad fungerade inte de privata vårdcentralerna alls, vet inte om det blev massflykt för att det va sämre på de statliga och därför blev det överbelastat, eller om det va andra orsaker som spelade in. Kan tillägga att jag inte jobbat eller haft problem med utan bara rykten. Jag hade/har tur och har både läkare, ssk och div annan sjukvårdspersonal i släkten. Så jag glider väl lite på en räkmacka om det inte är akut.. och nu när jag flyttat 50 mil ifrån dem så blir det lite jobbigare om det är småsaker.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wastafari:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/undersk%C3%B6terska-rasar-mo...
”Är jag den enda som tar illa vid mig när mitt val av utbildning till Undersköterska kallas för enkla jobb av Centerpartiet?”

"Enkla jobb" är ett uttryck som centerpartiet använder, denna förkortning är missvisande och de förtydligar den ofta med att säga att jobbet inte kräver någon eftergymnasielutbildning för att utföra.
Just undersköterskor tycker jag lider av utbildningshysteri. Väldigt mycket det ni gör idag gjorde folk utan någon utbildning alls förr och min åsikt är att ta in fler på arbetsplatsen utan utbildning som gör det de kan göra. Är det en stor arbetsplats så finns det garanterat jobb åt dessa.

Sedan tror jag på robotar som Karolinska Solna har:
http://robotnyheter.se/tag/sjukhusrobot/

Även andra robotar är på gång.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/robotar-valkomna-i-varden
Det finns en rad olika robotar med olika syften. En ätrobot kan ge möjlighet någon som har nedsatt förmåga i armar och händer att kunna äta själv. I Danmark testas också en duschrobot som kan blöta håret, massera in schampo och sedan skölja och torka håret. Robotar som kan hjälpa till med toalettbesöket, vilket kan hjälpa att bevara de äldre integritet.

Så om ingen händer med vår ekonomi så tror jag vården kommer bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Vi har fyra stora hål som ska täckas med skatten.
Blåljusen - polis, brandkår och ambulans är lika eller sämre än vården
Skolan - vi vet att det går käpprätt, inga lärare, stora klassen, knivbråk och droger i högstadiet O.o
Infrastruktur - *tittar på SJ* suck
Sjukvård - åt fanders

Vart fan går 30% av min lön till? den går dåfan inte tillbaka till mig igen..

Snarare 50% om man räknar in all skatt + moms och annat skit.Om alla slutar rösta på Han med Clowns syndrom så kanske vi får ett bättre samhälle.

Permalänk
Medlem

Men kolla in statens budget, den krymper inte. När nu Sossarna pratar om investeringar så menar de egentligen att de skall låna till välfärd. Om nu skattesänkningar och privatisering var så dåligt varför höjjer de inte skatten igen och tar bort privatiseringarna? Sossarna och MP snackar en massa men bedriver samma politik och VP behöver aldrig fatta ett beslut.

I ett civiliserat samhälle borde statens relevans minska i takt med utvecklingen. Tex bra friskvård kräver mindre sjukvård osv. Utvecklingen går uppenbarligen baklänges.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Är helt på TS linje. Vården går åt Helvete. I alla fall den landstingsdrivna som jag själv arbetat inom. Är själv sjuksköterka men slutade efter 4 år i mångt och mycket på grund av usel lön, total avsaknad av utvecklingsmöjligheter och brutala arbetstider. Men även det faktum att jag redan då kände att allt höll på att gå åt helvete.

Permalänk
Medlem

Min mor jobbar också som undersköterska, dock på ett av landets mindre sjukhus. Det finns inga pengar längre, så såfort någon slutar, går på semester eller är sjuk, finns det inga vikarier att ta in, så istället får dem som är på jobbet ta över hela arbetsbördan istället. Så det är ofta 3 personer får göra 6 personers jobb. Om någon väl slutat, anställs ingen ny eftersom det är för dyrt, då får de som är kvar dela på den f d anställdes arbetsuppgifter och därmed hoppa över några av sina egna för att det ska gå ihop överhuvudtaget.

Samtidigt skriker ungdomarna att det inte finns jobb.

Härliga tider.

Skrivet av anon159643:

"Enkla jobb" är ett uttryck som centerpartiet använder, denna förkortning är missvisande och de förtydligar den ofta med att säga att jobbet inte kräver någon eftergymnasielutbildning för att utföra.
Just undersköterskor tycker jag lider av utbildningshysteri. Väldigt mycket det ni gör idag gjorde folk utan någon utbildning alls förr och min åsikt är att ta in fler på arbetsplatsen utan utbildning som gör det de kan göra. Är det en stor arbetsplats så finns det garanterat jobb åt dessa.

Sedan tror jag på robotar som Karolinska Solna har:
http://robotnyheter.se/tag/sjukhusrobot/

Även andra robotar är på gång.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/robotar-valkomna-i-varden
Det finns en rad olika robotar med olika syften. En ätrobot kan ge möjlighet någon som har nedsatt förmåga i armar och händer att kunna äta själv. I Danmark testas också en duschrobot som kan blöta håret, massera in schampo och sedan skölja och torka håret. Robotar som kan hjälpa till med toalettbesöket, vilket kan hjälpa att bevara de äldre integritet.

Så om ingen händer med vår ekonomi så tror jag vården kommer bli bättre.

Ja robotar är framtiden för mycket, frågan är bara vad lågutbildade och möjligtvis "mindre smarta" personer ska göra istället. Transportrobotarna du länkade till kostade säkert en hel del i inköp, men det är möjligt att de lär vara billigare i längden. Mer effektiva, blir inte trötta, tar inte rast etc. Men vad ska transport personalen i källarna göra istället? Jag är inte emot utveckling, tvärtom, frågan är bara vad som kommer hända med dessa människor. Halva befolkningen kan ju inte leva på social bidrag för att det inte finns "enkla" jobb.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Lycka till att hitta personal. 90talisterna är ju curlade och odugliga ☺

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

@Baxtex: Lycka till att hitta personal. 90talisterna är ju curlade och odugliga ☺

De flesta, ja! Men 20-talisterna är faktiskt värre, de blir ju uppfostrade av curlade 90-talister. Jag har träffat några som jag känner halvt, och herregud, rädda mig från detta land!

/94:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De flesta, ja! Men 20-talisterna är faktiskt värre, de blir ju uppfostrade av curlade 90-talister. Jag har träffat några som jag känner halvt, och herregud, rädda mig från detta land!

/94:a

Haha ja jag fasar för vad 00:orna kommer ställa till med. Vi får se om några år. Deras uppgift är ju att rädda mänskligheten.

https://youtu.be/VC85ms4InHA

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Haha ja jag fasar för vad 00:orna kommer ställa till med. Vi får se om några år. Deras uppgift är ju att rädda mänskligheten.

https://youtu.be/VC85ms4InHA

Kul klipp.

Nu kan man ju inte dra alla över samma kamm, det finns många ordentliga 90-talister som lärt sig visa respekt, ta hand om sig själv, jobba för mödan och allt det där, men långt ifrån alla. Men det är svårt att skylla på dem själva, det är ju föräldrarnas fel i slutändan. Även om jag inte tyckte allt var rättvist jämför med mina klasskamrater under min uppväxt så tycker jag mina föräldrar gjorde helt rätt som inte skjutsade mig överallt, lät mig klara mig själv, lät mig jobba för att få veckopeng med mera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Ja robotar är framtiden för mycket, frågan är bara vad lågutbildade och möjligtvis "mindre smarta" personer ska göra istället. Transportrobotarna du länkade till kostade säkert en hel del i inköp, men det är möjligt att de lär vara billigare i längden. Mer effektiva, blir inte trötta, tar inte rast etc. Men vad ska transport personalen i källarna göra istället? Jag är inte emot utveckling, tvärtom, frågan är bara vad som kommer hända med dessa människor. Halva befolkningen kan ju inte leva på social bidrag för att det inte finns "enkla" jobb.

Folk blir mer utbildade. Vissa av våra föräldrar har enbart 7år skola och det var normen, ju yngre föräldrar man har längre utbildning generellt har dem, nu idag anser jag att 3år högskola börjar bli en norm. Så folket blir allt mer utbildade.

Problemet idag tycker jag främst handlar om kommunism, det finns hur mycket jobb som helst som behövs utföras, men på grund av systemet kostar det fruktansvärt mycket att få någon att utföra det. Inom sjukvården, speciellt äldreomsorgen finns det arbetsuppgifter som en vanlig 10åring skulle kunna utföra, men som det är idag ska personalen jäkta ihjäl sig för att hålla nere på kostnaderna.
Det behövs en drastig förändring i vår arbetspolitik enligt mitt tycke, där inom äldreomsorgen, sjukvården så behöver inte alla ha någon speciell utbildning och då kan de jobba för en lägre kostnad. Alltså anställ någon som går runt och pratar allmänt med patienterna, gör diverse ärenden o.s.v och låt undersköterskorna göra det som man måste ha utbildning för att göra.

Att vi har några idioter i riksdagen, där centerpartiet som pratar om enkla jobb är en av de största är en helt annan fråga för en annan tråd. Såvida det inte handlar om sjukvårdspersonal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Folk blir mer utbildade. Vissa av våra föräldrar har enbart 7år skola och det var normen, ju yngre föräldrar man har längre utbildning generellt har dem, nu idag anser jag att 3år högskola börjar bli en norm. Så folket blir allt mer utbildade.

Problemet idag tycker jag främst handlar om kommunism, det finns hur mycket jobb som helst som behövs utföras, men på grund av systemet kostar det fruktansvärt mycket att få någon att utföra det. Inom sjukvården, speciellt äldreomsorgen finns det arbetsuppgifter som en vanlig 10åring skulle kunna utföra, men som det är idag ska personalen jäkta ihjäl sig för att hålla nere på kostnaderna.
Det behövs en drastig förändring i vår arbetspolitik enligt mitt tycke, där inom äldreomsorgen, sjukvården så behöver inte alla ha någon speciell utbildning och då kan de jobba för en lägre kostnad. Alltså anställ någon som går runt och pratar allmänt med patienterna, gör diverse ärenden o.s.v och låt undersköterskorna göra det som man måste ha utbildning för att göra.

Att vi har några idioter i riksdagen, där centerpartiet som pratar om enkla jobb är en av de största är en helt annan fråga för en annan tråd. Såvida det inte handlar om sjukvårdspersonal.

Jo, men utbildning är inte allt. Du kan utbilda en ekorre hur mycket du vill, den blir inte smartare för det. Dessutom lever vi i ett väldigt föränderligt samhälle. Att utbilda sig i några år för att ge spets kunskap i något kanske är helt värdelöst efter 10 år.

Men jag håller med om att det krävs en förändringen i arbetspolitiken. Jag känner en person som har 3 säljar jobb för att kunna få ihop till hyra och mat, hon har inte mer utbildningen än samhällskunskap från gymnasiet. Hon hade gärna jobbat på ålderdomshem, sjukhus, eller dagis men får inte eftersom det idag är så mycket krav på licenser och utbildning. För att bli dagisfröken behöver man väl runt 5 års utbildning utöver gymnasiet? Hur ska hon få råd till det? Sedan är ju lönen inte särskilt bra ändå, så var är motivationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kul klipp.

Nu kan man ju inte dra alla över samma kamm, det finns många ordentliga 90-talister som lärt sig visa respekt, ta hand om sig själv, jobba för mödan och allt det där, men långt ifrån alla. Men det är svårt att skylla på dem själva, det är ju föräldrarnas fel i slutändan. Även om jag inte tyckte allt var rättvist jämför med mina klasskamrater under min uppväxt så tycker jag mina föräldrar gjorde helt rätt som inte skjutsade mig överallt, lät mig klara mig själv, lät mig jobba för att få veckopeng med mera.

Ja självfallet. Det är dock intressant när man grupperar ihop det sådär och hur vår omgivning formar oss väldigt mycket. 00:orna kommer ju växa upp i en post 9/11 värld och jag undrar vilken reaktion som kommer från den generationen. Kanske blir de anti all övervakning eller tvärtom att de ser det som naturligt m.m.

Det är ju personalbrist inom alla kvalificerade välfärdsyrken då behovet ökat stort de senaste åren. Är det inte läge att pressa upp lönerna? Som t ex sjuksköterska så kan man väl välja och vraka var man vill jobba och då även förhandla upp lönen? Samma borde gälla för en kompetent undersköterska. Äldrevården har ju samma problem och pengar verkar inte direkt hjälpa om man inte hittar kompetent folk. Sedan kan väl verifiering av utländska kompetenser ta en otrolig tid då de myndigheterna är överbelastade.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Snarare 50% om man räknar in all skatt + moms och annat skit.Om alla slutar rösta på Han med Clowns syndrom så kanske vi får ett bättre samhälle.

Ja, jag betalar ca 50% skatt det är horribelt mycket med tanke på vad lite man får tillbaka. Mer privatisering hade varit önskvärt där de kan hålla i pengar så det blir konkurrens. Det offentliga behöver är ett hårt hugg i overheadens budget då den är ofantligt stor. Sen ska rätt person göra rätt jobb, läkare ska inte sitta och leka pekfingervalsen med en lön på 5-10x vad en administratör kostar som faktiskt är utbildad på just detta.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

I Sverige kan alla bli allt de vill, gå på universitetet och plugga. Jag är specialist på väg mot överläkare. Tjänar ca 45k netto.

Jag har dock en väldig respekt till alla sjuksköterskor & undersköterskor ni gör ett bra jobb och mitt jobb lättare!

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

Håller mig borta från trådar som glider över i politik egentligen. Håller helt med att sjukvården behöver styras upp rejält med mycket pengainflöde!

Skrivet av anon159643:

Problemet idag tycker jag främst handlar om kommunism, det finns ......

Måste få fråga, Va? Hängde inte alls med på inledningen om att problemet handlar om kommunism!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Sjukvården får för lite resurser, precis som polisen får patetiskt dåliga resurser.
Pengarna går åt annat värdelöst skit istället för det den borde gå till.

Äldrevården är också patetiskt dåligt.

Tråkigt att se vart det är påväg.

Ps. I kommunen brevid våran har dom numera 1 polisbil på 20000 invånare, ingen budget så dom har ströpit allt.
Pratade med ett par poliser i min kommun och dom sa det är sjukt.
Inte som det begås mindre brott så därför det minskas, brotten ökar varje år. Markant, våldtäckt, droger, rån alla kategorier ökat varje år.

Men hey, minska polisstyrkan istället, då minskar nog brotten.
Minska det sjukvården får, då mår nog folk bättre som behöver hjälp.

Sätt pengarna på annat mög istället som inte gynnar vårt land för fem öre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Måste få fråga, Va? Hängde inte alls med på inledningen om att problemet handlar om kommunism!

Staten lägger sig i och ska styra och ställa allt på detaljnivå.
Vi för en arbetsmarknadspolitik som innebär att väldigt många får sämre betalt om de väljer att jobba som undersköterska, än om de "väljer" att vara arbetslösa i princip hur länge som helst.
När akassan tar slut börjar Jobb- och utvecklingsgarantin som varar i 2år, men den kan man få förlängt hur länge som helst. Medelersättningen i fas3 är 11600kr: http://arbetet.se/2015/05/06/11-600-medellon-i-fas-3/

Detta innebär att på väldigt många ställen där det finns enkla uppgifter att göra, så blir de ej utförda p.g.a vårt ekonomiska system. Vi har dessutom politiker som ser konstigt på ekonomi, om man drar in på en tjänst inom t.ex. sjukvården och personen då sitter hemma med nästan samma ersättning så har ingen besparing i statskassan utförts.
Där min poäng är anställ fler inom vården som istället skulle sitta hemma, utbildning är ej ett krav för alla sysslor.

*edit*
Det jag stör mig på är att i princip överallt ska vi som har arbete slita som ett djur, samtidigt som typ halva befolkningen ska leva på bidrag av oss:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Befolkning/Bef...
Visst finns det en och annan av bidragstagarna som jobbar, på samma sätt som en och annan av oss 49% sysselsatta får bidrag.
Där det finns väldigt många som skulle kunna hjälpa till om systemet ändras. Höj pensionsåldern(36% av befolkningen är för mycket) , skippa utbildningskrav på enkla uppgifter osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstatliga all vård, avskaffa landstingen och se även till att bli av med alla typer av privata aktörer inom vården och se till att organisera jobben seriöst och bemanna upp så mycket som behövs och höj skatterna (främst för rika och företag) tills de täcker det som behövs för att det ska fungera.

Vården behöver balanseras med privata aktörer när det offentliga ligger efter. Trots att internationell vetenskap och beprövad erfarenhet I många fall kan vara bättre så bortser man från det från det i det offentliga, det spelar ingen roll hur mycket vetenskap som finns bakom. Privata aktörer kan ibland se till detta/hålla sig up to date, men då det inte är praxis och sverige oftast anser sig bättre än andra så/sticker man ut och riskerar utfrysning. Detta är ju generellt svenskt, inte bara inom sjukvården, är man inte sjuk eller har varit svårt sjuk och fått rätt behandling så ser man sig ha rätt att tycka att vården fungerar och resterande är gnällspikar. Det räcker inte heller med med att vi behöver privata aktörer, vi behöver bättre lagstiftning och tydligare riktlinjer som även skyddar patienterna.

1% av alla patienter tar 90% av vårdresurerna, jag tillhörde den %'en och förlorade 10år av mitt liv innan jag fick rätt behandling. Blev sjuk igen efter avslutad behandling (inte lika sjuk), hamnat I samma fälla igen, 3år senare diagnos och behandling igen. Bara den mängden antibiotika som hade kunnat undvikats om jag hade fått rätt behandling från början

EU är positivt I den bemärkelsen att man kan söka vård utomlands, men även om det är internationell vetenskap och beprövad erfarenhet så får man med all säkerhet slåss med näbbar och klor för att få ersättning för detta i efterhand. Vilket kostar resurser för försäkringskassan och vårdcentralerna för att styrka sina diagnoser.

Det är ett enormt resursslöseri, och det kommer att fortsätta att öka tills det inte blir hållbart och en förändring måste till.

Till TS: Undersköterska är inte ett skamfyllt yrke i mina ögon, tycker du ska vara stolt över det. Jag anser också att era löner borde öka, och att arbetsbelastningen borde vara rimlig. Det bästa vore ju om vårdbehovet minskade, men så länge det ökar så borde man tillföra resurser.