Komplett Gamer Premium i55 - bra deal för 15k budget?

Permalänk
Medlem

Komplett Gamer Premium i55 - bra deal för 15k budget?

Hej,

Just nu är det rabatt på följande: https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-i55-gtx-1070-edition/11133

Jag tänkte köpa en gaming-dator med den budgeten och vill bara kolla om det där verkligen är en bra deal eller om Komplett bara försöker få det att se så ut. Eftersom jag inte vill skruva ihop den själv och jag behöver Windows ser det ut att passa mig väldigt bra. Även garantin är ju trevlig.

• Ser det bra ut eller bör jag sätta ihop ett eget paket?

• Bör man konfigurera den på något sätt? Min budget är 15k så skulle helst inte gå över det men samtidigt vill jag ju inte vara dumsnål. Om någon komponent bör bytas ut, varför?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker den ser ok ut, förutom CPU kylaren som är för klen.

Du kan alltid bygga din egen i55

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag tycker den ser ok ut, förutom CPU kylaren som är för klen.

Du kan alltid bygga din egen i55

Vilken kylare bör jag välja istället?

Sätter jag ihop ett liknande paket på Inet blir det ju ganska mycket dyrare:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9597967/

Edit: hade råkat lägga in 8gb ram istället för 16gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gewden:

Vilken kylare bör jag välja istället?

Sätter jag ihop ett liknande paket på Inet blir det ju ganska mycket dyrare:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9597804/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9597804/

Skulle du kunna bygga själv?? tänkte göra en kundvagn åt dig
Jag skulle hellre satsat på socket 2011-3 istället.

Permalänk
Medlem

Är inte Corsair 600q ett både billigare och vettigare val?
Räcker 8GB RAM fortfarande?
Asus Turbo-kort verkar kosta ungefär samma som många med tystare kylare - varför inte ta Strix, MSI gaming eller det där Gainwardkortet som Sweclockers skrev gott om?
Behöver du 2TB slölagring? Jag hade skippat den och tagit 500gb SSD istället.

Edit: Blandade ihop lådorna, tänkte nog på 400q men misstänker att du vill ha ruta eftersom du valt den modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vart lite dyrt med 2011-3. Tror denna som du länkade är ändå okej. För klen cpu kylare.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...
Rekommenderar starkt billigt o bra.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Priset på 15000 för denna är bra !

Du får ett 1070 och i7 6700k med bra komponenter. Du slipper bygga och allt fixat och klart.
ibland är byggda lika bra som att köpa i delar.

Jag skulle inte vara orolig att slå till på detta erbjudande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Du får ett 1070 och i7 6700k med bra komponenter. Du slipper bygga och allt fixat och klart.

Det är absolut ett bra pris men det borde gå att få ihop smartare val. I7 känns onödigt dyrt, I5 räcker för nästan allt. Grafikkortet har en inte så populär kylare. Processorkylaren är i klenaste laget. Finns säkert mer som kan ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Det är absolut ett bra pris men det borde gå att få ihop smartare val. I7 känns onödigt dyrt, I5 räcker för nästan allt. Grafikkortet har en inte så populär kylare. Processorkylaren är i klenaste laget. Finns säkert mer som kan ändras.

Visst räcker nog en i5, men i7 kanske är mer framtidssäkert om nu fler cores börjar användas.

Sen så visst man kan välja ett annorlunda 1070 om man bygger själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Jag håller med. Operativsystem och 3 års garanti (!) ingår ju också. Mycket värdefullt om man inte är så intresserad av att meka med sin dator själv vid eventuella problem.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

och 3 års garanti (!) ingår ju också

Detta skall man absolut inte undervärdera! Kan vara räddningen om 2 år och 11 månader när grafikkortet lägger av!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har förstått att paketet inte är helt optimalt och skulle man sätta ihop det själv på t ex Inet skulle man i så fall byta ut några komponenter (grafikkort och kylare). Gör man det via konfiguration på av paketet på Komplett lägger dom ju dock på löjligt mycket (+1000 för att byta till ett Gainward-kort som annars ligger på samma pris som kortet i paketet).

Dock så blir det ju cirka 2k dyrare på Inet så den stora frågan är om hur man ska väga mot inte helt optimala komponenter och garanti mot +2000 kronor.

• Vad blir konsekvensen av en klen kylare? Är det katastrof eller är det bara så att jag inte kommer kunna klocka? (kommer antagligen inte göra det ändå)

Som sagt så är jag inte alls sugen på att bygga den själv och inte jättesugen på att pilla så mycket i framtiden förutom att möjligtvis byta ut någon komponent om det verkligen behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gewden:

Tack för alla svar!

Jag har förstått att paketet inte är helt optimalt och skulle man sätta ihop det själv på t ex Inet skulle man i så fall byta ut några komponenter (grafikkort och kylare). Gör man det via konfiguration på av paketet på Komplett lägger dom ju dock på löjligt mycket (+1000 för att byta till ett Gainward-kort som annars ligger på samma pris som kortet i paketet).

Dock så blir det ju cirka 2k dyrare på Inet så den stora frågan är om hur man ska väga mot inte helt optimala komponenter och garanti mot +2000 kronor.

• Vad blir konsekvensen av en klen kylare? Är det katastrof eller är det bara så att jag inte kommer kunna klocka? (kommer antagligen inte göra det ändå)

Som sagt så är jag inte alls sugen på att bygga den själv och inte jättesugen på att pilla så mycket i framtiden förutom att möjligtvis byta ut någon komponent om det verkligen behövs.

Om du inte klockar så är kylaren helt ok.
Det enda är egentligen att du sparar två tusen och får en bra garanti mot att du får en dator med lite högre ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gewden:

Tack för alla svar!

Inte någon katastrof.
Lite högre ljudnivå och sämre överklockningspotential.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Svårslagen prestanda för det priset

Själv tycker jag grafikkortet är snyggt och stilrent

Bara slå till och eftersom det ej är en märkesdator så kommer du inte ha problem med att uppgradera den med andra komponenter i framtiden

felstavning
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Lego Master

Är referenskylarna bättre till 1000-korten än de var till 600-serien? Mitt 670 med referenskylare lät som ett jävla jetplan när fläkten fick jobba lite. Med den erfarenheten hade jag varit väldigt försiktig med grafikkort som har kylare av den typen.

Prestandamässigt är det säkert ett bra kort, men jag hade hellre tagit ett STRIX (vilket jag uppgraderade mitt 670 till, och skulle aldrig gå tillbaka).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

känns som ett ganska bra pris men samtidigt har dom ju slängt in saker som många inte vill ha t.ex turbo kort (referenskylaren) ett mer högljutt kort och budget nätagg.

kommer nog inte vara den tystaste datorn men den kommer funka så kör på den och sen kanske köpa en till ssd i framtiden.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa en fast med Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix och eventuellt också ett Corsair Carbide Quiet 400Q Midi Tower.
Känns det som vettiga byten för att få ner ljudninvån (landar på 16373 Kr)?

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop samma för 15067

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Jag byggde ihop samma för 15067

Genom att bygga den själv, eller?