Nvidia Geforce GTX 1060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Det är varken AMD eller nVidia som behöver göra något åt priset, det är partnertillverkarna och återförsäljarna som pressat upp priserna.
båda tillverkarna har redan går ut med ett pris som kunden i slutänden ska kunna köpa där mellanhänderna går med normal vinst. Vartenda krona utöver det priset är ren vinst år ÅF och partnertillverkare, kronor som folk villigt betalar för att få lägga händerna på ett next gen kort så snabbt det går.
Så länge folk visar sig villiga att ta fisten och butikshyllorna gapar tomt så kommer prisnivån ligga kvar på dagens nivå, men det är bara en tidsfråga innan den riktiga konkurrensen börjar, och priserna sjunker.

Både ja och nej. Priset som det i slutändan blir hos ÅF brukar spegla ändringar i priset från AMD. Går det upp med 100:- hos AMD så går det oftast upp 100:- hos ÅF. Alltså skulle AMD kunna influera priset till en viss del.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det var roligt att följa Komplett under dagen, 99+ när handeln öppnades, gick ut en sväng till butiken och tillbaka, 25st kvar, köp ett själv, 23st kvar! Argumenten där vissa hoppas priserna lugnar ner sig är nog ett som inte riktigt kommer hända i ett tidigt skede.
Utöver det, kör man 1080p/lite lättare spel som wow/overwatch det blir ju otroligt bra boost för folk under 970 korten till cirkus samma pris, få ett 980 ist för 970 for 200kr mer är absolut inte dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiggin:

Så här ser det ut på prisjakt just nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3765969#rparams=ss=GeFor...

De enda kort som finns på lager är från 3200 och uppåt, de andra är "på väg in", något som blivit ett mantra sedan lanseringsdagen av Pascal.

Väntar man länge nog så töms det förmodligen med tanke på efterfrågan men nej, det stämmer inte ens nu.
Första bästa exemplen som fortfarande finns (ja, i skriven stund)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248194-palit_...
https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL...
Går finfint att beställa. Bara Komplett tycks ha släppt iväg åtminstone något hundratal kort redan (länkade tidigare när det fanns gott om dem) och har ytterliggare hundratals kort bekräftat till helgen.

Men allt annat än tiotusentals kort av specifika modeller i varje kvartersbutik efter en rusning på lanseringsdag måste ju vara en papperslansering eller?

Skrivet av Wiggin:

Till normalpris? Jag söker på prisjakt och hittar idag 2 kort som lagerförs, Det ena, ett Gigabyte finns på lager hos ett företag som heter 4ox, och kostar 9244:- (Vad, vem? Nej tack) samt ett MSI GeForce GTX 1080 Armor OC för 7499:- hos Proshop. [..]

Fel tråd? GTX 1060 pratade vi om här. (Edit: Offt men även där hittade jag andra kort i lager för övrigt.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Digital fyndjägare

Intressant test med 2st GTX 1060.

GTX 1060 “SLI” Benchmark – Outperforms GTX 1080 with Explicit Multi-GPU
Hemsida: http://www.gamersnexus.net/guides/2519-gtx-1060-sli-benchmark...

GTX 1060 “SLI” Benchmark vs. 1080, CF 480 in Ashes
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=pzOrsQM7ImA

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Intressant test med 2st GTX 1060.

GTX 1060 “SLI” Benchmark – Outperforms GTX 1080 with Explicit Multi-GPU
Hemsida: http://www.gamersnexus.net/guides/2519-gtx-1060-sli-benchmark...

GTX 1060 “SLI” Benchmark vs. 1080, CF 480 in Ashes
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=pzOrsQM7ImA

Trist att det är så extremt begränsat bara och inget man kan sparka igång för något vidare generellt bruk på i nuläget. Avsaknaden av SLI suger trots allt rätt rejält än så länge för de intresserade.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det här med pris är intressant. Riktpriset för RX 480 är 199/229 dollar (4gb/8gb) medan riktpriset för GTX 1060 är 249/299 (partner/founder).

Men i Sverige i praktiken är priset nästintill samma: Prisjakt RX 480 - Prisjakt GTX 1060 (RX 480 8gb: 2727kr - GTX 1060 partner: 2799kr.

Men vänta nu tänker du. Jag jämför 8gb med Nvidias partnerkort? Ja, inte nog med att AMDs priser är saltade i Sverige mot riktpriset, 4gb versionen som är mest prisvärd finns inte ens att tillgå!

Med nuvarande priser hamnar RX 480 (8gb) på 28,11 krona/index (1080p) och GTX 1060 26,16 krona/index (partner). Nvidia är alltså betydligt billigare. Hade däremot riktpriserna följts hade det varit 2,36 dollar/index för RX 480 (8gb) mot 2,33 dollar/index för GTX 1060 (partner). Mycket jämnare och hade 4gb versionen funnits att tillgå hade AMD klart gett mest prestanda för pengarna.

Men nu är priserna som de är men man undrar varför AMD är så mycket dyrare i Sverige? Just nu för svenska konsumenter finns det väldigt liten anledning att välja RX 480 över GTX 1060.

Permalänk
Avstängd

Palit äger t.ex. Gainward @Drjones2. Dom har några andra märken också. Har för mig att Palit är väldigt stora i Asien.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Hymer:

Läste precis att i staterna får dom pröjsa 100 dollar mer för 1060 än RX 480 så dom gillar fortfarande RX bättre och verkar tycka att 1060 är för dyrt och begränsat (ingen SLI)

Stämmer inte.
GTX 1060: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168145004...
RX 480: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168142022...

Hela 10 dollar mer för GTX 1060 som är ett betydligt bättre kort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

@THB: Betydligt bättre är att ta i lite. Kortet har ju ändå lite begränsningar. Personligen skulle jag aldrig köpa ett kort där dom plockat bort sli enbart för att hindra mig att få bättre prestanda för en billig peng. Det är riktigt grisigt utav nvidia.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@MinscS2: Nu köpte han för 3690 dvs exakt samma peng som Fury kortet kostar och då är Fury bättre på precis allt. Varför köpa ett slöare kort för samma peng?

Och jag var tydlig med att jag pratade om GTX 1060 för ~2900:- och inte ~3700:-.
Sen så är ju Fury faktiskt inte bättre på "precis allt", det har betydligt högre strömförbrukning och är därmed antagligen en varmare krets med allt vad det innebär.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Varför svarar du då mig när jag påpekar att Fury är ett bättre köp än 1060 när båda kostar samma? Jag skiter la i om det finns för 2900 när den här personen hade köpt för 3690:-

Okej allt utom strömförbrukning som typ ingen har problem med ändå. Fury är inte ett varmt kort. Tycker fortfarande att det är korkat att köpa sämre kort när man får bättre för samma peng.

Ungefär så som alla Nvidia folk resonerade i RX tråden. Köp 970 det är lika snabbt som RX men billigare. Här är Fury snabbare i alla spel i alla upplösningar och varför skulle jag då köpa 1060 från Asus för 3690?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"När" borde vara "Om" istället. Nvidia är inte den som drar ned priset om inte AMD gör något drastiskt.

Ja man kan ju spekulera i det. Vi får se.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Bara att lyfta på hatten, detta är Nvidias år!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Hymer:

@THB: Betydligt bättre är att ta i lite. Kortet har ju ändå lite begränsningar. Personligen skulle jag aldrig köpa ett kort där dom plockat bort sli enbart för att hindra mig att få bättre prestanda för en billig peng. Det är riktigt grisigt utav nvidia.

SLI kommer inom några år att vara borta helt.
Finns inget behov av det i och med DX12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tanken har aldrig slagit dig att SLI-stöd kan medföra en kostnad?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semenra:

Dock kan man alltid hoppas på att priserna förhoppningsvis faller när Vega kommer med tanke på att den gissningsvis kommer prestera som en 1080 och kosta som en 1070.

Jo precis som 480 presterar som 1060 men kostar som ett 1050... Eller vänta nu...

Tror Vega korten kommer kosta som motsvarande Nvidiakort men vara sämre...

Permalänk
Medlem

well well, måste säga jag vart en aningen missnöjd, hade förväntat mig över 980 i prestanda i detta fall, men ja.. Är ju Nvidias budgetkort som tävlar mot AMDs "flaggskepp" just nu, RX480 var otroligt överhypat och detta var knappt prat om.. Så Grattis Nvidia till att inte hypa en produkt för en gångs skull och knäppa AMD på sina fingrar lite lätt.

Positivt Nvidia:
+++ Överklockningsbart med god prestanda (nästan som 980ti ref / Fury X i vissa spel!)
+++ Strömsnålt
+++ Priset (för att var Nvidia)

Så för 2899kr så får man nästan ett Fury X / 980ti REF om man kör en OC! Det är grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

och herregud vilken kross det var av 480. och till nästan samma pris.

När det gäller prestanda föredrar jag testmetoden som HardOCP använder, att manuellt spela hands on och skruva upp grafikinställningarna till "bästa spelupplevelse". Det kort som klarar högst inställningar är bättre.
Deras resultat för GTX1060 vs RX480(8GB) ger en lite annorlunda bild än de vanliga automatiska testerna som alla andra recensenter använder:
DX11: Korten är i princip jämbördiga, med liten fördel GTX1060. I många spel presterar korten lika bra, annars är det upp till om det specifika spelet funkar generellt bättre för GeForce eller Radeon.
DX12: Liten fördel RX480, som är lika bra eller mycket bättre (Hitman).
Vulkan (Doom): RX480 dominerar!

Om man, som jag, tror att framtiden innebär mer DX12 och Vulkan än DX11 verkar RX480 vara det av korten som kommer att prestera generellt bättre i de spel som släpps om ett till tre år.
De nya APIerna tar också död på behovet/möjligheten att använda SLI/CrossFire.

Skrivet av Sniperwille:

Är bara jag ... som tycker det är märkligt att GTX1060 kan drälla ut med 23 modeller lanseringsdagen och att de finns i lager, samt till ett pris som är spot on ...

Inte så konstigt:
1. Det är långt ifrån alla modeller som faktiskt finns i lager hos ÅF.
2. Skillnaderna mellan korten är kylare och bifogad förpackning, mjukvara. De verkar vara referenskort hela bunten.
3. Priset är lätt att sätta när man redan vet vad konkurrenten tar.

Permalänk
Medlem

Avsaknad sli

Är inte avsaknad av sli stöd en ganska stor grej? Halva grejen är väl att kunna köra med ett kort något år och sedan köps ett extra begagnat och få en billig men markant prestanda boost? Utmärkt är väl att ta i när man tar detta i åtanke? Kan se kortet som en Bra produkt dock.

Permalänk
Medlem

@Teval: klart det säkert höjer kostnaden lite men jag är övertygad om att det är en medveten begränsning för att folk ska köpa 1070 eller 1080 istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

SLI kommer inom några år att vara borta helt.
Finns inget behov av det i och med DX12.

Så varför har 1070 och 1080 det? Ologiskt resonemang, det är väl vad som är aktuellt idag och inte om några år som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Teval: klart det säkert höjer kostnaden lite men jag är övertygad om att det är en medveten begränsning för att folk ska köpa 1070 eller 1080 istället.

Det är väl inga tvivel om att nvidia gjort en medveten begränsning. Vilket är väldigt fult i mina ögon..

Permalänk
Medlem

@avt: japp och snart sitter vi i den situationen att man kommer få betala extra om man vill ha sli samt överklockningsbara kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Stämmer inte.
GTX 1060: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168145004...
RX 480: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168142022...

Hela 10 dollar mer för GTX 1060 som är ett betydligt bättre kort.

Jo det är ju faktiskt så att i länder där RX 480 4GB säljs så har GTX 1060 fått ett betydligt svalare mottagande. Tex amerikanska sajter sätter GTX 1060 mot RX 480 4GB och då är inte GTX 1060 prisvärt.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jo det är ju faktiskt så att i länder där RX 480 4GB säljs så har GTX 1060 fått ett betydligt svalare mottagande. Tex amerikanska sajter sätter GTX 1060 mot RX 480 4GB och då är inte GTX 1060 prisvärt.

/Knight

Kan säkert stämma, men tänk på att GTX 1060 varit lanserat i en dag också. Vad för statistik går man på egentligen?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Någon som förbokat EVGA kortet? Ser fett ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Så du menar att harcore-spelare och annat fint folk som sitter på högre upplösning än 1920x1200 skulle finnas i förhållandevis stora mängder bortom Steam?

Nej det jag menade var att det är en ökande trend och att folk kan ge fan i att bestämma åt andra vad som är overkill och inte.

HTC Vive har sålt 100000 exemplar, och 0.15% äger en enligt undersökningen. Så 1.56% avslöjar alltså att det finns minst en miljon Steamanvändare som sitter på 1440p eller högre, och det är en växande trend.

Även 1GB och 2GB RAM är dominerande, men hur väl speglar detta västvärldens hardcore gamers? Jag har inte stött på någon de senaste åren som har haft mindre än 8GB på sin stationära speldator, ändå så har lika många 256MB och 512MB som 8GB+ enligt Steam.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare

Angående avsaknad av SLI, för DX12 fungerar som sagt MDA (Multi Display Adapter, det AoS använder) ändå. Fått uppfattningen att de två andra multikortlägena som DX12 stödjer, LDA explicit/implicit (Linked Display Adapter) kräver SLI-brygga på Nvidia men både Games Nexus och Toms Hardware hävdar att det är endast LDA implicit som kräver SLI-brygga och de andra två DX12 multikort-varianter fungerar därmed på 1060.

Att man tagit bort SLI-bryggan på 1060 är med väldigt stor sannolikhet för att minska tillverkningskostnaden på kortet. Och är multikort-lösningar så attraktivt idag? Tittar man på sammanställningen för 1920x1080 hos Tech Power Up så ger ju CF 290X samt 970 SLI endast 35-45 % skalning i genomsnitt och analyserar man titlarna är det ju många nyare titlar som har noll skalning!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Med tanken på att den ligger upå samma priser som RX 480 från 2900kr+ verkar det som att AMD får börja sänka priserna här i Sverige. RX 480 är för högt för att kompensera.

2800 kr från Hyllan på NetOnNet i Viared. Inte mycket billigare än att beställa ett GTX 1060 som ska finnas i lager 4 augusti.

1060 = 6 GB och ingen SLI
RX480 = 8 GB och CF
Vad gör minnesmängden för skillnad?