Uppgraderingskit för SSD och HDD

Permalänk
Medlem

Uppgraderingskit för SSD och HDD

Hej!

Jag ska uppgradera SSD i en av mina Windows-datorer och funderar på att köpa till ett uppgraderingskit. Jag har dock några frågor kring vad dessa uppgraderingskit gör och hur man kan använda dem.

Exempel på två uppgraderingskit:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...
https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...

Jag är lite nybörjare på det här med SSD och operativsystem och en sak som jag fått för mig är lite krångligt är att få över Windows produktnyckel. Får man inte över nyckeln på den nya disken kan man inte bara installera Windows utan måste köpa det på nytt. Ä det enkelt att få ut produktnyckeln på annat vis om jag bara vill göra en ren installation av Windows? Eller är det att föredra att använda ett sådant här uppgraderingskit även om man vill göra en ren installation av Windows?

Kan uppgraderingskitet hjälpa mig att överföra hela min gamla hårddisk (verkligen allt på disken) till den nya? Alltså att alla installerade program och liknande följer med. Och att när jag sätter igång är den i princip likadan bara att det är en större hårddisk som sitter i? Om det går att göra så, fungerar det bra eller är det ej att rekommendera? Det lockar ju att göra så eftersom det sparar mycket tid.

/JiiWe

Permalänk

det kittet gör är att ge dig möjligheten att koppla in den nya disken via usb först för att klona ditt gammla windows med en troligen medföljande klonings programvara till den nya dock ser jag ingen mening med att göra så utan istället bara installera disken i datorn direkt och clona din nuvarande ssd till den med något gratis disk klon program..

t.ex.
http://www.runtime.org/dixml.htm
eller
http://clonezilla.org/

kittet är väl tänkt för laptops där plats för en andra disk saknas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det kittet gör är att ge dig möjligheten att koppla in den nya disken via usb först för att klona ditt gammla windows med en troligen medföljande klonings programvara till den nya dock ser jag ingen mening med att göra så utan istället bara installera disken i datorn direkt och clona din nuvarande ssd till den med något gratis disk klon program..

t.ex.
http://www.runtime.org/dixml.htm
eller
http://clonezilla.org/

kittet är väl tänkt för laptops där plats för en andra disk saknas.

Grejen är att jag har en laptop så då kanske det är smart att köpa ett sådant där ändå? Var tidigare inriktad på att göra en ren installation men när jag tänker på hur mycket tid det kommer att spara mig att klona systemet börjar det verkligen locka. Låt säga att jag senare ändrar mig och att jag vill göra en ren installation av Windows, i så fall är det väl väldigt enkelt att göra det direkt på datorn? Visst finns det nån funktion i Windows 10 som gör att man kan ominstallera datorn helt och hållet med några enkla knapptryck? Har för mig att det finns det.

Permalänk
Medlem

Win 10? om isåfall bara hämta verktyg från microsoft och köra då win nyckeln ligger i bios,

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

@JiiWe: Vissa (inte alla) bärbara har en återställningspartition på hårddisken med det ursprungliga OS:et på. Om du har uppgraderat din dator från Windows 7/8.x så är det vad som finns på den partitionen.
Dock är det så att har man en gång installerat W10 på sin dator så ska det gå att ladda ner en fullversion igen och installera den.

Angående, adaptern så fungerar det även med en USB-vagga för HDD/SSD om du har en sådan liggande. Programvara kan laddas ned från hemsidan för respektive tillverkare av SSD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapdance:

Win 10? om isåfall bara hämta verktyg från microsoft och köra då win nyckeln ligger i bios,

Japp! Det är Windows 10 som gäller

Ok, så du menar att man inte behöver oroa sig för produktnyckel om man kör Windows 10? Och vilka verktyg är det du pratar om att man ska hämta från Windows? Menar du att man hämtar ett verktyg för att ladda ner operativsystemet på nytt?

Permalänk
Medlem

@JiiWe: Windows USB/DVD Download Tool. Det finns även Linux varianter som klarar biffen också. Dessa är betydligt snabbare men jag har glömt vad den heter...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@JiiWe: Vissa (inte alla) bärbara har en återställningspartition på hårddisken med det ursprungliga OS:et på. Om du har uppgraderat din dator från Windows 7/8.x så är det vad som finns på den partitionen.
Dock är det så att har man en gång installerat W10 på sin dator så ska det gå att ladda ner en fullversion igen och installera den.

Angående, adaptern så fungerar det även med en USB-vagga för HDD/SSD om du har en sådan liggande. Programvara kan laddas ned från hemsidan för respektive tillverkare av SSD.

Okej, tack så jättemycket för infon! jag har W10 på datorn så då är produktnyckelproblemet löst, vad skönt! I så fall ska jag nu bara kika noggrannare på om jag ska köpa uppgraderingskit eller sån här USB-vagga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@JiiWe: Windows USB/DVD Download Tool. Det finns även Linux varianter som klarar biffen också. Dessa är betydligt snabbare men jag har glömt vad den heter...

Vad bussigt av dig, tack för länken. Denna använder jag alltså för att ladda en USB-sticka med Windows 10?

Permalänk
Medlem

@JiiWe: Om du vill ladda hem Windows 10 och skapa ett bootbart USB minne så laddar du hem och kör MediaCreationTool genom att klicka på "Ladda ned verktyget nu" som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det finns vissa USB minnen som inte fungerar tillsammans med MediaCreationTool men då kan du ladda hem en Windows 10 ISO och lägga över den på USB minnet med hjälp av programmet Rufus https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@JiiWe: Om du vill ladda hem Windows 10 och skapa ett bootbart USB minne så laddar du hem och kör MediaCreationTool genom att klicka på "Ladda ned verktyget nu" som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det finns vissa USB minnen som inte fungerar tillsammans med MediaCreationTool men då kan du ladda hem en Windows 10 ISO och lägga över den på USB minnet med hjälp av programmet Rufus https://rufus.akeo.ie/

Men gud vad bra, stort tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag fått hem detta kloningskit men det verkar bara vara för 2,5" SSD, och jag har ju köpt en M.2. Eller är det så att man kan använda det där uppgraderingskitet för att klona den befintliga SSD:n till nya M.2? Eller behöver jag köpa nån adapter? Vilken i så fall?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av JiiWe:

Hej igen!

Nu har jag fått hem detta kloningskit men det verkar bara vara för 2,5" SSD, och jag har ju köpt en M.2. Eller är det så att man kan använda det där uppgraderingskitet för att klona den befintliga SSD:n till nya M.2? Eller behöver jag köpa nån adapter? Vilken i så fall?

Tack på förhand!

ja det där kitet är för SATA diskar men anslut den gammla SSD´n/HDD´n till usb adaptern och sätt M.2 SSD´n i din M.2 slot på datorn.

har du ingen m.2 slot i datorn kommer du behöva en adapter.
t.ex.
http://www.ebay.co.uk/itm/2-in-1-PCI-E-2-Lane-M-2-NGFF-mSATA-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja det där kitet är för SATA diskar men anslut den gammla SSD´n/HDD´n till usb adaptern och sätt M.2 SSD´n i din M.2 slot på datorn.

har du ingen m.2 slot i datorn kommer du behöva en adapter.
t.ex.
http://www.ebay.co.uk/itm/2-in-1-PCI-E-2-Lane-M-2-NGFF-mSATA-...

Det är en bärbar dator som jag ska byta M.2-disk på. Den har bara en M.2-plats så tanken är att jag ska använda mig av uppgraderingskitet som jag köpt för att kunna klona den befintliga hårddisken till min nya. Om jag köper en sån här adapter, kommer det vara möjligt att göra det då (detta är M.2-disken som jag har köpt)? Tanken är att jag sedan ska kunna använda min gamla M.2 i en annan dator som vanligtvis har en 2,5" mha adaptern. Köper helst adapter från Sverige dock pga att det går fortare att få hit. Är detta rätt adapter för ändamålet?

Permalänk

nej tror inte det är rätt.

adaptern är för en SSD som använder M.2 NGFF protokollet och disken använder sig av M.2 Sata 6GB

inte så insatt i skillnaderna mellan dem mer än att de inte är kompatibla med varandra.

någon med lite mer koll på just M.2 formatet får nog lägga sig i för mer exakt vad du behöver.
kan @mrqaffe har koll på detta

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej tror inte det är rätt.

adaptern är för en SSD som använder M.2 NGFF protokollet och disken använder sig av M.2 Sata 6GB

inte så insatt i skillnaderna mellan dem mer än att de inte är kompatibla med varandra.

någon med lite mer koll på just M.2 formatet får nog lägga sig i för mer exakt vad du behöver.
kan @mrqaffe har koll på detta

Okej, tur att jag frågade! Bussigt av dig att hjälpa till, håller tummarna att mrqaffe har tid att svara

Permalänk
Medlem

Jag har nu kollat vidare på adapters och kan inte hitta någon annan sort än den jag länkade tidigare. Alla adapters har NGFF skrivet i beskrivningen i stil med "M.2 NGFF SSD to 2.5" SATA Adapter Converter".

Det borde väl funka för mitt M.2-kort också?

Permalänk
Skrivet av JiiWe:

Jag har nu kollat vidare på adapters och kan inte hitta någon annan sort än den jag länkade tidigare. Alla adapters har NGFF skrivet i beskrivningen i stil med "M.2 NGFF SSD to 2.5" SATA Adapter Converter".

Det borde väl funka för mitt M.2-kort också?

är inte omöjligt vat bara att det finns lite olika protokoll för m.2 möjligt att NGFF är kompatibelt med de flesta olika som sagt inte speciellt insatt i detta men sett trådar där folk köpt till sina moderkort men sedan tvingats byta för att moderkortet inte stödde rätt överföringsprotokoll som de hade på SSD´n för det fanns flera olika.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är inte omöjligt vat bara att det finns lite olika protokoll för m.2 möjligt att NGFF är kompatibelt med de flesta olika som sagt inte speciellt insatt i detta men sett trådar där folk köpt till sina moderkort men sedan tvingats byta för att moderkortet inte stödde rätt överföringsprotokoll som de hade på SSD´n för det fanns flera olika.

Hej!

Nu tror jag att jag har hittat rätt adapter. Denna ser ut att vara SATA. Vad tror ni andra?

Permalänk
Medlem

Hej igen

Jag kikade vidare och såg att den adaptern som jag tidigare länkade inte gällde för SSD M.2 2280 (80 mm i längd). Nu har jag hittat en ny som även stödjer den dimensionen på M.2.

I annonsen står det "Med denna adapter från DeLOCK kan du montera in en SSD-enhet med senaste formfaktorn M.2 eller NGFF som det också kallas, i en dator där du inte har en plats för den formfaktorn på ditt moderkort". Om det stämmer att M.2 kallas för NGFF ska det ju inte vara några problem att använda mitt M.2 SATA. Jag gör så att jag beställer en sådan här adapter och håller tummarna att det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JiiWe:

Hej igen

Jag kikade vidare och såg att den adaptern som jag tidigare länkade inte gällde för SSD M.2 2280 (80 mm i längd). Nu har jag hittat en ny som även stödjer den dimensionen på M.2.

I annonsen står det "Med denna adapter från DeLOCK kan du montera in en SSD-enhet med senaste formfaktorn M.2 eller NGFF som det också kallas, i en dator där du inte har en plats för den formfaktorn på ditt moderkort". Om det stämmer att M.2 kallas för NGFF ska det ju inte vara några problem att använda mitt M.2 SATA. Jag gör så att jag beställer en sådan här adapter och håller tummarna att det funkar

Kort sagt: (https://en.wikipedia.org/wiki/M.2 för mer info)
NGFF står för NGFF och är... M.2 kontakten, inget mer.

M.2 finns i 2 versioner. De är inte, kommer aldrig och kan aldrig vara kompatibla.
Båda versionerna kan köra AHCI protokollet för att prata med OS och drivrutiner, men endast PCI-E versionen kan köra NVMe protokollet.

Ena är som ett grafikkort, kontrollerkort eller liknande, som kopplas direkt i en PCI-E slot, men via M.2 kontakten. Det är alltså ett styrkort, INTE en sata enhet som denna SSD är. Det är egentligen ingen teknisk skillnad mellan en ren PCI-E SSD och en PCI-E baserad M.2 enhet, utom kontakten.

Andra är en SSD som använder M.2 kontakten som en sata kontakt. Mao, den har inget med PCI-E att göra och inget med NVMe protokoll att göra. Den är en helt vanlig 2,5" disk, i mindre format, med en annan kontakt, och andra sidan (dvs moderkortet) emulerar SATA systemet med en kontroller.

Moderkort finns i 3 versioner, och det är 100% detta som avgör vad du kan köra.
1) PCI-E M.2 med ren data koppling via PCI-E. Den kan inget annat.
2) SATA M.2 med ren SATA koppling, precis som 2,5" enhet. Den kan inget annat.
3) Universalt stöd, som stöder både PCI-E version och SATA version. Dessa är sällsynta men finns på en del moderkort, och där kan du plugga i vilken disk du än vill.

Så hur man än vrider och vänder det, så är det moderkortets stöd som bestämmer allt.

Enda adapter-vägarna du kan gå, är en ren PCI-E (inte M.2) hållare som kan hålla ett M.2 kort, med samma förutsättningar som ett moderkort ovan med dessa 3 alt. De brukar dock endast komma i alt 1. Detta är då ett instickskort precis som grafikkort, extra nätverkskort/ljudkort osv och behöver ofta PCI-E 4x eller mer.

Andra är en 2,5"/1,8" osv enhet som kan göra en M.2 adapter för endast M.2 SATA baserad enhet. Den kommer då kopplas till systemet som precis vilken SATA enhet som helst, men det är en dyr omväg då både SSD + adapter kostar märkbart mer än vanlig 2,5" enhet, och ger inga fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kort sagt: (https://en.wikipedia.org/wiki/M.2 för mer info)
NGFF står för NGFF och är... M.2 kontakten, inget mer.

M.2 finns i 2 versioner. De är inte, kommer aldrig och kan aldrig vara kompatibla.
Båda versionerna kan köra AHCI protokollet för att prata med OS och drivrutiner, men endast PCI-E versionen kan köra NVMe protokollet.

Ena är som ett grafikkort, kontrollerkort eller liknande, som kopplas direkt i en PCI-E slot, men via M.2 kontakten. Det är alltså ett styrkort, INTE en sata enhet som denna SSD är. Det är egentligen ingen teknisk skillnad mellan en ren PCI-E SSD och en PCI-E baserad M.2 enhet, utom kontakten.

Andra är en SSD som använder M.2 kontakten som en sata kontakt. Mao, den har inget med PCI-E att göra och inget med NVMe protokoll att göra. Den är en helt vanlig 2,5" disk, i mindre format, med en annan kontakt, och andra sidan (dvs moderkortet) emulerar SATA systemet med en kontroller.

Moderkort finns i 3 versioner, och det är 100% detta som avgör vad du kan köra.
1) PCI-E M.2 med ren data koppling via PCI-E. Den kan inget annat.
2) SATA M.2 med ren SATA koppling, precis som 2,5" enhet. Den kan inget annat.
3) Universalt stöd, som stöder både PCI-E version och SATA version. Dessa är sällsynta men finns på en del moderkort, och där kan du plugga i vilken disk du än vill.

Så hur man än vrider och vänder det, så är det moderkortets stöd som bestämmer allt.

Enda adapter-vägarna du kan gå, är en ren PCI-E (inte M.2) hållare som kan hålla ett M.2 kort, med samma förutsättningar som ett moderkort ovan med dessa 3 alt. De brukar dock endast komma i alt 1. Detta är då ett instickskort precis som grafikkort, extra nätverkskort/ljudkort osv och behöver ofta PCI-E 4x eller mer.

Andra är en 2,5"/1,8" osv enhet som kan göra en M.2 adapter för endast M.2 SATA baserad enhet. Den kommer då kopplas till systemet som precis vilken SATA enhet som helst, men det är en dyr omväg då både SSD + adapter kostar märkbart mer än vanlig 2,5" enhet, och ger inga fördelar.

Tack för att du tar dig tid att förklara detta!!

Skrivet av Paddanx:

"Andra är en 2,5"/1,8" osv enhet som kan göra en M.2 adapter för endast M.2 SATA baserad enhet. Den kommer då kopplas till systemet som precis vilken SATA enhet som helst, men det är en dyr omväg då både SSD + adapter kostar märkbart mer än vanlig 2,5" enhet, och ger inga fördelar."

Detta är precis vad jag vill göra. Jag behöver en adapter för att kunna klona min gamla M.2 SSD till min nya. Sedan vill jag kunna använda min gamla M.2 SSD i en annan dator som har en 2,5" slot. Jag kommer alltså ha nytta av adaptern senare

Permalänk
Medlem

Hej!

Vill bara säga att jag fått hem M.2-adaptern och allt har fungerat klockrent. Tack för all hjälp!