Övertyga mig att skaffa en SSD

Permalänk
Medlem

Imorgon tar jag steget in i nutiden. Wish me luck!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Skriv gärna några rader om hur du upplevde uppgraderingen efteråt. Alltid roligt att höra. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

@Paddanx Jag håller helt med dig om att man bör fixa en SSD som systemdisk, helst så man får plats men tunga spel också. Allt annat känns ganska dumsnålt i dagsläget.
Men har man mycket ram och startar om datorn ytterst sällan så ska man inte förvänta sig något enormt lyft med en SSD, jag märkte som sagt knappt någon skillnad mellan en snabb 500gb disk och en 256gb Samsung 840 pro.
Hade gärna sett att någon tillverkade en näst intill ljuslös mekanisk disk utan vibrationer till ett rimligt pris.

Som jag sa tidigare, även med 16GB RAM så räcker det med ett enda modernt spel så tömmer du allt vad cache heter. Så när du ska starta nästa spel, nästa program eller något nytt så måste HDDn läsa in allt.

Men för att uppleva det, byt tillbaka. Att gå från HDD till SSD kan ibland verka "so what". Men den dagen du tar en enkel mekanisk disk och går tillbaka, så kommer du märka skillnaden. Fönstren poppar inte upp direkt längre. När HDDn jobbar så är datorn som sirap och vägrar göra något som du ber, även en så enkel sak som att öppna en ny flik, öppna kontroll panelen eller tom öppna anteckningar. Om det ligger i RAM, ja, då går det snabbt, men om du gör det efter att några stora program är igång eller avslutat, så lär allt det vara tömt ur RAM minnet. Så vi pratar multitasking på en mer normal nivå här, något som folk gör mer och mer.

Men som du säger... SSD för allt annat, typ lagring, är bortkastade pengar. Ang din tysta HDD så är det omöjligt att göra något tyst som sa vara i rörelse och snabbt. Men om vi ska tro Intel mfl så kommer 3D NAND med TLC ev lösa ditt andra behov då vi väntas få en lite långsammare disk, som är stor (1-10TB), men som i gengäld är helt tyst.

Skrivet av ClintBeastwood:

Imorgon tar jag steget in i nutiden. Wish me luck!

Good luck, and may your blue screens of death be green screens of fun

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Återkom med hur det gått. Nyfiken som fan att se din reaktion.

Permalänk
Medlem

Problemen startade direkt. Jag kopplade in SSD'n, gick in i bios och kollade och valde enable på den. Inne i själva Windows finns den inte, har kollat under disk management men inte där heller. Hur göra?

Edit: Den finns inte i bootordning i bios heller.

Edit2: Jag hittar den i Corsair SSD Toolbox

Edit3: Efter en omstart hittas den i disk management så jag antar att jag bara kan koppla ur HHDn och installera från USB nu?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vad har du för system?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad har du för system?

AHCI i bios om det är vad du menar?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

AHCI i bios om det är vad du menar?
http://i.imgur.com/kzVSCJm.png

Det där är ju bra.
Högerklicka på den svarta rutan som det står "Unallocated" och välj "Create volume" (eller liknande)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det där är ju bra.
Högerklicka på den svarta rutan som det står "Unallocated" och välj "Create volume" (eller liknande)

"New simple volume"?
Lika bra att fråga en gång för mycket.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

"New simple volume"?
Lika bra att fråga en gång för mycket.

japp, rätt

Men ska du inte installera windows på den? Det är där man får den största prestandaupplevelsen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

japp, rätt

Men ska du inte installera windows på den? Det är där man får den största prestandaupplevelsen

Jo, det ska jag göra. Men ville ha allt iordning först så jag slipper hålla på och pilla i datorn och koppla in den nuvarande OS disken igen om det började krångla. Men ser detta bra ut och ska jag bara trycka next?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jo, det ska jag göra. Men ville ha allt iordning först så jag slipper hålla på och pilla i datorn och koppla in den nuvarande OS disken igen om det började krångla. Men ser detta bra ut och ska jag bara trycka next?
http://i.imgur.com/bOayIsY.png

Ser bra ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Ser bra ut.

Då inväntar jag bara en vän så jag får USB minne. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@CallmeAl @Yorgo_
Installerat och klart. Ångrar mig inte överhuvudtaget. Även om det inte är mycket så går det ändå snabbare att öppna fönster och liknande. Har inte hunnit testa något spel än på grund av dåligt internet men laddar ner just nu, ska bli intressant att se skillnaden.

Blev kräsen direkt när jag märkte hur snabbt det gick och stängde av lösenord för att få omstarten lite extra snabb. Som sagt, ångrar mig inte en sekund!

Nä, nu ska jag återgå till att starta om datorn Tack för övertalningen!

edit:

Något som ser konstigt ut?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sägs att det inte ska ge någon prestandaboost i spel men tidigare hade jag småhack i BF4 men nu är dom färre. Beror sig detta på att fler texturer laddat in?

Är inne sjukt snabbt i matcher nu jämfört med tidigare.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu lekte jag väll men elden när jag raidade två OCZ trion 240GB(samma som ts beställt) det funkade bra i någonmånad sen stendog raiden, sen ska jag inte utesluta att det kan vara någonstans problemet låg (tex raidkortet) men helvete vad jag fick ladda ner spel den månaden heh.

Ps. Körde raid 0.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk
Inaktiv

Tydligen kan tillverkare av SSD ange lite väl optimistiska läs och skrivtider främst då tydligen skrivtider. Det märker man då vissa tillverkares helt enkelt inte hänger med vid video filmning trots att specarna säger att dom är snabba nog.

Det kan säkert vara samma läge vid övrig datoranvändning som tex spel så ett stalltips är nog att gå på de tillverkare som folk har testat som funkar bra. Själv kör jag på Intel till sånt.

Permalänk
Medlem

@Pinney: Att raida SSD'er är ganska menlöst.

Det som är största vinsten med en BRA ssd idag är random read/write och IOPS. Sekvensiell läs/skriv ökar med RAID men inte random read/write.

Sek läs/skriv kanske är viktig när du ska flytta stora filer, men för det mesta man gör så är sekv läs/skriv inte lika användbar.

Ofta lägger man på andra fördröjningar med RAID så nettot blir att man får sämre prestanda överlag. I syntetiska benchmarks kanske man ser skilnader - framförallt då sekv. läs/skriv men allt annat blir samma eller sämre.

Permalänk
Medlem

Battlefield 4 har kraschat ett par gånger nu det senaste med DirectX error. Jag har testat att stänga av överklocken på grafikkortet och endast kört fabriksklock. Kan väl inte bero på CPU klock eftersom det aldrig hänt innan uppgraderingen och då brukar väl felet bli att det låser sig? Hoppas inte att det är SSDn som är boven.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Battlefield 4 har kraschat ett par gånger nu det senaste med DirectX error. Jag har testat att stänga av överklocken på grafikkortet och endast kört fabriksklock. Kan väl inte bero på CPU klock eftersom det aldrig hänt innan uppgraderingen och då brukar väl felet bli att det låser sig? Hoppas inte att det är SSDn som är boven.

FInns inget spel om krashar så mycket som battlefield 4.
Det kan krasha för att du bytt vad fan som helst egentligen.. Min dator klarar 1 minut i spelet utan klock. Med cpu klock eller gpu så krashar det direkt. ALLA andra spel fungerar perfekt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

FInns inget spel om krashar så mycket som battlefield 4.
Det kan krasha för att du bytt vad fan som helst egentligen.. Min dator klarar 1 minut i spelet utan klock. Med cpu klock eller gpu så krashar det direkt. ALLA andra spel fungerar perfekt..

Har klarat mig ifrån krascher i flera månader dock. Lite tråkigt men Battlefield är ju Battlefield..

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sägs att det inte ska ge någon prestandaboost i spel men tidigare hade jag småhack i BF4 men nu är dom färre. Beror sig detta på att fler texturer laddat in?

Är inne sjukt snabbt i matcher nu jämfört med tidigare.

Mer troligt är att SSD hinner ladda in de saknade texturerna betydligt snabbare, så därför blir dina FPS drops märkbart mindre. Detta är som sagt ett vanligt problem med nyare spel. Om inte du tänkte ha 100GB+ RAM (och en äckligt seg laddningstid i början) så måste de laddas in på något sätt efterhand.

Det kan mycket väl beror på CPU clock, då en SSD kan ladda in saker snabbt nog för att överhetta CPUer (har själv sett instabila OC som syns pga det). Dock gissar jag på att du har stresstestat den tidigare, så mer troligt är att något annat är galet. I värsta fall får du ju ta 3D Mark eller något o testa. Värmen (iaf hos mig) är rätt kraftig nu, så det sätter press på alla OC.

Permalänk
Inaktiv

Jag är en av de få som inte hoppat på SSD-tåget än även om jag varit väldigt nära väldigt många gånger. Datorn är på i stort sett hela tiden förutom vid omstarter efter drivrutinsuppdateringar och liknande.
Kan någon försöka övertyga mig att köpa en?

* Tystare
* Snabbare
* Svalare

Har du prövat en så kommer du inte vilja återgå till mekanisk disk till OS. Att det är snabbare säger väldigt lite, utan låna en och installera Windows på och jämför så kommer du också fastna för det