Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fallout 4 Fungerar ej efter uppdatering av grafikkortsdrivrutin

Permalänk
Medlem

Fallout 4 Fungerar ej efter uppdatering av grafikkortsdrivrutin

Mitt Fallout 4 vägrar nu starta efter att jag igår uppdaterade grafikdrivrutinen. Grafikkortet jag använder är ett EVGA GTX 680. Den gamla drivrutinen var 368.39 WHQL och igår kväll uppdaterade jag till 368.81 WHQL, spelet fungerade helt felfritt innan uppdateringen.
Vad som händer är att när jag dubbelklickar på ikonen på skrivbordet så startar launchern som vanligt men när jag klickar på play så kommer det direkt upp en ruta som säger "Fallout 4 har slutat fungera" och jag får inget mer felmedelande efteråt. Det vägrar o starta helt enkelt!
Jag har provat att:
1. Installera om drivrutinen till 368.39 men problemet kvarstår.
2. Köra systemåterställning till två dagar bakåt. Fortfarande samma problem!
3. Provat att köra programmet i flera olika kompatibilitetslägen, ändra grafikinställningar i launchern och även i nvidia geforce experience. Fortfarande samma problem.
Ska jag verkligen behöva installera om hela spelet?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Detta är ju surt.
Vad står det i eventloggen?
Tror att den kallas händelseloggen i Svenska versioner av Windows.
Kolla i System-delen i evenloggen.
Leta efter fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Detta är ju surt.
Vad står det i eventloggen?
Tror att den kallas händelseloggen i Svenska versioner av Windows.
Kolla i System-delen i evenloggen.
Leta efter fel.

Hittar ingenting som jag kan tänka mig ha o göra med fallout 4 i händelseloggen. Provar o starta spelet i ett visst klockslag och memorerar det och sen kollar jag igen i händelseloggen igen men där finns då inget nytt vid just de klockslaget jag provade o starta spelet
Kollar i:
>Windows-loggar
Program
Säkerhet
Installation
System
Vidarebefodrade händelser

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

DDU innan du installerar om drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommen75:

DDU innan du installerar om drivrutinerna?

Va? DDU?

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Skrivet av Franne:

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Program som rensar dina gamla drivrutiner innan installation av nya så det inte blir några konflikter.

Förklarande
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Okej nu börjar jag bli lite förbannad här. Provade o starta spelet nu och det fungerade (jävligt förvånande) i cirka 2 minuter och sedan krashade men utan något felmeddelande, skärmen blev bara svart i nån sekund. Märkte precis innan det krashade att ljudet från spelet typ hackade sig lite som i ett "brrrrt" -ljud. Vad i he****e?!
Kollade igen i händelseloggen men kan inte se något från det tidslaget som spelet krasha eller ens några minuter nära :S

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Program som rensar dina gamla drivrutiner innan installation av nya så det inte blir några konflikter.

Aha aldrig hört talas om det men kan prova det ^^ Men tar det bara bort grafikdrivrutinen helt eller installerar det på samma gång en ny valfri drivrutin? Antar att jag ska välja Clean and restart så därför jag undrar ^^

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Skrivet av Franne:

Aha aldrig hört talas om det men kan prova det ^^ Men tar det bara bort grafikdrivrutinen helt eller installerar det på samma gång en ny valfri drivrutin? Antar att jag ska välja Clean and restart så därför jag undrar ^^

Den tar bort dina drivrutiner helt. Så din dator kommer starta om helt utan drivrutiner till grafiken installerade.
Stäng av windows Update så inte windows själv får för sig att trycka in en gammal drivrutin innan du hunnit installera en själv från Nvidia.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Detta är ju surt.
Vad står det i eventloggen?
Tror att den kallas händelseloggen i Svenska versioner av Windows.
Kolla i System-delen i evenloggen.
Leta efter fel.

Skrivet av Blommen75:

DDU innan du installerar om drivrutinerna?

Skrivet av Pentagram:

Den tar bort dina drivrutiner helt. Så din dator kommer starta om helt utan drivrutiner till grafiken installerade.
Stäng av windows Update så inte windows själv får för sig att trycka in en gammal drivrutin innan du hunnit installera en själv från Nvidia.

Okej nu hittade jag något i händelseloggen efter ett nytt försök att starta spelet. Skärmdump på händelseloggen
Var borta ett tag men ska testa DDU nu, återkommer med resultat

EDIT: Märkte precis att alla mina egna inställningar i nvidias kontrollpanel verkar vara helt återställda till default helt utan att ha pillat något :S vafan? (kollade detta innan jag skulle starta DDU)

UPPDATERING: Det verkar funka nu Lyckades slutföra ett helt uppdrag nu utan några krasher! Tackar för all hjälp!

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Hejsan Infernal Majesty,

Skrivet av Franne:

Okej nu hittade jag något i händelseloggen efter ett nytt försök att starta spelet. Skärmdump på händelseloggen
Var borta ett tag men ska testa DDU nu, återkommer med resultat

EDIT: Märkte precis att alla mina egna inställningar i nvidias kontrollpanel verkar vara helt återställda till default helt utan att ha pillat något :S vafan? (kollade detta innan jag skulle starta DDU)

UPPDATERING: Det verkar funka nu Lyckades slutföra ett helt uppdrag nu utan några krasher! Tackar för all hjälp!

Bra att problemet verkar vara löst.

Du hittade exakt de loggarna jag syftade på, och du hittade något o i dem!!!

Inställningar/Parametrar ändras normalt inte av sig själva, det är något (program) som ändrar dem.