Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkort runt tusen lappen

Permalänk

Grafikkort runt tusen lappen

Hej

Är rätt så kass på detta med datorer så jag behöver lite hjälp.
Har tänkt börja köra Dirt Rally och upptäckte då att mitt grafikkort ej håller längre.

Har idag Nvidia GT240 , läste att DR kräver minst GT430 men gärna bättre.
Har AsRock K10N78FULLHD-hsli som moderkort samt AMD Athlon II X4 640 3,00GHz som processor.
Minne DDR2 8GB , tänkte höja till 16GB . ATX 500W aggregat.

Har hittat 2 olika grafikkort som verkar prisvärda Asus GeForce GT 730 Silent DDR3 64-bit HDMI 2GB Pris: ca700kr
samt GeForce GTX 750 detta kort verkar finnas i ett antal olika modeller , blir ej riktigt klok på skillnaderna. Pris ca 1200kr

Det lutar åt GTX750 , men fixar mina andra komponenter detta kort ? Vilket kort ska jag välja , så det passar mitt moderkort ?

Andra tips som ni kan ge mig ?

Tack för mig

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Hej

Är rätt så kass på detta med datorer så jag behöver lite hjälp.
Har tänkt börja köra Dirt Rally och upptäckte då att mitt grafikkort ej håller längre.

Har idag Nvidia GT240 , läste att DR kräver minst GT430 men gärna bättre.
Har AsRock K10N78FULLHD-hsli som moderkort samt AMD Athlon II X4 640 3,00GHz som processor.
Minne DDR2 8GB , tänkte höja till 16GB . ATX 500W aggregat.

Har hittat 2 olika grafikkort som verkar prisvärda Asus GeForce GT 730 Silent DDR3 64-bit HDMI 2GB Pris: ca700kr
samt GeForce GTX 750 detta kort verkar finnas i ett antal olika modeller , blir ej riktigt klok på skillnaderna. Pris ca 1200kr

Det lutar åt GTX750 , men fixar mina andra komponenter detta kort ? Vilket kort ska jag välja , så det passar mitt moderkort ?

Andra tips som ni kan ge mig ?

Tack för mig

GT 730 är inget direkt gaming kort för 1000kr borde du kunna få ett klart bättre begagnat kort här på Sweclocers marknad. kontrollera att kortet fungerar innan köp.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Skall du köpa nytt så bör du inte välja nått sämre än GTX 750. Välj de kort som är billigast.
Den stora skillnaden är minnesmängden på GTX 750. Dock ger den dyrare 2GB modellen inga fördelar i prestanda. Övriga skillnader är kylning och olika klockningar på olika modeller.
De finns också en Ti modell som är lite vassare. Dock minimal prestandavinst kontra prisskillnad.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att slänga pengar på mer RAM.
Lägg istället dom pengarna på ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Evronius:

Skall du köpa nytt så bör du inte välja nått sämre än GTX 750. Välj de kort som är billigast.
Den stora skillnaden är minnesmängden på GTX 750. Dock ger den dyrare 2GB modellen inga fördelar i prestanda. Övriga skillnader är kylning och olika klockningar på olika modeller.
De finns också en Ti modell som är lite vassare. Dock minimal prestandavinst kontra prisskillnad.

Satsar nog på ett GTX750 av något slag. Ville uppdatera minnet också men DDR2 är ju ej dagens klass precis , så blir svårt att
få till 16GB på den punkten.

Läste att något GTX750 krävde någon extra sladd , eller 6pin isf 4 pin. Måste ju passa mitt moderkort..

Tack så länge

// Anders

Permalänk
Skrivet av Barak:

Det finns ingen anledning att slänga pengar på mer RAM.
Lägg istället dom pengarna på ett bättre grafikkort.

Japp , det får det bli. Men GTX750 blir nog ok för mig. Vassare kort kräver kanske mer av mina komponenter som dom nog ej klarar av.

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat gtx 780

Permalänk
Medlem

Med den budgeten hade jag också kört begagnat (givetvis öga-för-öga med stresstestning).
Ser just nu både ett GTX780 och ett R9 290 för tusenlappen på marknaden.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Skrivet av buchno:

Med den budgeten hade jag också kört begagnat (givetvis öga-för-öga med stresstestning).
Ser just nu både ett GTX780 och ett R9 290 för tusenlappen på marknaden.

Ok , tack skall kolla upp dessa , men klarar tex mitt moderkort av detta PC-i 2,0 ? Samt mitt 500W aggregat ?

Skillnad mellan GTX780 vs R9 290 ?

// Anders

Kollade lite på marknaden här , hittade ett par 780 men dom flesta är då 2-3 är gamla , är dom fortfarande i fin form då ?
Ser även att 780 är stort , längre än mitt moderkort ser det ut som , vet i f-n om det får plats. Får nog plats , får flytta mina
HDD bara.

Blev ett GTX760 för 829 kr , men är nu lite osäker , står extra strömförsörjning 6-pin 1st samt 8-pin 1st. Vad menas med det ?
Till mitt gamla GT240 , står det inget om någon extra strömförsörjning. Kan någon förklara detta , tack