Cooler Master gör roterande vattenkylare i klassisk torndesign

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

säker? ihs fördelar värmen visst spec om kärnar e pytteliten men jag ser det som ett ännu ett medium för värmen att överföras. kolla ex på grafikkorten, ingen ihs där. Har man en stor fet kylare över så är ihs:en roll onödig förutom att skydda den mot eventuell fysisk skada från tunga kylare.

Mitt gamla GTX570+ hade IHS och jag tippar på att dom var lödda med men det var en GPGPU ganska varm för sin tid.

Du kan inte heller jämföra en GPU med en CPU.

Faktum är att GPU'er är rena beviset på vad begränsningarna är med just CPU kylning.

En GPU är 500-600mm² medans en CPU är 100-200mm² för konsumenter.

GPU drar 250W medans en CPU drar 130W max. Intressanta här är att en CPU avger i alla fall 2x mer Effekt per area enhet alltså W/mm².

Termiska resistansen i ett material är konstant så sänker vi energin per area enhet så sänker vi temperaturskillnaden över materialet antigen det är IHS, TIM eller chipet i sig självt.

Får vi ner temperaturskillnaden mellan chip och kylare så kan vi ha en mindre kylare med samma effekt. Den stora arean GPU'er har är just därför ett grafikkort på 250-300W är så kompakt och har en så lite kylare jämfört med en CPU på 88-130W som behöver en minst lika biffig CPU kylare för att uppnå samma resultat då effekten är MYCKET högre per area enhet.

IHS som inte är löd är kontraproduktivt, gäller i princip allt efter IVY bridge som inte är LGA2011 annars är en LÖD bättre.
Självklart är en utan IHS bättre OM man har tillgång till flytande metall då man kommer undan ökade delta T från TIM och IHS, finns på Inet tex att köpa men det är svårare att applicera och detta är ju något man kan göra på sitt grafikkort tex då AMD länge kört utan IHS och Nvidia numera gör det med.

Men en löd IHS är fortfarande bättre än en icke LÖD som använder traditionellt TIM och varken AMD eller intel lär gå bort från IHS.

Men oavset, ju högre effekt per area enhet man har ju mer märker man av hur dålig värmeledningsförmåga TIM har applicerat direkt mot kislet.