Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Och just därför köper man högtalare som presterar tillräckligt bra på normal lyssningsnivå.

Permalänk
Skrivet av superpwnguin:

Jag åkte för något år sedan till Hifiklubben och plockade på mig utrustning och högtalare för cirka 40.000. Hade jag tänkt igenom det en gång till så hade jag kanske inte köpt samma saker, så mycket kan jag säga. Det låter naturligtvis bra, men det finns så mycket annat som är värt ännu mer i min värld. Tex. att stereoförstärkaren kan dubbla som reciever, med många hdmi-ingångar och enkel kalibrering.

Jag har NAD rakt igenom och jag skulle nog i efterhand köpt mer av ett "konsumentmärke" om du förstår vad jag menar. Sony eller Yamaha kanske. De är i mitt tycke betydligt mer lättanvända och enklare, och många av dem har uppskalningsfunktioner som fungerar riktigt bra, utan att för den sakens skull kanske spela stereomusik så hemskt mycket sämre.
Högtalarna jag köpte spelar enormt vackert och kontrollerat oavsett vilken volym jag vrålar på, men jag kan inte kräma på så högt som jag vill eftersom jag bor i lägenhet. De pengarna hade jag såhär i efterhand velat spara och resa för.

Det kanske låter tillräckligt bra (i lägenheten) om du köper en sonyförstärkare och ett par Klipsch för totalt 15.000 och sparar 45.000, en inte helt obetydligt summa - och uppgraderar när du ev. bor i hus i framtiden. My two cents, men du lägger naturligtvis pengarna på vad du vill.

Jag förstår vad du säger, jag själv går ifrån hemmabio ljud till stereo eftersom jag inte riktigt gillade ljudet när man körde frontarna på hemmabio recievern, eller för den delen hemmabioljudet alls, hade ingen värsting anläggning utan en Pioneer reciever med mellanmjölk's högtalare för ca:7000.

Jag har velat ha en stereoanläggning ända sen jag flyttade dit jag bor nu och ville inte spara på krutet, utan gå efter det jag gillar och jag tyckte ljudet i Mantra 70'sarna med Hegel H80'n lät jätte bra, lyssnade på en del dyrare högtalare från Focal men dom hängde inte riktigt med vid lite högre volymer, jag själv upplevde att diskanten blev skrikig, men det blev den inte på SA högtalarna.

Såg jag hade en optisk utgång på moderkortet som jag ska pröva när jag väl får grejerna, ca: en vecka kvar och kan knappt bärga mig, man e som en pjuklarv på julafton :>

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majsmannenn:

Jag förstår vad du säger, jag själv går ifrån hemmabio ljud till stereo eftersom jag inte riktigt gillade ljudet när man körde frontarna på hemmabio recievern, eller för den delen hemmabioljudet alls, hade ingen värsting anläggning utan en Pioneer reciever med mellanmjölk's högtalare för ca:7000.

Jag har velat ha en stereoanläggning ända sen jag flyttade dit jag bor nu och ville inte spara på krutet, utan gå efter det jag gillar och jag tyckte ljudet i Mantra 70'sarna med Hegel H80'n lät jätte bra, lyssnade på en del dyrare högtalare från Focal men dom hängde inte riktigt med vid lite högre volymer, jag själv upplevde att diskanten blev skrikig, men det blev den inte på SA högtalarna.

Såg jag hade en optisk utgång på moderkortet som jag ska pröva när jag väl får grejerna, ca: en vecka kvar och kan knappt bärga mig, man e som en pjuklarv på julafton :>

Focal har ett helt annat sound och att Focal inte kan spela högt med bibehållen kvalitet det tror jag inte ett dugg alls på. Du borde provat lyssna på en Sopra. Hur som helst det är du som skall bli nöjd. Sedan får du också tänka på att när man närmar sig dem högre modellerna är det lika viktigt att matcha rätt, fast det är många som inte tror på det hela. Lycka till.

Permalänk

Nu har man grejerna hemma och dom är på väg att bli inspelade, jag börjar förstå lite bättre vad ni menade med att reglera akustiken i rummet, det låter helt ok i dagsläget men jag tror det går att få till det bättre.

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majsmannenn:

Nu har man grejerna hemma och dom är på väg att bli inspelade, jag börjar förstå lite bättre vad ni menade med att reglera akustiken i rummet, det låter helt ok i dagsläget men jag tror det går att få till det bättre.

Du kan ju leka och experimentera lite om du vill, du har nog sängkläder och mattor du kan labba med, det är inte världens bästa akustikprodukter men de dämpar ekon och alla brukar ha tillgång till det så det kan vara en bra början.
Det finns också ett mätsystem som är gratis men du måste ha hårdvaran (från ca 1000 kr om du behöver köpa delar för att komma igång), men REW räcker långt om du vill börja mäta och akustikbehandla och använda en seriös eq (främst i basen) som eq apo.
http://www.roomeqwizard.com/
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har en ansenlig budget att lägga på förstärkeri/högtalare och det finns otroligt många som har åsikter om hur man ska fördela budgeten på respektive del och vilka märken du ska köpa. Mitt bästa tips är att åka till en seriös hifi-butik som kan erbjuda lite olika alternativ samt erbjuda hemlåning av utrustningen för att kunna provlyssna i ditt eget hem. Det finns inget som påverkar ljudet så mycket som det rum en anläggning ska verka i. Det som låter bra i butiken behöver nödvändigtvis inte låta bra hemma. Tills sist är det bara du som kan avgöra vad som låter bra.
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av poeman:

Du har en ansenlig budget att lägga på förstärkeri/högtalare och det finns otroligt många som har åsikter om hur man ska fördela budgeten på respektive del och vilka märken du ska köpa. Mitt bästa tips är att åka till en seriös hifi-butik som kan erbjuda lite olika alternativ samt erbjuda hemlåning av utrustningen för att kunna provlyssna i ditt eget hem. Det finns inget som påverkar ljudet så mycket som det rum en anläggning ska verka i. Det som låter bra i butiken behöver nödvändigtvis inte låta bra hemma. Tills sist är det bara du som kan avgöra vad som låter bra.
Lycka till!

Tack för rådet, har nu redan beställt och fått hem lite grejer som håller på att spelas in.

Bytte kabeln idag ifrån usb till en toslink och det vart faktiskt skillnad på basen.

Har en del att göra med att få till akustiken i rummet, det ekar nämligen lite grann för tillfället.
Funderar på att beställa dessa och sätta upp på väggarna
Eller dessa

Vad tror ni om att spika ett par såna på väggarna? :>

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majsmannenn:

Tack för rådet, har nu redan beställt och fått hem lite grejer som håller på att spelas in.

Bytte kabeln idag ifrån usb till en toslink och det vart faktiskt skillnad på basen.

Har en del att göra med att få till akustiken i rummet, det ekar nämligen lite grann för tillfället.
Funderar på att beställa dessa och sätta upp på väggarna
Eller dessa

Vad tror ni om att spika ett par såna på väggarna? :>

Beror på vilka väggar....
varför inte http://www.rockwool.se/produkter/u/2011.product/1666/byggisol... som du läger mellan reglar elelr i nån annan typ av träram, sen kan du klä in det med nått tyg, det syns knappt när det är klart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.