Permalänk

Andra gången sekundär skärm dör

Hej

För ett tag sedan hände detta.
Min sekundära skärm dog (troligtvis bakgrundsbelysningen). Så jag tog en annan skärm och satte dit istället och nu har den också dött?!

Började med att bakgrundsbelysningen slutade lysa, precis som på förra. Nu är skärmen normal (flimrar lite) i några minuter sen blir den helt svart. Hjälper att dra ut och in igen med VGA kabeln.
Jag har bytt VGA-kabel, strömkabel, dator som bilden kommer ifrån. Samma sak händer oavsett så antar att det är skärmen.

Hur kan detta hända på båda mina sekundära skärmar under en kortare period? Dålig ström?
Har en DVI->VGA adapter från min dator till en VGA sladd.

HJÄLP

EDIT: Strömkabeln som använts till båda skärmarna ser ut att vara gammal. Kan detta varit orsaken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur kan detta hända på båda mina sekundära skärmar under en kortare period? Dålig ström?
Har en DVI->VGA adapter från min dator till en VGA sladd.

Tror inte att "dålig ström" skulle kunna orsaka detta, skulle bli mer att skärmen dör fullständigt.
Nä, jag tror mer på att du bara har haft ren otur.

Byta backgrunds belysningen är faktiskt inte så kompliserat som det låter.
How to replace an LCD screen backlight or bulb - YouTube

Är strömkabeln dålig hade jag definitivt bytt ut den innan jag hade skaffat en annan skärm, bara för säkerhets skull.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Entusiast

Du har nog som sagt bara haft lite otur.
Men att bakgrundbelysningen dör är faktiskt ett ganska vanligt öde för skärmar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Tror inte att "dålig ström" skulle kunna orsaka detta, skulle bli mer att skärmen dör fullständigt.
Nä, jag tror mer på att du bara har haft ren otur.

Byta backgrunds belysningen är faktiskt inte så kompliserat som det låter.
How to replace an LCD screen backlight or bulb - YouTube

Är strömkabeln dålig hade jag definitivt bytt ut den innan jag hade skaffat en annan skärm, bara för säkerhets skull.

Skrivet av Sisyfos:

Du har nog som sagt bara haft lite otur.
Men att bakgrundbelysningen dör är faktiskt ett ganska vanligt öde för skärmar.

Otur två gånger om?
Den skärmen som slutade fungera nu precis, där verkar det inte som att bakgrundsbelysningen har dött. Den blir bara helt svart efter ett tag. Händer även att den blinkar till ibland och att ljusstyrkan blir något lägre.

Slängde strömkabeln jag använt till skärmarna för säkerhetsskull.

Tycker bara det är konstigt att samma sak har hänt på två skärmar under kortare tid...

Permalänk
Medlem
Citat:

Den skärmen som slutade fungera nu precis, där verkar det inte som att bakgrundsbelysningen har dött. Den blir bara helt svart efter ett tag. Händer även att den blinkar till ibland och att ljusstyrkan blir något lägre.

Det låter som samma problem jag fick på min TV.
När jag frågade i en TV reperations butik, svarade de att, det troligtvis var grafik-(kortet) modulen (ja, skärmar har faktigst en sådan) som var på väg att dö.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.