Dött IBM Model M, Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Dött IBM Model M, Vad kan vara fel?

Köpte mig ett IBM Model M tangentbord på loppis. Jag har inget PS/2 uttag på datorn, så jag har inte haft möjlighet att testa det. Så, gick ned till lokala datorbutiken och skulle se om de hade en PS/2 till USB adapter. Det hade de ej men de erbjöd sig att testa på sin burk och se om det fungerade. Testet bestod av att spamma DEL under uppstart vilket inte verkade fungera och numlock lyste inte.

Så, är tangentbordet dött? Vad brukar ge upp i dessa gamla tangentbord? Någon som har erfarenhet av att reparera gamla tangentbord?

Trevlig helg och tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Köpte mig ett IBM Model M tangentbord på loppis. Jag har inget PS/2 uttag på datorn, så jag har inte haft möjlighet att testa det. Så, gick ned till lokala datorbutiken och skulle se om de hade en PS/2 till USB adapter. Det hade de ej men de erbjöd sig att testa på sin burk och se om det fungerade. Testet bestod av att spamma DEL under uppstart vilket inte verkade fungera och numlock lyste inte.

Så, är tangentbordet dött? Vad brukar ge upp i dessa gamla tangentbord? Någon som har erfarenhet av att reparera gamla tangentbord?

Trevlig helg och tack på förhand!

Bara för tydlighetens skull, när ni testade så var det med en äkta PS/2-port?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bara för tydlighetens skull, när ni testade så var det med en äkta PS/2-port?

Finns det olika former av PS/2? Det var innanför disken, så jag såg inte exakt hur porten såg ut. Det var ingen adapter inblandad iaf.

Permalänk
Medlem

Ta och testa själv med en sån här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Den måste vara aktiv. Annars kommer det inte fungera. Vem vet. De som testade kanske testade med en passiv.
Om det nu inte skulle fungera så kan det vara så att kontrollern är död. Det går att byta ut alternativt göra en egen. Det kan vara pilligt och tidskrävande, men oerhört roligt. Vad du än gör, släng för guds skull inte tangentbordet!
Många, mig inräknat skulle gärna köpa det för en billig peng för reservdelar.

EDIT:
Här är ett väldigt intressant projekt som skulle kunna vara intressant för dig:
https://deskthority.net/workshop-f7/universal-model-m-control...

Btw. Är det model M eller model m2?
Model M2 är välkända för sina trasiga kontrollers. Men brukar bara vara att byta några kondensatorer på kontrollern så brukar de fungera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Ta och testa själv med en sån här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Den måste vara aktiv. Annars kommer det inte fungera. Vem vet. De som testade kanske testade med en passiv.
Om det nu inte skulle fungera så kan det vara så att kontrollern är död. Det går att byta ut alternativt göra en egen. Det kan vara pilligt och tidskrävande, men oerhört roligt. Vad du än gör, släng för guds skull inte tangentbordet!
Många, mig inräknat skulle gärna köpa det för en billig peng för reservdelar.

Tack för infon, får gå och köpa en imorgon och testa. Såg att det satt några kondensatorer på kortet, det brukar väl vara de första komponenterna som ger upp? Kanske isåfall byta dem som första försök till lagning?

Permalänk
Medlem

@Tacomix: bra tänkt. Se min edit i förra inlägget.

Permalänk
Medlem

Ingen som har sagt det fel som är det mest uppenbara än (om det är nåt trasigt vill säga).
Dvs Kabeln!!!

Den kan ju vara av/skadad på insidan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

@Tacomix: bra tänkt. Se min edit i förra inlägget.

Skrivet av grizzly666:

Ingen som har sagt det fel som är det mest uppenbara än (om det är nåt trasigt vill säga).
Dvs Kabeln!!!

Den kan ju vara av/skadad på insidan.

Köpte mig en sådan aktiv adapter som länkades och det verkar fungera! Blir att skruva ihop tangentbordet senare idag, väntar bara på att de nydiskade keycapsen ska torka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Köpte mig en sådan aktiv adapter som länkades och det verkar fungera! Blir att skruva ihop tangentbordet senare idag, väntar bara på att de nydiskade keycapsen ska torka

Härligt. Om det är ett Model M så brukar det oftast vara att många inte vet om att man behöver en aktiv adapter. Har inte sett många model M med trasig controller eller trasig kabel. IBM gjorde verkligen kvalitet förr.
Du kan också bygga en egen aktiv adapter om du vill få det programmerbart, se här:
https://deskthority.net/workshop-f7/xt-at-ps2-terminal-to-usb...

Och här ifall du vill ha det lite billigare:
https://deskthority.net/workshop-f7/how-to-use-a-pro-micro-as...

Permalänk
Medlem

Update: Rengjort och fungerar perfekt med den aktiva adaptern!

Permalänk
Inaktiv

Fasiken, sådana ser man ofta på återvinningsstationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Update: Rengjort och fungerar perfekt med den aktiva adaptern!
http://i63.tinypic.com/2ci7bsg.jpg
http://i64.tinypic.com/2lji2pz.jpg

Snyggt!

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fasiken, sådana ser man ofta på återvinningsstationen.

Rätt synd att de hamnar där.
De är ju väldigt välbyggda, i gott skick är de ju fortfarande eftertraktade bland de som bryr sig om tangentbord med bra "klickig" känsla (än mer så efter att mekaniska brytare fick ett stort uppsving igen).

Visa signatur