Konstigt problem med gtx 780 ti ( fastnar vid post efter nya drivrutiner )

Permalänk
Medlem

Konstigt problem med gtx 780 ti ( fastnar vid post efter nya drivrutiner )

Tjenare

Har sen igår, haft problem med komma förbi post, då datorn fryser vid punkterna som snurra runt i en ring, dom hinner snurra ett haft varv sen fryser allt och skärmen blir svart.

och allt detta började ske, efter jag hade installerat nya drivrutiner från nvidia ( 368.81 ), så jag provade starta datorn i felsäketläge,och kom till inloggning utan problem ,men så fort jag ha startat om och gått ur felsäkertläge fryser allt sig vid post.

Provade ta bort de senaste drivrutinerna och jag kommer till inloggningen utan problem, men lägger jag in grafik drivrutiner igen så låser sig allt vid post, och detta ske vid alla äldre drivrutiner jag än har, men utan installerade drivrutiner kommer jag fram till inlogg samt youtube och alla annat.

så vad kan ha hänt? har läst att flera gtx 780 ägare fick problem med låsningar vid post, men ingen verka kunna lösa det?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Tjenare

Har sen igår, haft problem med komma förbi post, då datorn fryser vid punkterna som snurra runt i en ring, dom hinner snurra ett haft varv sen fryser allt och skärmen blir svart.

och allt detta började ske, efter jag hade installerat nya drivrutiner från nvidia ( 368.81 ), så jag provade starta datorn i felsäketläge,och kom till inloggning utan problem ,men så fort jag ha startat om och gått ur felsäkertläge fryser allt sig vid post.

Provade ta bort de senaste drivrutinerna och jag kommer till inloggningen utan problem, men lägger jag in grafik drivrutiner igen så låser sig allt vid post, och detta ske vid alla äldre drivrutiner jag än har, men utan installerade drivrutiner kommer jag fram till inlogg samt youtube och alla annat.

så vad kan ha hänt? har läst att flera gtx 780 ägare fick problem med låsningar vid post, men ingen verka kunna lösa det?

Vilket OS har du?

Sen beror det lite på hur man tar bort drivrutinerna, ibland ligger saker kvar och skräpar.
Skall du vara säker på att få bort allt så ta bort dom med DDU.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Om DDU inte hjälper så kolla även om du kan uppdatera bios på moderkortet alternativt återställ den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vilket OS har du?

Sen beror det lite på hur man tar bort drivrutinerna, ibland ligger saker kvar och skräpar.
Skall du vara säker på att få bort allt så ta bort dom med DDU.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Om DDU inte hjälper så kolla även om du kan uppdatera bios på moderkortet alternativt återställ den.

Windows 10

har kört ddu flera ggr och testat 10 olikaäldre drivrutiner, och alla gör så att fryseer vid boot/post, men utan drivrutiner kommer jag fram till inloggning och kan logga in och skriva/ kolla youtube som jag gör i detta nu

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Windows 10

har kört ddu flera ggr och testat 10 olikaäldre drivrutiner, och alla gör så att fryseer vid boot/post, men utan drivrutiner kommer jag fram till inloggning och kan logga in och skriva/ kolla youtube som jag gör i detta nu

Låt mig gissa, du har fått problemet sen du la in senaste uppdateringen 1607 (Anniversary update)

Det har iaf rapporterats en hel del om problem med nvidia drivare efter den updaten.
Läs igenom olika trådar i W10 forumet och se om du hittar en lösning, tyvärr kan jag ingen som det är nu.
http://www.sweclockers.com/forum/155-windows-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låt mig gissa, du har fått problemet sen du la in senaste uppdateringen 1607 (Anniversary update)

Det har iaf rapporterats en hel del om problem med nvidia drivare efter den updaten.
Läs igenom olika trådar i W10 forumet och se om du hittar en lösning, tyvärr kan jag ingen som det är nu.
http://www.sweclockers.com/forum/155-windows-10

nej, jag har inte lagt in den nyaste Windows 1 uppdateringen,

Har ominstallerat windows 10 2ggr

Just nu verka kortet " brickat " på något sätt av de senast drivrutinerna från nvidia, då allt fryser och bli blackscreen när man installera någon grafikdrivrutin.

Så är jävligt sur just nu

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Har ominstallerat windows 10 2ggr

Just nu verka kortet " brickat " på något sätt av de senast drivrutinerna från nvidia, då allt fryser och bli blackscreen när man installera någon grafikdrivrutin.

Så är jävligt sur just nu

Skulle kunna prova denna drivaren som inte kan tas från nvidias sida.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437595-nvidia-geforce-...

edit:
Kortet är inte brickat, det är MS som gjort en fuck up igen

Permalänk
Medlem

Hittade även ett tips om att avinstallera AI SUITE 3 om man har den.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara någon komponent som givit ut också, prova ditt grafikkort i en annan burk.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

testat i annan dator, samma frysning vid boot/ post när man har installerat drivrutiner.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

testat i annan dator, samma frysning vid boot/ post när man har installerat drivrutiner.

Gå tillbaka till .69 drivrutinerna så försvinner problemen. Iaf för mig.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Gå tillbaka till .69 drivrutinerna så försvinner problemen. Iaf för mig.

Har provat från alla versioner från 368.81 till 355.60

ingen skillnad alls

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

testat kör med 1 minne instoppat i datorn= ingen skillnad samt memtest klagade inte heller, helt nya ram minnen som kom i fredags. har även uppdaterat bios till nyaste versionen.

Så kortet måstekortet är sönder på något vis. mjukvarumässigt eller vid hårdvara har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

testat kör med 1 minne instoppat i datorn= ingen skillnad samt memtest klagade inte heller, helt nya ram minnen som kom i fredags. har även uppdaterat bios till nyaste versionen.

Så kortet måstekortet är sönder på något vis. mjukvarumässigt eller vid hårdvara har jag dock ingen aning om.

har du provat med originalbios? orkar inte läsa in mig på det bios du kör enligt din signatur, men jag gissar att det tweakar massa inställningar. om drivrutinerna du installerar är beroende av fabriksinställningar i någon mån kan jag tänka mig att det ställer till problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

har du provat med originalbios? orkar inte läsa in mig på det bios du kör enligt din signatur, men jag gissar att det tweakar massa inställningar. om drivrutinerna du installerar är beroende av fabriksinställningar i någon mån kan jag tänka mig att det ställer till problem.

Orginal firmware är redan installerat sen 2 dagar tillbaka. Gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Windows 10

har kört ddu flera ggr och testat 10 olikaäldre drivrutiner, och alla gör så att fryseer vid boot/post, men utan drivrutiner kommer jag fram till inloggning och kan logga in och skriva/ kolla youtube som jag gör i detta nu

Ibland kan DDU hjälpa om man gör det i en speciell ordning. Testa detta om du orkar, detta har hjälpt mig ett antal ggr. Starta om datorn och gå in i felsäkert läge, starta DDU och rensa datorn på drivrutiner, välj att starta om datorn senare ... kör nu Tweaknow och CC cleaner, sök på google för nedladdning, och sedan starta om daotrn och gå in i normal läge. At tköra Tweaknow och CC cleaner efter en DDU har hjälp mig 2 ggr att få bukt med en grafik bugg som jag tyckte fastnade fysiskt på kortet. Jag testade även att installera nytt Windows på en helt ny Hårdisk, men ändå var problemet kvar. Så testa. Jag hade detta problemet med mitt 780Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Ibland kan DDU hjälpa om man gör det i en speciell ordning. Testa detta om du orkar, detta har hjälpt mig ett antal ggr. Starta om datorn och gå in i felsäkert läge, starta DDU och rensa datorn på drivrutiner, välj att starta om datorn senare ... kör nu Tweaknow och CC cleaner, sök på google för nedladdning, och sedan starta om daotrn och gå in i normal läge. At tköra Tweaknow och CC cleaner efter en DDU har hjälp mig 2 ggr att få bukt med en grafik bugg som jag tyckte fastnade fysiskt på kortet. Jag testade även att installera nytt Windows på en helt ny Hårdisk, men ändå var problemet kvar. Så testa. Jag hade detta problemet med mitt 780Ti.

vilket Tweaknow ska jag ladda ner?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

vilket Tweaknow ska jag ladda ner?

Regcleaner http://www.tweaknow.com/RegCleaner.php

Permalänk
Medlem

testade regcleaner också, gjorde ingen skillnad

så nu har jag gjort en rma till evga

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Va iväg å lana för någon veckor sedan med mitt msi 780ti ref å då när vi efter ett tag av spelande skulle lira ett game CS så skulle steam uppdatera CS. Och när uppdateringen va klar så fick man bs delux och när den rebota så hamna jag i något konstigt 400x600 läge med gula sträck över hela skärmen. Å msi afterburner hitta inte ett skit men gpuz kunde hitta graffet men inte läsa av någon aktivitet. Tror datorn körde någe pass through från prollens interna grafik eller något. Ska skicka in min på rma nu med.