Apple kommer inte med nåt spännande i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dom tappar ju marknadsandelar till Android, såg på Swedroid att det sjunkit med ytterligare1,5% eller nåt.

Fast det beror ju på att android växer mer än vad ios gör, inte att ios minskar.
Vore intressant att se hur det ser ut om man bara tar med high end lurar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast det beror ju på att android växer mer än vad ios gör, inte att ios minskar.
Vore intressant att se hur det ser ut om man bara tar med high end lurar.

Jo det blir ju effekten. Skulle vara intressant att se vs high end segmentet enbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Höjdare inom Apple säljer av sina aktier och företaget har sin årliga presentation om några veckor. Väcker onekligen tankar. Varför tror ni de säljer?

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/19/toppchefer-storsaljer...

Högre chefer ingår i optionsprogram, så de får aktier kontinuerligt för att de är lojala (stannar inom företaget), så de kan sälja aktier ena året men ändå ha kvar lika många aktier, eller desto mer vid årets slut/året efter.

Skrivet av bardbard:

De tror väl att Apple har peakat nu. Lite högre DPI och någon mer Mpixel på kameran är ju lagom intressant på marknaden. Kanske börjar det märkas att Steve inte är med oss längre.

Fast det gäller alla tillverkare, oavsett om det är Samsung. HTC. LG, Intel, Nvidia, AMD mfl, det är mindre framsteg som görs mellan 2 revisioner.
Och ser man på Apple så har de fram tills nu kommit vartannat år med ny design, ny cpu, mm och efterföljande året med samma design, men med ny cpu, och övrigt tillägg som ex Siri på iPhone 4S, TouchID på iPhone 5S, 3D Touch på iPhone 6S mm, så varje "S" generation har behållit designen, men tillfört en större funktion + övriga uppgraderingar av det vanliga som ex, cpu, minne, lagring mm.

Skrivet av Fisken1986:

Apple är så 2009..

Nej, Apple leder än idag på mobilfronten, kolla bara i prestandatester där till och med iPhone 6S slår nylanserade Samsung Galaxy Note 7, trots att Note 7 har 2 st 4 kärniga cpuer i sig, mot iPhone som endast har 1 dualcore cpu.
Råprestanda på pappret är helt ointressant på mobilsidan, där det är mjukvaran det mesta hänger i, och optimerade chipset, vilket tidigare i alla åren visat sig att Apple ligger över konkurrenternas telefoner, trots betydligt "sämre" specifikationer i prestanda på pappret.

Skrivet av Fisken1986:

Folket har fattat...varför betala för mer när man får mindre? (Specifikationsvis)

90% av en Iphones pris är trots allt...det avbitna äpplet man betalar för.

Nej, det är kvalité, prestanda och marknadens bästa support.

Skrivet av Baxtex:

Ja och Android har ju kommit ikapp IOS och till och med blivit bättre. För att inte tala om hårdvaran, kan ju köpa kina telefoner för 1200kr som känns lika välbyggda som iphone nuförtiden.

Nej, Android ligger än idag långt efter iOS, och hårdvaran i en androidlur kommer inte i närheten av vad du får om du köper en iPhone, det räcker med att bara kolla på ett test, så ser du direkt att iPhone trots 2 kärnor smäller fingrarna av mobiler som har både 2xquad cpu, och octa cpuer (8 kärniga).

Skrivet av Valiumballong:

Det har väl inte kommit något spännande från Apple sen iPad lanserades 2010? Rehash, rehash, rehash.

Det finns mycket nytt, nya iPhones, nya Macbooks, nya iMacs, ny Apple TV mfl.
Skillnaden är att ni som inte är så insatta i Apple´s ekosystem/uppbyggnad inte ser när en ny Macbook, eller iMac, eller Apple TV kommer, då de i flera fall behåller designen i ett antal år i rad innan de byts, men innehållet förnyas årligen på ett ungefär.

Skrivet av walkir:

Känns som att många hakar upp sig på antal kärnor, GHz och inte tänker på faktisk prestanda. Sedan är det väldigt populärt att prata skit om just iPhone. Med tanke på hur bra iOS presterar med lägre specad hårdvara, så borde istället kritiken riktas mot Android och Windows Mobile.

Själv kör jag blandat med Linux (Android/LibreELEC), Apple (OS X, iOS) samt Microsoft (Windows/Windows Mobile 8.1). De som ligger sämst till i min bok är helt klart Microsoft.

I år hoppas jag på att Apple släpper en iMac med grymt grafikkort! Ser annars även fram emot Mac OS Sierra.

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Precis, det är det som är problemet.
Allt för många är insnöade på ren hårdvara, och inte tänker på att största delen är mjukvaran som styr prestandan, och hur optimerad chipset mm är.

Skrivet av ShaZam92:

Ni som snackar om iPhones prestanda, prestandan må vara bra, men deras prestanda per krona är katastrofal om man jämför med Android. Finns en del kinesiska mobiler som kommer iPhone jävligt nära i prestanda och kostar halva priset eller mindre.

Nej, det är just det den inte är.
Ta valfri topplur från androidlägret, och jämför mot iPhone, så ser du svart på vitt direkt att iPhone utklassar androidlurarna på löpande band, trots endast dual-core cpu vs androidlurarnas quad/octa cpuer.
Ren prestanda på pappret är helt ointressant när mycket hänger på mjukvaran, och om chipset är optimerade.

Skrivet av Ozzed:

Jag tror det handlar om att Apple's 3-4 senaste telefoner mest kommit med Androidplagiat och inte varit revolutionerande på det sätt deras tidigare släpp var. Det känns som att det är Samsung som sätter standarden nu och då är det väl dumt att ha kvar Apple-aktier antagligen. Jag vet inte. Min gissning är lika god som någon annans.

iPhone 4S: Siri
iPhone 5S: TouchID
iPhone 6S: 3D Touch

Så att Samsung skulle sätta "standarden" nu är totalt fel, Samsung har hela tiden kopierat Apple och iPhone, och i många fall rakt av, som ex de gjorde med iPhone 3G/3GS till Samsung Galaxy serien, lika så finns det flera andra tillverkare som kopierat Apple närmst rakt av, både på telefonsidan och datorsidan.
Gå tillbaka några år så var det nästan ingen som tillverkade datorer helt i metall förutom Apple, nu så har nästan alla tillverkare en "Macbook Pro" konkurrent i liknande kopierad design/uppbyggnad, just för att de inte på egen hand kan designa, utan måste härma Apple och rida på att Apple kan design som folket gillar.

Skrivet av Json_81:

Fast det beror ju på att android växer mer än vad ios gör, inte att ios minskar.
Vore intressant att se hur det ser ut om man bara tar med high end lurar.

Det går inte alls att jämföra android vs iOS rakt av som alla gör.
Ska man få en rättvis/korrekt jämförelse så måste android delas upp i "budget" och "top of the line" kategorier, då android finns i allt från telefoner med pris på några hundralappar till uppemot 12k klassen, vilket gör att android i en rak jämförelse ser ut att vara större, just för att det finns i alla prisklasser.
Men går man in på djupet så framkommer det snart att android vs iOS i samma prisklasser inte har lika stort försprång om inget alls, då mycket av androids användarbas idag är telefoner i lägre prisklasser med som räknas in felaktigt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det finns mycket nytt, nya iPhones, nya Macbooks, nya iMacs, ny Apple TV mfl.
Skillnaden är att ni som inte är så insatta i Apple´s ekosystem/uppbyggnad inte ser när en ny Macbook, eller iMac, eller Apple TV kommer, då de i flera fall behåller designen i ett antal år i rad innan de byts, men innehållet förnyas årligen på ett ungefär.

Ny version av en tidigare produkt är inte detsamma som en spännande produkt. Det är väntat att befintlig produktportfölj uppdateras, men det känns onekligen som om Apple förlorade ledartröjan för länge sedan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Apple har sedan ett tag tillbaka frångått sin ambition att vara ett företag som säljer produkter till företag. Dom har slaktat nästan alla sina high end produkter och mjukvaror. Man slipper då gå den extra milen som företagsanvändare kräver och kan mer eller mindre leva på sitt varumärke när det kommer till konsumenter. Ett AppleID för allt slogan lever och frodas.

Tyvärr så prioriterar företag stabilitet istället för innovation, medans konsumentmarknaden enbart vill ha innovation som en anledning att uppgradera och fortsätta konsumera. När innovationen då avtar så avtar även försäljning. Att följa Steve Jobbs citat "good artists copy great artists steal" blir svårt när det inte finns mycket kvar att stjäla. Johnny Ives design har följt med ett tag är inte heller vidare spännande.

Kort och gott Apple har blivit ett företag som livnär sig på nya funktioner och förändring av sin produktserie, det finns en stor risk att det inte implementeras några större förändringar/funktioner och aktieägare med insiderinformation överger till viss del skeppet innan allmänheten får nys om detta, förmodligen för att sedan kunna köpa mycket aktier när dem sjunker för att sedan vänta på att dem stiger.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vi har två kommunister till presidentkandidater i Usa där båda pratar om att ta tillbaka jobb från bl.a. Apple till usa genom protektionism. Annars har det inte hänt så mycket hos Apple de senaste åren och deras storhetstid känns förbi.

Trump.. Kommunist? Han är väl så mycket kapitalist en kan vara?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

iPhone 4S: Siri
iPhone 5S: TouchID
iPhone 6S: 3D Touch

Mja, det där är väl knappast "revolutionerande" grejer såsom de har gjort innan tycker jag inte. 3D-touch möjligen men jag tror det är ganska döfött med tanke på att panelen måste vara LCD för att det skall fungera (om jag fattat det rätt.)

Jag tänkte mer på grejer som blivit tongivande åt andra. Möjligen då touch-ID men även där tycker jag de är omsprungna rent implementationsmässigt. Samsung var t, ex först med IP68-klassning och vattenkyld cpu i mobilen. Vet inte om Apple tänker följja efter där men gissar att iPhone-ägare gärna ser vattentäthet till sina lurar utan att behöva köpa bulkiga skal.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja och Android har ju kommit ikapp IOS och till och med blivit bättre. För att inte tala om hårdvaran, kan ju köpa kina telefoner för 1200kr som känns lika välbyggda som iphone nuförtiden.

Fast ska du köra en säkerhetsuppdatering på android så måste du ha en app för att få med alla appar.
Det går att köra med den kabel som följer med, men säg att du tappar telefonen i vattnet så blir det rätt svårt...
Den inbyggda funktion i android tar bara kopiering på inställningar, samtal och kontakter krasst sagt.
På så vis tycker jag det är smidigare att köra iphone och den är lättare för våra användare att förstå sig på.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Fast nu backupas ju även appdata iom Android 6, upp till appmakarna att implementera det i apparna också.

Skrivet av griid:

Fast ska du köra en säkerhetsuppdatering på android så måste du ha en app för att få med alla appar.
Det går att köra med den kabel som följer med, men säg att du tappar telefonen i vattnet så blir det rätt svårt...
Den inbyggda funktion i android tar bara kopiering på inställningar, samtal och kontakter krasst sagt.
På så vis tycker jag det är smidigare att köra iphone och den är lättare för våra användare att förstå sig på.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Förstår inte nyhetsvärdet? Folk i optionsprogram säljer aktier? Sker ju hela tiden då det är deras bonus som låsts i optioner. De kanske inser att kursen på aktier hos stora techbolag redan innehåller en hel del spekulation så att eventuell ytterligare uppgång förändrar deras vinst med så pass lite att det inte är värt risken för dem? De kanske vill köpa något för sin bonus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Alla som säger att Apple är så satans dyr. Jag tycker alla flaggskeppstelefoner ligger på ungefär samma.
Kolla bara på denna länk där iphone och samsung ligger bredvid varandra. Det är ju samma pris?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3499390,3314857,3314858

Men jag kan hålla med om att inget direkt spännande har hänt med apples telefoner på senaste..
De får ta och shapea upp sig lite till 7:an om de ska ha något att hämta hos entusiaster i framtiden.

Skiljer nästan 1 år mellan dessa telefoner. Skoj att betala samma pris för en telefon som är 10-11 månader gammal.

Edit: Kolla specifikationerna med. S7 Edge piskar Iphonen på alla punkter vad jag kan se.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Edit: Kolla specifikationerna med. S7 Edge piskar Iphonen på alla punkter vad jag kan se.

Kolla verkligheten:

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha något emot om dom släppte en gaming variant på stationära Mac Pro med vanliga processorer och grafikkort samt rimligare pris, möjlighet att uppgradera vid behov vore inte dumt det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så att Samsung skulle sätta "standarden" nu är totalt fel, Samsung har hela tiden kopierat Apple och iPhone, och i många fall rakt av, som ex de gjorde med iPhone 3G/3GS till Samsung Galaxy serien, lika så finns det flera andra tillverkare som kopierat Apple närmst rakt av, både på telefonsidan och datorsidan.
Gå tillbaka några år så var det nästan ingen som tillverkade datorer helt i metall förutom Apple, nu så har nästan alla tillverkare en "Macbook Pro" konkurrent i liknande kopierad design/uppbyggnad, just för att de inte på egen hand kan designa, utan måste härma Apple och rida på att Apple kan design som folket gillar.

Det är självklart att företag influeras av varandra och ser vilka innovationer som får folks uppmärksamhet. Apple har drivit igenom flertalet tunga och viktiga innovationer. Men de är inte ensamma. Det där snacket om att alla andra alltid kopierar Apple och att Apple går helt och hållet sin egna väg, är bara en massa skitsnack. Apple har kopierat en massa saker från Android/Samsung/etc., både gällande hårdvara och mjukvara. Ett perfekt exempel är hur Apple gradvis har lanserat telefoner med större skärmar (från 4:an, till 5:an, till 6:an) för att slutligen till och med göra en i phablet-format (iPhone 6 Plus), konstigt då jag har för mig att Apple hävdade att iPhone 4 hade den perfekta skärmstorleken. Men konkurrenternas flaggskepp hade större skärmar och phablets, vilket kunderna uppenbarligen ville ha, så Apple var tvingade att även de göra större skärmar. Sen har jag även ett strålande exempel gällande mjukvara, jag minns inte riktigt om det var iOS8, men jag såg en reklamsnutt från Apple där de visade uppdateringens 5 bästa features, bland annat hur man snyggt kunde byta flikar i webbläsaren. Alla dessa features fanns sedan länge i Android.

Så påståendet om att alla bara kopierar Apple kan du nog kasta i papperskorgen. Sen är det även väldigt intressant att det här med kopierandet aldrig nämns i andra branscher. Ta bara bilindustrin, de allra flesta stora biltillverkare utvecklar hybrider eller rent av el-bilar. Fick alla denna idé samtidigt helt oberoende av varandra? TV-branschen, alla TV-apparater som säljs idag är har i stort sett samma specs, med samma funktionalitet. Att de alla lyckades pricka in den utvecklingen helt oberoende av varandra, verkligen enastående!

Skrivet av PowerNet:

Det går inte alls att jämföra android vs iOS rakt av som alla gör.
Ska man få en rättvis/korrekt jämförelse så måste android delas upp i "budget" och "top of the line" kategorier, då android finns i allt från telefoner med pris på några hundralappar till uppemot 12k klassen, vilket gör att android i en rak jämförelse ser ut att vara större, just för att det finns i alla prisklasser.
Men går man in på djupet så framkommer det snart att android vs iOS i samma prisklasser inte har lika stort försprång om inget alls, då mycket av androids användarbas idag är telefoner i lägre prisklasser med som räknas in felaktigt.

Fast iOS finns ju också i budget-varianter i form av iPhone SE eller att de fortfarande säljer 3 år gamla flaggskepp. Apples största fördel är ju trots allt också en nackdel. Hur kan man bortse från det om man ska jämföra iOS med Android? Men om jag inte minns fel så är Samsung den största mobiltelefontillverkaren enskilt. Jag tror till och med att S7/S7 Edge sålt bättre än iPhone 6s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Helt irrelevant test tycker jag och motsvarar inte hur man använder en telefon. Hur som helst 6S så är mycket mer lättdriven pga den låga upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Helt irrelevant test tycker jag och motsvarar inte hur man använder en telefon. Hur som helst 6S så är mycket mer lättdriven pga den låga upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är ju irrelevant med att starta och använda appar.
Det är enbart siffror och teoretiska benchmarks som är viktigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Älskar min Iphone, det är väl därför det går "dåligt" för Apple. Man kan få lust att behålla den mer än ett par år. Mac:en i väskan är 7 år gammal. Inte heller bra för affärerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Apple har väl inte släppt något nytt intressant sedan första iPhonen!?
Och innan dess var de deras byte till Intel, från PowerPC.
Och innan dess var de deras byte från Motorola till PowerPC.
Och innan dess var det Macintosh!

Drar man snittet där så är det väl en 7-8 år iaf, mellan då Apple har släppt något intressant. Får se hur lång tid det tar denna gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Helt irrelevant test tycker jag och motsvarar inte hur man använder en telefon. Hur som helst 6S så är mycket mer lättdriven pga den låga upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänkte du egentligen nu?

Tyckte det var ett strålande exempel på ett test som gör massor med olika test i ett.
Möjligen att man om det blir väldigt lika tider får svårt att kora en vinnare då det har lite med hur snabb man är på att starta, släcka ner och trycka på knappar i testat.
Det är dock inte ett problem i det länkade testet då det skiljer ENORMT med tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mja, det där är väl knappast "revolutionerande" grejer såsom de har gjort innan tycker jag inte. 3D-touch möjligen men jag tror det är ganska döfött med tanke på att panelen måste vara LCD för att det skall fungera (om jag fattat det rätt.)

Jag tänkte mer på grejer som blivit tongivande åt andra. Möjligen då touch-ID men även där tycker jag de är omsprungna rent implementationsmässigt. Samsung var t, ex först med IP68-klassning och vattenkyld cpu i mobilen. Vet inte om Apple tänker följja efter där men gissar att iPhone-ägare gärna ser vattentäthet till sina lurar utan att behöva köpa bulkiga skal.

Det är just det som det är, både Touch ID, 3D touch, Siri mm är ledande på marknaden, Samsungs implementation av fingeravtrycksläsare? "vi sätter den oåtkomlig på baksidan", osv osv.

Och en vattentät telefon är rätt ointressant för 99% av befolkningen egentligen, då väldigt få badar med den i vattnet, så det ger jag inte mycket för, även om det kan vara bra om olyckan är framme om den tappas i en diskho, eller badkaret (men där täcker ju försäkringar ändå telefonen/surfplattan utan problem). Och iPhone och merparten av alla telefoner klarar regn mm utan några problem.

Skrivet av Subzero299:

Skiljer nästan 1 år mellan dessa telefoner. Skoj att betala samma pris för en telefon som är 10-11 månader gammal.
Edit: Kolla specifikationerna med. S7 Edge piskar Iphonen på alla punkter vad jag kan se.

Fast, som flera redan sagt så är rena specifikationer totalt ointressant då det inte ger den prestandan som kan förväntas av telefon med 8 kärnor, eller 2 x 4 kärnor, mot iPhone med 2 kärnor.

Skrivet av Blomman90:

Det är självklart att företag influeras av varandra och ser vilka innovationer som får folks uppmärksamhet. Apple har drivit igenom flertalet tunga och viktiga innovationer. Men de är inte ensamma.
Det där snacket om att alla andra alltid kopierar Apple och att Apple går helt och hållet sin egna väg, är bara en massa skitsnack.

Fast iOS finns ju också i budget-varianter i form av iPhone SE eller att de fortfarande säljer 3 år gamla flaggskepp. Apples största fördel är ju trots allt också en nackdel. Hur kan man bortse från det om man ska
jämföra iOS med Android? Men om jag inte minns fel så är Samsung den största mobiltelefontillverkaren enskilt. Jag tror till och med att S7/S7 Edge sålt bättre än iPhone 6s.

Nej, för det är så det är, kolla exempelvis på Samsungs Galaxy serie som i flera år rakt av kopierade iPhone designen, lika så släptes det flera telefoner under 2015/och 2016 som rakt av kopierade iPhone 6/6S i design,
så att säga att det är skitsnack när det är sanningen är fel.
Nej, iOS finns inte i budgettelefoner alls, och nej, de säljer inte 3 år gamla telefoner, iPhone 6 är från 2014, iPhone 6S är från 2015 och iPhjone SE är från 2016.
Och om det nu är så att Samsung är stört, vad beror det på? Jo, att de gör telefoner för några hundralappar, upp och över iPhone i pris, vilket gör att de billiga telefonerna driver försäljningen (i antal) men genererar liten vinst (ofta förlust).

Skrivet av oxygenial:

Apple har väl inte släppt något nytt intressant sedan första iPhonen!?
Och innan dess var de deras byte till Intel, från PowerPC.
Och innan dess var de deras byte från Motorola till PowerPC.
Och innan dess var det Macintosh!

Drar man snittet där så är det väl en 7-8 år iaf, mellan då Apple har släppt något intressant. Får se hur lång tid det tar denna gång!

Det finns mycket intressant sedan första iPhonen, ex iPad i flera generationer, nya Macbook/iMac med ledande teknik (som övriga tillverkare sedan kopierar/härmar rakt av i flera fall), nya Apple TV modeller, Apple Watch mm.

De stora är:
iPad (och iPad Pro) modellerna
Apple Watch
Macbook Pro (Retina modellen 2012 och frammåt)
iMac (5K)
Mac Pro (mycket kraft i en kompakt, och snygg förpackning).

Skrivet av Triton242:

Hur tänkte du egentligen nu?

Tyckte det var ett strålande exempel på ett test som gör massor med olika test i ett.
Möjligen att man om det blir väldigt lika tider får svårt att kora en vinnare då det har lite med hur snabb man är på att starta, släcka ner och trycka på knappar i testat.
Det är dock inte ett problem i det länkade testet då det skiljer ENORMT med tid.

De på androidsidan vill inte förstå/inse att de sitter med telefoner med 4 eller 8 kärnor, som blir slagna/utklassade av 2 kärniga iPhone modeller, trots lägre specifikationer på pappret.

Det är det som är Apple´s största styrka när det gäller ex iPhone, och iPad, att de gör både hårdvaran och mjukvaran, och kan då få en mycket bra implemitering av chipset i mjukvaran, för att optimalt utnyttja hårdvaran, vilket
androidsidans tillverkare saknar, då det är Google som utvecklar android, och det finns en uppsjö tillverkare av telefoner/surfplattor som kör android, och de vill då inte lägga ner tiden att optimera android för varje telefon, eller surfplatta så det fungerar som det ska.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur tänkte du egentligen nu?

Tyckte det var ett strålande exempel på ett test som gör massor med olika test i ett.
Möjligen att man om det blir väldigt lika tider får svårt att kora en vinnare då det har lite med hur snabb man är på att starta, släcka ner och trycka på knappar i testat.
Det är dock inte ett problem i det länkade testet då det skiljer ENORMT med tid.

Kollade videon snabbt strax innan middagen och såg inte att han faktiskt gjorde saker med apparna. Trodde bara han startade och stängde av. Detta gör ju självklart testet mer relevant. Håller med om att det inte är svårt att kora en vinnare i detta test. Bra jobbat Iphone. Antar att det har mycket att göra med hur apparna är byggda till det olika operativsystemen. Hoppas båda lägren kan lägga ett år på att inte öka prestandan utan öka batterikapaciteten istället.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min iPad 2 16GB är fortfarande snabb som en oljad iller under iOS 9.3.4, medan min sambos iPad 2 32GB med iOS 9.3.4 är seg som sirap. Troligtvis blev något fel i uppdateringen ifrån iOS 4 till iOS 9.x (vilket har gjort smått omöjligt av Apple, så 4.x saknar stöd för OTA). Tror även det kan bero på den agressiva synkningen till iCloud, vilken jag har avaktiverad.

Windows 10 Mobile lär vara hur snabbt som helst i menyerna, men utan intressanta appar, så känns deras lurar inte så aktuella. Se bara hur Microsoft nu tar död på Skype för Windows Phone 7/8/8.1 (och släcker tjänsten 2017 för dessa).

Ipad 2 är seg om man bara uppgraderar. jag har två till barnen och efter uppgraderingen till ios 9x gjorde jag en reset som det vore en ny ipad. efter det fungerar dom nästan lika bra som när dom va nya.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det är ju irrelevant med att starta och använda appar.
Det är enbart siffror och teoretiska benchmarks som är viktigt.

ironi =)?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Har kört Android och iOS parallelt nu i ett års tid. Är alltid lika överraskad över hur snabb iP6 är.

Däremot saknar jag lite funktioner som jag använder i min android, men snabbheten ligger helt klart hos iOS.

Skrivet av ShaZam92:

Ni som snackar om iPhones prestanda, prestandan må vara bra, men deras prestanda per krona är katastrofal om man jämför med Android. Finns en del kinesiska mobiler som kommer iPhone jävligt nära i prestanda och kostar halva priset eller mindre.

Vilket innebär att high-end Androids från Samsung och liknande är ännu värre på den biten?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Det finns mycket intressant sedan första iPhonen, ex iPad i flera generationer, nya Macbook/iMac med ledande teknik (som övriga tillverkare sedan kopierar/härmar rakt av i flera fall), nya Apple TV modeller, Apple Watch mm.

Ledande teknik!? Apple har ALDRIG haft ledande teknik! Apple har förfinat teknik som andra redan hållit på med, eller i många fall t.o.m. redan lagt ned av många olika anledningar.

Men visst, Mac Pro kan faktiskt läggas till på något som sticker ut på ett bra sätt, synd bara att den inte var jättesnabb då, och att det inte hänt något överhuvudtaget sedan dess.

Imacarna håller jag inte med om någonstans. Sålde AIO datorer som var jävligt snygga (för sin tid) redan 1997/98 (tyskt bolag som jag inte kommer ihåg namnet på), och som dessutom gick att byta ut/uppgradera komponenter på.

Macbookarna är ju felkonstruerade ur termisk synpunkt! ALLA throttlar!

IPAD'en är väl uppåt tio år efter (men det var den som slog)

Ipod, var 4 år efter (men var även här den som slog av någon konstig anledning)

Det enda Apple faktiskt tillfört är väl fortfarande True Type samt Firewire (som ju är nedlagt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Fast ska du köra en säkerhetsuppdatering på android så måste du ha en app för att få med alla appar.
Det går att köra med den kabel som följer med, men säg att du tappar telefonen i vattnet så blir det rätt svårt...
Den inbyggda funktion i android tar bara kopiering på inställningar, samtal och kontakter krasst sagt.
På så vis tycker jag det är smidigare att köra iphone och den är lättare för våra användare att förstå sig på.

Vart fick du det ifrån?
Man kan välja fritt att ta en säkerhetskopia på precis allt, jag återställde min telefon senast igår efter att den varit på lagning och jag fick med rubbet, från appar till sms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vart fick du det ifrån?
Man kan välja fritt att ta en säkerhetskopia på precis allt, jag återställde min telefon senast igår efter att den varit på lagning och jag fick med rubbet, från appar till sms.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde en häromveckan. Tog en säkerhetskopia och när jag skulle återställa så tog den bara inställningar, kontakter etc. appar sa den att jag skulle ta via den kabel och kontakt som följde med...Sökte på google och det jag fann var bara en massa extra 3djepartsappar som kunde utföra fullständig backup. skicka gärna skärmdump på hu du gör utan att ha någon app nedladdad för jag skulle gärna vilja göra en från samsung galaxy s7...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag gjorde en häromveckan. Tog en säkerhetskopia och när jag skulle återställa så tog den bara inställningar, kontakter etc. appar sa den att jag skulle ta via den kabel och kontakt som följde med...Sökte på google och det jag fann var bara en massa extra 3djepartsappar som kunde utföra fullständig backup. skicka gärna skärmdump på hu du gör utan att ha någon app nedladdad för jag skulle gärna vilja göra en från samsung galaxy s7...

Bocka i allt under konton, Google och även allt i samsung återställning.
Ta säkerhetskopia med bägge kontona och sedan när du återställer väljer du den senaste kopian. Då drar den ner alla appar du hade innan på enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Bocka i allt under konton, Google och även allt i samsung återställning.
Ta säkerhetskopia med bägge kontona och sedan när du återställer väljer du den senaste kopian. Då drar den ner alla appar du hade innan på enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testade det både för google.kontot och för samsung. bockade i allt, men när jag skulle återläsa fanns ingen information om appar eller appdata och den tog bara kontakter inställningar m.m. bilder och resten kördes med den värdelösa kontakten som alltid följer med...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är just det som det är, både Touch ID, 3D touch, Siri mm är ledande på marknaden, Samsungs implementation av fingeravtrycksläsare? "vi sätter den oåtkomlig på baksidan", osv osv.

Va? Samsungs fingeravtrycksläsare sitter på Homeknappen... Andra tillverkare har den väl på baksidan men man får hoppas att folk inte är så slut att de tror de ska använda tummen för den. Men med pekfingret är det väldigt smidigt att komma åt.

Sedan tycker jag du för ett märkligt resonemang angående vattentätheten. Drulleförsäkring brukar kosta extra och även om man har det så är det väl inte askul att vara utan telefon tills man får en ny.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.