1399kr skor sönder efter 3 månader.

Permalänk
Medlem

1399kr skor sönder efter 3 månader.

Hej!

Jag köpte ett par skor ifrån Intersport 16-05-03. Men de har redan gått sönder. Eftersom att jag betalade 1399kr så känns det som att de bör hålla lite längre?

Här är bilder på hur skorna ser ut:
http://imgur.com/kaQO7TR
http://imgur.com/N5HECqU

Problemet nu är att jag har inte kvar kvittot och det verkar inte som att mitt Club kort har reggat mitt inköp hos dem.

Vad kan jag göra? Har jag rätt till att få hjälp med skorna eller något?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Normala förslitningsskador om man inte knyter eller knyter upp som man ska.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan:

Börja med att kolla på bankuttdraget om köpet hos intersport finns med där. Räckte för mig när jag returnerade ett köp, också på ett par trasiga skor, och hade slarvat bort kvittot.

/Mikael

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta med kontoutdrag och reklamera

http://lawline.se/answers/16996

Permalänk
Medlem

Utan kvitto kan det bli klurigt, då det är din värdehandling och om inte köpet blivit registrerat på dig heller så har dom inget att gå på.

Jag hade samma sorts ärende och fick mina skor utbytta men hade som sagt kvitto.

Men utan kvitto tror jag inte dom kommer göra något.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

Du gör nog samma misstag som mig, använder inte skohorn tillräckligt mycket. Då slits dom snabbt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Provat skohorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du gör nog samma misstag som mig, använder inte skohorn tillräckligt mycket. Då slits dom snabbt.

Alltid använt skohorn Resten av "hälen" är intakt.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Normala förslitningsskador om man inte knyter eller knyter upp som man ska.

Skrivet av nrj:

@FBGKimpan:

Börja med att kolla på bankuttdraget om köpet hos intersport finns med där. Räckte för mig när jag returnerade ett köp, också på ett par trasiga skor, och hade slarvat bort kvittot.

/Mikael

Skrivet av gothxx:

Ta med kontoutdrag och reklamera

http://lawline.se/answers/16996

Har bankutdrag och det finns med där!

Skrivet av deranger:

Utan kvitto kan det bli klurigt, då det är din värdehandling och om inte köpet blivit registrerat på dig heller så har dom inget att gå på.

Jag hade samma sorts ärende och fick mina skor utbytta men hade som sagt kvitto.

Men utan kvitto tror jag inte dom kommer göra något.

Skrivet av PierreB:

Provat skohorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid använt skohorn eller knytit upp skorna. De har helt intakta över resten av skorna / hälarna.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kika på garantitiden de kanske står på deras hemsida.

Skrivet av PierreB:

Provat skohorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder alltid skohorn men alla skor med den typen av vaddering som på bilden jag använt blir som på bilden efter ett tag. Bättre med skor som har läder där så håller det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om de nekar dig, kan skicka in skorna till ARN så kan de bedömma om det är fel på varan.
Men det verkar ju onekligen som du har för stor storlek på dina skor. Glappar de så mycket?

Permalänk

Seriöst? Det är slitskada. Hoppas du inte kan reklamera dom.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om de nekar dig, kan skicka in skorna till ARN så kan de bedömma om det är fel på varan.
Men det verkar ju onekligen som du har för stor storlek på dina skor. Glappar de så mycket?

Fick hjälp av dem i butiken för att hitta skor som passade perfekt. Glappar inget.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Idag finns det mycket litet samband mellan kvalitet och pris i butik när det gäller massproducerat Kina-skit som innebär de flesta "vanliga" skor som säljs i sportbutiker, oavsett om det har namnet på något känt märke som marknadsfört sig till döds.

Skohorn eller inte så ska givetvis hälkappan hålla längre än 3 månader.

Jag handlar enbart den typen av skor till 50-75% rabatt eftersom det är ungefär så mycket den typen av skor är värda. Med det sagt hade jag fortfarande inte accepterat bara 3 månaders livslängd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om de nekar dig, kan skicka in skorna till ARN så kan de bedömma om det är fel på varan.
Men det verkar ju onekligen som du har för stor storlek på dina skor. Glappar de så mycket?

Man kan inte skicka in sina skor till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man kan inte skicka in sina skor till ARN.

http://www.arn.se/tvisteomraden/skoomradet/

"Det är vanligt att nämnden granskar skorna eller stövlarna i samband med beslut. Därför kommer vi, när ärendet börjar bli klart för beslut, att be dig att lämna in skorna eller stövlarna till oss."

Tydligen

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Jag köpte ett par skor hos ecco som gick sönder inom ett år. Mailadebutiken där köpt dem och få jag visste datum och klockslag från uttaget så skickade de en kopia på kvittot och jag kunde utan problem hämta ut ett par nya.
Har en kompis sommer eller mindre levde på ett par skor när han spelade innebandy. Han hade sånt tryck i steget att inga skor tålde detta och han gick tillbaka med dem efter ca 2-3 månader. En kvalitetsko ska hålla längre än hur du går eller använder dem, annars är det slalompjäxa som gäller.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte ut som att du knytit upp skorna och använt skohorn hela tiden. Sådär ser skor ut som man kränger ner fötterna i utan att knyta upp dom samt sparkar av dom när man kommer hem.

oavsett så är det väl öppet köp 30 dagar med kvitto och ej använda som är standard, har aldrig hört om någon sportbutik som lämnar garantier på ett par skor. Vissa använder dom en timma i veckan och vissa springer 4 mil per dag i samma skor så en generell garanti för hur länge ett par skor bör hålla i tid är väldigt svårt att sätta

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag köpte en jacka på intersport där dragkedjan gick sönder inom någon månad. Jag hade inget kvitto med mig men visste summan och ungefär vilken dag det var. I butik så kunde de leta redo på köpet i sina system och skriva ut ett nytt kvitto. Sedan var det bara att byta, inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man kan inte skicka in sina skor till ARN.

Har du ens läst ett beslut från ARN någongång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Alltid använt skohorn Resten av "hälen" är intakt.

I så fall tycker jag verkligen du ska ta kontakt med inköpsstället och se vad dom säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Visst är 3 månader inte länge.
Men som tidigare nämnts i tråden.

Det där är förslitningsskador för att man inte orkar knyta upp skorna och bara forcerar ner foten.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Visst är 3 månader inte länge.
Men som tidigare nämnts i tråden.

Det där är förslitningsskador för att man inte orkar knyta upp skorna och bara forcerar ner foten.

Sagt det 3 ggr nu. Aldrig gjort så och alltid använt skohorn / knutit upp.

Gick till intersport som sa att detta var ett sjukt vanligt fel hos denna modellen. Fick ett par nya, behövde inte ens visa kvitto egentligen för de visste att detta var normalt. Men behövde fixa med det pga deras system.

Fick välja vilka jag ville. Även lite dyrare utan extra kostnad. Men valde samma modell fast nyare (då jag har stora fötter fanns inte min storlek i någon annan modell testade 15 par). Så fick ett helt par nya som.kostade 100kr mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Sagt det 3 ggr nu. Aldrig gjort så och alltid använt skohorn / knutit upp.

Gick till intersport som sa att detta var ett sjukt vanligt fel hos denna modellen. Fick ett par nya, behövde inte ens visa kvitto egentligen för de visste att detta var normalt. Men behövde fixa med det pga deras system.

Fick välja vilka jag ville. Även lite dyrare utan extra kostnad. Men valde samma modell fast nyare (då jag har stora fötter fanns inte min storlek i någon annan modell testade 15 par). Så fick ett helt par nya som.kostade 100kr mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det löste sig! Detta är anledningen till att man handlar i butik istället för på nätet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bozzeta:

skicka in skorna till ARN så kan de bedömma om det är fel på varan.

Nej för guds skull skicka inte in skorna till ARN, de vill inte ha skorna...
Man kontaktar inte ARN förrän man reklamerat i butiken och inte är nöjd med svaret på det, att skicka in prylar till ARN det första man gör är ingen bra ide

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej för guds skull skicka inte in skorna till ARN, de vill inte ha skorna...
Man kontaktar inte ARN förrän man reklamerat i butiken och inte är nöjd med svaret på det, att skicka in prylar till ARN det första man gör är ingen bra ide

Du valde ju att plocka bort det väsentliga när du citerade. Man kan för övrigt inte kontakta ARN gällande sakfrågor, utan man måste upprätta en anmälan för att en beredningsjurist ska svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Jag köpte ett par skor ifrån Intersport 16-05-03. Men de har redan gått sönder. Eftersom att jag betalade 1399kr så känns det som att de bör hålla lite längre?

Här är bilder på hur skorna ser ut:
http://imgur.com/kaQO7TR
http://imgur.com/N5HECqU

Problemet nu är att jag har inte kvar kvittot och det verkar inte som att mitt Club kort har reggat mitt inköp hos dem.

Vad kan jag göra? Har jag rätt till att få hjälp med skorna eller något?

Om du inte har ett kvitto så kan du kanske styrka att du köpt dem där (och vid tidpunkten du hävdar) på annat sätt. Betalat med kort? I så fall bör du kunna hitta transaktionen via banken som utfärdat kortet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

var tvungen gött att det fixade sig

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Sagt det 3 ggr nu. Aldrig gjort så och alltid använt skohorn / knutit upp.

Gick till intersport som sa att detta var ett sjukt vanligt fel hos denna modellen. Fick ett par nya, behövde inte ens visa kvitto egentligen för de visste att detta var normalt. Men behövde fixa med det pga deras system.

Fick välja vilka jag ville. Även lite dyrare utan extra kostnad. Men valde samma modell fast nyare (då jag har stora fötter fanns inte min storlek i någon annan modell testade 15 par). Så fick ett helt par nya som.kostade 100kr mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Får man fråga vilket märke och modell det är? Nämligen omöjlig att avgöra via bilderna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Får man fråga vilket märke och modell det är? Nämligen omöjlig att avgöra via bilderna.

Det är Gel-Foundation Asics. Size 12.5. Även de jag valde igen.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro