Nvidia Geforce GTX 1060

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Måste blivit något fel Detta kortet kan inte vara nya 960!!!! Priset är helt fel. Är det 1050 som kommer komma i prisnivå med gamla 960. Någon som vet

Problemet är att prestandaökningarna i de nya Nvidia-korten är extremt mycket högre än tidigare generationsväxlingar. Normalt kanske man kan räkna med 30-50% snabbare kort vid ett skifte, och nu ser vi kort som har en prestandaökning upp emot 80-100%

Det blir lite som att alla kort i Nvidias läger prestandamässigt hoppat en sifferserie uppåt, ungefär som att ett 1050 kommer ersätta ett 960 istället t ex.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Ser ut att varra ett helt ok kort, dock så är jag lite fundersam på OC testerna i t.ex. The Division där gtx 1060 och rx 480 ligger väldigt jämnt i stock, men i OC så är det också väldigt jämnt.

Så en OC på 200 Mhz på gtx 1060 ger lika mycket ungefär som ett rx 480 med OC på 49 Mhz, Amd ger isåfall en ganska mycket bättre ökning per MHz.

Kommer nog sitta lungt i båten tills custom rx 480 kommit ut så man kan se vad som kommer ut på top.

Vet att Sapphire ska släppa ett custom kort klockat i 1390 Mhz så 1400 Mhz borde inte vara några större problem på custom korten.

Permalänk
Medlem

Radeon R9 290X verkar vara nästan lika snabbt i 4K upplösning trots att det är mer än 3 år gammalt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Vet att Sapphire ska släppa ett custom kort klockat i 1390 Mhz så 1400 Mhz borde inte vara några större problem på custom korten.

Sapphire Nitro+ OC verkar vara spikad till 1342 Mhz boost om man skall tro Overclockers UK https://www.overclockers.co.uk/sapphire-radeon-rx-480-nitro-oc-8192mb-gddr5-pci-express-graphics-card-gx-37b-sp.html , men det kanske är ännu snabbare varianter på gång.
Tror jag kommer satsa på ett Nitro+ OC om priserna i Sverige inte är helt kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Fast är inte TSMC väldens största kisel smedja..? Men visst GloFo har kanske inte så många kunder så visst AMDs prio borde vara högre.
GloFo har väl fått hjälp av Samsung med sin process så man kan tycka att processen i sig borde vara bra men det kanske är något i själva chip konstruktionen som inte är tip-top..?

Samsung har fått hjälp av AMD/IBM/Chartered (alla dessa är idag GlobalFoundries) med sina processer många gånger tidigare. De har länge haft ett samarbete och det är inget konstigt med samma processer hos dessa halvledartillverkare, de har delat forskning och i viss mån processer under årtionden, alla fabs (Dresden från AMD, East Fishkill från IBM och Singapore från CSM) som Globalfoundries äger har äldre "arv" än hela foundry-verksamheten hos Samsung som startade 2005. De har haft gemensamma processer på 90 nm, 65 nm och 45/40 nm tidigare. Forskningen de delat har sträckt sig längre än så. Samsung började sin verksamhet genom att licensiera IBMs och Chartereds 90 nm-process. Utan dessa samarbeten hade de haft svårt att få kunder och det hade varit mycket svårare att designa kretsar för att tillverkas hos Samsung.

Qualcomm klarar att bygga SD820 på 14 nm Finfet från Samsung/GlobalFoundries, med högre frekvenser än de någonsin kört hos TSMC med sina tidigare kretsar. Apple och många andra lyckas också väl på Samsungs/GlobalFoundries 14 nm Finfet.

Skillnaden här är kretsdesignen, inte tillverkaren. GCN4 är ombyggd, men inte för att nå högre frekvenser, de behöver troligen ändra mer i designen för det. Vissa av "nyheterna" håller snarare tillbaka klockfrekvens, hur som klockfrekvenser får man inte genom att bara krympa en krets. Det är mycket skitsnack här.

Permalänk
Medlem

Vilket 1060 ska man skaffa? Jag är helt borta. Vad är för och nackdelar med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Radeon R9 290X verkar vara nästan lika snabbt i 4K upplösning trots att det är mer än 3 år gammalt.

Bättre än RX 480 som är sämre än R9 290X i 4K.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Sapphire Nitro+ OC verkar vara spikad till 1342 Mhz boost om man skall tro Overclockers UK https://www.overclockers.co.uk/sapphire-radeon-rx-480-nitro-oc-8192mb-gddr5-pci-express-graphics-card-gx-37b-sp.html , men det kanske är ännu snabbare varianter på gång.
Tror jag kommer satsa på ett Nitro+ OC om priserna i Sverige inte är helt kass.

Okej intressant vi får väll se när dom nu kommer ut vad det blir för spikad Mhz men tror fortfarande att de kommer gå att klocka till iafall 1400 Mhz, 1450 Mhz kanske när de kommer ut.

Här är en snubbe som lyckats klocka ref volt modat till 1700 Mhz på LN2, han har även en video där han kommer upp i 1500 Mhz på vatten.
Länk : https://www.youtube.com/watch?v=HYg123osc04

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Delerium:

Skrivet av ArcticFire:

Bättre än RX 480 som är sämre än R9 290X i 4K.

Varken GTX 1060 eller RX 480 är ens i närheten av riktade mot tyngre 4K-spelande, inte så extremt underligt varken det ena eller det andra.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

är dom inte det då? deras strix modeller är väl bäst av alla när det gäller 1070/1080?

jag köpte ett 1060 strix oc för 3690 idag..
valet på ASUS var för att jag har haft lite olika moderkort och grafikkort från olika tillverkare förut, men ASUS är det som strulat absolut minst. Sen varför det vart strix oc vettifan.. jag hade nog klarat mig på deras Dual OC för 3190 eller va den nu hette.. blev lite av impuls eftersom jag MÅSTE ha ett kort inom några veckor och denna fanns i lager.

om bara det funnits custom ASUS rx 480 i dagsläget hade det säkert blivit ett sådant

Och ett 1070 (non FE) borde ligga på ca $379 eller ca 4170:- i Sverige när priserna normaliseras. Vill man ha det tidigt så kostar det mer helt enkelt, något som partnertillverkare och återförsäljare tagit fasta på.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Åtminstone Inet har haft ett fåtal (av de dyra korten) i fysiska butiker, så det är mycket möjligt.

ÅF slänger väl ut en handfull pissdyra kort direkt för att se hur det nappar. Ifall folk hetsar och köper orimligt dyrt som med 1080, 1079 och RX 480 så är det ju bara att börja mjölka igen. In med tillräckligt kort för att det ska räcka till förbokningarna och repetera, för att sedan skratta hela vägen till banken.

Visa signatur

Permalänk

Det fick bli en https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL...

1070 hade varit nice och så, men tror jag klarar mig med denna. Klart bättre än mitt 5850 hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"När" borde vara "Om" istället. Nvidia är inte den som drar ned priset om inte AMD gör något drastiskt.

Det är varken AMD eller nVidia som behöver göra något åt priset, det är partnertillverkarna och återförsäljarna som pressat upp priserna.
båda tillverkarna har redan går ut med ett pris som kunden i slutänden ska kunna köpa där mellanhänderna går med normal vinst. Vartenda krona utöver det priset är ren vinst år ÅF och partnertillverkare, kronor som folk villigt betalar för att få lägga händerna på ett next gen kort så snabbt det går.
Så länge folk visar sig villiga att ta fisten och butikshyllorna gapar tomt så kommer prisnivån ligga kvar på dagens nivå, men det är bara en tidsfråga innan den riktiga konkurrensen börjar, och priserna sjunker.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiggin:

ÅF slänger väl ut en handfull pissdyra kort direkt för att se hur det nappar. Ifall folk hetsar och köper orimligt dyrt som med 1080, 1079 och RX 480 så är det ju bara att börja mjölka igen. In med tillräckligt kort för att det ska räcka till förbokningarna och repetera, för att sedan skratta hela vägen till banken.

Nja det har funnits kort runt 2900:- i lager lite här och där redan idag även i fysiska butiker om man nu tvunget ville ha ett just idag på releasen och inte kunde vänta till postgången.

Vissa väljer ju såklart att endast titta på korten för typ 3600 :- men det är mest deras eget val det.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mephiston:

Norden är nog en liten marknad sett i stort. Vägrar köpa ett nvidia kort och bli mjölkad oavsett. Känns som återförsäljarna tar ut mer här på AMD korten pga att det är lägre volymer... 1060 ser ut att vara bra kort till rätt pris. Får ser hur det ser ut i höst, ska köpa nytt för bf1. BF4 suger och får spela bf3 när det finns tid och dåligt väder.

Skulle snarare säga att norden, och framför allt Sverige är en av dom bästa marknaderna för datorkomponenter. Vill minnas att en processor eller grafikkorts-generation (osäker på vilken) vid lansering hade ungefär 60-70% av första batchen reserverat till norden, och då främst Sverige.
När de kommer till priserna på dagens grafikkortserie så är de inte återförsäljarna som saftar till priserna. De har ju framkommit att de är ASUS, msi, evga, GIGABYTE mm som lägger prispålägget på Sverige just för att vi konsumenter köper oavsett vad de kostar. Våra kära butiker i Sverige tjänar ungefär en hundring per sålt grafikkort.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Verkar vara samma sak i USA, endast de dyrare korten som verkar finnas att få tag på, korten över 300$, verkar vara ännu en pappers lansering av Nvidia.

Enligt denna video så vänta han utanför affären 2 timmar innan dom öppna och dom hade inga kort när han kom in på Microcenter, samma sak på Bestbuy.
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=ttwlPmLRpiU

Permalänk
Medlem

Kan inte bristen på SLI lösas med Dx12? Behöver vi ens sli imorgon? Borde funka fint med 2x 1060 i nya spel.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oaktree:

Verkar vara samma sak i USA, endast de dyrare korten som verkar finnas att få tag på, korten över 300$, verkar vara ännu en pappers lansering av Nvidia.

Enligt denna video så vänta han utanför affären 2 timmar innan dom öppna och dom hade inga kort när han kom in på Microcenter, samma sak på Bestbuy.

Många modeller är på gång in men det har funnits rätt gott om lagerhållna kort här redan på releasedag och finns fortfarande att få tag på.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Problemet är att prestandaökningarna i de nya Nvidia-korten är extremt mycket högre än tidigare generationsväxlingar. Normalt kanske man kan räkna med 30-50% snabbare kort vid ett skifte, och nu ser vi kort som har en prestandaökning upp emot 80-100%

Det blir lite som att alla kort i Nvidias läger prestandamässigt hoppat en sifferserie uppåt, ungefär som att ett 1050 kommer ersätta ett 960 istället t ex.

Nej jag tror att detta kort skulle heta 1060ti ??? Hoppet mellan 960 och 1060 är inte rimligt. personer som brukar betala 2500kr för ett grafikkort kommer inte välja 1060 det är för dyrt. Jag tror det är mång som är besvikna på priset. Nu är frågan är det 1050 eller 1040 som kommer kosta 2000-2500kr?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

1060 vs 1060

ingen som har någon uppfattning om viket kort man skall köpa, om man bortsder från priset ?

Nu har jag köpt ett av varje, så jag kommer att behålla det som är bäst.

Frågan är bara om det är värt prisskillnaden...... på några hudringar

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Monsterinlägg

Jisses. Jag hoppas verkligen att customkorten för 480 kan jämna ut läget (i Sverige), men det börjar bli ett trist mantra det här. GCN verkar vara grafikkortets Bulldozer.

Skrivet av zed_nr1:

Hade tänkt å inhandla ett 970, nu vare ju tur att man tog de lugnt då. Men är de fortfarande värt å satsa på eller kommer de aldrig gå ner i rea-priser?

Du kan ju för all del vänta och se om priset på 970 går ner ytterligare om du vill ha ett bra kort så billigt som möjligt, men jag skulle inte hoppas allt för mycket på det. Ska du däremot satsa på någonting är det klart bättre med 1060 eller möjligen tredjeparts-480.

Skrivet av ClintBeastwood:

Är det någon som vet varför 480 har problem att få ut eftermarknadsmodeller medans Nvidia inte hade det? Svårare tillverkningsprocess eller liknande med Polaris?

Skrivet av Bernd_P1:

@ClintBeastwood: jag skulle gissa olika prioriteringar hos olika tillverkare som den största "boven". sen misstänker jag att att nvidia har någ också försökt att "tränga in" lanseringen av 1060 mellan släppet på 480 ref och eftermarkandskylare.
det jag har sätt* är också att det verka så att många bara gör custom PCB till 480 medans en hel del av dem nuvarande eftermarknads versioner till 1060 är ref PCB med "bara" en ny kylare. Custom PCB kommer också lite senare. [*sett godammit, watch yo profanity, scum. min amn.]

Känns rätt så troligt. Med RX 480 är det i princip ett måste att omdesigna kretskortet pga referenskortets begränsningar för strömförbrukning. 1060 har marginaler och klarar sig alltså med att bara smälla på en annan kylare.

Skrivet av Gender Bender:

Klart att 1080p fortfarande är dominerande, men spelvärlden kretsar kring mer än bara Steam, och långt ifrån alla deltar i dessa undersökningar.

Så du menar att harcore-spelare och annat fint folk som sitter på högre upplösning än 1920x1200 skulle finnas i förhållandevis stora mängder bortom Steam?

Skrivet av Mephiston:

Norden är nog en liten marknad sett i stort. Vägrar köpa ett nvidia kort och bli mjölkad oavsett. Känns som återförsäljarna tar ut mer här på AMD korten pga att det är lägre volymer... 1060 ser ut att vara bra kort till rätt pris. Får ser hur det ser ut i höst, ska köpa nytt för bf1. BF4 suger och får spela bf3 när det finns tid och dåligt väder.

Skrivet av Hockey Stick:

Ryktet är att efterfrågan på referensmodellen av RX 480 är så pass stort att korttillverkarna måste pressa ut dem innan de kan sätta igång med sina eftermarknadsmodeller.

Hittade dock bara en källa, Overclockers UK, så ta det med en nypa salt.
https://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=29795238&pos...

Känns ju lite betryggande faktiskt. Kan ju i så fall vara så att handelskedjan missgynnar Norden gällande AMD just nu.

Skrivet av Sniperwille:

Är bara jag (eller om jag fått någon om bakfoten) som tycker det är märkligt att GTX1060 kan drälla ut med 23 modeller lanseringsdagen och att de finns i lager, samt till ett pris som är spot on deras beräknade kostnad ($249 + 25% moms). Det råkar vara detsamma eller tom liiiite billigare än RX480 priser i Sverige som ligger över ($239 + 25% moms) sitt beräknade pris och har inte sjunkit trots några veckor efter lansering.

Tillgången förstår man ju ligger hos AMD/Nvidia men prissättningen borde rimligen vara lika fördelat med påslag för frakt, moms, tull, vinst etc.

Jag kan inte låta bli att bli konspiratorisk över detta, men det skulle ju kunna vara som ovan.

Skrivet av sesese:

Måste blivit något fel Detta kortet kan inte vara nya 960!!!! Priset är helt fel. Är det 1050 som kommer komma i prisnivå med gamla 960. Någon som vet

Nvidia har flyttat upp siffrorna i prisläge. 1060 ska snarast ses som en efterföljare till 970. Jag tycker det är bra och hoppas de håller sig till detta, blir förvirrande med Ti-suffix.

Skrivet av Ratatosk:

En orsak till att de valde GloFo är nog att de får större kapacitet där, det är många företag som vill tillverka sina kretsar hos TMC.
Har AMD tillgång till större kapacitet (spekulation), har de en enorm fördel i detta.

Jag tror också att AMD kan skruva lite på sin design och att GloFo kan få mer stabil tillverkning inom en snar framtid, då bör frekvenserna kunna skruvas upp.

Man kan ju hoppas på att AMD filar på en 485/490 av Polaris 10 som är mer samspelt med GloFo. Samtidigt påstår ju AMD att de har gjort om en hel massa delar i denna från förra generationen och hamnar ändå bara rakt på Maxwell-nivå trots tillverkningskrympning.

Skrivet av issue:

är dom inte det då? deras strix modeller är väl bäst av alla när det gäller 1070/1080?

jag köpte ett 1060 strix oc för 3690 idag..
valet på ASUS var för att jag har haft lite olika moderkort och grafikkort från olika tillverkare förut, men ASUS är det som strulat absolut minst. Sen varför det vart strix oc vettifan.. jag hade nog klarat mig på deras Dual OC för 3190 eller va den nu hette.. blev lite av impuls eftersom jag MÅSTE ha ett kort inom några veckor och denna fanns i lager.

om bara det funnits custom ASUS rx 480 i dagsläget hade det säkert blivit ett sådant

Det är ju skitmånga kort bekräftade om bara 3 dagar Snacka om pengar i sjön. Då hinner du dessutom se om det blir nåt av custom-480, ryktades om något den 22 juli.

Skrivet av Chancellor:

@Hymer:
Vart hittar du Fury för det priset?! Blev genast sugen!

//Mvh

CDON och Webhallen. Oklart om fler kommer in dock. Fast jag kanske inte kan läsa deras webbsidor ordentligt.

Skrivet av Herr Kantarell:

Verkar vara ett bra kort, nu vore det korkat att köpa ett RX 480 när man kan få ett kort som presterar bättre för samma pengar.
Finns det nån logisk förklaring till varför AMDs kort ska vara omotiverat dyrare i Sverige medans nVidias inte är?

Annat än dålig tillgång? Artificiellt dålig tillgång? Kartell? Mutor?

Skrivet av Martin_Thorén:

Det fick bli en https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL...

1070 hade varit nice och så, men tror jag klarar mig med denna. Klart bättre än mitt 5850 hehe

Och jag har precis uppgraderat till 5850

(på min XP-dator)

Skrivet av Evronius:

Skulle snarare säga att norden, och framför allt Sverige är en av dom bästa marknaderna för datorkomponenter. Vill minnas att en processor eller grafikkorts-generation (osäker på vilken) vid lansering hade ungefär 60-70% av första batchen reserverat till norden, och då främst Sverige.
När de kommer till priserna på dagens grafikkortserie så är de inte återförsäljarna som saftar till priserna. De har ju framkommit att de är ASUS, msi, evga, GIGABYTE mm som lägger prispålägget på Sverige just för att vi konsumenter köper oavsett vad de kostar. Våra kära butiker i Sverige tjänar ungefär en hundring per sålt grafikkort.

Skrivet av Oaktree:

Kanske är det så att de billiga sakerna allokeras till USA och "fattiga" länder medan Norden får det dyra. Att skicka produkterna till de segment där de säljer bäst i första hand.

fixat typos och annat
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nja det har funnits kort runt 2900:- i lager lite här och där redan idag även i fysiska butiker om man nu tvunget ville ha ett just idag på releasen och inte kunde vänta till postgången.

Vissa väljer ju såklart att endast titta på korten för typ 3600 :- men det är mest deras eget val det.

Så här ser det ut på prisjakt just nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3765969#rparams=ss=GeFor...

De enda kort som finns på lager är från 3200 och uppåt, de andra är "på väg in", något som blivit ett mantra sedan lanseringsdagen av Pascal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Gjorde en snabb koll i Sweclockers prestandaindex så är det ungefär lika stor skillnad mellan 1070 och 980 som det var mellan 980 och 780. Verkar snarare tala för att det mer eller mindre är precis som "förr" om man kollar pris/prestanda? Däremot kan man misstänka att de mjölkar sin arkitektur lite extra med tanke på prishöjningen för 1080 jämfört med 980 men det beror väl på det stora klivet de tog. Dock kan man alltid hoppas på att priserna förhoppningsvis faller när Vega kommer med tanke på att den gissningsvis kommer prestera som en 1080 och kosta som en 1070.

780 som ersattes av 980 är typ igår för mig, det är inte "förr" för mig

När 780 serien lanserades så började ju priserna eskalera på grafikkorten genom hela serien och då började Nvidia även att prisjustera sina kort. 780ti/titan e ju ett exempel på det som lett till att korten kostar skjortan nu vill jag påstå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ganska väntat
Nu är det AMD's tur att snickra ihop en rx 490 när dom vet vilka specs dom måste spöa. (och sen nvidia's tur med 1060Ti )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Många modeller är på gång in men det har funnits rätt gott om lagerhållna kort här redan på releasedag och finns fortfarande att få tag på.

Till normalpris? Jag söker på prisjakt och hittar idag 2 kort som lagerförs, Det ena, ett Gigabyte finns på lager hos ett företag som heter 4ox, och kostar 9244:- (Vad, vem? Nej tack) samt ett MSI GeForce GTX 1080 Armor OC för 7499:- hos Proshop.

Hur var 7499:- ett försvarbart $599 msrp igen?

PS. Det gråmarkerade översta alternativet (Wermlandsdata) på prisjakt "verkar" ha det på lager för 7199:-, vilket skulle vara det minst sämsta köpet av ett 1080 idag. Svårt att veta ifall det finns inne eller inte då det inte står något alls om lagersaldot på den sidan, som förövrigt ser ut som något min dotter gjort på syslöjden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det jag tror är att det verkar som Nvidia prioriterar norden (EU) just nu eftersom det finns att tillgå många fler modeller här då dom vet att vi i norden betalar järna (oftast) mer än andra länder, så korten ligger nog inte på det pris som dom igentligen skulle kunna vara på, det verkar också vara bättre tillgång här änn i t.ex. USA.

Skrivet av GilbertG:

Kanske de billiga saker allokeras till USA och "fattiga" länder medan Norden får det dyra.

Tror som du att Nvidia prioriterar norden (EU) för att vi oftast betalar mer för produkterna än andra länder (Greedy), verkar anars väldigt konstigt att det inte finns någon tilgång på gtx 1060 för under 300$ i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Så här ser det ut på prisjakt just nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3765969#rparams=ss=GeFor...

De enda kort som finns på lager är från 3200 och uppåt, de andra är "på väg in", något som blivit ett mantra sedan lanseringsdagen av Pascal.

Proshop har GTX 1060 i lager för 2799 kr.
https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Bra kort men RX 480 4 gig kortet är fortfarande kungen, finns dock väldigt få av dem.

Verkar dock som att partnerkorten kommer komma i 4 gig versioner snart, dessa kommer troligen vara 50-75$ billigare dvs 20-30% billigare med 10% sämre prestanda i DX11 och 5% bättre prestanda i DX12.

http://www.guru3d.com/news-story/gigabyte-adds-radeon-rx-480-...

+ Sedan sparar man pengar på freesync
+ Ett kort som klarar vulcan (senaste benchen gav 50%+ gain för AMD kort, det är KROSS)

Sedan har jag läst på flera ställen att Nvidia har STORA problem med att få fram sina kort, och om man kollar lagerstatusen i runt om så är det många STORA säljare som sitter med 2-3 kort vid launch (plus ett gäng Asus för 3600kr), det kallas normalt för en paper launch. Och om den info jag läst stämmer kommer detta problem att kvarstår resten av 2016 pga att TSMC tillverkar kort åt en mängd stora företag (Apple, Nvidia, Qualcomm etc) och alla deras chip är redan inbokade långt in i framtiden.

Så vi får se vad majoriteten av korten kommer att landa på i pris. Att sälja 10 kort för 250$ och 100 kort för 325$, då kan man inte säga att standardpriset är 250$

Snittpriset på prisjakt ligger på 3200, om RX 480 4 gig versionen hamnar runt lr under 2500 kommer 1060 vara sjukt ovärt.

Sedan har vi överklockningen, 1060 verkar klocka okej 10%(?) medan 480 AiB ligger på mellan 15-25% av det jag läst.

Jag tror 480 blir vinnaren i denna runda, den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Hah, gör samma byte själv.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Det känns väldigt konstigt att köpa det här: https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL...

Då det verkar väldigt skevt på något sätt. Är det ett bra märke? stor skillnad på den och asus/msi t.ex.?

Och vad är skillnaden på den, och den här? https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-SJS-...

Har denna fabriksöverklockning? Och är det värt 700kr? Vet ni hur stor roll den extra klocken spelar? Vill bara inte betala en massa pengar för onödig rgb belysning jag aldrig kommer att se!