AMD Radeon "Vega" med HBM2 släpps första halvan av 2017

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon "Vega" med HBM2 släpps första halvan av 2017

Att AMD tidigarelagt lanseringen av grafikfamiljen Vega dementeras i en ny presentation till investerare, där det framgår att tidigare planering ligger fast.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ok för min del. Behöver ändå spara ihop mer pengar innan jag har råd med ny dator.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Var lite tråkigt utav Chris Hook att få oss att tro att releasen låg närmare än den gör men det är inget att göra mer än att vänta... och vänta... och vänta. Så småningom så sitter vi här och läser test med de nya korten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Aj då man blir orolig när det ges ett så otydligt släppdatum

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd

Kommer Vega att ta HBM2 till massorna eller kommer det vara mest snack igen från AMD?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Digital fyndjägare

Hypen börjar starta på allvar nu. Men vem orkar bry sig, finns ju redan bra kort ute att köpa. Och priset i lilla Sverige ska vi nog inte ens prata om. Jag kommer absolut inte ha någon förhoppning om att Vega är ett bra kort eller att den kommer med bra priser. Förhoppningen har precis hoppat fram för mig, Navi (hey listen).

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Skall väl finnas VEGA 10 och 11.
Så ett av dem kan kanske släppas innan nyår.
Tror att VEGA HBM baserat kommer att kosta en del så det är utanför min horisont men kanske kan det komma ett med GDDR5/X minne till en vettig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Kommer Vega att ta HBM2 till massorna eller kommer det vara mest snack igen från AMD?

Har AMD sagt att de ska ta HBM2 till massorna? De har väl sagt att de ska ta HBM2 till prestandaklassen med Vega och inget annat.

Permalänk
Medlem

Det är tur för AMD att de har XBOX, PS4 och Nintendo. För vad gäller diskreta grafikkort kommer de bli helt rökta i nästan ett helt år. 1060 verkar slå 480 på fingrarna i prestanda och om Nvidia kan konkurrera prismässigt, vad har då AMD att sätta emot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Aj då man blir orolig när det ges ett så otydligt släppdatum

De ger aldrig tydligare släppdatum än vilket kvartal det gäller så här långt i förväg. Oftast så anger de endast kvartal fortfarande när du redan kommit in i kvartalet i fråga. Hur sent fick man tydligare släppdatum på erkänt lyckade produkter som t.ex. 1080 eller 1060?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Har AMD sagt att de ska ta HBM2 till massorna? De har väl sagt att de ska ta HBM2 till prestandaklassen med Vega och inget annat.

Syftar på att de skulle ta FF och Polaris till massorna till otroligt lågt pris..de gör precis tvärtom..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Varför så mycket hypande kring HBM minnen ?
Är det inte snart daga att lägga energi på att leverera och satsas på ett snabbt chip? Kan inte se riktigt meningen med snabba minnen om chipet inte kan leverera prestandan !?
Varför skulle dagens minnen inte leverera den prestandan ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

Lagom att nvidia lanserar 1080ti och raserar amd ev hopp om topkort?

Hoppas inte men 1080 är redan grymt , frågan är om amd kan matcha 1080ti.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Värst vad det ska byggas hype då.
Första halvan + någon månad försening kan lika gärna betyda skolstart hösten 2017.
Får se om jag orkar vänta eller slå till på ett 1070

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd

Det blir ju rätt oroväckande lång period för Nvidia på high-end marknaden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De ger aldrig tydligare släppdatum än vilket kvartal det gäller så här långt i förväg. Oftast så anger de endast kvartal fortfarande när du redan kommit in i kvartalet i fråga. Hur sent fick man tydligare släppdatum på erkänt lyckade produkter som t.ex. 1080 eller 1060?

Och varför kan dem då inte precisera vilket kvartal det kommer lanseras?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Syftar på att de skulle ta FF och Polaris till massorna till otroligt lågt pris..de gör precis tvärtom..

Vad får dig att tro att HBM skulle bli billigt? Kommer användas på dyraste och snabbaste korten från AMD och dessa kommer också kosta.

Prissättningen i Sverige har inte AMD att göra med. Svenska handeln snarare. Samtidigt är prissättningen fel på typ allt idag. GTX 1080 för runt 8000kr är galet med tanke på vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Får se om jag orkar vänta eller slå till på ett 1070

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för dagens garv!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Inaktiv

Seg väntan som R9 290-ägare. Mitt kort lär hinna fylla 3 år innan den byts ut. Har i modern tid aldrig suttit med samma grafikkort så länge, innan har jag bytt varje år, i undantagsfall vartannat år. Samtidigt står sig mitt kort bra och jag måste kasta ut rätt många tusenlappar för att få någon vettig prestandauppgradering. 8000kr till GTX 1080 är brutalt mot vad det normalt handlar om för priser.

Nåja, mer tid att spara pengar då det lär bli ett Zen-system ungefär samtidigt. Förhoppningsvis har GTX 1080 närmat sig 4000-5000kr vid tidpunkten och kanske kan vara en vettig plan B då.

Riktigt hårt om AMDs enda GPU släpp för året blir Polaris, Vega behövs igår, iallafall eventuell GDDR5/X modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

Nvidia bara tar över totalt på high-end

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Vad får dig att tro att HBM skulle bli billigt? Kommer användas på dyraste och snabbaste korten från AMD och dessa kommer också kosta.

Prissättningen i Sverige har inte AMD att göra med. Svenska handeln snarare. Samtidigt är prissättningen fel på typ allt idag. GTX 1080 för runt 8000kr är galet med tanke på vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spekulerar bara, AMD har inte råd med att ta sig till ultra-end GPU'erna, och sedan sätta pris efter det..ingen kommer att köpa ett 7000:- AMD kort oavsett hur bra de presterar... AMD's dåliga rykte kommer att dra ner AMD i fördärvet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det är tur för AMD att de har XBOX, PS4 och Nintendo. För vad gäller diskreta grafikkort kommer de bli helt rökta i nästan ett helt år. 1060 verkar slå 480 på fingrarna i prestanda och om Nvidia kan konkurrera prismässigt, vad har då AMD att sätta emot?

är ju bara i sverige som prissättningen är rätt knasig. i tex usa är 480 ett mycket attraktivare kort än de är i sverige

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tolkar detta som att det blir papperslansering i höst, med leveranser i vinter, med det vanliga gnället om "papperslanseringar" etc, och sedan kommer folk bli sura för att korten är svindyra (precis som med Fury)

I vilket fall som helst så kommer det ju bli spännande att se om AMD äntligen lyckas kontra nvidias kort. Ribban är ju iallafall satt skyhögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jag spekulerar bara, AMD har inte råd med att ta sig till ultra-end GPU'erna, och sedan sätta pris efter det..ingen kommer att köpa ett 7000:- AMD kort oavsett hur bra de presterar... AMD's dåliga rykte kommer att dra ner AMD i fördärvet.

"ingen kommer att köpa ett 7000:- AMD kort oavsett hur bra det presterar... AMD's dåliga rykte kommer att dra ner AMD i fördärvet."

Min hjärna härdsmältes några gånger efter att ha läst det där, tack.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Inte så mycket AMD kan göra då det som förmodligen begränsar lansering av Vega är när volymproduktion av HBM2 kommer igång, inte direkt så att dom kan välja några andra minnen.

Permalänk
Medlem

Verkligen illa för AMD om lanseringen av Vega dröjer ända till Juni 2017. Då kommer Nvidia ha regerat på prestandatronen i över ett år.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Jag spekulerar bara, AMD har inte råd med att ta sig till ultra-end GPU'erna, och sedan sätta pris efter det..ingen kommer att köpa ett 7000:- AMD kort oavsett hur bra de presterar... AMD's dåliga rykte kommer att dra ner AMD i fördärvet.

Svenska marknaden kan bli lite svårare, den är av någon anledning rätt Nvidiafärgad. I andra länder kommer det gå bättre iallafall.

Vilket dåliga rykte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

"ingen kommer att köpa ett 7000:- AMD kort oavsett hur bra det presterar... AMD's dåliga rykte kommer att dra ner AMD i fördärvet."

Min hjärna härdsmältes några gånger efter att ha läst det där, tack.

Vad är det för svårt med den meningen?

Ingen köper AMD längre pga ''värmen, dåliga drivrutiner.''..det går även i cirklarna att deras byggkvalitét på diverse komponent är av sämre kvalitet än deras konkurrenter..

osv osv..

Lär er att Googla eller läs på lite i olika forum så får ni lite ''kött på benen'' kolla på AMD's egna FB sida...där är massor av folk som fortfarande klankar ner på AMD och deras ''drivrutinsfel och värmeproblem''

Har ni levt under en sten de senaste 6 åren?

Exempel..

https://www.google.se/#q=bad+reputation+about+AMD

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KalBumling:

Inte så mycket AMD kan göra då det som förmodligen begränsar lansering av Vega är när volymproduktion av HBM2 kommer igång, inte direkt så att dom kan välja några andra minnen.

Precis, HBM2 fortsätter dra ut på lanseringen. Nu ryktas det en del om att Xbox Scorpio får Vega-baserad grafiklösning men med GDDR5/X istället. Sedan förmodar jag att Vega 11, den billigare Vega arkitekturen, borde vara aktuell för dessa men att Vega 10, den dyrare arkitekturen, får HBM2.

Vega 11 i de två nya prestandakorten och Vega 10 i de två entusiastkorten. Och sen kanske en dualGPU-modell på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som jag sa i en annan tråd, väntar jag hellre på ett kort som klarar 4k 60fps i högsta (eller näst högsta) inställningar och då väntar jag istället för att köpa två kort emellan.