Jisses. Jag hoppas verkligen att customkorten för 480 kan jämna ut läget (i Sverige), men det börjar bli ett trist mantra det här. GCN verkar vara grafikkortets Bulldozer.
Skrivet av zed_nr1:
Hade tänkt å inhandla ett 970, nu vare ju tur att man tog de lugnt då. Men är de fortfarande värt å satsa på eller kommer de aldrig gå ner i rea-priser?
Du kan ju för all del vänta och se om priset på 970 går ner ytterligare om du vill ha ett bra kort så billigt som möjligt, men jag skulle inte hoppas allt för mycket på det. Ska du däremot satsa på någonting är det klart bättre med 1060 eller möjligen tredjeparts-480.
Skrivet av ClintBeastwood:
Är det någon som vet varför 480 har problem att få ut eftermarknadsmodeller medans Nvidia inte hade det? Svårare tillverkningsprocess eller liknande med Polaris?
Skrivet av Bernd_P1:
@ClintBeastwood: jag skulle gissa olika prioriteringar hos olika tillverkare som den största "boven". sen misstänker jag att att nvidia har någ också försökt att "tränga in" lanseringen av 1060 mellan släppet på 480 ref och eftermarkandskylare.
det jag har sätt* är också att det verka så att många bara gör custom PCB till 480 medans en hel del av dem nuvarande eftermarknads versioner till 1060 är ref PCB med "bara" en ny kylare. Custom PCB kommer också lite senare. [*sett godammit, watch yo profanity, scum. min amn.]
Känns rätt så troligt. Med RX 480 är det i princip ett måste att omdesigna kretskortet pga referenskortets begränsningar för strömförbrukning. 1060 har marginaler och klarar sig alltså med att bara smälla på en annan kylare.
Skrivet av Gender Bender:
Klart att 1080p fortfarande är dominerande, men spelvärlden kretsar kring mer än bara Steam, och långt ifrån alla deltar i dessa undersökningar.
Så du menar att harcore-spelare och annat fint folk som sitter på högre upplösning än 1920x1200 skulle finnas i förhållandevis stora mängder bortom Steam?
Skrivet av Mephiston:
Norden är nog en liten marknad sett i stort. Vägrar köpa ett nvidia kort och bli mjölkad oavsett. Känns som återförsäljarna tar ut mer här på AMD korten pga att det är lägre volymer... 1060 ser ut att vara bra kort till rätt pris. Får ser hur det ser ut i höst, ska köpa nytt för bf1. BF4 suger och får spela bf3 när det finns tid och dåligt väder.
Känns ju lite betryggande faktiskt. Kan ju i så fall vara så att handelskedjan missgynnar Norden gällande AMD just nu.
Skrivet av Sniperwille:
Är bara jag (eller om jag fått någon om bakfoten) som tycker det är märkligt att GTX1060 kan drälla ut med 23 modeller lanseringsdagen och att de finns i lager, samt till ett pris som är spot on deras beräknade kostnad ($249 + 25% moms). Det råkar vara detsamma eller tom liiiite billigare än RX480 priser i Sverige som ligger över ($239 + 25% moms) sitt beräknade pris och har inte sjunkit trots några veckor efter lansering.
Tillgången förstår man ju ligger hos AMD/Nvidia men prissättningen borde rimligen vara lika fördelat med påslag för frakt, moms, tull, vinst etc.
Jag kan inte låta bli att bli konspiratorisk över detta, men det skulle ju kunna vara som ovan.
Skrivet av sesese:
Måste blivit något fel Detta kortet kan inte vara nya 960!!!! Priset är helt fel. Är det 1050 som kommer komma i prisnivå med gamla 960. Någon som vet
Nvidia har flyttat upp siffrorna i prisläge. 1060 ska snarast ses som en efterföljare till 970. Jag tycker det är bra och hoppas de håller sig till detta, blir förvirrande med Ti-suffix.
Skrivet av Ratatosk:
En orsak till att de valde GloFo är nog att de får större kapacitet där, det är många företag som vill tillverka sina kretsar hos TMC.
Har AMD tillgång till större kapacitet (spekulation), har de en enorm fördel i detta.
Jag tror också att AMD kan skruva lite på sin design och att GloFo kan få mer stabil tillverkning inom en snar framtid, då bör frekvenserna kunna skruvas upp.
Man kan ju hoppas på att AMD filar på en 485/490 av Polaris 10 som är mer samspelt med GloFo. Samtidigt påstår ju AMD att de har gjort om en hel massa delar i denna från förra generationen och hamnar ändå bara rakt på Maxwell-nivå trots tillverkningskrympning.
Skrivet av issue:
är dom inte det då? deras strix modeller är väl bäst av alla när det gäller 1070/1080?
jag köpte ett 1060 strix oc för 3690 idag..
valet på ASUS var för att jag har haft lite olika moderkort och grafikkort från olika tillverkare förut, men ASUS är det som strulat absolut minst. Sen varför det vart strix oc vettifan.. jag hade nog klarat mig på deras Dual OC för 3190 eller va den nu hette.. blev lite av impuls eftersom jag MÅSTE ha ett kort inom några veckor och denna fanns i lager.
om bara det funnits custom ASUS rx 480 i dagsläget hade det säkert blivit ett sådant
Det är ju skitmånga kort bekräftade om bara 3 dagar Snacka om pengar i sjön. Då hinner du dessutom se om det blir nåt av custom-480, ryktades om något den 22 juli.
Skrivet av Chancellor:
@Hymer:
Vart hittar du Fury för det priset?! Blev genast sugen!
//Mvh
CDON och Webhallen. Oklart om fler kommer in dock. Fast jag kanske inte kan läsa deras webbsidor ordentligt.
Skrivet av Herr Kantarell:
Verkar vara ett bra kort, nu vore det korkat att köpa ett RX 480 när man kan få ett kort som presterar bättre för samma pengar.
Finns det nån logisk förklaring till varför AMDs kort ska vara omotiverat dyrare i Sverige medans nVidias inte är?
Annat än dålig tillgång? Artificiellt dålig tillgång? Kartell? Mutor?
Skrivet av Martin_Thorén:
Och jag har precis uppgraderat till 5850
(på min XP-dator)
Skrivet av Evronius:
Skulle snarare säga att norden, och framför allt Sverige är en av dom bästa marknaderna för datorkomponenter. Vill minnas att en processor eller grafikkorts-generation (osäker på vilken) vid lansering hade ungefär 60-70% av första batchen reserverat till norden, och då främst Sverige.
När de kommer till priserna på dagens grafikkortserie så är de inte återförsäljarna som saftar till priserna. De har ju framkommit att de är ASUS, msi, evga, GIGABYTE mm som lägger prispålägget på Sverige just för att vi konsumenter köper oavsett vad de kostar. Våra kära butiker i Sverige tjänar ungefär en hundring per sålt grafikkort.
Skrivet av Oaktree:
Verkar vara samma sak i USA, endast de dyrare korten som verkar finnas att få tag på, korten över 300$, verkar vara ännu en pappers lansering av Nvidia.
Enligt denna video så vänta han utanför affären 2 timmar innan dom öppna och dom hade inga kort när han kom in på Microcenter, samma sak på Bestbuy.
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=ttwlPmLRpiU
Kanske är det så att de billiga sakerna allokeras till USA och "fattiga" länder medan Norden får det dyra. Att skicka produkterna till de segment där de säljer bäst i första hand.