Skrev in kontouppgifter på en fejksajt

Permalänk
Medlem

Skrev in kontouppgifter på en fejksajt

Jag gjorde det som man inte ska göra och jag vet inte hur jag föll för det, skitdumt. Men jag skrev in mina kontouppgifter och skickade det, sen insåg jag direkt efter att hemsidan var falsk. Det första jag gjorde var att spärra mitt kort och det hade inte dragits nåt från mitt konto innan det. Men finns det nåt mer jag bör göra?

Permalänk
Inaktiv

Definera kontouppgifter.
Är det enbart för kontokort, tex visa/mastercard uppgifter som står på kortet och du spärrat kortet så är det inget mer du behöver göra. I vissa fall vid spärr av kort så behöver man ansöka om ett nytt kort för att få ett nytt kort utskickat till sig.

Permalänk

Kontakta din bank.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Definera kontouppgifter.
Är det enbart för kontokort, tex visa/mastercard uppgifter som står på kortet och du spärrat kortet så är det inget mer du behöver göra. I vissa fall vid spärr av kort så behöver man ansöka om ett nytt kort för att få ett nytt kort utskickat till sig.

Jag skrev först in namn, adress, mailadress. Sen skrev jag in det som står på mitt kort, vilket jag sedan direkt efter spärrade. Enligt Handelsbanken skickar de omedelbart ett nytt kort till mig som kommer om 1-2 arbetsdagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vogsid:

Jag skrev först in namn, adress, mailadress. Sen skrev jag in det som står på mitt kort, vilket jag sedan direkt efter spärrade. Enligt Handelsbanken skickar de omedelbart ett nytt kort till mig som kommer om 1-2 arbetsdagar.

Med tanke på vad du skrev in och vad du har gjort - så är du relativt safe.
Att de har uppgifter som förnamn, efternamn & adress - är ju offentliga uppgifter, sålänge du inte har skyddad identitet/boende.
Mailadressen kan de skicka ut spam till etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Med tanke på vad du skrev in och vad du har gjort - så är du relativt safe.
Att de har uppgifter som förnamn, efternamn & adress - är ju offentliga uppgifter, sålänge du inte har skyddad identitet/boende.
Mailadressen kan de skicka ut spam till etc.

Okej, skönt. Förresten bara undrade en annan sak. Om du har en pågående prenumeration som drar varje månad och du sedan spärrar ditt kort. Då måste du väl förnya prenumerationen?

Permalänk
Lego Master

@Vogsid:
Ja, kortet du har lagt in sen tidigare är ju spärrat så du kommer få mail om misslyckade betalningar. Men inget du kan göra något åt innan du fått det nya kortet, så klart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vogsid:

Okej, skönt. Förresten bara undrade en annan sak. Om du har en pågående prenumeration som drar varje månad och du sedan spärrar ditt kort. Då måste du väl förnya prenumerationen?

Ja det måste du göra.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vogsid:

Den prenumerationen har ju ditt spärrade korts uppgifter.
så du kommer behöva se till så att de nya kortuppgifterna på ditt nya kort du får, är knutet till din prenumeration för att de ska fortsätta rulla.
Om du så behöver skapa en ny prenumeration eller hur du behöver göra, gör du bäst i att kontakta den som tillhandahåller tjänsten för prenumerationen du har.

Permalänk
Rekordmedlem

Använd bara e kort i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Vad är ett e-kort?

Permalänk

Ett digitalt mastercard/visa som du aktiverar i din internetbank under tjänster eller motsvarande.
Till e-Kortet väljer du giltighetstid och hur stor summa kortet ska ha tillgång till på något av dina konton.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om man har rätt bank kan man göra det, enda banken jag känner till som erbjuder det är Swedbank och eventuellt deras samarbetspartners.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen inga andra banker som tar online säkerhet på större allvar ?
Kortföretagen själva har ju system men det är smidigare i banken, jag skulle aldrig någonsin lämna ut det riktiga kortnumret för onlineköp eller än värre till en prenumerationstjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av mrqaffe:

Kortföretagen själva har ju system men det är smidigare i banken, jag skulle aldrig någonsin lämna ut det riktiga kortnumret för onlineköp eller än värre till en prenumerationstjänst.

har aldrig någonsin hört om detta. närmsta jag hittade hos nordea var någon "e-betalning", vilket inte riktigt låter som det du var ute efter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

har aldrig någonsin hört om detta. närmsta jag hittade hos nordea var någon "e-betalning", vilket inte riktigt låter som det du var ute efter

Du kan ju läsa här >
https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/logg...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tyvärr inte, e-kort är Swedbank's koncept och endast de (och eventuellt andra banker som tillhör Swedbank koncern) som har det.
Det är främsta anledningen till att jag fortfarande är kund hos dem, trots att jag är rätt så trött på dem...

Skrivet av Christley:

har aldrig någonsin hört om detta.

Det är du inte ensam om, jag har vid flera tillfälle fått förklara för företag vad e-kort är med mer eller mindre lyckad framgång.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Tyvärr inte, e-kort är Swedbank's koncept och endast de (och eventuellt andra banker som tillhör Swedbank koncern) som har det.
Det är främsta anledningen till att jag fortfarande är kund hos dem, trots att jag är rätt så trött på dem...

Det är du inte ensam om, jag har vid flera tillfälle fått förklara för företag vad e-kort är med mer eller mindre lyckad framgång.

Njae att säga att e-kort är Swedbanks koncept är att ta i. bl.a. hade Nordea det i många år innan de tog bort den funktionen av någon idiotisk anledning.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var enda orsaken till att jag skaffade swedbank när jag var mindre Jag har frågat par andra banker och kollat deras hemsida. Men hittills är det bara Swedbank som verkar erbjuda e-kort. Hur jävla smidigt som helst. Perfekt för att regga sig på sidor med och bra när man har pre på ex netflix å dylikt.

Edit: Enda nackdelen med swedbanks tjänst, vilket de iofs har förbättrat nu, var att man bara kunde ha ett lösenord på 6 tecken. Och bara siffror. Hade man den 6-siffriga koden så kunde man skapa ett ekort och handla på. Mao var inte säkerheten på topp. Jag påpekade det för dem flertalet ggr. Men nu har de fixat det så man måste ha bankid/dosa för att skapa ett. Men det var i början av detta året de införde det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Njae att säga att e-kort är Swedbanks koncept är att ta i. bl.a. hade Nordea det i många år innan de tog bort den funktionen av någon idiotisk anledning.

De gick över till att man måste aktivera sitt ordinarie kort innan köp över Internet. Standardinställningen är att efter 1h så spärras kortet igen. Går att göra från deras app - så funktionen finns på sätt och vis kvar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jag har e-faktura på en räkning, men det är kanske inte samma sak kanske?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mig veterligen har kortsäkerheten blivit markant sämre de senaste åren. Det finns ju 3D secure, men ingen använder det längre. Säljarna skiter numer i säkerheten och vill bara att allt ska gå smidigt. Många saker går att köpa utan att ens behöva uppge CVX2-kod.

Skrivet av AMD-FX:

Jag har e-faktura på en räkning, men det är kanske inte samma sak kanske?

Nope. E-faktura är när du får en faktura skickad till din bank istället för på papper hem till brevlådan. E-kort är ett virtuellt betalkort som du kan skapa i banken och fylla med pengar och sedan ta bort när du vill. Tror man kan ha flera stycken virtuella kort. På så vis blir skadan minimal om dessa kortuppgifter skulle komma ut.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

De gick över till att man måste aktivera sitt ordinarie kort innan köp över Internet. Standardinställningen är att efter 1h så spärras kortet igen. Går att göra från deras app - så funktionen finns på sätt och vis kvar.

Men fortfarande inte samma grej, även om du kan "öppna" upp ditt kort i 1h så ger du fortfarande iväg dina kortuppgifter. Man sov mycket bättre förr då man hela tiden kunde generera nya kortuppgift.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.