Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kommer få betala för att uppgradera till Windows 10 efter 29:e.

Men det gäller väl inte W10M?

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Men det gäller väl inte W10M?

Nej självklart inte, men det är också ett annat operativsystem.

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att Microsoft som pushade för Winphone så pass att de gjorde Win8.x nära nog till en kopia av MobilOS för datorer. Även Win10 har många funktioner (bloatware för många) som mer hör hemma i mobiltelefonvärlden än datorvärlden.

Dessutom anser Microsoft att det är viktigt att allt ser lika ut från: Arbetsstationen, surfbrädan, mobilen, hemdatorn och spelkontrollen.

Microsoft kunnat pusha för Winphone genom att bara, låta de som har Winphone mobiler få gratis Win10 till datorer.
Kanske Win10 hade stannat på 10-20% av desktop datorerna men Winphone/W10M hade kanske haft otroliga 10% av mobilmarknaden.
Det skulle ju också räddat Microsoft från dåligt rykte som trojanspridare av Win10 till datorägare som inte vill ha Win10.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Lite lustigt att Microsoft som pushade för Winphone så pass att de gjorde Win8.x nära nog till en kopia av MobilOS för datorer. Även Win10 har många funktioner (bloatware för många) som mer hör hemma i mobiltelefonvärlden än datorvärlden.

Dessutom anser Microsoft att det är viktigt att allt ser lika ut från: Arbetsstationen, surfbrädan, mobilen, hemdatorn och spelkontrollen.

Microsoft kunnat pusha för Winphone genom att bara, låta de som har Winphone mobiler få gratis Win10 till datorer.
Kanske Win10 hade stannat på 10-20% av desktop datorerna men Winphone/W10M hade kanske haft otroliga 10% av mobilmarknaden.
Det skulle ju också räddat Microsoft från dåligt rykte som trojanspridare av Win10 till datorägare som inte vill ha Win10.

Nja, det lustiga är att de inte tvingar WP8.1-enheter att uppdatera och att de inte släpper en variant av W10M för 512MB-telefonerna – de senare hade ju inte behövt full funktionalitet bara motsvarande den tidigare i 8.1 och möjlighet att köra UWP-program (hade säkert gått att se till så inte för krävande appar pushades ut till low-end/gamla lurar). Nu har du Silverlight-appar som kan riktas mot 7.X, 8.0 och 8.1, du har WinPRT-appar i C++ och C# på 8.0 och 8.1 och du har WinRT-appar du måste skriva specifikt mot 8.1, sen har du Windows Runtimeappar i W10M och W10 som kan köras rakt av på både desktop och telefon. Det blir ju svårt att flytta alla till senaste WinRT/UWP om vissa telefoner blir kvar på WP8.1 och för utvecklare blir det för mycket att hålla reda på, och för jobbigt att hålla allt uppdaterat och flytta till nya runtimes och apier hela tiden. Vilket du inte kan om du ska stödja äldre enheter. Det är ändå en hel del skillnader mellan de olika miljöerna. Allt som allt betyder det att det bör finnas minst 4 olika sätt att skriva program för W10M. Mer om man räknar in alla språk man kan skriva i.

För övrigt vill knappast alla WP-användare tvingas uppdatera till W10, utvecklare vill definitivt ha möjligheten däremot.

T.ex. gamers hade uppdaterat även om det inte var gratis, det är inga problem att aktivera W10 trotts att man inte har licens och ny hårdvara börjar förlora stödet för äldre operativsystem. Sen är nog bästa sättet för de att få ut ny mjukvara OEM-licenser på nya datorer samt Software Assurance (på volymlicensavtal) för att få företag att uppgradera hela (i den mån maskiner är kompatibla) maskinparken. Vill de få entusiaster att köra licensierat på hemmabyggen får du väl sälja billiga full-versioner, de bygger snart nytt eller uppgraderar större delen av maskinen och hade enkelt kunnat slängt med äkta licens om den kostade en vettig summa. Nu så har de mest ignorerat hemanvändare i vilket fall som helst. Tidigare uppgraderingsversionerna såg vi senast med Windows 7, och de såg Microsoft att de knappast sålde något.

Hade köp av en Microsoft-telefon gett folk W10 så hade du nog fått massor som köpt billigaste möjliga telefon och sen lagt telefonen i byrålådan. Finns inga genvägar där, det är mjukvaran de måste satsa på.

Som det är nu så ser inte ens WP8.1-användare att det finns en uppdatering att installera om de inte kör in appen Upgrade Advisor. Telefoner som mer eller mindre var lovade uppgradering och hade preview av W10M fick ingen uppgradering i slutändan. Där har det gått allt annat än smidigt.

Permalänk

Hur är det med W10M egentligen? Har MS lagt ner det, eller kommer det fler telefoner med W10M?

Permalänk
Medlem

@Krigarvarg: Mjukvaran utvecklas for fullt iaf. Kommer en eller tva nya builds i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Hur är det med W10M egentligen? Har MS lagt ner det, eller kommer det fler telefoner med W10M?

HP Elite x3 släpptes för övrigt nyss.

Permalänk

Gott att höra. Funderar på en 950 då jag är extremt trött på Android.
Hur är det med 950s sjukdomar? Är det något som blivit fixat med nya builds?

Permalänk
Skrivet av Krigarvarg:

W10M har ms sagt att dom kommer supporta länge då det hör till windows 10 familjen. Men dom har väl nästan lagt ned deras telefontillverkning, men dom har också sagt att det kommer en ny telefon nästa år, antar att surface teamet tar över. Annars har du hp elite x3, acer liquid jade primo, lenovo släpper en snart och sen finns de några tillverkare från kina. Xiaomi snackade om att mi5 skulle finnas i w10m men jag har inte sett något hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Krigarvarg:

Jag har haft 950XL sedan releasen och alla buggar jag märkte av i början är lösta sedan länge. Dom släpper nya uppdateringar ofta, har väl varit en i månaden hittills. Men dom tar inte in fler till insider om du är suger på dom buildsen. Bara dom med gamla telefoner som uppgraderar från wp 8.1 kan gå med i insider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

W10M har ms sagt att dom kommer supporta länge då det hör till windows 10 familjen. Men dom har väl nästan lagt ned deras telefontillverkning, men dom har också sagt att det kommer en ny telefon nästa år, antar att surface teamet tar över. Annars har du hp elite x3, acer liquid jade primo, lenovo släpper en snart och sen finns de några tillverkare från kina. Xiaomi snackade om att mi5 skulle finnas i w10m men jag har inte sett något hittills.

Med de senaste varslen i Finland så utvecklar de faktiskt fortfarande telefoner i Esbo och Tammerfors. Utöver det så utvecklar en del av deras partners Microsoft-brandade telefoner åt dem. Redmond lär främst jobba med mjukvara, eller möjligen överse Esbo och Tammerfors. De vill knappast bygga upp nya team. Enda de har sagt är att det blir färre modeller än tidigare, men man kan tycka att de bör kunna lansera något 2016 också. Enda de lanserat i år är Lumia 650. Fabrikerna i Peking och Dongguan är nedlagda sedan tidigare och Vietnam är sålt till Foxconn/FIH/HMD. De har bara kontrakttillverkning hos extern part nu. Mjukvaran har de ju redan fått igång på SD820 med HP Elite x3, så man kan tycka att de bör lansera något midrange/high-end själva men det får vi väl se senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Jag har haft 950XL sedan releasen och alla buggar jag märkte av i början är lösta sedan länge. Dom släpper nya uppdateringar ofta, har väl varit en i månaden hittills. Men dom tar inte in fler till insider om du är suger på dom buildsen. Bara dom med gamla telefoner som uppgraderar från wp 8.1 kan gå med i insider.

Jag är med i fast insider med min 950 och får nya buillds minst en gång i veckan, var har du fått det ifrån?

Permalänk
Skrivet av theailer:

Jag är med i fast insider med min 950 och får nya buillds minst en gång i veckan, var har du fått det ifrån?

Du gick med i insider förut va? Dom begränsade insider ganska nyligen. Jag fick inte gå med förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Du gick med i insider förut va? Dom begränsade insider ganska nyligen. Jag fick inte gå med förra veckan.

Jaha.. Märkligt.
Nu för tiden är det ju inbyggt i os:et, så man behöver inte ladda ner insider appen.

Permalänk
Skrivet av theailer:

Jaha.. Märkligt.
Nu för tiden är det ju inbyggt i os:et, så man behöver inte ladda ner insider appen.

Jag läste någon intervju på windowscentral eller om det var mspoweruser om att dom begränsar insider, självklart hittar jag inte artikeln bara för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Det är ingen fara alls nu för tiden. Det flyter på bra

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Var hos Bilprovningen i veckan & besiktigade en av mina bilar. Såg att de gått från de gamla terminalerna (Micronic?) till Windows Phone / Windows Mobile - baserat system. Blev inte av att fråga vad det var för device & OS, då han inte verkade så intresserad av detta. Men det stod "Microsoft" på den & det var en stötskyddande bumper runt. Lumia 640 eller 950 skulle jag tippa på. Besiktningskillen sade att det var beroende av WiFi täckning nu.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

Någon här som har köpt en hp elite x3?

Permalänk
Medlem

Några av mina "Windows Insider" telefoner (L735, L830 & L930) vilka var i Release Preview, fick RS1 Anniversary Update 14393.5 i natt.

De övriga, L520, L635, L820, L925 ligger kvar på TH2 10586.494. Men för dessa ska man i nuläget inte räkna med mer W10M uppdateringar.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Kör en 735 och måste säga att den har fungerat hyffsat stabilt, det var någon release som gjorde att drop down menyn där man aktiverar hotspot osv la av men annars hade det flutit på.

Spontant så hoppas jag att Surface Teamet inte börjar att göra telefoner, men den känslan bygger jag på efter Surface 3 och 4;a.
Är det något som jag tror konsumenter och företag vill ha så är det bra support på produkterna och framförallt att dom inte går EOL supportmässigt och att MS slutar laga problem.

Samtidigt så är det ju skillnad på telefoner och datorer.

Något som MS borde klura på är just hur dom säljer in WP10 och hur man väljer att avsluta 8.1.
Om MS dödar av 8.1 och core apps som folk använder så finns ju risken att folk känner sig lite blåsta och då väljer Android eller iPhone.
Alternativt så skulle man kunna erbjuda befintliga ägare en vettig rabatt när man byter in sin gamla telefon.
Samtidigt ,så kan man inte supportera ett gammalt OS hur länge som helst. Men Apple's supporttid tycker jag känns rimlig där man faktiskt låter en telefon leva och få säkerthetsuppdateringar i 4-5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Några av mina "Windows Insider" telefoner (L735, L830 & L930) vilka var i Release Preview, fick RS1 Anniversary Update 14393.5 i natt.

De övriga, L520, L635, L820, L925 ligger kvar på TH2 10586.494. Men för dessa ska man i nuläget inte räkna med mer W10M uppdateringar.

Min 650 på release preview håller som bäst på att ladda ner samma uppdatering.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Någon som använder en Lumia telefon med Comviq som operatör.
Jag har köpt en lumia 950 och får ej rätt på mms, kan ej skicka eller ta emot.
Har provat dessa inställningar utan framgång

https://www.comviq.se/kundservice/artikel/39#!

Några tips?

Permalänk
Skrivet av haloguilty:

Någon som använder en Lumia telefon med Comviq som operatör.
Jag har köpt en lumia 950 och får ej rätt på mms, kan ej skicka eller ta emot.
Har provat dessa inställningar utan framgång

https://www.comviq.se/kundservice/artikel/39#!

Några tips?

Har du pratat med kundtjänst? Så var det för mig förut fast med halebop och dom lära göra någon inställning hos sig.

Permalänk
Medlem

I will just leave this here...

https://www.reddit.com/r/windowsphone/comments/4vgcuh/beta_po...

(är det emot några forumregler blir jag lite ledsen, vi borde uppmuntra folk som tar sig tid att koda appar för vårt fina system!)

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

(är det emot några forumregler blir jag lite ledsen, vi borde uppmuntra folk som tar sig tid att koda appar för vårt fina system!)

Windowscentral har publicerat en artikel med en step-by-step guide hur man installerar

Permalänk
Skrivet av jdarchini:

Har du pratat med kundtjänst? Så var det för mig förut fast med halebop och dom lära göra någon inställning hos sig.

Comviqs kundtjänst hänvisar till denna sidan:
https://www.helpforsmartphone.com/tele2se/sv-SE/microsoft/lum...

På Comviqs hemsida står denna infon:
https://www.comviq.se/kundservice/artikel/39

Ovan inställningar så fungerar surf bra med båda, dock ej MMS.

Använder jag mig av surf.comviq.se under Internet APN och lämnar MMS tom så fungerar allt inkl MMS dock bara i 3G, mycket märkligt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur jag kommer runt problemet med nyhetsartiklar som länkar instagrambilder och dessa inte laddas in automatiskt utan jag måste manuellt klicka på bilden som tar mig till instagram?

Jag har WP 8.1 och Samsung Ativ S

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Skrivet av jdarchini:

Windowscentral har publicerat en artikel med en step-by-step guide hur man installerar

Jag installerade och det är ju helt klart en betaversion. Men vad hade man väntat sig Fångade precis en Pidgey och det kraschade inte iaf!
Hur säkert är det att ha telefonen i utvecklarläge konstant? Och med enhetsportalen påslagen osv?

Permalänk
Skrivet av doomas:

Jag installerade och det är ju helt klart en betaversion. Men vad hade man väntat sig Fångade precis en Pidgey och det kraschade inte iaf!
Hur säkert är det att ha telefonen i utvecklarläge konstant? Och med enhetsportalen påslagen osv?

Du kan ju slå på lösenord, kör du utan kan du slå av wi-fi för det är över wifi 📶 man kommer åt tror jag

Permalänk
Skrivet av haloguilty:

Comviqs kundtjänst hänvisar till denna sidan:
https://www.helpforsmartphone.com/tele2se/sv-SE/microsoft/lum...

På Comviqs hemsida står denna infon:
https://www.comviq.se/kundservice/artikel/39

Ovan inställningar så fungerar surf bra med båda, dock ej MMS.

Använder jag mig av surf.comviq.se under Internet APN och lämnar MMS tom så fungerar allt inkl MMS dock bara i 3G, mycket märkligt.

Fan va konstigt. Hoppas de löser sig. Microsofts live chat är väldigt smidig om du vill kika med dom.