byta windows 10 licens mellan 2 datorer (home/pro)

Permalänk

byta windows 10 licens mellan 2 datorer (home/pro)

Jag har en PC som som är uppgraderad från Windows 7(retail) ==> windows 8.0 PRO ==> 8.1 ==> windows 10 (16.07)
och nästa är en ny PC med windows 10 Home (retail) (16.07)
Går det på någon LAGLIG väg att skifta dessa licenser?
om ja i så fall hur gör man?

Sven Åke

Permalänk

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men så länge det är retail-versionen av Windows ska det ju inte vara några problem att installera det på en annan dator.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Vill du alltså byta plats på dina licenser mellan datorerna?
Om man får fråga varför byta?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

jag vill ha pro på nya datorn för kunna använda remote desktop medmera
medan den som pro finns på nu kan klara sig med en Home licens

alltså dator 1 har Pro ver (har ju bara Windows 8 serial) men jag vill ändra till home
dator 2 har home (har windows 10 serial)och jag vill ändra till PRO
Sven Åke

Permalänk

Aha, efter att ha läst på lite ang. saken så verkar det som att en uppgradering till Pro fungerar som en OEM-licens, och således bara fungerar på den datorn det ursprungligen installerades på?
Isf. blir det tyvärr lite knepigare att flytta över Pro-licensen då den binder sig till moderkortet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har själv precis flyttat min uppgraderade win10 PRO-licens till ett nytt moderkort. Man behöver koppla sin "nya"win 10 nyckel till sitt Microsoft konto för att återaktivera licensen. Krävs nog uppgradering till AE-edition för detta. Hade dock lite problem med återaktiveringen men körde kommandot för telefonaktiveringen och angav min win10 nyckel så funkade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Divil:

Har själv precis flyttat min uppgraderade win10 PRO-licens till ett nytt moderkort. Man behöver koppla sin "nya"win 10 nyckel till sitt Microsoft konto för att återaktivera licensen. Krävs nog uppgradering till AE-edition för detta. Hade dock lite problem med återaktiveringen men körde kommandot för telefonaktiveringen och angav min win10 nyckel så funkade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är en AE-edition ?
vilket är kommandot för telefonaktiveringen?
Sven Åke

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

Vad är en AE-edition ?
vilket är kommandot för telefonaktiveringen?
Sven Åke

Kommando för telefonaktivering är: slui.exe 4

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske går att flytta licenserna men det lär krävas ominstallation, har du kollat på VNC och Teamviwer för att få fjärrskrivbord ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag hade ju använt mig av teamviewer, det är ju gratis och fungerar super bra, kör det på alla mina datorer samt tjejens och hennes familj och en del kompisar. skit bra när man behöver hjälpa någon med något problem eller när man är för lat för att gå till sin dator från tv:soffan, så surfar man in via mobilen och stänger av datorn eller va man nu ska göra.

Permalänk

det var ju en del diskussioner i vårars om säkerheten på Temviewer
hur är det med det nu?
Vilken av alla VNC är bästa alternativet?
Sven Åke

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan jag satt med VNC, men då var det iaf Ultra VNC som var min favorit. http://www.uvnc.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte vilken version av VNC som är trevligast idag utan det får du nog testa själv, såg att Splashtop var gratis för privatanvändare i lan också http://www.splashtop.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tackar får börja testa VNC program då det verkar mycket lättare än byta Windows versioner !
Sven Åke

Permalänk
Medlem

Folk på nätet börjar funderar om man kan inaktivera sin Windows med outlook konto och sen aktivera på den nya datorn med hjälp av det här sättet
http://www.tenforums.com/tutorials/55383-activation-troublesh...

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Skrivet av G3K:

Folk på nätet börjar funderar om man kan inaktivera sin Windows med outlook konto och sen aktivera på den nya datorn med hjälp av det här sättet
http://www.tenforums.com/tutorials/55383-activation-troublesh...

Då måste man ha en Microsoft account (MSA) för jämnan
För det verkar inte fungera om man sedan går tillbaka till lokalt konto
enligt kommentarerna på http://www.tenforums.com/tutorials/55398-microsoft-account-li...

Något att fundera på om till ex åskan skulle t ett moderkort
Sven Åke