Nintendo NX är bärbar spelkonsol med Nvidia Tegra och dockningsstation

Permalänk
Melding Plague

Nintendo NX är bärbar spelkonsol med Nvidia Tegra och dockningsstation

Efter månader av rykten och spekulationer om en hybridenhet kan Eurogamer i grova drag avslöja Nintendo NX, som mycket riktigt blir såväl mobil som stationär.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju inget vidare med Tegra, verkar som det blir en ny WiiU.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Sötast

Nej, förstår inte varför Nintendo måste gå sin egen skumma lilla väg, det har inte gett dem något övertag änsålänge.

Tegra har väl aldrig lyckats änsålänge?

Det skulle vara en super enhet som skulle förändra världen, vilket visade sig vara en medioker krets...
Passar ju visserligen Nintendos självbild av medioker hårdvara

Skrivet av Zotamedu:

Jag hoppas att detta är ännu ett falskt rykte kring NX. Att bygga en spelkonsol baserat på en ARM-plattoform och en surfplatta har ju gått så bra hittills. Tittade Nintendo på Ouya och Nvidias egna Shield och tänkte att de ville ha en bit av den kakan? De lyssnade på tredjepartsutevecklarnas kritik mot att WiiU hade för klen hårdvara och tänkte att de skulle lägga sig ännu mer efter den här gången?

Exakt min tanke oO

Permalänk
Entusiast

Jag hoppas att detta är ännu ett falskt rykte kring NX. Att bygga en spelkonsol baserat på en ARM-plattoform och en surfplatta har ju gått så bra hittills. Tittade Nintendo på Ouya och Nvidias egna Shield och tänkte att de ville ha en bit av den kakan? De lyssnade på tredjepartsutevecklarnas kritik mot att WiiU hade för klen hårdvara och tänkte att de skulle lägga sig ännu mer efter den här gången?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nintendo verkar fastna i casual-träsket.

Permalänk
Medlem

Känns ju mer och mer som att dom går ifrån marknaden för traditionella konsoler.

Med tanke på succén kring Pokemon Go och nu att deras nya konsol rent krastt är en "spelplatta" så känns det mer som att dom försöker ta över mobil/surfplatte marknaden istället - samtidigt som jag är lite besviken att Nintendo, mer eller mindre övergivit konsolmarknaden så känns detta ändå som ett bra beslut. Jag kan absolut tänka mig en platta som gör allt en surfplatta gör, men som också spelar Nintendos spel. Guld värt i mina ögon.

För när det kommer till kritan, så tror jag att folk generellt ser både PS4 och Xbone som ett bra mycket mer attraktivare köp, framför en Nintendo konsol i media bänken (i dagsläget iaf). Men en spelplatta kan leva riktigt bra som ett komplement bredvid en PS4 eller Xbone utan som helst problem - och jag menar, där kommer Nintendo ha en hel marknad för sig själv istället för att konkurrera med "big bad" Sony & MS som i dagsläget är mycket starkare på den marknad deras konsoler krigar i.

Permalänk
Medlem

Alltså Nintendo... Vad tänker ni med??

Tänk vilka marknadsandelar dom hade tagit om dom haft prestanda som PS4/Xbox one, sedan kommit med ett nytt Mario Kart och Zelda. Sedan det som krossar all konkurens - ett pokémonspel, i grund och botten som dom klassiska på gamebay, fast med PVP, och lite mer åt Final Fantasy stuket.

Vem dreglar inte efter detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwoFive:

Alltså Nintendo... Vad tänker ni med??

Tänk vilka marknadsandelar dom hade tagit om dom haft prestanda som PS4/Xbox one, sedan kommit med ett nytt Mario Kart och Zelda. Sedan det som krossar all konkurens - ett pokémonspel, i grund och botten som dom klassiska på gamebay, fast med PVP, och lite mer åt Final Fantasy stuket.

Vem dreglar inte efter detta?

Fast alltså det räcker inte med en "Wii U One S" med bättre prestanda, problemet är att dom måste ha stöd av alla tredjepartsutvecklare att släppa sina spel på deras konsol, och att börja om på nytt efter misslyckandet av Wii U, ja, det säger sig självt det är en uppförsbacke av rang att kringgå.

Det räcker liksom inte med att entusiasterna köper konsolen, de måste ju övertala casual-kunderna att köpa deras konsol. Och nu så här sent i konsolkriget när i regel "alla" har eller ska köpa en PS4/Xbone som är en mycket mer etablerad produkt (som en eller flera polare redan har), ja då det är en svår nöt att knäcka för Nintendo. Det är nog bäst för dom att ge sig in i en marknad med mindre konkurrens och så kan de kanske komma tillbaka nästa generation när PS5/Xbox Two ska släppas.

Permalänk
Avstängd

Nintendo har inte gjort ett steg rätt sedan gamecube. De är så långt upp i sin egen avföring att det inte förstår vad folk vill ha.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Verkar som Nintendo inte lärt sig av tidigare misstag..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast

10721a"]
Fast alltså det räcker inte med en "Wii U One S" med bättre prestanda, problemet är att dom måste ha stöd av alla tredjepartsutvecklare att släppa sina spel på deras konsol, och att börja om på nytt efter misslyckandet av Wii U, ja, det säger sig självt det är en uppförsbacke av rang att kringgå. Det räcker liksom inte med att entusiasterna köper konsolen, de måste ju övertala casual-kunderna att köpa deras konsol. Och nu så här sent i konsolkriget när i regel "alla" har eller ska köpa en PS4/Xbone som är en mycket mer etablerad produkt (som en eller flera polare redan har), ja då det är en svår nöt att knäcka för Nintendo. Det är nog bäst för dom att ge sig in i en marknad med mindre konkurrens och så kan de kanske komma tillbaka nästa generation när PS5/Xbox Two ska släppas.
[/quote]

Fast marknaden de ger sig in på är ju mobil gaming och där är konkurrenten telefoner som alla redan har i fickan. Surfplattor för spel har ju gått tämligen åt skogen alla gånger någon försökt. Det är ju svårt att ersätta 3Ds med det som visas på bilderna också då det är en relativt stor pjäs som inte enkelt går ner i en ficka. Så vad är marknaden egentligen? Alla de tre personer som köpte en Nvidia Shield Tablet? Hur ska den sociala biten som Nintendo varit bra på fungera? Blir ju inget Mario Party, Smash eller Mario Kart med det som visas på bilden direkt.

Något stort saknas från den här "läckan". Nintendo har ju tidigare sagt att de inte ville säga något om NX för att de inte ville att någon skulle kopiera deras idé innan de släppte den. Här visar de ju inget nytt och revolutionerande. En surfplatta med löstagbar handkontroll är gammalt. Telefoner har haft konceptet sen de blev kraftfulla nog att köra en emulator.

Kanske är detta bara en utveckling av WiiU för att göra plattan där mer flexibel och att det finns en konsol kvar som plattan på bilden kan kopplas till. För som det ser ut nu lär det ju inte vara någon annan än Nintendos entusiaster som köper den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast marknaden de ger sig in på är ju mobil gaming och där är konkurrenten telefoner som alla redan har i fickan. Surfplattor för spel har ju gått tämligen åt skogen alla gånger någon försökt. Det är ju svårt att ersätta 3Ds med det som visas på bilderna också då det är en relativt stor pjäs som inte enkelt går ner i en ficka. Så vad är marknaden egentligen? Alla de tre personer som köpte en Nvidia Shield Tablet? Hur ska den sociala biten som Nintendo varit bra på fungera? Blir ju inget Mario Party, Smash eller Mario Kart med det som visas på bilden direkt.

Något stort saknas från den här "läckan". Nintendo har ju tidigare sagt att de inte ville säga något om NX för att de inte ville att någon skulle kopiera deras idé innan de släppte den. Här visar de ju inget nytt och revolutionerande. En surfplatta med löstagbar handkontroll är gammalt. Telefoner har haft konceptet sen de blev kraftfulla nog att köra en emulator.

Kanske är detta bara en utveckling av WiiU för att göra plattan där mer flexibel och att det finns en konsol kvar som plattan på bilden kan kopplas till. För som det ser ut nu lär det ju inte vara någon annan än Nintendos entusiaster som köper den.

Jag är helt med på vad du menar och jag hade resonerat på samma sätt som du, om det inte vore för Pokemon Go.

Pokemon Go är ju uppenbarligen en succé av rang och detta spel är inte ens ett fullfjädrat spel. Folk är liksom helgalna i "skiten" och förstå när de börjar rulla ut "hela" Pokemon/Mario spel på en surfplatta/mobil som de måste köpa för att kunna spela dessa spel. Pokemon Go är/känns ju mer eller mindre som en inkörsport för att visa vad dom kan och sedan bana väg för sin platta och/eller andra mobila enheter som är deras primära fokus.

Jag skulle inte bli förvånad om Nintendo släpper en mobiltelefon med Android och Nvidia Tegra under huven där vissa spel är exklusiva för den telefonen.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Va? Wii och DS? Du menar de inte gjort något som du vill ha?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Nintendo har inte gjort ett steg rätt sedan gamecube. De är så långt upp i sin egen avföring att det inte förstår vad folk vill ha.

[quote postid="16288339" userid="131531" name="Tumnus"]
Verkar som Nintendo inte lärt sig av tidigare misstag..
[/quotJa

för Wii var ju en sån jävla flopp?.. 3DS med =)... sen det där pokemon go verkar ju inte ha gått bra heller....Sen att du säger att dom inte gjort nåt rätt sen gamecube som är klart den sämsta konsol som nintendo har gjort e ju smart med

Permalänk
Medlem

Det här känns inte lovande för NX. Varför lägga ner Wii U och släppa en ny som inte är märkbart mycket bättre och dessutom inte bakåtkompatibel och klenare än PS4 och Xbox One?

Det känns bara som de vill få bort 3DS och Wii U och slå ihop dem. Det här är ett slag i ansiktet på alla Wii U ägare att folk inte kan spela vidare med sina spel på den nya konsolen. Xbox One och PS4 löste det galant med bakåtkompablititet, något man tog för givet med NX men ikke.

Hade förväntat mig minst samma prestanda på NX som för PS4 och XO, så slapp man köpa olika konsoler för olika spel, hade varit perfekt om man kunde spela tyngre titlar på NX så hade man bara behövt en konsol. Hoppas det blir mer nyheter om konsolen. Den känns redan död innan den har släppts i nuläget, kör hellre vidare på Wii U

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Är inte direkt förvånad. Reggie VD för Nintendo of America sa i en intervju att NX inte skulle bli ett prestandamonster. Så jag hade väl inga direkta förhoppningar. Att de väljer nvidia är kanske för att AMD inte kan förse den typen av hårdvara.

De har ju satt ihop sina handhållna och stationära team. Så min teori är att det kommer bli någon slags hybrid med stationär och handhållet med AR och de kommer nog satsa mer på AR likt Pokemon. Vi får se om det är rätt väg att gå. Det är roligt att folk vill ut och röra sig, som varit Nintendos strategi länge då man har belönat folk för att vara ute.

Jag köpte precis ett 3DS, de gör bra grejer och jag bryr mig inte om grafiken, men det saknas tredjepartsutvecklare. Vi får väl se om det blir en mobilspelshårdvara. De kanske ska försöka ta lite av mobilspelsmarknaden? Jaja, det blir roligt att följa, men jag tror väl spekulationerna om att den ska utnyttja molnacceleration och ha bra hårdvara verkar ligga långt borta.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Är inte helt emot denna idé. Bara för att Nvidia's Shield Tablet och Ouya har varit dåliga så tror jag inte konceptet i sig måste vara det om det backas av ett riktigt spelföretag.

Men då ska man ju också se på detta från ett annat håll. Det är ingen direkt ersättare till Wii U i så fall, även om det blir en evolution av Wii U's koncept. Deras traditionella stationära del läggs helt enkelt ned (vilket vore förståeligt), och detta med "dockning" är bara en trevlig bonus för de som saknar att ha sin Nintendo-konsol stationär.

Det blir mer av en ersättare till Nintendo 3DS. Och kanske ett försök att bli surfplattan man väljer till vardagsrummet, men ändå då förstås kommer ta med sig hemifrån. Jag är helt för att få Nintendos titlar serverade på en större, trevligare och förhoppningsvis mer högupplöst skärm istället för skämten till skärmar vi har på Nintendo 3DS.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Så en padda som kan lira Zelda, Mario och Pokemon och med bra spel kontroller till. Möjlighet att lätt koppla upp till tv:n och spela netflix samt lätt att bära med sig till kompisar för att köra splitscreen 4:a på super smash brohs. Får den även möjlighet med blutooth tangentbord och appar som office paketet, bittorrent, angry birds osv låter detta som ett omgående köp. Pepp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det här ryktet kan inte stämma. Tegra kommer aldrig att bli en höjdare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teddysbear:

[quote postid="16288339" userid="131531" name="Tumnus"]
Verkar som Nintendo inte lärt sig av tidigare misstag..
[/quotJa

för Wii var ju en sån jävla flopp?.. 3DS med =)... sen det där pokemon go verkar ju inte ha gått bra heller....Sen att du säger att dom inte gjort nåt rätt sen gamecube som är klart den sämsta konsol som nintendo har gjort e ju smart med

Wii U blev en ganska gigantisk flopp. Anledningen varför 3DS säljer så bra som den gör är för att Nintendo har mer eller mindre monopol på den marknaden när den enda konkurrenten egentligen är Sony. Wii blev populär men inte i närheten vad den kunde ha blivit om Nintendo tog och släppte deras fixering att de måste vara annorlunda.. eller iallafall se till att vara annorlunda för en anledning och inte vara annorlunda bara för sakens skull. Så nej. Nintendo har inte lärt sig av det misstag man gjorde med Wii U där man trodde att en mindre kraftig konsol och vissa Nintendo-legacy titlar skulle kunna upp Nintendo till fornstora dagar.. i verkligheten blev det istället så att tredjepartutvecklare sket i Wii U och fokuserade på de kraftigare konsolerna.. och då satt Nintendo där med sitt Wii U och sina Supermario titlar men inte mycket annat.

Skrivet av anon185723:

Det här ryktet kan inte stämma. Tegra kommer aldrig att bli en höjdare.

Känns som det här är sista chansen för Tegra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert vara en hybrid build. Alltså när man ej har den dockad använder den Tegra. Sen är inte Tegra chippen dåliga alls, så förstår inte varför folk stressar upp sig.

Nu förtiden verkar allt handla om "OMG I NEED ALL TEH FPS PLZ GIMME OR I DUN BUY" vilket är helt absurt. Ge spelkänslan i spelet en chans ist..

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fakkahe:

Det kommer säkert vara en hybrid build. Alltså när man ej har den dockad använder den Tegra. Sen är inte Tegra chippen dåliga alls, så förstår inte varför folk stressar upp sig.

Nu förtiden verkar allt handla om "OMG I NEED ALL TEH FPS PLZ GIMME OR I DUN BUY" vilket är helt absurt. Ge spelkänslan i spelet en chans ist..

Som att grafik inte har med spelkänslan att göra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Äntligen! mina konsoller samlar damm och allt som används är de bärbara motsvarigheterna t.ex. min mobil eller 3ds!

Gamla lådor till konsoler är ett förlegat koncept om man har en rejäl dator i hemmet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Som att grafik inte har med spelkänslan att göra.

Tur att folk är olika, jag föredrar bra gameplay före grafik.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nintendo har inte gjort ett steg rätt sedan gamecube. De är så långt upp i sin egen avföring att det inte förstår vad folk vill ha.

Skrivet av Tumnus:

[..] Nintendo har inte lärt sig av det misstag man gjorde med Wii U där man trodde att en mindre kraftig konsol och vissa Nintendo-legacy titlar skulle kunna upp Nintendo till fornstora dagar.. i verkligheten blev det istället så att tredjepartutvecklare sket i Wii U och fokuserade på de kraftigare konsolerna.. och då satt Nintendo där med sitt Wii U och sina Supermario titlar men inte mycket annat.[...]

Kommer någon annan än jag egentligen ihåg hur det var att äga en Gamecube? En konsol som tekniskt var rätt lik Playstation 2 och Xbox men som ändå fick uselt tredjepartsstöd. Varför? För det var "jobbigt nog" att göra en titel för två plattformar och då valde man Sony och MS för att Nintendo dels hade något lägre användarbas och också ansågs det att Nintendospelare heller inte var intresserade av "vuxenspel".

Varför skulle de vilja reprisera den eran?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Nintendo lever på gamla urmjölkade spelserier. Går inte att mjölka hur länge till som helst. Att ge sig in i en liten och trång marknad och bli en bland hundra andra aktörer och bara leva på gammalt spelutbud sätter dem bara ett steg från Sega. Snart licenserar de ut Mario till annan part på android.

Permalänk
Medlem

Trevligt att nvidia får en del av konsolmarknaden.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Som att grafik inte har med spelkänslan att göra.

Har du spelat Zelda / Super Mario nånting?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

10721a"]
Jag är helt med på vad du menar och jag hade resonerat på samma sätt som du, om det inte vore för Pokemon Go.

Pokemon Go är ju uppenbarligen en succé av rang och detta spel är inte ens ett fullfjädrat spel. Folk är liksom helgalna i "skiten" och förstå när de börjar rulla ut "hela" Pokemon/Mario spel på en surfplatta/mobil som de måste köpa för att kunna spela dessa spel. Pokemon Go är/känns ju mer eller mindre som en inkörsport för att visa vad dom kan och sedan bana väg för sin platta och/eller andra mobila enheter som är deras primära fokus.

Jag skulle inte bli förvånad om Nintendo släpper en mobiltelefon med Android och Nvidia Tegra under huven där vissa spel är exklusiva för den telefonen.
[/quote]
Fast Pokemon Go är ju en succé för att det är på en plattform som alla redan har och dessutom är det gratis så barriären för att testa och därmed bli fast är nästan obefintlig. Hur många tror du hade testat Pokemon Go om de var tvungna att köpa en ny konsol för det? Bara en sådan sak som att begränsa spelet till en surfplatta hade varit en enorm barriär för det hade varit en större sak att släpa runt. Nu är det ju telefonen som man ändå har i fickan eller väskan.

En Nintendotelefon hade varit vettigare än prylen i nyheten. Det är inte en extra sak att bära runt på utan en ersättare till något man redan har.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Personligen har jag länge spekulerat i att det just skulle bli en surfplatta med möjlig koppling till Tv osv. Likt det som presenters nu, Jeeej för mig

Nedan följer resten av mina spekulationer:

Prestandan kan man inte säga så mycket om just nu men om Nintendo ska lyckas tror jag att det blir viktigare än någonsin att de landar på precis rätt prestanda-sweetspot. Nintendo måste komma närmre de andra konsollerna för att konkurera om deras marknadsandelar samtidigit som de bibehåller sin egen nisch så att Xbone, PS4 och PC inte riktigt kan konkurera tillbaka mot NX-specifika IPn. Nintendo vet att de inte kan/vill tävla om rå-prestanda mot de andra konsollerna men i detta fall kan de med lätthet ligga ett litet prestandasnäpp bakom marknaden med tanke på att både Sony och MS gör uppgraderings-konsoller där de nya spelen fortfarande ska lira på de äldre versionerna.

Om nu Nintendo lyckas göra en surfplatta som kan spela på första versionen av PS4s och Xbones prestanda då har de klara fördelar för både multiplattformspel. Jag tänker att de spel som kan bli portade till NX inte kommer lida lika mycket av att låg upplösningar som 720p / 900p / 1080p uppfattas som dåligt då det främst projiceras på mindre skärmyta och att de i sin tur också är bättre för batteritider. Samtidigt så skulle konsumenten få möjligheten att ta med valfritt AAA-spel till valfri plats, vilket vore ganska fräsigt.

Allt detta hänger på att det kommer upp i prestanda dock. Men vad gäller strömsnål CPU + GPU-prestanda finns det nog möjligheten att driva dagens spel i 720p, 30fps på batteri. Sen skulle man kunna spekulera vidare i att koppling mot ett vägguttag ger ytterliggare kräm, säg upp till 1080p. För att inte tala om att man säkert skulle kunna koppla på en power-bank till enheten

För Nintendos egna IPn samt särskilda andra-parts titlar som utnyttjar just denna konsols egenheter undrar jag om Nintendo vill ta det stora steget in i AR. Tänk just Pokemon GO eller liknande sånt som microsoft showcase'ar med minecraft på hololens. Tänk också på att om många personer springer runt med denna konsol, som många gör med deras tidigare handhållna konsoller, kommer både direkt och indirekt multiplayer kunna tas till nya höjder. Detta är sånt som brukar vara Nintendos styrkor. Att deras community snackar och visar upp saker för varandra om saker från Nintendos många IPn och universum.

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..