Permalänk

EVGA 980Ti FTW problem

Hej! Jag har ett 980Ti som inte vill klocka mer än 74mhz i core och 67mhz i memory, vad är felet? Jag har 65% i ASIC, är det därför tror ni?

Permalänk
Medlem

neeejj
Min Palit 980ti är på 62.7 och klocka lätt automatiskt till
core clock +210
och memory clock +300

Har inte ens pushat på högre nivå man det kan säkert

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av darrenj:

neeejj
Min Palit 980ti är på 62.7 och klocka lätt automatiskt till
core clock +210
och memory clock +300

Har inte ens pushat på högre nivå man det kan säkert

Hmm :/ Den vill inte gå högre än 1365mhz och 1786 :/ Vad kan vara lösningar? Lämna tillbaka det? Nedgradera driver?

Permalänk
Medlem

har du kollat runt på nätet?
Är det ett bra PSUn du har? Senaste bios för moderkortet? Temperaturen av kortet under klockningsförsök?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av darrenj:

har du kollat runt på nätet?
Är det ett bra PSUn du har? Senaste bios för moderkortet? Temperaturen av kortet under klockningsförsök?

Well det är inte PSUn, då den inte kraschar datorn. Men senaste bios ska jag testa imorgon. 75c kommer jag upp i sen kraschar drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@IsacAnderssonnn: Matar du någon extraström? Ju lägre ASIC-kvalitet, desto mer ström behöver du, titta i GPU-Zs pedagogiska ASIC-fönster

Permalänk
Skrivet av Edge1:

@IsacAnderssonnn: Matar du någon extraström? Ju lägre ASIC-kvalitet, desto mer ström behöver du, titta i GPU-Zs pedagogiska ASIC-fönster

Japp, jag har full voltage och full power limit. Ska nog skaffa moddat bios att höja volten i.

Permalänk
Medlem

@IsacAnderssonnn: Va, menar du att du faktiskt skickar in typ +87 mV (mitt max i PX) i kortet? Om jag gör det bara stendör det, däremot klockar jag upp det till 1505 MHz med +12 mV. Iofs. ett EVGA 980 Ti SC+ ACX2.0+ men tillräckligt lika för att jag ska tro att *max* volt inte kan vara nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@IsacAnderssonnn: Va, menar du att du faktiskt skickar in typ +87 mV (mitt max i PX) i kortet? Om jag gör det bara stendör det, däremot klockar jag upp det till 1505 MHz med +12 mV. Iofs. ett EVGA 980 Ti SC+ ACX2.0+ men tillräckligt lika för att jag ska tro att *max* volt inte kan vara nyttigt.

Är absolut inget farligt. Det är spärren tillverkaren själv satt för att hålla sig inom säker gräns.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Farligt och farligt, jag kan iaf. inte passera t.ex. Fire Strike med maxvolt men gör det alla dagar i veckan på lägre. Gör jag något fel då, menar du? Det ska ju funka bra även om det är helt ofarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@Stoff3th3m4n: Farligt och farligt, jag kan iaf. inte passera t.ex. Fire Strike med maxvolt men gör det alla dagar i veckan på lägre. Gör jag något fel då, menar du? Det ska ju funka bra även om det är helt ofarligt.

EVGA-korten har ganska klena kylare, har ett likadant själv, så med maxvolt når de ofta väldigt höga temperaturer. Kan vara det som gör att ditt kraschar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@Edge1:

980ti är låsta till typ 1.27, precis som att 1080 är låsta (vilken spänning det nu är) hårdvarumässigt.

Du kan utan problem maxa spänning plus powerlimit utan att vara orolig.
Blir kortet för varmt börjar det throttla, eller till sist stängas av.
Du kan inte bränna kortet om du nu inte trycker i ett custom bios.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@Stoff3th3m4n:

Notera att kortets VRM är precis lika viktiga att kyla som själva GPU. Blir dessa för varma throttlar GPU, eller släcker kortet (crashar).

GPUz är nog mitt tips att kolla VRM temp, samt GPU temp.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Ska prova, jag tror inte att det är det eftersom jag kollar tempen när det kraschar och den ligger kring 78-80, men det kan ju vara värt lite trixande Det kortet jag syftar på är mitt SC+ ACX2.0+, det är ju näst lägst ner på 980 Ti-skalan från EVGA så jag är rätt nöjd med 1500+/2000+ utan större fördjupning i klockandet. Mer on topic, TS funderade ju på att flasha in ett custom-BIOS, men jag undrar om det verkligen är problemet från början. Kan inte så mycket om ASIC-kvalitet visavi strömkrav.

Permalänk
Medlem

mitt FTW klockar inge vidare häller. Tror fan mitt SC+ som jag hade klockade bättre, även om det hade lägre boost klocks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@Stoff3th3m4n: Ska prova, jag tror inte att det är det eftersom jag kollar tempen när det kraschar och den ligger kring 78-80, men det kan ju vara värt lite trixande Det kortet jag syftar på är mitt SC+ ACX2.0+, det är ju näst lägst ner på 980 Ti-skalan från EVGA så jag är rätt nöjd med 1500+/2000+ utan större fördjupning i klockandet. Mer on topic, TS funderade ju på att flasha in ett custom-BIOS, men jag undrar om det verkligen är problemet från början. Kan inte så mycket om ASIC-kvalitet visavi strömkrav.

Du ska absolut vara nöjd med det resultatet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Okej, nytt problem.. jag installerade Custom Bios och då fick jag upp en grå skärm vid reboot. Jag satte in mitt 280x och det funkade. Jag försökte återställa bios men eftersom adaptern stängs av så funkar det inte. Så jag avinstallerade 980Ti i device manager under dolda enheter. Nu håller jag på att formatera om datorn. Vad ska jag göra annars? Lämna in det hos Webbhallen igen?
Tacksam för svar.. mvh
EDIT: Lämnar in det.. Kan man säga att man lagt in ett custom bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då du har ett 280 så ska du kunna använda det till bild när du lägger in den gamla biosen i Nvidia kortet. Finns säkert flera youtube klipp som visar exakt hur du ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Fixade det... såg att kortet hade 2 bios så bytte bara bios.. lol..! Tack föe hjälpen endå.

Skickades från m.sweclockers.com