Permalänk
Medlem

ComHem och Interleaving

Halloj!
En kollega till mig berättade idag att han utan några som helst problem ringt till Telias support för att sänka sin ping genom att be dom stänga av/ sänka sin interleaving. Numera har han 1 - 2 i ms. Han rekommenderade mig att göra samma sak.

Men efter ett försök att ringa till ComHem som jag har som leverantör så visade sig det vara svårare än vad jag trodde. Fastän jag pratade i termer och han märkte att jag visste vad jag pratade om så vägrade han fullfölja mitt önskemål.Han menade dels att 20ms är väldigt bra och att "även om vi sänker dig till 15 eller 10ms så kommer det inte vara någon skillnad" lögn!? "Vi sänker inte ping för kunder med så bra ping som 20". Han var inte direkt otrevlig, men vägrade verkligen hjälpa mig...

Jag ville mena att om jag som kund hos ComHem har ett önskemål, så borde väl det gå att genomföra så länge det är rimliga sådana? Någon som kan bekräfta huruvida jag har rätt i min sak eller om jag bara ska släpp detta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Detta kan du ju göra själv i regedit.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Detta kan du ju göra själv i regedit.

Hur? O_o

Visa signatur

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Detta kan du ju göra själv i regedit.

Hur menar du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Detta kan du ju göra själv i regedit.

Det har jag väldigt svårt att tro då accesstid är något som ställs in i leverantörens switch på respektive port.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det har jag väldigt svårt att tro då accesstid är något som ställs in i leverantörens switch på respektive port.

Detta är något som görs på uppkoppplingar som använder xDSL och inte Fiber eller Coax som Comhem erbjuder.
Mer läsning : https://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_digital_subscriber_l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Detta är något som görs på uppkoppplingar som använder xDSL och inte Fiber eller Coax som Comhem erbjuder.
Mer läsning : https://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_digital_subscriber_l...

Nu fick jag lite fakta, tack för det! Dock hade min kollega just fiber.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Men du har ju inte ADSL.
Com hem använder sig av koax.

EDIT: du har redan relevant info

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Halloj!
En kollega till mig berättade idag att han utan några som helst problem ringt till Telias support för att sänka sin ping genom att be dom stänga av/ sänka sin interleaving. Numera har han 1 - 2 i ms. Han rekommenderade mig att göra samma sak.

Interleaving eller ping filter är bara relevant för ADSL/VDSL teknik. Om du har fiber koax via Comhem så skulle det troligtvis inte göra någon skillnad eftersom längden från ditt uttag till inkommande fiber i samma byggnad är så pass kort.

Sedan så beror det på hur trafiken går, vissa nät kommer alltid att gå till en central punkt innan det routas ut och på så sätt gå omvägar även om servern ligger i din stad. Beror som sagt helt på hur nätet är uppbyggt.

Sedan så är 20 ms typ i real-tid, finns ingen skillnad på 5 ms och 20 ms, för en människa kan inte reagera så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aandreee:
Skrivet av ormey:

Hur menar du nu?

Skrivet av YamahaDGX630:

Det har jag väldigt svårt att tro då accesstid är något som ställs in i leverantörens switch på respektive port.

Leatrix latency fix om du inte orkar göra det manuellt Sänkte min ping från cirka 20->3

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Leatrix latency fix om du inte orkar göra det manuellt Sänkte min ping från cirka 20->3

Provade precis, och det hände absolut ingenting

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Provade precis, och det hände absolut ingenting

Då det är en "fix" för TCP och många multiplayerspel använder UDP så kanske det inte är så konstigt.
Och använder du kommandot "ping" i "CMD" för att testa så använder det ICMP.

Permalänk
Medlem

Jag ska teckna bredband snart, som jag har uppfattat det enligt er så är fiber bäst för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag ska teckna bredband snart, som jag har uppfattat det enligt er så är fiber bäst för spel?

Nej. Det är bäst för allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag ska teckna bredband snart, som jag har uppfattat det enligt er så är fiber bäst för spel?

Är det bäst att köra bil på en asfalterad motorväg eller en liten skogsstig?

Fiber > docsis > xDSL

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@moire: Håller inte riktigt med om det där, hade Comhem innan, har bra mycket lägre ping med xDsl än vad jag hade med Comhem. Har VDSL ifrån Telia just nu. Visst, har mycket lägre hastigheter både in och ut, men för att spela online spel så är pingen bra mycket bättre med xDSL än Comhem Koax.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

@moire: Håller inte riktigt med om det där, hade Comhem innan, har bra mycket lägre ping med xDsl än vad jag hade med Comhem. Har VDSL ifrån Telia just nu. Visst, har mycket lägre hastigheter både in och ut, men för att spela online spel så är pingen bra mycket bättre med xDSL än Comhem Koax.

En ISP är inte en teknik. Du blandar äpplen med pä..., nej fotbollar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@r3flex: Operatörer har olika peering mot hemsidor. Peering är ungefär vad din GPS gör för att hitta kortaste vägen från A B, vissa operatörer tar en längre väg eller bara en annan väg.

Peering kan ibland vara dålig mellan operatörer (tänk comhem och bahnhof) då dom tar betalat av varandra för mängden data som kommer "deras väg". Men vissa tekniker är asynkrona - dvs du har olika upp och ned (DSL tex) och då får tex bahnof mindre pengar av telia.

Då kan Peering-avtalen bli bråkiga och kunderna drabbas, tex högre ping mellan telia och bahnhof användare. Detta har hänt ett par gånger.

Men ibland är det inte så enkelt heller, utrustning och antal hopp från A till B avgör, varje switch lägger på en del tid.

allt under 40ms är helt okej och inget att bråka över i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

En ISP är inte en teknik. Du blandar äpplen med pä..., nej fotbollar.

Jag förstår att ISP inte är en teknik, har själv jobbat för en.

Skrivet av boibo:

@r3flex: Operatörer har olika peering mot hemsidor. Peering är ungefär vad din GPS gör för att hitta kortaste vägen från A B, vissa operatörer tar en längre väg eller bara en annan väg.

Peering kan ibland vara dålig mellan operatörer (tänk comhem och bahnhof) då dom tar betalat av varandra för mängden data som kommer "deras väg". Men vissa tekniker är asynkrona - dvs du har olika upp och ned (DSL tex) och då får tex bahnof mindre pengar av telia.

Då kan Peering-avtalen bli bråkiga och kunderna drabbas, tex högre ping mellan telia och bahnhof användare. Detta har hänt ett par gånger.

Men ibland är det inte så enkelt heller, utrustning och antal hopp från A till B avgör, varje switch lägger på en del tid.

allt under 40ms är helt okej och inget att bråka över i min mening.

Jo, lite det du beskriver som jag tycker Telia generellt har bättre avtal till utlandet. Det var inte bara det att jag fick lägre ping, utan även att man slapp den spikiga pingen som oftast Koax drar med sig, iaf av mina erfarenheter med dom. Även deras taskiga support. Men ja, förstår hur du menar, och förstår att det fungerar så du beskriver. Men Har haft Comhem Koax i många år (10+) och har spelat dom flesta spelen, och har lägre ping emot dom flesta servrar, om inte alla jag prövat hitills med mitt VDSL.

EDIT: Nackdelen är ju som sagt att jag gav upp bandbredden som Comhem kunde erbjuda.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Jag förstår att ISP inte är en teknik, har själv jobbat för en.

Jo, lite det du beskriver som jag tycker Telia generellt har bättre avtal till utlandet. Det var inte bara det att jag fick lägre ping, utan även att man slapp den spikiga pingen som oftast Koax drar med sig, iaf av mina erfarenheter med dom. Även deras taskiga support. Men ja, förstår hur du menar, och förstår att det fungerar så du beskriver. Men Har haft Comhem Koax i många år (10+) och har spelat dom flesta spelen, och har lägre ping emot dom flesta servrar, om inte alla jag prövat hitills med mitt VDSL.

EDIT: Nackdelen är ju som sagt att jag gav upp bandbredden som Comhem kunde erbjuda.

Har du jobbat på en ISP har du full koll på int. och inp. som är dsl tekniker och detta borde vara glasklar .

Prova att köar traceroute mot spelservrarna så ser du varför du har låg ping. Bl.a. Blizzard sitter i telias nät. Det ger helt klart böttre förutsättningar för effektivare routing och lägre latenser.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

massa fail i tråden

btw så minns jag mitt 12/9 mbit vdsl som jag hade typ 2004, bor i malmö och hade typ 60 ms mot en viss dansk quakeserver, efter att BBB stängt av interleaving hade jag 1ms mot samma server haha, 0% packetloss också...good times good times...

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Har du jobbat på en ISP har du full koll på int. och inp. som är dsl tekniker och detta borde vara glasklar .

Prova att köar traceroute mot spelservrarna så ser du varför du har låg ping. Bl.a. Blizzard sitter i telias nät. Det ger helt klart böttre förutsättningar för effektivare routing och lägre latenser.

Vet inte riktigt vad du fortsätter babbla om, jag är medveten om att det skiljer bolagen emellan gällande peering-avtal. Jag skrev att jag har lägre ms med Telia VDSL än vad jag hade när jag använde mig av Comhem (Koax) i dom spelen jag har spelat. Tror på själva fan att jag bör ha lägre ping ifall Blizzard sitter på Telia, men nu pratar jag om andra servrar som inte har med Blizzard att göra, inte ens i Sverige för den delen.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Halloj!
En kollega till mig berättade idag att han utan några som helst problem ringt till Telias support för att sänka sin ping genom att be dom stänga av/ sänka sin interleaving.

Skrivet av YamahaDGX630:

Dock hade min kollega just fiber.

Du tycks ha en kollega som gillar att snacka skit och ljuga. Du bör ta allt han säger med en stor nypa salt.

Det är fullständigt omöjligt att han ringt Telias support och fått dem att ta bort "interleaving" på sin fiber av den enkla anledningen att det inte finns någon interleaving på fiber.

För övrigt är det många gånger feltänkt att ta bort interleaving eftersom det är en felkorrigering. Det är i ett spelperspektiv bättre att ha en felfri förbindelse med en jämn fördröjning än att ha drops och jitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Halloj!
En kollega till mig berättade idag att han utan några som helst problem ringt till Telias support för att sänka sin ping genom att be dom stänga av/ sänka sin interleaving. Numera har han 1 - 2 i ms. Han rekommenderade mig att göra samma sak.

Skrivet av madtop:

Du tycks ha en kollega som gillar att snacka skit och ljuga. Du bör ta allt han säger med en stor nypa salt.

Det är fullständigt omöjligt att han ringt Telias support och fått dem att ta bort "interleaving" på sin fiber av den enkla anledningen att det inte finns någon interleaving på fiber.

För övrigt är det många gånger feltänkt att ta bort interleaving eftersom det är en felkorrigering. Det är i ett spelperspektiv bättre att ha en felfri förbindelse med en jämn fördröjning än att ha drops och jitter.

Jag har lite info om Telias interleav.
På kunder som har ett Adsl abonnemang så finns det en interleav på mellan 15 och 20 MS, men endast på kunder som har en TV-abonnemang från Telia, detta har man för att TV tjänsten ska fungera bättre, man kan säga att det är en lite prioritering av TV trafik då man slänger på en interleav bara på Surf trafiken.

Det går att be Telia ta bort eller sänka interleav raten, men de brukar vara lite svårt för man måste hamn hoss någon som vet va de håller på med.

På fiberabonnemang används inte denna funktion, i alla fall inte på Telia

Jag vet att mycket redan är sagt men ville vara klargöra varför Telia har detta.

Permalänk
Medlem

@SNorkSWE: Man har inte interleave på en specifik tjänst. Det är en Layer2 felkorrigeringsteknik.
Interleave har inget med trafikprioritering att göra (QoS) och det är troligtvis felkorrigering på mer än accesser som bär en TV-tjänst

Permalänk
Inaktiv

Alltså detta är ju helt fenomenalt. För varje inlägg man läser tas det ett halvt steg framåt och 5 steg bakåt.

*Tar fram popcorn*

Permalänk
Medlem

Problemet med Comhem är att det ör just en modemtjänst över analog coax. Även om Comhem försöker sälja in det som "fiber coax" så är likförbannat problemet att signalen sk omvandlas och tryckas analogt den sista biten till kund.

Testa att göra en traceroute till t ex ping.sunet.se så kommer ni se att typ 90% av latensen ligger mot eran gateway och sen är det säkert bara nån enstaka ms från GW till mål...

Det combort borde försöka göra är att ge alla fastigheter ett bra deal på att byta ut coaxen mot Nätverkabel eller fiber hela vägen in i lägenheten...
Man skulle få ner latensen, 10-30x uppströms, slippa ström/värme/felkälla från modem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet med Comhem är att det ör just en modemtjänst över analog coax. Även om Comhem försöker sälja in det som "fiber coax" så är likförbannat problemet att signalen sk omvandlas och tryckas analogt den sista biten till kund.

Testa att göra en traceroute till t ex ping.sunet.se så kommer ni se att typ 90% av latensen ligger mot eran gateway och sen är det säkert bara nån enstaka ms från GW till mål...

Det combort borde försöka göra är att ge alla fastigheter ett bra deal på att byta ut coaxen mot Nätverkabel eller fiber hela vägen in i lägenheten...
Man skulle få ner latensen, 10-30x uppströms, slippa ström/värme/felkälla från modem...

Tycker det ser rätt bra ut........

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1. router.asus.com 0.0% 23 0.6 0.5 0.5 0.7 0.0 2. c213-200-xxx-xxx.bredband.comhem.se 0.0% 23 5.6 6.5 5.2 8.1 0.6 3. 213.200.167.91 0.0% 23 9.4 7.4 6.5 9.4 0.4 4. 213.200.163.81 0.0% 23 7.8 7.2 6.3 8.2 0.0 5. 213.200.162.36 0.0% 23 7.4 7.7 6.4 9.5 0.6 6. netnod-ix-ge-b-sth-4470.sunet.se 0.0% 23 7.9 7.4 5.8 12.2 1.2 7. ping.sunet.se 0.0% 23 8.2 9.2 6.9 32.0 5.1

Permalänk
Medlem

*offtopic*
Bara för att ge lite input över Interleaven hos Telias ADSL..

Hade både telefoni, TV och bredband via Telia ADSL (nu enbart bredbandsbiten) mitt ute på landet (8/0.5) - Hade till en början ms på cirka 60-70 överallt, CS, ping emot google, BNET osv.

Bad dem stänga av "TV biten" emot oss, kapade ms'n överallt från tidigare resultaten ner till 25-30~.
Sjukt nöjd! Dock så fick jag reda på av en polare att man även kunde få samma tjänst avstängd emot telefoni biten.
Ringde in, dem stängde av den delen också, vips så var jag nere på 9-10ms. #happycamper

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet med Comhem är att det ör just en modemtjänst över analog coax. Även om Comhem försöker sälja in det som "fiber coax" så är likförbannat problemet att signalen sk omvandlas och tryckas analogt den sista biten till kund.

Jo, fast sträckan är så extremt liten så det skall inte spela någon roll i ping sammanhang eftersom det är distans mätning, inte specifikt en bandbredds mätning. Om du har ping problem så beror det nog på att själva modemet strular och inte den fysiska tekniken, om nu problemet ligger lokalt.