Intel "Kaby Lake" Core i7-7700K går i upp till 4,5 GHz utan överklockning

Permalänk
Melding Plague

Intel "Kaby Lake" Core i7-7700K går i upp till 4,5 GHz utan överklockning

När Intel sjösätter processorfamiljen Kaby Lake blir det med rekordhöga klockfrekvenser för toppmodellen Core i7-7700K, som utan överklockning har ett turboläge på hela 4,5 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer L4 Cache till folket !
Trist att 5x75c verkar vara one-offs.

Permalänk
Avstängd

Kan bli intressant att se hur pass högt den klockar

Permalänk
Medlem

Detta gillar jag. Fler GHZ till folket!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Oj! Det var inte dåligt.
Lite lustigt att vi nu är tillbaka på Sandy-TDP:er. Inte för att det gör något för stationära datorer. Man kan ju alltid underklocka/undervolta om man ska köra minichassi som ska vara tyst.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

aw yis

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Oj! Det var inte dåligt.
Lite lustigt att vi nu är tillbaka på Sandy-TDP:er. Inte för att det gör något för stationära datorer. Man kan ju alltid underklocka/undervolta om man ska köra minichassi som ska vara tyst.

Indeed.
Intressant att även Broadwell presterar minst lika bra som skylake (i spel), men ligger på över 25 watt mindre.

Och jag gissar på att Kaby Lake kommer att tumma ännu mer på överklockning.
Jag menar skylake är ju redan riktigt dåliga, 4.5-4.6 verkar ju vara ungefär vad man når utan exotisk kylning och extrem spänning.
Och 10% överklockning är ju knappast nåt att hurra över.

Permalänk
Medlem

5GHz på luft åter möjligt? Det var längesedan... *vinkar till 2600K*

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

är kabylake kompatibel på nuvarande s1151 ? kanske räcker me bios update eller?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

5GHz på luft åter möjligt? Det var längesedan... *vinkar till 2600K*

Tänkte precis samma sak, Det vore riktigt trevligt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Mer L4 Cache till folket !
Trist att 5x75c verkar vara one-offs.

5x75c är sannolikt inte one-offs. Ryktet säger att vi kommer att få se 65W 6xx5C under hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mer L4 Cache till folket !
Trist att 5x75c verkar vara one-offs.

Håller med, undrar just hur mycket priset skulle förändras om de bara tryckte in dubbelt så mycket?
EDIT: Läste fel och menade L3, men jag tycker det är lite konstigt att detta fortfarande ligger på 8MB efter alla år... Men ang. one-offs, hade inte Haswell-H också 128MB L4?

Inväntar fortfarande och otåligt nyheter om Optane.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

är kabylake kompatibel på nuvarande s1151 ? kanske räcker me bios update eller?

Ja, jag har för mig att det skulle fungera på befintliga moderkort med ny bios.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

är kabylake kompatibel på nuvarande s1151 ? kanske räcker me bios update eller?

Verkar som dom kanske kommer att fungera med nuvarande x1x0 moderkort.
Med bios uppdateringar såklart.
Och självklart släpps en ny generation chipsets som kommer heta x2x0.
Vad dom kommer att locka oss med för att 200 serien skall "behövas" vette 17, kanske fler native usb 3.1 eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Oj! Det var inte dåligt.
Lite lustigt att vi nu är tillbaka på Sandy-TDP:er. Inte för att det gör något för stationära datorer. Man kan ju alltid underklocka/undervolta om man ska köra minichassi som ska vara tyst.

Jovisst TDP är ju till för att kunna designa så man kan kyla den tillräckligt när den går på full load. Men kanske är den ändå energisnålare än tidigare generation om man ser på hur mycket den drar i vila och i genomsnitt? Tänker att den kanske ändå inte är ett dåligt val för en energisnål dator. Men visst man måste ju se till att den får tillräcklig kylning även vid full belastning och då riskerar det ju bli hög ljudnivå när den får jobba med något tungt.

Permalänk
Inaktiv

Samma sak som förra året, mer eller mindre. Hoppet står till Zen då.

Personligen tycker jag att det är ett missat tillfälle att kalla den för Crabby Lake. Med en liten Crab Inside-sticker i paketet.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av criscros:

är kabylake kompatibel på nuvarande s1151 ? kanske räcker me bios update eller?

Det verkar så ja.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hur mycket långsammare är en gammal i7 2600K @ 4.5 GHz jämfört med den där när den kör i 4.5 GHz? Blir det några prestandavinster i spel av att uppgradera?

Förr i tiden höll man ju på att uppgradera processorn lika ofta som man bytte grafikkort, men numera känns det inte lika relevant. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hur mycket långsammare är en gammal i7 2600K @ 4.5 GHz jämfört med den där när den kör i 4.5 GHz? Blir det några prestandavinster i spel av att uppgradera?

Förr i tiden höll man ju på att uppgradera processorn lika ofta som man bytte grafikkort, men numera känns det inte lika relevant. :/

https://www.youtube.com/watch?v=pJZak5KFdZ4

here you go.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL3JM:

Hur mycket långsammare är en gammal i7 2600K @ 4.5 GHz jämfört med den där när den kör i 4.5 GHz? Blir det några prestandavinster i spel av att uppgradera?

Förr i tiden höll man ju på att uppgradera processorn lika ofta som man bytte grafikkort, men numera känns det inte lika relevant. :/

Den största vinsten lär väl vara som redan med Ivy, PCI-e 3.0 typ. Samtidigt kommer PCI-e 4.0 nästa år så frågan är om det inte är något man vill ha när det är dags för ny plattform.

Sandy blev nog lite för bra kan man ju konstatera idag, över fem år efter lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hur mycket långsammare är en gammal i7 2600K @ 4.5 GHz jämfört med den där när den kör i 4.5 GHz? Blir det några prestandavinster i spel av att uppgradera?

Förr i tiden höll man ju på att uppgradera processorn lika ofta som man bytte grafikkort, men numera känns det inte lika relevant. :/

En stor anledning till att en överklockad 2600K fortfarande håller är ju att spelen fortfarande kräver mer GPU än CPU.
I vissa spelsituationer dock så är ju dagens skylake betydligt rappare:

I runda slängar 10-30% skillnad vid samma 4.4 klockfrekvens.
Men kolla in FPS dipparna som plågar både sandy och ivy bridge betydligt mer än Haswell och Skylake.
Så nog har utvecklingen gått framåt.

Permalänk
Medlem

Bästa prollen jag ägt är en 2600K sandy! right ur box 5ghz första försöket! 5,5 inga problem.
Det är nog Intel's hitills bästa cpu dem gjort! ur många synvinklar.

Permalänk
Medlem

@FL3JM: I varenda benchmark jag gjort är min 2500K i 4,8 GHz på alla kärnor nästan exakt som en stock 6600K skylake. Bara som en referenspunkt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Bästa prollen jag ägt är en 2600K sandy! right ur box 5ghz första försöket! 5,5 inga problem.
Det är nog Intel's hitills bästa cpu dem gjort! ur många synvinklar.

Aldrig hört om någon som fått upp dom så högt. Om du hade en 2600K som gick i 5,5, varför någonsin byta? Fick du 15 lakan för den?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Vill man bygga ett högpresterande system som är tyst och inte behöver överklockas verkar det vara en utmärkt processor. 95W med prestanda motsvarande en tungt överklockad Haswell, utan en massa kylning, de-liddande och stabilitetstestande. Så länge min 4770K fortfarande fungerar ser jag dock ingen direkt anledning att uppgradera.

Hoppas fortfarande and AMD Zen får Intel att ändra planerna och lansera 6- och 8-kärniga processorer för mainstream-segmentet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Aldrig hört om någon som fått upp dom så högt. Om du hade en 2600K som gick i 5,5, varför någonsin byta? Fick du 15 lakan för den?

Ibland får man dåligt med stålars och då får man sälja iväg burken tyvärr!

var och varannan 2600k gick ju så högt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dafydd:

Håller med, undrar just hur mycket priset skulle förändras om de bara tryckte in dubbelt så mycket?
EDIT: Läste fel och menade L3, men jag tycker det är lite konstigt att detta fortfarande ligger på 8MB efter alla år... Men ang. one-offs, hade inte Haswell-H också 128MB L4?

Inväntar fortfarande och otåligt nyheter om Optane.

Det är ett motsatsförhållande mellan hur stor man gör en cache och hur låg latens den kan få. För interaktiva applikationer, d.v.s. sådana du normalt kör på skrivbordet, så är låg latens långt viktigare än storleken. Det var extremt få applikationer där L4-cachen i 5x75C gjorde någon som helst skillnad, spel var ett av undantagen men i praktiken vinner man väldigt lite då flaskhalsen nästan alltid är GPU-delen.

Själv kör jag med i7-5775C då tester indikerade att lägsta FPS blir lite bättre med den CPUn, det även i "normala" grafikinställningar. Prestandavinsten för genomsnittlig FPS såg man typiskt bara i jättelåg upplösning med långa inställningar, vilket gör det hela rätt värdelöst.

Det ska komma flera modeller med eDRAM. I Skylake/Kaby Lake är det rent tekniskt inte längre en L4-cache för CPU-delen, det är i stället en del av minnesbussen och helt transparent för CPUn. Fördelen med en sådan design är att cachen då även fungerar för DMA (disk/nätverk) samt att man slipper "offra" 2 MB av L3-cachen för att hålla cache-taggarna för L4-cache (i7-5775C har 6 MB L3 och i5-5675C har 4 MB mot normala 8/6 MB).

Känns som en så pass högt klockad 4-kärning modell gör E-serien än mer till en nischprodukt. Är ju extremt få saker på skrivbordet som skalar vettigt förbi 4 kärnor (få saker skalar förbi ens två kärnor).

Sedan verkar det som många sätter likhetstecken mellan att de inte får högre FPS i spel med att CPU-prestanda står helt still. Om man faktiskt använder datorn till något där CPU-delen är främsta flaskhals så har det ändå varit en hyfsad utveckling sedan Sandy Bridge. Inte alls samma takt som när det gick att dubbla frekvensen ungefär var annat år, men tillräckligt för att det ska kännas när man byter från t.ex. i7-2600K till i7-6700K.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Lär fortsätta med Ivy Bridge till det som kommer efter Cannon Lake. Kaby och Cannon är ju samma grundteknik som Skylake. Verkar som processorer går långsammare frammåt än någonsin. Speciellt nu när de gått över till 3 år per tillverkningsteknik istället för 2.

Bättre lägga de 5k som cpu, moderkort och DDR4 minne kostar på grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det kommer något nytt till LGA2011 vore skoj att klocka upp det till 5 GHz

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Kaby Lake kommer kunna gå att överklocka så väldigt mycket mer än Skylake. De flesta Skylake gör ju faktiskt 4.4-4.5 på relativt låg vcore, men sen tar det stopp för de allra flesta, 4.7-4.8 brukar vara möjligt men kräver för mycket vcore och kylning. Misstänker att Kaby Lake kommer hamna här också, kanske går 100 Mhz till i snitt eller så.