Datorn startar upp men kommer inte in i Windows.

Permalänk

Datorn startar upp men kommer inte in i Windows.

Hej!

Har inte lyckats starta min dator de senaste dagarna. Startade upp den i tisdags och allt verkade som vanligt, men istället för att komma in i Windows så fastnar datorn efter moderkortsdisplayen. Skärmen är svart med endast ett streck (-) som blinkar i vänstra hörnet. Alla fläktar startar som de ska och tangentbord, mus och högtalare fungerar. Jag kommer in i bios och tänkte först pröva att välja en annan boot priority, dessvärre så finns det bara ett alternativ där så det är inte möjligt. Jag har också prövat att byta plats på minneskorten utan framgång, samt städat datorn på damm. Jag har fått slut på idéer och börjar misstänka ett ev hårdvarufel men vet inte vad det är som i så fall är trasigt.
All form av hjälp mottages med enorm tacksamhet!

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Medlem

Prova starta från installationsdisk och se om du kan reparera bootprocessen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Okej, är rätt ny med detta så skulle du kunna förklara hur det går till? Jag har ingen CD-läsare i min PC men har Windows 10 på en USB-sticka.

Mvh

Permalänk
Medlem

Boota från den, där ska det finnas ett val att reparera installationen. Om man kan köra ett terminalkomando från installationsmediat så ska fixboot och fixmbr kunna hitta något.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@OldComputer:

Tack för infon! Jag följde instruktionerna från den här sidan: http://www.thewindowsclub.com/repair-master-boot-record-mbr-w....

Ett par saker som jag noterade, När jag skriver RebuildBcd-kommandot så kommer meddelandet "Total identified windows installations: 0.
Och när jag använder /fixboot-kommandot så får jag meddelandet "Element not found.
ÄR som sagt inte insatt så vet inte hur jag ska tolka detta. Hur som helst så startade jag om datorn utan USB-stickan efter att jag genomfört reparationen, då får jag ett nytt meddelande: "Reboot and select proper Boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

Jag kan fortfarande endast välja ett alternativ i boot menyn i bios så är väldigt förvirrad just nu...

Permalänk
Medlem

kolla kablarna till hårddisken så dom sitter ordentligt. Är det inte kablarna så har nog din hårddisk gett upp.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk

@WackWack: Ska kolla! Något jag tänkt på är att min C Disk har varit full vilket gjort att Windows inte har kunnat uppdateras. Jag tänkte rensa den men hade inte tid då jag åkte bort ett par dagar. Datorn stod på under tiden, kan detta ha påverkat på något sätt eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Har för mig att symptomet du upplever är just att den inte hittar schysst MBR (det som står först på disken som berättar vart den skall titta efter windows för att starta mm).
Jag gissar att burken hittar disken, annars hade du nog haft felmeddelande om att den inte hittar nån disk. Titta dock gärna i BIOS så den hittar disken korrekt (BIOS är moderkortsgrejjen du referrerar till, brukar stå "press F2 to enter BIOS" eller liknande när du startar, varierar beroende på typ av BIOS).

repair-disk som ni redan är inne på är nog bra väg att gå.
Hittar den ingen "windows-installation" så låter det oroväckande, risk att den tappat partitionstabell eller korrupt filsystem eller liknande. Skulle vara intressant om du hade någon form av live-skiva som kunde starta ett alternativt OS från USB-sticka eller liknande och se om det hittar reda på filer på disken.

Windows installationsskiva kan oxå vara av intresse då den i installationsfasen berättar vilka diskar med vilka partitioner den hittar (informativt), men var försiktigt då du lätt kan blåsa en eventuell disk där om du går vidare.

Permalänk

@jessej: Hej!

Jo, jag har varit inne i Bios och den hittar en disk, men endast en, trots att datorn har tre. Ser ut såhär i Bios:

Har ingen liveskiva eller liknande vad jag vet utan endast Windows 10 på en USB-sticka då jag inte har någon CD-läsare på datorn.

Mvh

Permalänk
Medlem

Gigabyte moderkort?, koppla bort all diskarna som inte har windows och testa, har samma fel på min och det fungerar om man gör så, sen är det bara att koppla in dem igen.

Permalänk

UPPDATERING

Jag prövade att starta en ny installation av Windows 10, och precis som i BIOS så kunde datorn bara hitta en av mina hårddiskar (Den stora). Installerade Windows 10 på den och nu kan jag boota upp datorn igen! Båda mina andra hårddiskar syns inte längre i den här datorn, så jag antar att båda två har bustat? Förstår dock inte hur två hårddiskar kan gå sönder samtidigt under en natt? Eller är det något annat som kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

som nån skrev innan prova o koppla bort dem o sen koppla in dem efter du startat up den igen....tror det e större risk att det o mobot som bråkar än att två diskar dör samtidigt.

Permalänk

Dina 2 diskar kan vara inaktiva,
starta diskhanteraren, kör diskmgmt.msc kommandot så startar det, se om windows ser dina diskar där och välj aktivera isf

Permalänk

Tack för tipsen!

Prövade att koppla bort diskarna och sedan koppla in dem igen som ni föreslog, och nu har en utav de andra diskarna dykt upp! Den tredje verkar finnas i diskhanteraren men är "Not initialized" När jag försöker göra detta så får jag meddelandet "The system can not find the file specified". Vet någon vad det beror på? Bifogar en bild på hur det ser ut i diskhanteraren.

Permalänk
Medlem

Testa först att byta båda kablarna till disken och port på moderkortet som SATA kabeln kopplats till för att utesluta att det är sånt som gått sönder.

Permalänk

@panpo98: Har testat det och kablarna fungerar bra.

Permalänk
Medlem

@Orkajobba: Bilden funkar inte men ser den bara en av tre diskar så kan det mycket väl vara anledningen till problemet.
Är det inte disken som håller MBR eller som håller Windowsinstallationen så kan det mycket väl ge sådana symptom. Kolla kablage, portar mm (speciellt om två av diskarna är seriekopplade på en strömkabel exempelvis).

Permalänk

@jessej: Jo, verkar som att bilderna inte vill ligga kvar av någon anledning...
Hur som helst så har jag pillat lite med kablarna. Alla tre hårddiskarna är seriekopplade med samma strömkabel, har försökt byta plats på dem men resultatet blir ändå det samma. Prövade också att testa de olika Sata-kablarna. Alla kablarna fungerar med min fungerande hårddisk men inte alls med de övriga två... (Ska förresten passa på att klargöra att den fungerande disken är en stor disk (HDD?) medan de andra två är mindre (SDD)? Är inte så insatt i skillnaden, har inte byggt datorn själv och är inte speciellt kunnig när det kommer till hårdvara dessvärre.

De mindre diskarna har dock olika problem. Den ena är helt stendöd, kommer inte upp alls varken i Bios eller i datorn när den är igång.
Den andra har jag lyckats få igång efter att ha installerat om Windows 10 igen. Dock så ger den ett felmeddelande när datorn startar: " S.M.A.R.T. status bad backup and replace error". Om jag försöker installera om Windows 10 på den får jag meddelandet:
“Windows cannot be installed to this disk. The disk may fail soon. If other hard disks are available, install Windows to another location"
Vad jag har kunnat läsa mig till så betyder det att disken håller på att gå över till de sälla jaktmarkerna?

Mvh