Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Internet gick från bra till extremt söligt

Permalänk
Medlem

Internet gick från bra till extremt söligt

Hej!

Just nu befinner jag mig i ett annat land från Sverige och jag bor just nu i en lägenhet med en okej bra internet uppkoppling. Uppkopplingen är 11 mbit nerladdning och 5mbit uppladdning och nu från ingenstans så har det börjat bli väldigt söligt och när jag kollade speedtest så gick det inte över 0.05 mbit nerladdning. Jag bor inte i lägenheten utan är bara här i en vecka.
Finns det något jag kan göra för att fixa det? Kan det vara nånting jag gjort på min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Hej!

Just nu befinner jag mig i ett annat land från Sverige och jag bor just nu i en lägenhet med en okej bra internet uppkoppling. Uppkopplingen är 11 mbit nerladdning och 5mbit uppladdning och nu från ingenstans så har det börjat bli väldigt söligt och när jag kollade speedtest så gick det inte över 0.05 mbit nerladdning. Jag bor inte i lägenheten utan är bara här i en vecka.
Finns det något jag kan göra för att fixa det? Kan det vara nånting jag gjort på min dator?

Tveksamt. Din surf är kanske slut?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@dmFT: Spontan tanke, det är inte en 3/4G uppkoppling som du har förbrukat potten på?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Tveksamt. Din surf är kanske slut?

Vet inte om jag gör bort mig när jag skriver detta men här i lägenheten finns modem och router och jag kan fortfarande komma in på flera sidor även om det tar jättelång tid, då måste det väl betyda att jag fortfarande har internet? Det är bara så att det blev jävligt söligt från absolut ingenstans. Tidigare idag var det jättebra och då hade jag inga problem. Kan man inte kolla på nåt och se vad som är fel? Kollade upp en annan tråd på en annan sida där dem kollade igenom saker genom command prompt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@dmFT: Spontan tanke, det är inte en 3/4G uppkoppling som du har förbrukat potten på?

Nej det är det inte tror jag. Men nör man har förbrukat hela sin surf när man har 3/4g då kan man ju inte alls komma in på internet. Just nu är jag inne och skriver till er även om det tar jättelång tid för mig att skicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Nej det är det inte tror jag. Men nör man har förbrukat hela sin surf när man har 3/4g då kan man ju inte alls komma in på internet. Just nu är jag inne och skriver till er även om det tar jättelång tid för mig att skicka.

Nu vet jag inte vart du är, men vi vissa länder har man inte flat rate på anslutningarna.
När det är slut så går det slött tills man har köpt mer.

Det kan självklart vara en driftstörning som påverkar dig.
Du kanske kan ladda ned pingplotter och testa mot 8.8.8.8 i 30 min. Ta en bild och ladda upp den så att vi kan se.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Omstart av modem/router ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Large:

Omstart av modem/router ?

Har redan testat det och det har inte funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Nu vet jag inte vart du är, men vi vissa länder har man inte flat rate på anslutningarna.
När det är slut så går det slött tills man har köpt mer.

Det kan självklart vara en driftstörning som påverkar dig.
Du kanske kan ladda ned pingplotter och testa mot 8.8.8.8 i 30 min. Ta en bild och ladda upp den så att vi kan se.

Kan vara det som du säger att man måste köpa mer och att jag använt upp det jag har haft men hur gör jag det är med pingplotter?

Permalänk
Medlem

@dmFT: Jodå, det går bara extremt seegt. Duger för mejl eller IM men att strömma film kan man glömma. Så var det för mig i alla fall (Telenor).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Kan vara det som du säger att man måste köpa mer och att jag använt upp det jag har haft men hur gör jag det är med pingplotter?

Det är inte så svårt. Ladda ned mjukvara ställ in intervallet till 1 sekund. Sedan är det bara att vänta.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det är inte så svårt. Ladda ned mjukvara ställ in intervallet till 1 sekund. Sedan är det bara att vänta.

Ok då testar jag det, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Haft liknande och det är inte så att det stängs av helt, du har en liiiiiten lina kvar för att t.ex. kunna hämta e-post och räkningar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@dmFT:
litew mer info.
Land osv...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem

Varför kollar du inte i villkoren från din operatör ?
Eller om de har nån sida där de listar störningar kanske det finns nån info om nätt som påverkar dig där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.