[Hjälp] Dlink 655 wireless router. Inställningar osv för wifi

Permalänk
Medlem

[Hjälp] Dlink 655 wireless router. Inställningar osv för wifi

Hej och hå.

Som titeln säger har jag en dlink 655 och har lite funderingar kring hur man ska konfigurera WiFi:et för att få den "mest" optimala räckvidd och hastighet.

Kan princip inget om wifi då jag alltid försöker dra trådat till enheter som kan ha det.
Men det är dock lite svårt med iphones och ipads då jag inte har lyckats få in en nätverkskabel i dom än

Fråga 1. Montering, nu har jag satt routern under skrivbordet till min stationära dator, "monterad" mot väggen och antennerna neråt. Frugan ville ha den dold. Kan det medföra att räckvidden blir drabbad?
Har även ett grenuttag rätt nära routern, jag antar att den kan störa signalen rätt så mycket men inte hur mycket.

Fråga 2. Konfiguration av wifi:et. Har ingen aning vad man kan ställa in och justera för just att förbättra räckvidd och hastighet. Att byta kanal är ett av de tips jag lyckats fiska fram.

Lite info om placeringen av routern och hur lgh ser ut.
Har routern i vardagsrummet placerat mot badrumsväggen, R|WC|SR (R=Router |=Vägg =SR=Sovrum), och sovrummet är efter den andra väggen på badrummet och i sovrummet kan det vara hopplöst att få wifi:et att fungera bra. Är ansluten men ibland timar sidor ut eller så ger man upp och byter till 4g på telefonen.

Balkongen är i anslutning till vardagsrummet, betongväggar, samma där med räckvidden.

Lgh är i ca 70kvm och routern är i princip placerad i mitten av lgh dock förskjuten i sidled.

Fråga 3. Om routern är skräp skulle det vara schyst att få tips på vad man ska köpa för router.

Ursäkta om det blev mycket info men villa ha med så mycket som möjligt

Permalänk
Rekordmedlem

Hur din montering påverkar är svårt att säga nått om, det ska man helst mäta på för att veta nått säkert.
Man bör använda en kanal som inte störs av nån annan för att få max prestanda tyvärr har du valt en enhet som inte stödjer 5GHz och det behövs om du ska få upp farten på det trådlösa.
Egentligen borde du komplettera Dlinken med en accesspunkt och den APN bör stödja 802.11ac och du placerar den lämpligen närmare sovrummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Ok, montering var bara en tanken som slog mig medans jag skrev inlägget.
Började tänka om riktningen på antennerna "skicka" signalerna ner i en kona neråt till grannen eller om dom sänds mer från centrum från antennen och i en cirkulär våg.

Om jag inte skulle vilja sätta upp en accesspunkt skulle det fungera bättre men en ny router?
Då routern är rätt så många år gammal är jag inte helt emot att ersätta den med en ny, har du tips på någon bra router för max ca 1500kr?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BoManski:

@mrqaffe:
Ok, montering var bara en tanken som slog mig medans jag skrev inlägget.
Började tänka om riktningen på antennerna "skicka" signalerna ner i en kona neråt till grannen eller om dom sänds mer från centrum från antennen och i en cirkulär våg.

Om jag inte skulle vilja sätta upp en accesspunkt skulle det fungera bättre men en ny router?
Då routern är rätt så många år gammal är jag inte helt emot att ersätta den med en ny, har du tips på någon bra router för max ca 1500kr?

Vågutbredningen är vinkelrätt mot antennens riktning.
Ja en ny router skulle göra det bättre, framförallt kan du få stöd för 802.11ac och det kan också ge lite bättre räckvidd, men har du dålig täckning och måste ha trådlöst är det AP som är den rätta lösningen.
För 1500 kr får du en bra AP men det räcker väl till nån Asusrouter också om du inte vill lägga ut mer kanske nått sånt här kan vara bra köp just nu
https://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750/#spe...

Annars finns det sånt här om man prompt inte vill montera accesspunkter, men ett par PA ör svårslaget om det är verklig prestanda man vill ha, räckvidd är motsatsen till hastighet i de flesta fall så kort räckvidd brukar behövas om farten ska upp.
https://www.inet.se/produkt/5402755/linksys-ea9500-smart-ac54...
https://www.inet.se/produkt/5420048/asus-rt-ac5300-ac5300/#me...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.