I din sits skulle jag rekommendera dig att lära dig Linux. När du lärt dig det är det underbart, och så sparar du några hundralappar till hårdvaran.
En annan idé är att köpa en dator med potential för att senare uppgradera i framtiden med en ny budget. Jag rekommenderar att du investerar i ett bra nätagreggat och ett bra chassi. För att klara budgeten rekommenderar jag ett moderkort med grafikutgång. 2st. 8GB RAM. En billig SSD och en CPU för de pengar som blir kvar.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9348181/
Vad som jag anser saknas här är en mekanisk HDD för lagring av större mängder data. Den är långt ifrån lika snabb som en SSD varför jag föredrar SSD som hårddisk. Fördelen med mekaniska diskar är lagringsmängden men jag vill inte rekommendera att man kör datorn på en sådan. Plus att du kanske har en liggandes från en tidigare dator eller en extern hårddisk som kan fylla behovet. Eventuellt kanske en skivläsare men det klarar man sig utan idag om man inte verkligen vet att man måste ha en, ex. om man inte klarar av att installera Windows/Linux via USB. Återigen kanske du har en liggandes som du kan använda.
Detta är en balanserad dator som kommer kännas responsiv vid vardagligt användande. Den kommer att orka hålla igång många saker på en gång och är troligen stabil och tyst.
Fördelen med denna är att den är mycket uppgraderingsvänlig. Det är bara en enda komponent som blir över vid en uppgradering: CPUn. Du kan dubblera mänden RAM-minne, byta ut processorn mot en mycket starkare, stoppa i ett vasst grafikkort, flera mekaniska hårddiskar, blu-rayspelare m.m. Detta skulle vara dyrt att göra idag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9348245/
Om du väntar går i regel priserna ned och det kommer starkare delar.
En annan fördel är att du kommer att märka vad du behöver. Dessa delar kan du köpa var för sig och stoppa in när du känner för. Det enda jag skulle rekommendera är att du ser till att ha mejslar, ESD-armband och kylpasta i närheten när du öppnar upp datorn. Dessa bifogas i listan som referens.