Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@kaput:

Hur gör jag för att mäta det?

Fixar fram en multimeter på något sätt, och sedan kör du kontinuitetstest/resistansmätning mellan polerna på kontakten du kopplar in på moderkortets pinheader. Du ska inte ha kontakt när switchen inte är påverkad, och kontakt när du trycker in den. Har du kontakt hela tiden, så har brytaren hängt sig, eller så har det blivit kortis på nån annan väg.

Förslagsvis tar du hjälp av någon som gjort det där förr. Principen är förvisso enkel, men det kan vara svårt att få kontakt med multimeterns prober när det är frågan om så små hål som det är i kontaktdonen där, lite erfarenhet och vetskap om vad man ska förvänta sig kan nog hjälpa för att få ett korrekt mätresultat

Du kan ju också följa kabeln hela vägen till brytaren när du ändå är i farten, och kolla så den inte är skadad/hamnat i kläm.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Provade att sätta in reset knappen åt andra hållet. Alltså så texten på kabeln var neråt istället för uppåt. Och då fungerade det, funkar att starta och även använda reset knappen. Jag trodde den knappen fungerade åt båda hållen?

Permalänk
Mattecoach

När man felsöker ska man bara ha det nödvändiga inkopplat (CPU, mobo, RAM, nätagg). Helst ska inte mobot sitta i chassit för att utesluta kortslutningar eller fel med distanser, åtminstone ska GPIO-pinsen vara frånkopplade (USB och så vidare ska också vara frånkopplat...).
Och man ska inte ta för givet att sladdar fungerar att koppla in på ett visst sätt, manualen finns av en anledning....

Ledsen om jag har en trist ton, men tycker faktiskt att det är arrogant att inte kolla manualen när man inte vet vad man gör.

Permalänk

Nej det måste det inte. aktivera interna gpun i bios ifall den den inte är aktiv. men ditt problem låter som mitt jag hade när jag skaffa nytt graffe och bios var inte uppdaterat. men om du inte kommer till bios så kan CPU:n va sönder. då snurrar alla fläktar och allt men du får ingen bild

Permalänk
Medlem

@PuMaH:

Fast lugn nu i stormen. Uppskattar din ärlighet MEN om du har läst det jag skrivit och vad felet är så skulle du också inse att det inte framgår någonstans att reset_sw ska sitta åt ett specifikt håll.

självkart har jag läst manualen. Gjort det x antal gånger. Ingenstans framgår det att reset ska sitta åt ett visst håll.

Permalänk
Medlem

@Swiftfett:

Det löste sig:)

Provade att sätta in reset knappen åt andra hållet. Alltså så texten på kabeln var neråt istället för uppåt. Och då fungerade det, funkar att starta och även använda reset knappen. Jag trodde den knappen fungerade åt båda hållen?

Permalänk
Mattecoach

@frippe86:

Jaså inte?

Manualen till ditt moderkort:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO-GAMING/E...

Saxat från sidan 1-26:

http://imgur.com/a/QMCOC

Tycker att det är ganska tydligt....

Permalänk
Medlem

@frippe86: Strunt samma vad folk säger om det är tydligt eller inte. Enkelt att missa och missförstå hur det ska sitta. Till det viktiga, Kul att allt fungerar nu! förstår att en stor sten släpps från axlarna!

Permalänk
Medlem

@PuMaH:

Det framgår ju fortfarande inte åt vilket håll den ska sitta?

Om texten på kontakten ska vara uppåt eller nedåt?

Permalänk
Mattecoach

@frippe86:

Den svarta kabeln är GND.

Permalänk
Medlem

@PuMaH:

Vad innebär GND?

Permalänk
Mattecoach

@frippe86:

Ground, jord.

Permalänk
Medlem

@PuMaH:

Okej. Då har man lärt sig det. Men fruktansvärt lätt att missa det.

Eftersom hdd led har minus och plus och inte denna så tänker man ju att den kan sitta åt.vilket.håll som helst. Så länge det är horisontellt.

Permalänk
Medlem

@herjaela:

Tack:) ja sjukt skönt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@kaput:

Provade att sätta in reset knappen åt andra hållet. Alltså så texten på kabeln var neråt istället för uppåt. Och då fungerade det, funkar att starta och även använda reset knappen. Jag trodde den knappen fungerade åt båda hållen?

Lolwut?! Du har helt rätt. Förutsatt att det är frågan om en helt vanlig mekanisk brytare, så är den polaritetsoberoende. Det skulle i sådana fall vara om det är frågan om något elektroniskt jox, säg någon touchvariant eller så. But then again, den förutseende tillverkaren ser till att designa även någon elektronisk lösning så den är polaritetsoberoende, så datorbyggare kan göra precis som de alltid gjort i alla år, och därmed undvika dyrbar hantering av supportärenden.

Har du provat att vända tillbaka kontakten åt det håll som inte funkade? Återkommer felet då? Tänkte om det var nån intermittent skit som slumpmässigt fixade till sig i samma veva som du vände kontakten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!