Intel "Kaby Lake" Core i7-7700K går i upp till 4,5 GHz utan överklockning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

En stor anledning till att en överklockad 2600K fortfarande håller är ju att spelen fortfarande kräver mer GPU än CPU.
I vissa spelsituationer dock så är ju dagens skylake betydligt rappare:
https://www.youtube.com/watch?v=4sx1kLGVAF0

I runda slängar 10-30% skillnad vid samma 4.4 klockfrekvens.
Men kolla in FPS dipparna som plågar både sandy och ivy bridge betydligt mer än Haswell och Skylake.
Så nog har utvecklingen gått framåt.

Vet du vad de använt för minnen där? Är ju rätt stor skillnad på minnen och minnen, 2500K gynnas exempelvis med snabbare minnen: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...

Rätt stor skillnad på 1600MHz DDR3 och nya moderna DDR4-minnen.

Permalänk
Medlem

Känner fortfarande inget behov att uppgradera från min ~fyra år gamla INTEL CORE I7 3930K

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Börja likna något, 4 till cores så duger den till fler saker än bara spel.

Frågan som alla som sitter ned dubbla Geforce GTX 1080 ställer är hur hög frekvens har de fått upp iGpun till?

Nå för en skull hoppas jag på att Intel inte rusar fram för mycket och tar död på AMD, så att de senare kan bete sig igen som de har gjort de senaste 5åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Frågan som alla som sitter ned dubbla Geforce GTX 1080 ställer är hur hög frekvens har de fått upp iGpun till?

Nå för en skull hoppas jag på att Intel inte rusar fram för mycket och tar död på AMD, så att de senare kan bete sig igen som de har gjort de senaste 5åren.

Du hoppas att utvecklingen stannar till nu så den inte stannar till om några år istället?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Du hoppas att utvecklingen stannar till nu så den inte stannar till om några år istället?

Ja typ.. Lite konstig resonemang men mitt förtroende för Intel är inte högt. Förhoppningsvis kommer nu Zen att leverera och då är det bra att Intel gör detsamma.

Permalänk
Medlem

Någon gång ska väl min i5 760 @ 4GHz bytas ut. Om Intel bara skulle ta och uppgradera 2011-plattformen någon gång.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är ett motsatsförhållande mellan hur stor man gör en cache och hur låg latens den kan få. För interaktiva applikationer, d.v.s. sådana du normalt kör på skrivbordet, så är låg latens långt viktigare än storleken.

Tackar ödmjukast för lektionen! Är det några särskilda kurser eller böcker i ämnet som du i egenskap av datavetare kan rekommendera, eller är den här typen av expertis något du ackumulerat under ett långt yrkesliv?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Finns ju ett rykte om att Cannon Lake (10 nm) lanseras ihop med ett parallellt spår i form av Coffee Lake (4 vända på 14 nm). Coffee Lake efterföljaren till i7-7700K ska enligt det ryktet utrustas med 6 kärnor.

En fråga, vad har ens en "power user" för nytta av mer än 4 kärnor på skrivbordet? Problemet med fler kärnor är att enkeltrådprestanda minskar, vilket i för väldigt nära 100 % av fallen betyder lägre prestanda med modeller som har fler kärnor.

Kan absolut se värdet av saker som rejält med RAM, brutalt snabb SSD och maximalt klockad CPU för krävande saker på skrivbordet. Men även fast det finns lägen när det går att utnyttja alla 16 kärnor i den 2x 8-kärnor Xeon E5 jag brukar jobba på så är det i genomsnitt ändå långsammare än samtida 4-kärnig i7 CPU då den klockar högre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Ja typ.. Lite konstig resonemang men mitt förtroende för Intel är inte högt. Förhoppningsvis kommer nu Zen att leverera och då är det bra att Intel gör detsamma.

Förhoppningsvis är Intel seg att reagera om AMD skulle släppa något riktigt bra. Ju längre tid det tar innan Intel kan börja konkurrera med produkter desto bättre. Tog ju en jäkla tid innan Intel lyckades slå Athlon, var ändå först med Core 2. Och då hade de haft sämre produkter än AMD i 6-8 år.

Sedan får man ju också tänka på att Intel inte är odödlig. Intel fick rejält med stryk av ARM-tillverkarna, så pass att de lämnat smartphone-marknaden helt. Desktop och laptop-marknaden blir svårare då Intel har ett rejält grepp om denna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

En fråga, vad har ens en "power user" för nytta av mer än 4 kärnor på skrivbordet? Problemet med fler kärnor är att enkeltrådprestanda minskar, vilket i för väldigt nära 100 % av fallen betyder lägre prestanda med modeller som har fler kärnor.

"Power user" kör otroligt mycket program samtidigt, själv har jag igång 2st SQL databaser på min laptop just nu. Där dessa databaser helst minst ska ha 4 cores vardera. Nu har jag dock stängt av saker för att hålla nere belastningen.

Skrivet av Yoshman:

Finns ju ett rykte om att Cannon Lake (10 nm) lanseras ihop med ett parallellt spår i form av Coffee Lake (4 vända på 14 nm). Coffee Lake efterföljaren till i7-7700K ska enligt det ryktet utrustas med 6 kärnor.

Det låter bra. Nu kan man dock tolka mig som en AMD fanboy men jag hoppas att de ska hänga efter så att det i det långa loppet blir bra.

Permalänk
Medlem

Stöd för snabbare DDR4?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dafydd:

Tackar ödmjukast för lektionen! Är det några särskilda kurser eller böcker i ämnet som du i egenskap av datavetare kan rekommendera, eller är den här typen av expertis något du ackumulerat under ett långt yrkesliv?

Kretsdesign ligger rejält utanför mitt kompetensområde, just detta är något jag hört och läst i artiklar om CPUer. Var väldigt mycket diskussion kring detta i samband med Nehalem-lanseringen då den fick en rejält mycket mindre L2-cache jämfört med Core2. Då nämnde Intel att man gjort så just för att minska latens och svårt att hävda att beslutet inte var rätt sett till resultatet.

Men är kanske inte helt ointuitivt när man betänker att en större cache betyder också fler transistorer med längre signalvägar som följd. De frekvenser vi har idag gör att man måste kompensera för att propageringshastigheten inte är oändlig, en klockcykel tar inte effekt samtidigt i hela kretsen vilket ger en hel del otrevliga effekter. Vidare betyder en större cache att fler celler som ska kunna adresseras, något som kräver fler "växlar" för att kunna styra fram en signal till vare cell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Är 7700K en värdig uppgradering för min Intel Q9550.
Kanske är dags nu att pensionera den.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

"Power user" kör otroligt mycket program samtidigt, själv har jag igång 2st SQL databaser på min laptop just nu. Där dessa databaser helst minst ska ha 4 cores vardera. Nu har jag dock stängt av saker för att hålla nere belastningen.

Men det gäller ju bara om du konstant kör frågor mot databaserna, om det är ditt normalfall så förstår jag poängen men du har då också något som mer liknar en server och på servers ser jag absolut ett jättevärde av många kärnor i en lång rad fall. Där finns också rejält med fall där många lite långsammare kärnor är bättre än färre snabba.

Går ju hur bra som helst att virtualisera CPU-kärnor också om det råkar vara ett hårt krav från programmet. Fungerar ju lysande så länge som inte alla instanser försöker jobba samtidigt, men även det fallet fungerar om än lite segt.

Att ha massor med program igång kräver ju normalt sett bara mycket RAM och eventuellt en snabb SSD. Typiskt är det bara ett program som är aktivt och det mår då bäst av att ha snabbast möjliga CPU-hastighet på det antal CPU-trådar just det enskilda programmet använder.

Har just nu hundratals processer igång, en bit över 10 GB RAM i användning (en rad program, virtualiserade OS etc). Något som fungerar lysande även på en tvåkärnig laptop med SMT då allt typiskt är "idle" och när det jobbar räcker 4 CPU-trådar ofta fullt ut (ofta, 2 kärnor är lite tunt för detta fall ibland men fungerar perfekt mer än hälften av tiden i alla fall).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad mer är nytt med kabylake jämfört mot skylake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Den var det nog dags att pensioner för många år sedan

Bytte min Q9450 mot en Xeon E3 för ett par år sedan och det var redan då en rejäl uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

vad mer är nytt med kabylake jämfört mot skylake?

Intels marknadsavdelning har inte satt fart på Kaby Lake tåget ännu.
Så vi får famla i blindo om vilka funktioner vi bara "måste" ha ett tag till

Permalänk
Medlem

Undrar hur man valt att formulera sig i nyheten.
Skylake skulle inte jag benämna som överklockningsvänlig. Majoriteten stannar vid 4,7-4,8 vilket är samma som 2600k stannar vid. Där är dock basfrekvensen klart lägre.

Så att kalla dem överklockningsvänliga är nog inte helt korrekt om man inte extraknäcker på Intels marknadsavdelning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 120hz:

Ibland får man dåligt med stålars och då får man sälja iväg burken tyvärr!

var och varannan 2600k gick ju så högt!

Hur definierar du huruvida en CPU når en viss klockfrekvens eller ej?
För jag har både bootat upp i Windows och spelat i 5.0GHz med min 2700K men den är långt ifrån stabil i den frekvensen.

Tror det brukar krascha inom loppet av en timme i Prime95 så långt som jag har provat hittills så jag har kört den i 4.8GHz i 4 år istället

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men är kanske inte helt ointuitivt när man betänker att en större cache betyder också fler transistorer med längre signalvägar som följd. De frekvenser vi har idag gör att man måste kompensera för att propageringshastigheten inte är oändlig, en klockcykel tar inte effekt samtidigt i hela kretsen vilket ger en hel del otrevliga effekter. Vidare betyder en större cache att fler celler som ska kunna adresseras, något som kräver fler "växlar" för att kunna styra fram en signal till vare cell.

Visst, men varför i så fall inte ha 4MB L3-cache? Det vore väldigt intressant att se benchmarks i diverse olika användningsscenarion med olika stora cache men en i övrigt likadan processor.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hur definierar du huruvida en CPU når en viss klockfrekvens eller ej?
För jag har både bootat upp i Windows och spelat i 5.0GHz med min 2700K men den är långt ifrån stabil i den frekvensen.

Tror det brukar krascha inom loppet av en timme i Prime95 så långt som jag har provat hittills så jag har kört den i 4.8GHz i 4 år istället

Jag höll på med OC mycket förut och köpte in en hel del cpu's! och jag hade några 2500k som gjorde 5+ right ur box 2600k som klockade grymt.
och mina fellow OC'ers hade ett ex antal sandybridge med och dem gjorde lätt 5-5,5 m.m ..
Jag körde min 2500k i 5,2 5,3 24/7 .. det gäller bara att hitta rätt cpu och rätt exemplar för en go OC.
Visst har jag stött på måndags ex där vissa cpu's inte vill alls... spelar ingen roll hur mycket vcore osv man skickar på dem.

4,8 är riktigt bra grattis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Men det gäller ju bara om du konstant kör frågor mot databaserna, om det är ditt normalfall så förstår jag poängen men du har då också något som mer liknar en server och på servers ser jag absolut ett jättevärde av många kärnor i en lång rad fall. Där finns också rejält med fall där många lite långsammare kärnor är bättre än färre snabba.

Går ju hur bra som helst att virtualisera CPU-kärnor också om det råkar vara ett hårt krav från programmet. Fungerar ju lysande så länge som inte alla instanser försöker jobba samtidigt, men även det fallet fungerar om än lite segt.

Att ha massor med program igång kräver ju normalt sett bara mycket RAM och eventuellt en snabb SSD. Typiskt är det bara ett program som är aktivt och det mår då bäst av att ha snabbast möjliga CPU-hastighet på det antal CPU-trådar just det enskilda programmet använder.

Har just nu hundratals processer igång, en bit över 10 GB RAM i användning (en rad program, virtualiserade OS etc). Något som fungerar lysande även på en tvåkärnig laptop med SMT då allt typiskt är "idle" och när det jobbar räcker 4 CPU-trådar ofta fullt ut (ofta, 2 kärnor är lite tunt för detta fall ibland men fungerar perfekt mer än hälften av tiden i alla fall).

Jag utvecklar serverapplikationer som många andra och då ibland kör en massa dritt på datorn. Självklart räknas enbart program som inte är i Idle. Applikationerna pratar självklart med databaserna hela tiden.
Men ett liknande exempel emot ditt så har jag nu igång 4st virtuella maskiner + en fysisk alla i 1080p upplösning som ett enda HD 7570M grafikkort driver och det flyter på som bara den. Detta dära med att köpa grafikkort som tusentals kronor är meningslöst för majoriteten av alla användare som använder datorn till att arbeta med och inte spela.

Skrivet av anon200632:

Om det inte är bråttom så skulle jag vänta på Zen, inte för att just köpa en Zen utan det kanske blir lite priskrig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dafydd:

Visst, men varför i så fall inte ha 4MB L3-cache? Det vore väldigt intressant att se benchmarks i diverse olika användningsscenarion med olika stora cache men en i övrigt likadan processor.

Det är en fråga om balans. Gör du cachen för liten missar den oftare och nästa nivå har typiskt ganska mycket högre latens. Totala latensen att nå RAM tenderar också att öka med varje extra nivå man lägger dit.

Att det handlar om balans (och även pris), går ju att lite skönja i konsumentmodellerna där det finns 1,5 - 2,0 MB L3 cache per kärna medan E-serien samt Xeon E5/E7 har 2,5 MB per kärna. Tittar på mätningar så är L3-latensen något högre för den senare gruppen, men jobbar man med stora dataset väger den högre cache-hit-raten upp detta. Servers och arbetsstationen har i många fall betydligt större dataset jämfört med vad vi ser på skrivbordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antar att det kommer 6-kärniga Kaby Lake processorer också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Antar att det kommer 6-kärniga Kaby Lake processorer också?

Nej, inte till 1151 sockeln iaf.

Permalänk
Medlem

Hm, så om man går i tankarna att investera i en ny dator, bör man då kanske avvakta tills dessa processorer släpps? Om inte annat för att få lägre pris på 6700K/6600K.

Permalänk
Medlem

Hm jag som tänkte pensionera min 2600k och köpa 6700k istället. Kanske ska vänta tills Kaby lake kommer istället. Sitter ju inte i sjön nu precis.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafner:

Hm, så om man går i tankarna att investera i en ny dator, bör man då kanske avvakta tills dessa processorer släpps? Om inte annat för att få lägre pris på 6700K/6600K.

Traditionells så verkar inte Intel rea ut sina äldre CPU'er.
Snarare så håller dom på release av de nyare tills lagret på de äldre minskats ner.
Enda gången man bör vänta med inköp är ju när ett nysläpp är precis runt dörren.
Och det är ju lång tid innan Kaby dyker upp till desktop.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande för Zen om Intel tror att de plötsligt måste elda på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Bästa prollen jag ägt är en 2600K sandy! right ur box 5ghz första försöket! 5,5 inga problem.
Det är nog Intel's hitills bästa cpu dem gjort! ur många synvinklar.

då hade du alltså världens 180e snabbaste 2600k i världen. och "inga problem" är ju att överdriva

http://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency/rankings?hardwareTyp...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!