Övertyga mig att skaffa en SSD

Permalänk
Medlem

Den dagen du installerar en SSD och kirrar alla inställningar, kommer du ångra att du inte gjort det tidigare.

Det är inte enbart laddningstiderna i spel som blir markant snabbare.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Den dagen du installerar en SSD och kirrar alla inställningar, kommer du ångra att du inte gjort det tidigare.

Vilket får mig att tro att personer som påstår att en SSD gör Windows en aning snabbare verkligen har en SSD.

Låter mer som att det är ett sätt att övertyga sig själv att man inte behöver SSD.

HDD -> SSD
Rubberdome -> Mechanical
60Hz -> 144Hz
osv osv

Gör man bytet går man inte tillbaka och har man aldrig erfarit upplevelsen så kan man inte yttra sig.

Permalänk
Medlem

Beställde igår klockan 18.00 och paketet har kommit fram nu. Snabbaste leveransen jag varit med om speciellt med tanke på vilken tid jag beställde. Tyvärr har jag inte möjlighet att hämta ut det förrän nästa vecka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

SSD's är ju så billiga idag, är ju bara att åka! Givet att du inte har någon cpu/gpu flaskhals att täppa till först då.

Visa signatur

Fractal Design Torrent | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag spelar Battlefield 4 en hel del och laddtiderna är inte så långa som man kan tro. Ibland är jag inne innan matchen startar och ibland är poängen runt 780 på 800 ticket servrar. Just BF4 är en anledning att jag är och varit inne på det tidigare.
Men om jag redan har en folkabuss då? Jag antar att folkabussen ska symbolisera den mekaniska hårddisken?

Behåll din folkabuss till lagring av filer samt mindre krävande spel, och lägg OS och spel på SSD'n så ska du se att det blir åka av

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

FEEL THE NEED FOR SPEED

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och försöker hålla mig från att beställa en 950 pro M.2 disk (2500mb read vs 550 på min 850 pro)...

SSD har förändrat mitt liv. I dag har jag all "masslagring" på en NAS som jag har ca 110mb/sec läs o skriv till, och en 512gb SSD i min stationära. Min bärbara har en m.2 SSD också och det gör att den enda mekaniska komponenten som kan gå sönder är fläkten.

Har genom åren bytt mekaniska hårdiskar om vart annat pga att dom låter för mycket. Olika lådor har olika sätt att tysta ner vibrationer i hårdiskar, men ska man ha en snabb 3.5" disk får man räkna med vibrationer och oljud.

Bortsett från den värdalösa AIO-vattenkylningen på min Fury X så är datorn ljudlös. Rejäl kontrast mot min första PC som man kunde höra på nedervåningen (tvåplansvilla) pga vibrationer i diskarna och cd-läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad är det för inställningar?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Drog en beställning på en 240GB precis. Det är väl inga problem att ha både OS och spel på samma? Måste inte moderkortet stödja m2? Mitt är nog alldeles för gammalt för att ens tänka i dom banorna ändå.

Nej, funkar hur bra som helst.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

FEEL THE NEED FOR SPEED

Haha helt rätt!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Haft ssd i några år tills jag satt den i flickvännens laptop, ångrar de rejält, allt går i slowmotion. Blir nog att beställa en ny nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av MischievousError:

Vilket får mig att tro att personer som påstår att en SSD gör Windows en aning snabbare verkligen har en SSD.

Låter mer som att det är ett sätt att övertyga sig själv att man inte behöver SSD.

HDD -> SSD
Rubberdome -> Mechanical
60Hz -> 144Hz
osv osv

Gör man bytet går man inte tillbaka och har man aldrig erfarit upplevelsen så kan man inte yttra sig.

Ssd ger mycket ska du öppna flera napoar samtidigt så får du vackert vänta på den tuggat färdigt.

Inte bara program laddas fort, utan blir det flow i hela operativsystemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Måste jag köpa med ett usb minne? Jag har windows 10 men vet inte om jag kan installera om Windows på en annan disk med det inbyggda programmet?

Du kan ju alltid klona disken så slipper du dessutom ominstallera allt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nästan så att man tappar hakan när man läser poster som
HDD vs SDD
"25s - 20s" laddningstid
"försummbar skillnad"
"OS laddar 5sec snabbare, alltså onödigt"

Läs tråden!
Första svaret länkar ett exempel på fallout 4. Finns mängder av YT videos där man ser att skillnaderna är större än vad folk påstår i alla möjliga scenarier.

Trådar borde numera istället heta "Övertyga mig om att köpa en HDD"

Sidenote: har två gamla SSD som rullar än idag utan problem
Intel x25 80GB 1995kr år 2015 (tror den heter så) och en Force GT 120GB, så hållbarhet är inget jag personligen funderar på kring SSD.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har kört med SSD till operativsystemet i mina system sedan första OCZ vertex 32GB var bra (kanske runt 2009), och kommer nog aldrig köra utan i mina huvud datorer i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Även om man inte spelar och även om uppstartstid är ointressant så anser jag att en SSD är ett absolut måste då den eliminerar de flesta av de korta laddningstiderna i Windows. T.ex vid öppnande av webbläsare, textdokument, små program osv. Enbart på grund av detta så skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till en hårddisk igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Även om man inte spelar och även om uppstartstid är ointressant så anser jag att en SSD är ett absolut måste då den eliminerar de flesta av de korta laddningstiderna i Windows. T.ex vid öppnande av webbläsare, textdokument, små program osv. Enbart på grund av detta så skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till en hårddisk igen.

Kan inte ha sagt det bättre själv!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

En SSD är i särklass den största uppgraderingen i en dator. Skulle allt annat vara budgetkomponenter skulle jag fortfarande rekommendera en SSD, bara navigationen i ditt OS gör att hela datorn upplevs som rappare

Det behöver knappast vara en state of the art-SSD för att få den upplevelsen. En billig kingston duger gott!

Permalänk
Avstängd

Ssd i all ära och jag har kört det nått år nu och dom är trevliga och snabbare upp datorn och helst spel som bf4 är det enorm skillnad på laddnings tid men ska man vara helt ärlig så moffar en mekanisk in ganska mycket i ram så dom är inte så förbannat efterblivna som många påstår utan man blir lidande av lite laddnings tider oftast i stora spel men är inte så man inte kan göra allt och spela alla spel o.s.v från en mekanisk

sen angående boot tid så hur ofta bootar man om en dator idag ...en gång i veckan/månaden ?? jag kör från viloläge och där vinner inte ssd några poäng då man laddar från ram som är snabbare än ssd så jag tycker inte dom är en absolut nödvändighet men vist fan är dom trevliga och snabbar upp

Sen att ssd är så jävla odödliga är med lite myt med sanning och vist dom är tåliga och håller men samtidigt är det inte så ovanligt att även dom dör och jag har kört mekaniska som gått dygnet runt över 100 000 timmar och fortfarande varit fullt funktionella så kvalitets mässigt håller även mekaniska måttet rätt bra men i laptops är ssd guld då mekaniska diskarna är känsligare för smällar + att dom är såsigare ...MEN mekaniska duger rätt bra dom med även om många på swec har ssd hysteri

Med det sagt så tycker jag det är bra val samma en större än 128gb om man vill ha in lite spel samtidigt som systemet är trevligt och du kommer säkert blir nöjd med hastigheten och datorn får bättre respons med ssd så det är värt pengarna om man inte är på en super budget

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos
Min nuvarande disk har 37922 och hälsostatus bra enligt CrystalDiscInfo så den har tjänat mig väl.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har haft SSD som systemdiskar i mina datorer sen min min första Crucial 64GB för ett antal år sen, men inte brytt mig så mycket om lagring av spel eftersom jag inte är någon storspelare. Jag har kört mycket virtualisering på SSD, där är det trevligt. Nåväl, det som fick mig att till sist skaffa en SSD som ren Steam-disk var just Fallout 4. Enbarmliga laddtider.

Hade Steam på en 7200rpm WD Black innan, nu ligger Steam-mappen på en 850 Evo 500GB. Det blev enorm jätteskillnad, nu lider jag inte av några laddtider i Fallout 4 längre i alla fall. Ibland laddar det tom för snabbt så att man inte hinner läsa dom små hjälpsamma tipsen i laddskärmarna

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

@lord_vasagos
Min nuvarande disk har 37922 och hälsostatus bra enligt CrystalDiscInfo så den har tjänat mig väl.

Är helt ok det med och oftast är dom riktigt gamla när dom når 30-50k då dom flesta inte går som server och får vilo tid och antar det är nån anno före 2010 disk då blir det oftast bra lyft med ssd när dom äldre brukar vara lite slöare ...men kan säkert spara porrsamligen 20 000 timmar till på den andra i.a.f

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Toshiba köpte OCZ mer än ett halvår innan lanseringen av OCZ Arc 100 så deras kunskap bidrog troligtvis till utvecklingen av den disken.

Yes det gjorde dem.
Finns intervju med OCZ VD om att de aldrig hade kunnat få den kontrollern så bra på det NANDet utan Toshibas hjälp. Det var samarbetet där som gjorde den disken.

Skrivet av 20kr:

Vill bara påpeka att om man precis som du inte stänger av datorn dagligen och samtidigt har rejält med ram-minne så märker man ingen större skillnad på vanlig disk kontra ssd.
Största skillnaden för mig när jag köpte min första ssd var att slippa vibrationer och oljud, prestandan var ganska oförändrad eftersom allt jag använder ofta redan ligger i minnet.
Men en ssd är helt klart ett givet val i nya datorer för operativsystem och tunga spel.

Delvis har du rätt.
Har en chef som sagt samma sak, men lik väl blir han sur varje gång Windows ska uppdatera, eller han måste starta en del VM eller annat. Han fick nämligen en present av mig till hem datorn, och nu tycker han att jobb datorn börjar bli lite seg, trots att jag har shortstrokat HDDn och optimerat allt som går på den. På en identisk maskin, utom att den har SSD, så kan WU ta 30-45 sek, inkl alla omstarter... Efter 4,5 min så blev han lite sur på sin dock och frågade varför fan de måste uppdatera hela tiden.

Min poäng är, så länge allt du gör ryms i RAM, så ja, blir det snabbt. Men spel idag är 5-10-30+GB... så när de laddar in, försvinner allt du annars hade lagrat i RAM. Jag anser det idiotiskt att skaffa 32GB RAM istället för en system SSD, både ekonomiskt och prestanda syftat.

Om man dock inte använder mycket program alls, och de alla ryms i RAM så är det okej när den väl är igång. Men om du bara en enda gång går utanför din normala vana så märks det rätt fort att man måste vänta på att saker ska laddas. För vissa kanske det spelar mindre roll, typ som folk som tar det hur lugnt som helst när det är grönt på trafikljuset, för att sen trycka plattan i mattan när det är gult och de har bråttom. Man märker det när en person som "bara ska" nånting måste vänta på en dator också, för är de stressade så blir de stressade de också.

Så några 100kr för att undvika stress som förkortar ditt liv... är det inte värt det istället för att desperat hitta ursäkter på hur du kan undvika det? SSD + mycket RAM är inte negativt det heller.

Skrivet av YamahaDGX630:

Få skäl? Allt vad heter väntetider försvinner ju med en SSD. Hela upplevelsen i Windows är ju som en nyinköpt dator som aldrig blir långsammare!

Skrivet av Yorgo_:

Detta ovan är något jag igår kan intyga även på gamla A8 AMD laptops med Sata 2. Från 750GB HDD (shortstokade till 200GB) till 250GB SSD. Vi filmade uppstarten och SSDn kapade 50% av den, även på Win 7 med de långsamma maskinerna där nu CPUn är flaskhalsen.

Men det som märktes mest av allt är när man skulle öppna en sak i utforskaren, in i kontrollpanelen, ladda ner en drivrutin (passade på att nu i efterhand installera om drivare och uppdatera allt), samtidigt som den höll på med Windows update i bakgrunden. Den känns som en snabbt maskin, som bara gör det du säger till den, när du säger till den. Inga väntetider, inget "O" som snurrar, mao, även om datorn jobbar, så är den redo för mer jobb, samtidigt.

Vad är det för inställningar?

Skulle tro att han syftar på att helt enkelt "använda" datorn. Öppna menyer, öppna mappar, starta några program, gå in inställningar/kontrollpanelen för att ändra något, eller vad du än gör så känns alltid datorn snabb.

Det lustiga är.. man tänker inte på det när man går från HDD -> SSD, utan man blir istället förvånad eller tom irriterad på att det tar så lång tid den dagen man hamnar framför en dator med HDD. Att gå från SSD -> HDD är var man märker hur pass mycket snabbare allt är med en SSD, just i responsen med datorn. Inte att Windows laddas 10 sek snabbare, inte att spelet laddas snabbare, utan att hela datorn känns som att den väntar på dig och nästa sak du vill göra, inte du väntar på dens HDD.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har kört med SSD till operativsystemet i mina system sedan första OCZ vertex 32GB var bra (kanske runt 2009), och kommer nog aldrig köra utan i mina huvud datorer i alla fall

Säger samma. Min första 32GB Mtron MOBI 3500 gjort gamla XP till en raket. När man hoppad till Windows 7 var det trångt, men snacka om snabbt på den tiden, och jag gick från WD 150GB Velociraptor disk, ändå var det markant skillnad.

Förstår folk som säger att SSD var dyra då, 32GB kostade ffs 2300kr...
Men idag är 500kr för 240GB inte dyrt. Disken är stor nog för att rymma OS, spel och en hel del annat. För ren lagring kan du skaffa en 2-4TB disk om du så önskar. Min poäng är att man måste inte ut o skaffa 1-4TB SSD... utan ta till det som märks mest. En SSD för system och de spel som behöver det.

De spel som verkligen lönar sig att lägga på SSD, tex Fallout 4 (och dens 1000 laddningar), lägg på SSDn. De spel som inte spelar någon roll, skapa en Steam biblioteks mapp och lägg på HDDn. Vill du snabba upp det lite mer utan kostnad, partitionera HDDn så att 25%-30% i början är en partition för spel, och resten är lagring.

Permalänk
Medlem

@Paddanx Jag håller helt med dig om att man bör fixa en SSD som systemdisk, helst så man får plats men tunga spel också. Allt annat känns ganska dumsnålt i dagsläget.
Men har man mycket ram och startar om datorn ytterst sällan så ska man inte förvänta sig något enormt lyft med en SSD, jag märkte som sagt knappt någon skillnad mellan en snabb 500gb disk och en 256gb Samsung 840 pro.
Hade gärna sett att någon tillverkade en näst intill ljuslös mekanisk disk utan vibrationer till ett rimligt pris.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Men har man mycket ram och startar om datorn ytterst sällan så ska man inte förvänta sig något enormt lyft med en SSD, jag märkte som sagt knappt någon skillnad mellan en snabb 500gb disk och en 256gb Samsung 840 pro.

Skitsnack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MischievousError:

Skitsnack...

Stämmer säkert för honom som lagt ner tiotusentals kronor på en surfstation.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Stämmer säkert för honom som lagt ner tiotusentals kronor på en surfstation.

Ja jävlar vilken monsterrigg jag har, la nyligen vantarna på en 3570k, kostar lätt 20 lax på marknaden.
Sen är det väl klart att man bara har använt datorn till att surfa in här på Sweclockers i 10 år.

Tycker fanboykrig och påhopp börjar bli vardagsmat här på sweclockers, vet inte om det är gamlingarna som surnat till lite extra eller om ungdomarna krigar tappert för uppmärksamhet.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Ja jävlar vilken monsterrigg jag har, la nyligen vantarna på en 3570k, kostar lätt 20 lax på marknaden.
Sen är det väl klart att man bara har använt datorn till att surfa in här på Sweclockers i 10 år.

Det var det jag misstänkte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Tycker fanboykrig och påhopp börjar bli vardagsmat här på sweclockers, vet inte om det är gamlingarna som surnat till lite extra eller om ungdomarna krigar tappert för uppmärksamhet.

Är snarare viss grupp som håller på (både äldre och yngre på swec).

Men kört tidigare en 7200RPM disk och den var rätt "snabb", men inget emot en SSD. Räcker att titta runt i os:et så märks skillnaden direkt mellan HDD och SSD. Sen funkar en HDD riktigt bra som extra lagring (disken jobbar mindre och saker hittas rätt snabbt, inget hårt tuggande längre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Då var det nog något fel på den mekaniska skulle jag tro om du får sådan skillnad.

Jag har fortfarande väntetider om än kortare. Och ja det är väl möjligt att det tar längre tid för op systemen att sega ned sig. Med tanke på att fragmentering inte har någon reell betydelse.

Men jag har svårt se skillnad på lir jag har på mekaniska än lir jag har på SSD. Det tar ju tid att avinstallera och ominstallera lir vilket man måste om man ska ha allt på SSDn... Det har istället blivit att man lägger inte ett skit på SSDn annat än op systemen och resten på mekaniska då det är så liten skillnad på laddningstiderna ändå skillnaden märks inte av.

Nja jag vet inte, den skillnaden jag mätte upp var oftast mindre än teoretisk hastighetsskillnad mellan diskarna i benchmark. Windows boot, laddtider i några olika spel och lite annat var det jag orkade ta tid på. Skillnaden blev som sagt enorm.

Att det skulle vara fel på mina mekaniska diskar för att en bra SSD krossar dom köper jag inte. Jämför läshastighet på en bra mekanisk och en bra SSD (både stora filer och små) och kom sen tillbaka. På ett jobb som tar 0.5s för en mekanisk sparar du kanske 0.4s vilket är knappt märkbart. Men har du laddningstider på 30s som kommer ner mot 5s så märks det skillnad.

Dock är det överlägset bästa med SSD flytet som många redan påpekat. Datorn är responsiv och rapp. Haft ssd sen jag la en mindre förmögenhet på en 40gb intel disk och kommer aldrig äga en dator eller hjälpa någon jag känner med en dator utan att det finns ssd.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.