Övertyga mig att skaffa en SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@ClintBeastwood:

Den kommer duga gott och väl, du kommer lätt kunna klämma ut prestandan ur den för priset. Rätt osäker om det där med windows.. om du inte har en windows skiva eller usb-sticka med windows på tror jag att du kan tanka en windows installation och köra installern från den gamla hårddisken till den nya. Tänk på att när du stoppar in nya SSD i datorn tillsammans med den gamla så kan boot-ordningen ändras, men detta är lätt åtgärdat i BIOS.

Tack. Jag drar iväg ett mail och ber dom lägga till ett USB minne också så man slipper hålla på att krångla.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, en SSD kan väl jämföras med en skärm som har hög Hz - Ingenting man behöver men har man haft det så vill man helst inte gå tillbaka?
Köper jag en så blir det 250GB så jag även kan ha spel på den.

Jag har provat på datorer med SSD men kommer faktiskt inte ihåg hur skillnaden var inne i windows, förutom uppstarten då.

edit: Såg att jag lagt tråden helt fel. Jag rapporterar så får en moderator flytta den vidare.

själv så funderar jag på att köra 100% SSD med min nästa pc för man märker stor skillnad t.ex jag har steam på min HDD just nu och det tar ett tag bara för steam att starta jämfört med spel som jag har på min SSD så poppar dom upp nästan omedelbart.

jag skulle inte kunna leva utan en SSD i dagsläget, har man haft en så vill man inte gå tillbaka till HDD de kan jag lova, för de flesta i alla fall..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Nu är den här videon drygt tre år gammal men ett exempel jag gjorde för en vän på hur det blir med en SSD

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag spelar Battlefield 4 en hel del och laddtiderna är inte så långa som man kan tro. Ibland är jag inne innan matchen startar och ibland är poängen runt 780 på 800 ticket servrar. Just BF4 är en anledning att jag är och varit inne på det tidigare.
Men om jag redan har en folkabuss då? Jag antar att folkabussen ska symbolisera den mekaniska hårddisken?

Två folkabussar eller en folkabuss och en Ferrari

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Undrar hur många sidor det skulle ta att övertala någon att gå tillbaka till mekanisk hårddisk (som "os-disk" då)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood

Jag såg att du hade bestämt dig redan och kan gratulera! Du kommer inte att ångra dig! För att ge dig en ide, grabbens dator (han är 7, så inga tidigare erfarenheter om prestanda) har en Pentium 3258, ett AMD 6870 och en SSD. Han fick vid tillfälle prova att spela på en i5-i7 med mekanisk HDD och kritiken lät inte vänta på sig. Den var såååååå långsam!

Och då är det en 1:a generationsdisk han har. En av de nyss nämnda OCZ-diskar som fått så mycket kritik, men vid tiden var de det enda alternativet till Intels dyra diskar om man ville klara sig utan stutter (problemet var att ingen annan än Intel och OCZ gav tillräcklig prioritet till random write för att klara Windows alla små uppdateringar hela tiden).

Återigen, Grattis till uppdateringen. Den här kommer du att känna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Vet om att Toshiba köpte upp OCZ fast även innan det hade OCZ börjat bättra sig.
OCZ ARC 100 var en rätt så bra budgetenhet till exempel.
Tyckte bara det var lustigt med tanke på hur skamfilat deras rykte blev tack vare deras tidigare SSDer att se någon kommentera på hur bra OCZ verkade vara som märke.

Toshiba köpte OCZ mer än ett halvår innan lanseringen av OCZ Arc 100 så deras kunskap bidrog troligtvis till utvecklingen av den disken.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att om man precis som du inte stänger av datorn dagligen och samtidigt har rejält med ram-minne så märker man ingen större skillnad på vanlig disk kontra ssd.
Största skillnaden för mig när jag köpte min första ssd var att slippa vibrationer och oljud, prestandan var ganska oförändrad eftersom allt jag använder ofta redan ligger i minnet.
Men en ssd är helt klart ett givet val i nya datorer för operativsystem och tunga spel.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@ClintBeastwood

Jag såg att du hade bestämt dig redan och kan gratulera! Du kommer inte att ångra dig! För att ge dig en ide, grabbens dator (han är 7, så inga tidigare erfarenheter om prestanda) har en Pentium 3258, ett AMD 6870 och en SSD. Han fick vid tillfälle prova att spela på en i5-i7 med mekanisk HDD och kritiken lät inte vänta på sig. Den var såååååå långsam!

Och då är det en 1:a generationsdisk han har. En av de nyss nämnda OCZ-diskar som fått så mycket kritik, men vid tiden var de det enda alternativet till Intels dyra diskar om man ville klara sig utan stutter (problemet var att ingen annan än Intel och OCZ gav tillräcklig prioritet till random write för att klara Windows alla små uppdateringar hela tiden).

Återigen, Grattis till uppdateringen. Den här kommer du att känna.

Ja, detta är ju något som man varit på g att skaffa flera gånger men eftersom det inte gjort något i prestanda, förutom laddningstider, så har det inte blivit av. Nu när jag dragit iväg beställningen så ångrar jag inte att jag tog steget in i framtiden (:D).

Ska bli intressant och se ifall fps dropsen precis i början på Battlefield 4 slutar. Har fått för mig att det är på grund av texturer som laddar in men det återstår att se.

@20kr
Mycket och mycket. Har 8GB men banorna i Battlefield har kanske legat lagrat i ramet eftersom det ändå gått relativt snabbt att komma in?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har windows 10 men vet inte om jag kan installera om Windows på en annan disk med det inbyggda programmet?

Om du redan har en aktiverad windows 10 installation är det bara att hämta windows 10 härifrån:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Klicka på knappen "Ladda ned verktyget nu"
När du har hämtat verktyget "MediaCreationTool" startar du det. Välj vilken version du har Home eller Pro, välj sedan vid hämtningen "Skapa installationsmedia för en annan dator så kan du hämta ISO filen för windows 10. Den kan du använda för att göra ett bootbart USB minne (eller bränna till DVD skiva) med t.ex. verktyget "Rufus":
http://rufus.akeo.ie/
När du sen installerar hoppar du över steget där man skriver in nyckeln, den finns redan lagrad mot din hårdvara så den aktiveras automatiskt när installationen är klar.

Skrivet av Harddrive:

@ClintBeastwood:
Tänk på att när du stoppar in nya SSD i datorn tillsammans med den gamla så kan boot-ordningen ändras, men detta är lätt åtgärdat i BIOS.

Man har alltid bara en disk inkopplad när man installerar windows! Alla andra diskar kopplar man bort, annars kan bootfilen hamna på fel disk.
Det kan man inte ändra på i BIOS!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om du redan har en aktiverad windows 10 installation är det bara att hämta windows 10 härifrån:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Hämta där ned verktyget "MediaCreationTool" och starta det. Välj vilken version du har Home eller Pro, välj sedan vid hämtningen "Skapa installationsmedia för en annan dator så kan du hämta ISO filen för windows 10. Den kan du använda för att göra ett bootbart USB minne (eller bränna till DVD skiva) med t.ex. verktyget "Rufus":
http://rufus.akeo.ie/

Man har alltid bara en disk inkopplad när man installerar windows! Alla andra diskar kopplar man bort, annars kan bootfilen hamna på fel disk.
Det kan man inte ändra på i BIOS!

Det där var något nytt för mig. Får komma ihåg att koppla ur HDDn när jag ska installera!
Tack för länkarna också! Windows 10 är aktiverat.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

En annan sak som är viktig innan man installerar sitt OS på en SSD är att ändra till AHCI mode istället för IDE i BIOS, om du inte redan gjort det

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@ClintBeastwood:

En annan sak som är viktig innan man installerar sitt OS på en SSD är att ändra till AHCI mode istället för IDE i BIOS, om du inte redan gjort det

Går att fixa i registret efter installation annars

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@ClintBeastwood:

Kopplar jag in SSDn och går in i bios och gör det innan bara?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Går att fixa i registret efter installation annars

Ja, men bättre att göra det innan installation, särskilt om man inte vet hur man gör detta i efterhand.

Kopplar jag in SSDn och går in i bios och gör det innan bara?

Japp

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Finns egentligen väldigt få skäl köpa SSD för speldator. 20s eller 25 sekunder laddningstid inte så jätteväsentligt.

De går tystare och potentiellt längre livstid är de argument som håller för min del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns egentligen väldigt få skäl köpa SSD för speldator. 20s eller 25 sekunder laddningstid inte så jätteväsentligt.

De går tystare och potentiellt längre livstid är de argument som håller för min del.

Få skäl? Allt vad heter väntetider försvinner ju med en SSD. Hela upplevelsen i Windows är ju som en nyinköpt dator som aldrig blir långsammare!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Skiljer det bara 20% i laddningstider är det nåt fel på ssdn. För mig blev skillnaden mer 25sek > 4sek.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Då var det nog något fel på den mekaniska skulle jag tro om du får sådan skillnad.

Jag har fortfarande väntetider om än kortare. Och ja det är väl möjligt att det tar längre tid för op systemen att sega ned sig. Med tanke på att fragmentering inte har någon reell betydelse.

Men jag har svårt se skillnad på lir jag har på mekaniska än lir jag har på SSD. Det tar ju tid att avinstallera och ominstallera lir vilket man måste om man ska ha allt på SSDn... Det har istället blivit att man lägger inte ett skit på SSDn annat än op systemen och resten på mekaniska då det är så liten skillnad på laddningstiderna ändå skillnaden märks inte av.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köp en, där, done.

Permalänk

@kronwalled:

Hade tydligen inte riktigt koll på när OCZ blev uppköpta.
De hade väl börjat bättra sig innan dess men det var med deras Arc 100 som det blev riktigt låga som slutade fungera.

Permalänk
Medlem

En SSD är inte en mekanisk HDD. There you go, övertygad.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Har haft ssd sedan BF4 kom ut och kan lätt säga att jag älskar SSD, allting laddar/startar upp flera gånger snabbare än med en vanlig hårddisk, startar BF4 på 23-24 sekunder medan en vanlig hårddisk så tog det 3-3½ minuter, ska snart bygga ny dator och blir då 2 480gb SSD eller 1 1TB SSD.

Permalänk
Avstängd

Jag ser fram emot SSD:er i TB-storlek till ett rimligt pris.

Dagens SSD:er är så små och dyra tyvärr.

Har 5 st på 512GB och de är nästan fulla allihop. Dessa sitter inte i samma dator.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag ser fram emot SSD:er i TB-storlek till ett rimligt pris.

Dagens SSD:er är så små och dyra tyvärr.

Har 5 st på 512GB och de är nästan fulla allihop. Dessa sitter inte i samma dator.

Vad Fyller du de med? har 1 256GB nu och 40GB ledigt sen 500GB på min vanliga 1TB disk

Permalänk

Själv kör jag SSD men ända skillnaden jag märkt är lite snabbare uppstarter av datorn vilket är det enda jag köpte den för iaf annars är väl allt typ med vilken disk som helst.

jag har sällan bråttom heller så om jag har 10 sec boot time eller 30sec de kvittar typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Själv kör jag SSD men ända skillnaden jag märkt är lite snabbare uppstarter av datorn vilket är det enda jag köpte den för iaf annars är väl allt typ med vilken disk som helst.

jag har sällan bråttom heller så om jag har 10 sec boot time eller 30sec de kvittar typ.

Då jag är med i en spel clan där vi har turneringar inom clanen på bestämda tider så är det bra då man inte alltid laddade in innan det började förut plus att om man kraschade så var det katastrofalt :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H3DSH000T3R:

Vad Fyller du de med? har 1 256GB nu och 40GB ledigt sen 500GB på min vanliga 1TB disk

4 arbetsdatorer där "projekt" tar upp en stor del. Och så alla programmen också.

Sista datorn är en speldator där STEAM-biblioteket snabbt åt upp utrymmet. Nu finns det visserligen inte så mycket tid över till spelande. Men när man väl får tid över så vill man inte spendera tid på att ladda ned. Allt ska finnas klart för start så att säga.

Permalänk
Medlem

Skaffade aldrig en användare på netonnet när jag beställde utan att registrera mig men drog ett mail precis efteråt och bad dom lägga till ett USB minne. Varan är skickad och endast SSDn är med, lite tråkigt men..

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

annars är väl allt typ med vilken disk som helst.

Detta påstående är en grov lögn.