Uppgradera hårdvaran, men var spenderar jag pengarna bäst?

Permalänk
Medlem

Uppgradera hårdvaran, men var spenderar jag pengarna bäst?

Jag har en burk sedan 2013 som nu börjar kännas daterad, men på grund av limiterad budget är jag nyfiken på vilka uppgraderingar jag borde göra för att få mest ut av mina spenderade pengar. Angående priskänslighet, så beror det lite på vad jag får ut för pengarna, men ponera att jag totalt kan lägga 5000-6000 Ex. moms totalt.

Nuvarande spec:

  • MSI Z87-G45 GAMING ATX

  • 16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz

  • Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)

  • ATI AMD Radeon R9 280x (XFX Pine Group)

  • ATI AMD Radeon R9 280x (ASUS)

  • Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär

  • Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB

Jag gissar på att vassare GPU och CPU skulle ta mig långt, men om jag ska välja en, vilken och i så fall vad?
Kanske behöver jag en bättre processorkylare om den uppgraderas (nuvarande).

Min nuvarande setup kör 3 monitorer, så ett grafikkort ska helst kunna hantera det också..

Nuvarande chassi: Fractal Design Define R4 Svart. Jag upplever att det är problem med USB-portar fram osv, så jag skulle kunna tänka mig ett nytt, förslag här?

Om någon av er har input så är jag väldigt tacksam!

Permalänk

Tycker väl att ett 1070 skulle sitta fint!

Du behöver ju knappast byta CPU redan nu, du kan ju även överklocka den.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en röst på ett nytt grafikkort.
1070 passar din budget utmärkt och verkar dessutom vara väldigt bra kort.
Sedan så håller du ögonen öppna efter begagnade 4770K eller 4790K.
Det finns ju numera ett knippe spel som verkligen drar nytta av Hyper Threading.

Din kylare var ju ett bra budgetval, och att ersätta den med nånting betydligt bättre ungefär 500:-.
Kanske inte värt det ?

Vad gäller chassi så känner jag till FD's mediokra kvalitet vad gäller frontpanelen.
Men skulle ändå reka en R5'a om du nu tycker att du vill handla, men det är IMO inte värt det.
Hör istället med FD om dom kan få tag på en ny panel åt dig.

Permalänk
Medlem

Ett gxt 1070 och en bättre CPU kylare är mest för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MischievousError:

Tycker väl att ett 1070 skulle sitta fint!

Du behöver ju knappast byta CPU redan nu, du kan ju även överklocka den.

Skrivet av Svensktiger:

Ytterligare en röst på ett nytt grafikkort.
1070 passar din budget utmärkt och verkar dessutom vara väldigt bra kort.
Sedan så håller du ögonen öppna efter begagnade 4770K eller 4790K.
Det finns ju numera ett knippe spel som verkligen drar nytta av Hyper Threading.

Din kylare var ju ett bra budgetval, och att ersätta den med nånting betydligt bättre ungefär 500:-.
Kanske inte värt det ?

Vad gäller chassi så känner jag till FD's mediokra kvalitet vad gäller frontpanelen.
Men skulle ändå reka en R5'a om du nu tycker att du vill handla, men det är IMO inte värt det.
Hör istället med FD om dom kan få tag på en ny panel åt dig.

Bra tips, tack!

Var inne på OC tidigare, men gamla erfarenheter av har gjort mig lite avig, ska kolla in igen! Får se hur jag gör med CPU-kylare Svenstiger, kanske blir nödvändigt om jag ska ge mig på OC?

Låter som att det får bli ett 1070 då! Kollar runt lite och märker att det finns flera märken, där det skiljer en del i pris och vad jag vet ofta prestanda, är det något av dessa som är att föredra?

Permalänk
Skrivet av Borgen:

Låter som att det får bli ett 1070 då! Kollar runt lite och märker att det finns flera märken, där det skiljer en del i pris och vad jag vet ofta prestanda, är det något av dessa som är att föredra?

Asus STRIX är vad jag kan rekommendera. MSI är ju inget att klaga på heller.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen:

Bra tips, tack!

Var inne på OC tidigare, men gamla erfarenheter av har gjort mig lite avig, ska kolla in igen! Får se hur jag gör med CPU-kylare Svenstiger, kanske blir nödvändigt om jag ska ge mig på OC?

Låter som att det får bli ett 1070 då! Kollar runt lite och märker att det finns flera märken, där det skiljer en del i pris och vad jag vet ofta prestanda, är det något av dessa som är att föredra?

Såhär 2 månader efter Pascals introduktion så verkar det som att standard PCB med eftermarknadskylare är vinnarvalet.
Dyra "uber" kort är långt ifrån en garanti för bra överklockning, faktiskt så verkar det vara extremt tight mellan alla modeller.
Och all extra ström som "gaming" korten har verkar ha ungefär noll betydelse
Men däremot så vill man inte ha "Founders Edition" kylaren om man har ett chassi med vettig ventilation (och plats).

Permalänk
Digital fyndjägare

GPU GTX 1070

Ord. pris 4.999:-
NU 4.699:-

https://www.komplett.se/product/892078/datorutrustning/grafik...

Gainward Phoenix GLH GTX1070 & GTX1080 Review
https://www.youtube.com/watch?v=D16ev7Dw8Fs

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Vad skulle det finnas för eftermarknadskylare? Jag hittar inget direkt när jag letar, eller menar du att man köper kortet med en monterad eftermarknadskylare?
Gainward Phoenix som @Bl4ckice rekommenderade verkar ju prestera väldigt bra i jämförelse med andra varianter av samma kort!

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Borgen:

@Svensktiger: Vad skulle det finnas för eftermarknadskylare? Jag hittar inget direkt när jag letar, eller menar du att man köper kortet med en monterad eftermarknadskylare?
Gainward Phoenix som @Bl4ckice rekommenderade verkar ju prestera väldigt bra i jämförelse med andra varianter av samma kort!

Tyvärr så är erbjudandet över idag och kortet har ursprungligt ord.pris på 4.999:-

Absolut bästa valet utifrån Garanti/Support är EVGA's produkter IMO.

Vill du ha billigare alternativ så finns ex. Gigabyte och Palit (Gainward) som alternativ för 4.599:- idag.

https://www.dustinhome.se/product/5010968179/windforce?ssel=f...

https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-JS-8...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen:

@Svensktiger: Vad skulle det finnas för eftermarknadskylare? Jag hittar inget direkt när jag letar, eller menar du att man köper kortet med en monterad eftermarknadskylare?
Gainward Phoenix som @Bl4ckice rekommenderade verkar ju prestera väldigt bra i jämförelse med andra varianter av samma kort!

EVGA's GTX gaming och gaming SC är bra exempel på standard PCB med bättre kylare.
http://www.evga.com/Products/ProductList.aspx?type=0&family=G...

Hittills så har jag inte sett ett enda kort som sticker ut prestandamässigt eller vid överklockning.
Det finns såklart enskilda recensioner där vissa kort ger bra resultat, men det är ju normalt.

Permalänk
Medlem

Ex moms? Du ska inte köpa privata föremål genom ett företag väl?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Ah, kollade inte så noga, det blir nog inget köp förrens om någon vecka i vilket fall, så jag får väl kolla in vad som finns till bäst pris då, jag kan å andra sidan tänka mig att lägga några hundringar till om det har stor inverkan på kortets prestation!

@Svensktiger: Bra reflektion, tack för hjälpen!

@Pelegrino: Inte skulle jag, det här är till min arbetsdator!

Permalänk

Men är det inte lättast att dra igång något program som OSD visar CPU och GPU-load sen börja lira eller använda de program du gör och se vilket utav dem som stryper?

En av dem kommer visa högre load, det är den som stryper först i just ditt fall, med just ditt spel/program.