Permalänk
Avstängd

@fark: Enligt listan och enligt asus suport lika väl. Finns bara ett corsair minne på 1.35v som stöds resten är 1.2 som högst.

Permalänk
Medlem

@fark:

Ska prova en kompis ramminnen ikväll på min dator. Får se om det hjälper.

Jag hsr testat båda gpu.

Måste grafikkortet vara urkopplat när man provar moderkortet inbyggda gpu?

Permalänk
Medlem

@lordzehn:

Åfan, kanske är det som är felet då. Kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller ser det lite ut som om 24-pins inte är helt nedtryckt på ena sidan?

Borde väl iofs inte skapa de här problemen, men men.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frippe86:

@fark:
Måste grafikkortet vara urkopplat när man provar moderkortet inbyggda gpu?

Nej, men det kan hända att du måste aktivera den inbyggda GPUn i BIOS.

Om du får bild när du kopplar in bildkabeln i moderkortets utgång så skulle jag föreslå att installera och uppdatera alla drivrutiner innan du kopplar tillbaka skärmen/TVn till grafikkortet.

Koppla även direkt i skärmen/TVn när du testar detta, och inte via en receiver eller dylikt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Casgar:

Det är. Ingen bild oavsett vart jag kopplar. Helt dött på tv:n.

Står bara ingen signal och svart skärm.

Allt snurrar på datorn och lyser.

Sen är det dom q led som blinkar. Först blink på cpu_led en väldigt kort stund sen blinkar det på dram och där stannar den och lyser i 2 -3 sekunder och sedan upprepas allt hela tiden.

Kan det hjälpa att ta ut batteriet ur moderkortet och sätta in igen?

Ska testa andra ramminnen ikväll som en vän tar med sig.

Håller tummarna att det funkar.

Permalänk
Medlem

Hej igen. Har fortfarande inte löst problemet.

Har testat med andra ramminnen som finns på asus kompatibla lista. Har även testat att ta ut batteriet från moderkortet.

Tog bort kylaren och tittade på cpu. Ser dock inget skadat, gör ni det?

http://imgur.com/vttALi7

cpu bild 2

Vad för fel kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@Tea42BBS:

Finns ingen sådan knapp på asus pro gaming z170 tyvärr.

Så vet inte vad jag ska göra:(

ok..

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO-GAMING/E...

vad jag kan se så är onboard led bara för "sleep, Power on etc..."

Sen är den någon annan "dekorations"-Led

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS:

Ser du något trasigt på cpu eller pinnarna på moderkortet?

Permalänk

Har du endast nödvändiga stand off skruvar iskruvade? Tydligen kan vissa chassin komma med dessa förinstallerade för moderkort i olika formfaktorer och orsaka kortslutning.

Permalänk

Vart bor du

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

@Yunithium:

Dom var förmonterade men det var 9 st för atx.

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS:

Men varför lyser den tro? Hmmm...

Då indikerar den att den är i standby.

Kan den göra de pga trasig cpu?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kolla minnet har du verkligen tryckt ner det? tryck hårt i varje hörn

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt testa med en skärm istället för TV'n bara för att utesluta att de inte spelar med varandra.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@octa:

Tryckt riktigt hårt.

Permalänk
Medlem

@Yorg:

De ska väl ej spela roll?

Permalänk
Medlem

Some motherboards will not boot without detecting that the CPU fan is plugged in to prevent burning up the CPU. Make sure the fan is connected to CPU_FAN and not CPU_OPT.

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@Yorg:

De ska väl ej spela roll?

Det är mycket som inte ska spela roll, min nya skärm fungerade inte direkt med DP, tog mig rätt lång tid att inse att jag behövde plugga i både DP och HDMI för att sen kunna välja DP och då ta bort HDMI-kabeln.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@octa:

Tryckt riktigt hårt.

I varje ände av minnesplatserna finns en hane, den man använder för att trycka ut minnet när man ska plocka ut det.
När minnesplatsen är tom kan du fritt föra dem fram och bak för att ha något att jämföra med. När minnet är ordentligt i pekar hanen uppåt likadant som man kan få den att peka uppåt när minnesplatsen är tom. Pekar hanen utåt det minsta lilla är minnet fortfarande inte ordentligt i, det ska oftast klicka till.

som på den här annars orelaterade bilden, titta på de vita hanarna i ändarna av platserna, nere till höger har du en som är "nere" och de andra är "uppe".
http://i.stack.imgur.com/RYLH4.jpg

Permalänk
Medlem

@octa:

Från kraken x61 går det in en 3 pins kontskt till 4 pins kontakten cpu_fan. Fläktarna vid radiatorn snurrar ju, så den sitter ju rätt?

Permalänk
Medlem

@runeman:

Har tryckt hårt på båda sidor av minnet och dom sitter i.

En lampa som heter sb_pwr lyser. Den står för standby, undra varför den lyser.

Permalänk
Medlem

JAAAAAAA äntligen:)

Nu kom det bild på tv. Den bootade upp.

Jag tog ut kabeln reset_sw och HDD LED som går från chassit men lät power sitta kvar.

Då när jag startade så fungerade det. Vafan är det del på dom kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

JAAAAAAA äntligen:)

Nu kom det bild på tv. Den bootade upp.

Jag tog ut kabeln reset_sw och HDD LED som går från chassit men lät power sitta kvar.

Då när jag startade så fungerade det. Vafan är det del på dom kablarna?

Det är väl iofs inte helt omöjligt att resetknappen i ditt chassi på nåt sätt hängt sig i slutet läge, och att datorn hela tiden får resetsignal när den är inkopplad. Du kan ju kontinuitetstesta med multimeter mellan polerna i resetknappens kontaktdon, du ska inte ha kontakt mellan dem när du inte påverkar resetswitchen. Har du ingen multimeter kan du ju helt ovetenskapligt testa att trycka frenetiskt en massa gånger på resetknappen, och hoppas på att den släpper så att säga. Felet kan ju dock ligga någon annanstans också, säg att sladden har klämts under någon metallkant, som kortsluter hela klabbet, och ger samma effekt som att hålla in resetknappen.

Edit: en annan möjlighet är att du helt enkelt kopplat in HDD-LED på fel stift. Lätt hänt om du satt dem direkt på pinheadern utan att använda de där adaptrarna som brukar följa med numera. Studera manualen noga, och gör om inkopplingen. Att koppla in resetknappen fel kan omöjligen ställa till något förrän du trycker på den.

LED:s är polaritetsberoende, så det går ju att koppla in HDD-LED på fel håll så att säga, men det värsta som borde kunna hända då är att den inte lyser.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Men då borde ju datorn ha startat om sig flera gånger om den upprepat Reset delen.
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@kaput:

Men då borde ju datorn ha startat om sig flera gånger om den upprepat Reset delen.
?

Prova att hålla in resetknappen på din gamla dator, och försök boota den, så får du se vad som händer

Ligger resetsignalen på konstant kommer du aldrig se något på skärmen.

Edit: det kanske inte är något vidare test förresten, det kan nog vara olika beroende på hur det specifika moderkortet/nätagget hanterar reset. Du får ta mig på orden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Okej:)

I värsta fall så får jag slita att ha den kabeln i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@kaput:

Okej:)

I värsta fall så får jag slita att ha den kabeln i?

Jo, om du inte kan fixa till/byta resetknappen. Tycker iaf du ska försöka mäta dig till om det verkligen är något fel med den, kan ju vara nån intermittent skit som släppte i samma veva som du testade att rycka kablarna. Det är alltid fint att ha rätt på vad det verkliga felet är.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Hur gör jag för att mäta det?