Permalänk

Har rakat med säkerhetshyvel i många år nu och ser ingen anledning att använda något annat. Hyvel och borste är engångsköp, tvål är drygt som fan och ett blad för 1 kr ger mig minst 5 rakningar. Sen köper jag billig aftershave (HEGA) från ica för 59 kr. Denna är så nära aqua vera man kommer idag enligt många. Tidsåtgången är också minimal när man har rutin. Kommer man utanför den västerländska kulturen så är våtrakning fortfarande dominerande. Bara här som det är gångbart för industrin att sälja multibladssystem till den stora massan Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Dakkie:

Från deras sida

"Grävlingshår är en dyr råvara och det är ställs höga krav när håret väljs ut. Håret rengörs och steriliseras för att möta certifieringsprocessens högt ställda krav. Grävlingshår är en biprodukt vid framställningen av kinesiska livsmedel, och ingen grävling får sätta livet till enbart för tillverkningen av rakborstar." Det fråntar ju inte dock metoden hur det görs även om det är att de använder hela grävlingen.

http://skaggbloggen.se/2013/01/var-kommer-gravlingsharet-i-ra...

Var en som gjorde en lättare undersökning, finns fall de blir jagade men ofta är det gasning och de flås då och inte säkert att de är döda, ofta klubbar dem de bara först. Vill inte ge någon dåligt samvete men jag kanske är för kritisk mot Kina när det gäller djurhållning, djurrätt etc. Jag letar iallafall efter bra syntet borstar nu som verkar ha kommit ikapp grävlingshår borstarna vilket är väldigt trevligt!

Nej nej det är verkligen ingen fara. det är ingen hemlighet hur djurskötseln är där. Skickar dom nog ett mail jag och ser vad de har att säga. Hur mycket dom vet om djurhanteringen osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

jag håller mig till barnsäkra rakgrejer.. annars skär jag halsen av mig själv

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har inte rakat mig med varken hyvel eller rakapparat på 15år. Det enda som funkar för mig är en skäggtrimmer som klipper typ 0.5mm

Mitt problem är dels kraftig skäggväxt och problem med inåtväxande skäggstrån som resulterar i inflammerade hårsäckar, typ "finnar".

Numera kör jag skägg som trimmas lite då och då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=TZB8HRrJ0KM

men jag använder HEADBLADE ATX till skallen, tar 2 minuter.

Permalänk
Medlem

Jag rakar mig med en rakhyvel som drivs med ett batteri Gillette Fusion Power rakhyvel. Rakbladen är dyra men räcker i ett halvår eller längre då jag alltid rakar mig när jag duschar som gör att det sliter mindre på bladen

Btw, denna killen ser ut som mig ungefär på kroppen (han har kanske något mer). Jag skulle verkligen behöva raka mig på samma ställe

https://www.youtube.com/watch?v=xsGX9LvgUHI

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta var en fantastisk tråd, helt klart något jag vill kika på.

Tips på bra återförsäljare?
Rakblad och säxerhetshyvel + det nödvändigaste, borste med stativ och tvål. Vad får man vara beredd att pytsa ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta var en fantastisk tråd, helt klart något jag vill kika på.

Tips på bra återförsäljare?
Rakblad och säxerhetshyvel + det nödvändigaste, borste med stativ och tvål. Vad får man vara beredd att pytsa ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Connaught shaving har rakhyvel borste och rakkräm, jag köpte ett kit för 250 kr när pundet var lågt, då var det svinboste, proraso rakkräm, feather popular rakhyvel med blad stativ behövs inte bara man spolar av borsten och kramar ut vatten och lödder samt att man stryker av borsten på handduken.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bAkewelle:

Connaught shaving har rakhyvel borste och rakkräm, jag köpte ett kit för 250 kr när pundet var lågt, då var det svinboste, proraso rakkräm, feather popular rakhyvel med blad stativ behövs inte bara man spolar av borsten och kramar ut vatten och lödder samt att man stryker av borsten på handduken.

Stativ är mer en principsak. Jag har ett exceptionellt välstädat badrum. 250kr var inga pengar alls. Skal kikar på, misstänker detta är som det mesta, passar inte borste eller annat så kompletterar man med annat.

Svin kontra grävling i borsten då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@MadMantiz:

Lödder,tvål, olja gör ju att friktion ökar så att kniven tar håren och inte huden samt förhindrar eventuell rakbränna

Edit: Minskar friktionen.

Skrivet av Dakkie:

Löddret skall ge lite glid och en läkande effekt efter att denna vassa kniv har gått över huden. Och missförstå mig inte nu, kniven går ju inte in i huden men den skrapar ju emot, så man kan lätt bli irriterad. Razorburns kallas det. Jag själv kör med raklödder (kräm eller tvål) och sedan en go aftershave. Finns även dom som kör med en pre-shave-oil men det tycker jag inte behövs ännu

Tack mina herrar, låter rimligt! Bra tråd också, mycket intressant läsning även för en som inte är så insatt i denna värld (ännu)

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta var en fantastisk tråd, helt klart något jag vill kika på.

Tips på bra återförsäljare?
Rakblad och säxerhetshyvel + det nödvändigaste, borste med stativ och tvål. Vad får man vara beredd att pytsa ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DavidtheDoom:

Stativ är mer en principsak. Jag har ett exceptionellt välstädat badrum. 250kr var inga pengar alls. Skal kikar på, misstänker detta är som det mesta, passar inte borste eller annat så kompletterar man med annat.

Svin kontra grävling i borsten då?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper allting ifrån www.gents.se . De befinner sig i helsingborg och om du beställer tidigt en vardag så har du varorna HÖGST 2 dagar efter, och de har alla de stora och bra märkena:) Jag började med en shavette, vilket jag egentligen inte borde ha gjort då det är svärare, men jag fick ett kit med ställ, shavette och borste samt ett par extra blad för ca 200-300kr. De finns fortfarande kvar på sidan, tror de heter "rak-kit ebony/ivory" eller så (beroende på finish på borsten och kniven. Rekomenderar dig dock att ta et kit med en säkerhetshyvel först istället. Jag tycker grävling är bäst, håller mycket vatten och är ganska mjukt så de river inte i huden.

Jag skulle rekomenderar proraso som en nybörjarkräm/tvål då den är lätt att löddra upp. Det krävs lite träning och trial and error innan man lär sig det där med att löddra upp. Annars finns även ett par Truefitt & Hill (vilket även är ett fint och snyggt märke med snygga tuber och behållare)-krämer som är lätta att löddra upp med. Rekomenderar deras west indian limes - doft eller 1805 - doftserien. Har 1805 som kräm, tvål, aftershave-balm, cologne och hårda handtvålar Älskar den!

Roligt allihopa att ni uppskattar tråden!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om Shavingroom. Fick just precis ett mail om att de har 15% rabatt

""Denna helg kommer solen stråla över större delen av vårt vackra land och detta firar vi genom att erbjuda 15% på alla produkter (ej trimmers*)

Ange rabattkod: SOL2016 i VARUKORGEN. Gäller endast denna helg och kan ej kombineras med andra rabattkoder och erbjudanden.

EN RIKTIGT SKÖN HELG ÖNSKAR VI PÅ SHAVINGROOM :)""

Har själv beställt därifrån flera gånger om och kan varmt rekommenderas

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Skrev lite angående tillverkningen av grävlingshårs borstar bryr du dig inte om det så ska svinhår vara lite hårdare och ge lite mer peeling än grävlingshår. Annars så ska Muhle ha syntet borstar som kan konkurrera mot de bästa grävlingsborstarna. Har ingen själv dock men ska beställa en sådan snart!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Lego Master

Damnit, det här liknar ju något man kan nörda ner sig i fullständigt. Blir att beställa ett startkit från Gents.se (eller besöka butiken, man jobbar ju trots allt i HBG).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Damnit, det här liknar ju något man kan nörda ner sig i fullständigt. Blir att beställa ett startkit från Gents.se (eller besöka butiken, man jobbar ju trots allt i HBG).

Det tycker jag du ska göra! Be om att få lukta på lite rakkrämsprover

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dakkie:

Jag köper allting ifrån www.gents.se . De befinner sig i helsingborg och om du beställer tidigt en vardag så har du varorna HÖGST 2 dagar efter, och de har alla de stora och bra märkena:) Jag började med en shavette, vilket jag egentligen inte borde ha gjort då det är svärare, men jag fick ett kit med ställ, shavette och borste samt ett par extra blad för ca 200-300kr. De finns fortfarande kvar på sidan, tror de heter "rak-kit ebony/ivory" eller så (beroende på finish på borsten och kniven. Rekomenderar dig dock att ta et kit med en säkerhetshyvel först istället. Jag tycker grävling är bäst, håller mycket vatten och är ganska mjukt så de river inte i huden.

Jag skulle rekomenderar proraso som en nybörjarkräm/tvål då den är lätt att löddra upp. Det krävs lite träning och trial and error innan man lär sig det där med att löddra upp. Annars finns även ett par Truefitt & Hill (vilket även är ett fint och snyggt märke med snygga tuber och behållare)-krämer som är lätta att löddra upp med. Rekomenderar deras west indian limes - doft eller 1805 - doftserien. Har 1805 som kräm, tvål, aftershave-balm, cologne och hårda handtvålar Älskar den!

Roligt allihopa att ni uppskattar tråden!

Mycket bra tips! Uppskattas. Har du testat andra borst än grävling?

Skrivet av NatureBoyyy:

@DavidtheDoom:

Skrev lite angående tillverkningen av grävlingshårs borstar bryr du dig inte om det så ska svinhår vara lite hårdare och ge lite mer peeling än grävlingshår. Annars så ska Muhle ha syntet borstar som kan konkurrera mot de bästa grävlingsborstarna. Har ingen själv dock men ska beställa en sådan snart!

Jo, det är absolut en aspekt att ta hänsyn till. Håller svin samma mängd vatten som grävling? Syntet? Samma mängd vatten? Är Syntet mjukare än svin men hårdare än grävling.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

De bästa syntet borstarna ska hålla vatten lika bra som grävling men svin ska väl hålla snäppet sämre än grävling som jag förstått det däremot!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket bra tips! Uppskattas. Har du testat andra borst än grävling?
Jo, det är absolut en aspekt att ta hänsyn till. Håller svin samma mängd vatten som grävling? Syntet? Samma mängd vatten? Är Syntet mjukare än svin men hårdare än grävling.

Har utöver grävling endast testat syntet och den tyckte jag inte alls om. Men då är det värt att tillägga att det var deras budget budhet-modell för en 200:- så det kanske inte är den bästa riktlinjen att ha

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Detta med rakapparat, rakhyvel och rakkniv; jag hade gärna vila höra från er som har testat 2 eller samtliga 3 av dessa "rakningsmetoder" och vad ni tycker skillnaden är och vad resultatet blir samt gärna berätta hur lång tid det tar för er.

Själv så rakar jag både skägg och huvud och har jag gått från rakapparat över till hyvel för herrans massa år sedan, dock så kommer ibland trimmern fram för att förbereda inför hyvlingen när skägget och håret har växt.

Brukar ta en dusch innan rakningen för att mjuka upp både kind och huvud, bra tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Detta med rakapparat, rakhyvel och rakkniv; jag hade gärna vila höra från er som har testat 2 eller samtliga 3 av dessa "rakningsmetoder" och vad ni tycker skillnaden är och vad resultatet blir samt gärna berätta hur lång tid det tar för er.

Själv så rakar jag både skägg och huvud och har jag gått från rakapparat över till hyvel för herrans massa år sedan, dock så kommer ibland trimmern fram för att förbereda inför hyvlingen när skägget och håret har växt.

Brukar ta en dusch innan rakningen för att mjuka upp både kind och huvud, bra tips

Jag har testat samtliga och de har alla olika fördelar. Den enda fördelen med de elektriska är att det går snabbt. Sedan kommer de tillsammans med andra nackdelar så som att de i princip sliter av skägget och det blir inget snyggt skuret i det = dåligt förhåret. Kniv skulle jag inte säga är bättre än en säkerhetshyvel, där är det mer en smaksak. Dock en fördel med kniv enligt mig är att tempot sjunker, man lugnar ner sig och att det är lite roligare. En säkerhetshyvel med vassa featherblad är bland det vassaste man kan få tag på så om man vågar sig på det så får man den närmsta rakningen man kan. Man kan ju även sätta ett featherblad i en shavette så får man en nära rakning som samtidigt är spännande.

En fördel jag glömde nämna med kniven är ju att den förutom strigelpasta vilket du köper en gång per decennium är helt utan driftkostnader. Inga blad, ingenting. Kanske om man inte har striglat den propert att man kan skicka och få den slipad korrekt var eller vartannat år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag använder säkerhetshyvel (Mühle R41) i kombination med Astra Superior-blad och är supernöjd, får en jättefin rakning varje gång och dessutom till en bråkdel av vad Gilletteblad kostar (2kr vs 30-40kr). Jag har provat mig fram bland flera märken och även om det tipsas om Feather i stort sett överallt tycker jag att de är ganska överskattade och de var även lite besvärliga att använda eftersom jag har en ganska markerad käklinje.

Jag brukar variera lite bland olika tvålar/krämer men löddrar dock upp det i händerna. Jag tycker att borste känns både besvärligt och väldigt pretto och jag har svårt att se att det skulle göra någon nämnvärd skillnad.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Dakkie:

Det står de använder hår från Kina och att det är ren restprodukt pga grävlingar är ett skadedjur där, skadedjur eller inte så har jag sett mårdhundar, grävlingar etc blir flådda levande så vägrar strikt att köpa några borstar med grävlingshår därifrån! Folk är fri att göra det men jag gör det inte! har läst om någon dyrare syntetborste som ska vara riktigt bra men kostar runt 500 kr. Blir nog en sådan för mig när jag ska skaffa mig borste! Hur som helst är det en trevlig värld med rakning när man kikar på produkter, känns som man förflyttar sig lite i tiden.

Skickade ju som jag nog skrev ett mail till dom och frågade om deras grävlingshår. Fick detta till svars:

Hej *mitt namn*,

Tack för din fråga.
Det är ett ämne vi bryr oss mycket om och är väldigt viktigt för oss.

I Kina äts grävlingskött och pälsen är en biprodukt precis som kohudar eller fårfällar.
Grävlingarna slaktas inte i ung ålder utan blir trimmade precis som får på våren och sen så hinner pälsen växa ut igen till hösten och vintern.
Vi har arbetat mycket med Svenska Exportrådet (nu Business Sweden) i Kina för att försäkra oss om att dels arbetsförhållanden är humana och att allt går rätt till.

Hälsningar,
//Madelene på Gents, tel +46 771 184 084

Så där har du det

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

"-Håren skärs av i nivå med huden och med ett renare snitt till följd av ett vassare blad. Gilette-hyvlarna är designade att skära av under huden vilket i sin tur kan leda till att man får fler inväxta hår."

Vad i hela friden! Detta har jag inte vetat.. Har inte varit slätrakad på 15år pga av just det problemet, får beställa å testa.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

@Dakkie:

Det var ju bra! Men blir nog en mühle syntetborste för mig ändå för att se hur de är!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skäggig legend

Rakning?! Aldrig hört talas om.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Hehe, själv kör man en Philips rakapparat. Har fortfarande finnar fast jag är 18 så vågar inte ha rakhyvel./Robin

Kan ses ur två vinklar - hade aldrig MYCKET finnar i tonåren men de har funnits - nog att skära upp vissa i samband med rakning.
Pappa sa att det kan även va fördel för finnarna då man håller hygienen bättre i ansiktet - mina finnar försvann kort inpå efter jag började lenraka mig - utan att göra förändringar i kost eller dylikt.
Coincidence eller inte - är det bra eller inte, vet inte, men det fungerade

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

"-Håren skärs av i nivå med huden och med ett renare snitt till följd av ett vassare blad. Gilette-hyvlarna är designade att skära av under huden vilket i sin tur kan leda till att man får fler inväxta hår."

Vad i hela friden! Detta har jag inte vetat.. Har inte varit slätrakad på 15år pga av just det problemet, får beställa å testa.

Jodå, det ser du på deras reklamer och om du kollar runt lite på deras sajter. Gilette:rna ska skära så nära huden som möjligt och då helst under så du blir så len som möjligt. En säkerhetshyvel kör i hud med höjden med ett renare snitt.

Skrivet av NatureBoyyy:

@Dakkie:

Det var ju bra! Men blir nog en mühle syntetborste för mig ändå för att se hur de är!

Skriv gärna vad du tyckte om den sen när du har fått den

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Man blir ju riktigt sugen på att ge sig in på detta, men lite osäker var man ska börja...
Ska man köpa någon form av nybörjarkit? Typ i stil med detta: https://www.gents.se/gents-rakkit
Eller är det kanske bättre att plocka ihop något själv?
Jag har absolut ingen aning om vilka hyvlar/tvålar/borstar osv. som är bra (och vilka, om några, man ska akta sig för) men det kanske inte är något fel på ett startkit? Är det någon som har ett (annat) sådan att rekommendera är jag tacksam. Budgeten är väl lite flytande, men helst inte över 1500 (till att börja med )

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Man blir ju riktigt sugen på att ge sig in på detta, men lite osäker var man ska börja...
Ska man köpa någon form av nybörjarkit? Typ i stil med detta: https://www.gents.se/gents-rakkit
Eller är det kanske bättre att plocka ihop något själv?
Jag har absolut ingen aning om vilka hyvlar/tvålar/borstar osv. som är bra (och vilka, om några, man ska akta sig för) men det kanske inte är något fel på ett startkit? Är det någon som har ett (annat) sådan att rekommendera är jag tacksam. Budgeten är väl lite flytande, men helst inte över 1500 (till att börja med )

Det där kit:et är bra att börja med ,allt man behöver finns Se om du kan lägga till ett paket med lite diverse olika blad/märken på blad så du kan testa dig fram. Sedan, när du ändå är igång så kan du ju ta dig en go aftershave med Där har du raktvål iaf Den lär räcka i månader.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Det där kit:et är bra att börja med ,allt man behöver finns Se om du kan lägga till ett paket med lite diverse olika blad/märken på blad så du kan testa dig fram. Sedan, när du ändå är igång så kan du ju ta dig en go aftershave med Där har du raktvål iaf Den lär räcka i månader.

Då slår jag nog till på ett sånt, tänkte mest om det var något av det i paketet som höll lite tveksam kvalitet, men det verkar vara ok alltså?
Jag tyckte det var ett litet provpaket med olika blad med i det kit:et, men du kanske menade att man skulle köpa ännu fler?
Tänkte att det kanske kunde vara bra att prova sig fram lite innan man köper grisen i säcken så att säga

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet