Webbkameran slutade fungera efter Windows 10 Anniversary Update. Finns det inga "standarddrivrutiner" för webbkameror?

Permalänk
Medlem

Webbkameran slutade fungera efter Windows 10 Anniversary Update. Finns det inga "standarddrivrutiner" för webbkameror?

Jag har en SilverCrest WC2130-webbkamera (från Lidl...), och efter att ha uppgraderat från Windows 7 till Windows 10 så fungerade den utmärkt, det enda som hände var att den återställde sina inställningar.
Men efter att ha installerat "Windows 10 Anniversary Update" så har webbkameran lagt av.

Jag har några gamla drivrutiner (en EXE-fil) som är till Windows 7, men när jag försöker installera dessa får jag under installationsförloppet en ruta som säger
"PrepareInf

Error E000024B".

Dock fortsätter installationsprogrammet efter detta och anser sig färdigt.

Webbkameran visas i enhetshanteraren som "USB20 Camera" under "Andra enheter", och när jag försöker uppdatera drivrutinen där hittar den ingenting.
Jag valde dock att den skulle söka efter drivrutiner i mappen "Windows.old" (har även provat med vanliga Windows-mappen) i hopp om att kunna använda de drivrutinerna som fungerade innan, och då får jag ett meddelande om att drivrutiner hittades, men att ett fel uppstod när drivrutinen skulle installeras, och "Det går inte att hitta filen".

Givetvis har jag även provat att avinstallera enheten från enhetshanteraren, samt att byta USB-port, utan resultat.

Tilläggas bör kanske att mina USB-portar är "aktiva" (man kan t.ex. ladda enheter) när datorn är avstängd. Jag vet dock inte ifall detta uppkom redan efter att jag installerat Windows 10, eller efter uppdateringen, ifall detta nu kan ha något med det hela att göra? Och jag väljer "stäng av" och inte strömsparläge eller liknande när jag stänger av datorn...

Finns det ingen standardisering för webbkameror och deras drivrutiner? Man tycker ju att några andra drivrutiner borde kunna fungera?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Om det är en .exe för installation av drivrutiner skulle du eventuellt kunna testa att välja egenskaper/properties på .exe filen och ställa om till kompatibilitetsläge för ett äldre OS?

Testa även att kryssa i att köra som administratör.

Permalänk
Avstängd

Testa som ovanstående säger att köra i komp.läge. Fungerar inte det så skulle jag testa extrahera innehållet i .exe filen med t.ex. 7zip. När du får ut själva drivrutinsfilerna så kan du i enhetshanteraren testa att uppdatera webkameran med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Om det är en .exe för installation av drivrutiner skulle du eventuellt kunna testa att välja egenskaper/properties på .exe filen och ställa om till kompatibilitetsläge för ett äldre OS?

Testa även att kryssa i att köra som administratör.

Skrivet av Jfqvist:

Testa som ovanstående säger att köra i komp.läge. Fungerar inte det så skulle jag testa extrahera innehållet i .exe filen med t.ex. 7zip. När du får ut själva drivrutinsfilerna så kan du i enhetshanteraren testa att uppdatera webkameran med dessa.

Redan testat kompatibilitetsläge utan framgång.

Efter att ha lyckats packa upp exe-filen i 7-zip får jag fram dessa filer:

Av storleken att döma så bör ju drivrutinerna ligga i fil 2.
Går denna att packa upp med något annat program tro?

Ingenting händer när jag försöker köra någon av de två setup-filerna, och Windows hittar inga drivrutiner när jag väljer denna mapp som målmapp..

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

@Timilim: Jag fick samma problem och fler med oss.

Hallo Kaylin,
Es ist uns bekannt, dass bei einige Apps, welche komprimierte MJPG & H.264 für die Streams der Webcams nutzen, eine Inkompatibilität mit dem Windows 10 Anniversary Update besteht. Wir arbeiten derzeit an einem Update, welches bald veröffentlicht wird.
Gruß,
Sarah

https://answers.microsoft.com/de-de/windows/forum/windows_10-...

http://www.windows-10-forum.com/threads/silvercrest-wc2130-fu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphar9:

@Timilim: Jag fick samma problem och fler med oss.

Hallo Kaylin,
Es ist uns bekannt, dass bei einige Apps, welche komprimierte MJPG & H.264 für die Streams der Webcams nutzen, eine Inkompatibilität mit dem Windows 10 Anniversary Update besteht. Wir arbeiten derzeit an einem Update, welches bald veröffentlicht wird.
Gruß,
Sarah

https://answers.microsoft.com/de-de/windows/forum/windows_10-...

http://www.windows-10-forum.com/threads/silvercrest-wc2130-fu...

Där ser man... Tack för feedbacken

Jag tycker hela min dator beter sig rätt mysko efter uppdateringen..
Förutom det att USB-portarna har spänning även när datorn är avstängd, så stängs datorn även av några sekunder efter att jag just startat den, för att sedan starta igen några sekunder senare...
Detta sker nästan varje gång jag startar datorn.

Visa signatur