Permalänk
Medlem

Behöver en stark elmotor

Tjenare. Har gjort lite research på att bygga en egen elektrisk skateboard, liknande Boosted Board. Men är inte så kunnig i just ämnet med motor&batterier. Vad jag söker är en stark samt snabb elmotor för inte så dyr peng. Behöver även ett batteri som räcker hyfsat länge på en laddning till detta. Någon som kan tipsa om något bra skulle vara toppen!

Mvh Rollbolt

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Tjenare. Har gjort lite research på att bygga en egen elektrisk skateboard, liknande Boosted Board. Men är inte så kunnig i just ämnet med motor&batterier. Vad jag söker är en stark samt snabb elmotor för inte så dyr peng. Behöver även ett batteri som räcker hyfsat länge på en laddning till detta. Någon som kan tipsa om något bra skulle vara toppen!

Mvh Rollbolt

Några videos från ett liknande projekt

https://youtu.be/4_ImE0sRnfM
https://youtu.be/N83c8PjmLcw
https://youtu.be/zaTskMjpXtA

Lycka till!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Tack för videoklippen! Skulle dock inte kunna tänka lägga 3000 just. Jag menar, hittade nån motor som sades kunna dra en skateboard hyfsat långsamt för 9 euro. Så ja. Du kanske fattar vad jag vill komma till. Men annars tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Tror inte att en motor gjord för radiostyrda båtar fungerar så bra för att förflytta en människa. Motorn du har länkat är 1/5del så stark som den de har i videoklippet någon länkade. Visst med en större utväxling kommer det nog fungera i 1/5del av hastigheten emot vad videons gjorde.

Utan att ha undersökt något så tror jag att du får lägga åtminstone 500kr på en motor, och om du sedan ska ha ett batteri som orkar driva det en kortare stund lika mycket till för batteri.

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt dig för totalpris? Antagligen blir de billigare att köpa en färdig bräda om du vill ha en snorbillig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Tror inte att en motor gjord för radiostyrda båtar fungerar så bra för att förflytta en människa. Motorn du har länkat är 1/5del så stark som den de har i videoklippet någon länkade. Visst med en större utväxling kommer det nog fungera i 1/5del av hastigheten emot vad videons gjorde.

Utan att ha undersökt något så tror jag att du får lägga åtminstone 500kr på en motor, och om du sedan ska ha ett batteri som orkar driva det en kortare stund lika mycket till för batteri.

Tack för bra svar! Får leta vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Vad har du tänkt dig för totalpris? Antagligen blir de billigare att köpa en färdig bräda om du vill ha en snorbillig.

Är inte riktigt säker, med tanke på svaret ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk

En startmotor från valfritt bilmärke på skroten, ett mc batteri och en regulator tadaaaaa och du har världens snabbaste bräda
Hur du fixar kraftöverföringen vet jag inte, remdrift,kedja,kardan...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog leta efter en skruvdragare att stycka, då får du en relativt långsmal motor på några 100W samt troligen kan du behålla växellådan från den oxå för låg och högfart får även med batterier. Bolist har en Hitachi skruvdragare med tvp batterier för 990:- iaf i den lokala butiken.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Vid 12 volt har den ~26 000 rpm, du skulle behöva en rätt maffig nerväxling.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl börja med att bestämma effektbehovet för att kunna välja motor, vill du ha platta långsmala batteripackar så kolla på elcykelbatterier, det kan även finnas nån elcykelmotor som kan passa ditt bygge men det är inte jättebilliga delar ens om du köper kinaprylar.
Smidig i ram monterad motor för elcykel >
http://www.vivax-assist.com/en/produkte/vivax-assist-4-0/viva...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar. Ska börja leta, hör av mig här igen ifall jag blir osäker!

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

En startmotor från valfritt bilmärke på skroten, ett mc batteri och en regulator tadaaaaa och du har världens snabbaste bräda
Hur du fixar kraftöverföringen vet jag inte, remdrift,kedja,kardan...

En startmotors problem är väl att de är avsedda att arbeta väldigt hårt under några sekunders tid och utan hänsyn till verkningsgrad.

De ger brutalt med kraft men drar utan problem flera hundra ampere från batteriet och har ingen vidare kylning.
Men visst, överlever man åkturen så kanske man är glad över att batteriet tog slut så fort
Vill minnas att någon byggt något hemmabygge med startmotor på cykel men att den blev mycket svårkörd då den ville slå runt när motorn strömsattes

Motorer för modellflygplan eller radiobilar borde vara ett rätt bra kort idag ? Maffig effekt och produceras i stor mängd.

Vill man sno något från en bil kanske motor från vindrutetorkare eller fläkt vore bättre ?
Annars är en skruvdragare nog rätt bra, regulator på köpet också. T o m växellåda som säkert går att använda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.