Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Radeon "Vega" med HBM2 släpps första halvan av 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har du några belägg för detta, eller är det bara... vild gissning?

Som jag sa tidigare, det är inte bara "slänga ihop en krets", det kräver en hel del räknande, testande och omdesignande, speciellt på ny nod som faktiskt är det som gör det ens ekonomiskt att göra det. För att visa exempel på detta:

Om du kanske tänker efter som vet du att AMD har grundat allt från Fury till 7970 på "samma" krets. Så de du pratar om är exakt vad de gjort på alla kretsar sedan dessa, och priset de säljer för är baserat på.. exakt detta. Så om det kostar den "lite handpåläggning" hur kommer det sig att tex 390, som är ett 290 chip, kostar som det gör?

Nvidia har gjort detta också, eller har du inte märkt att 1000 serien, 900 serien och 700 serien har en hel del lika? De är baserade på varandra. Och priserna på dem... ja du ser. 1060 kostar en hel del, och detta är den "billiga" kretsen. 770 tex var ju ett 680, mer eller mindre.. hindrade inte Nvidia från att ta bra betalt för dem dock.

Så enda sättet att göra en billig budget krets är att ta en befintlig, sk re-brandning, på befintlig nog och fortsätta tillverka den, tills det inte är ekonomiskt värt längre. Så har det varit de senaste 10+ åren, så varför skulle det ändras nu?

HBM för en hel del annat till bordet också, inte bara hög bandbredd. Du får ett mindre, och enklare kort att designa, du får mindre energiåtgång och mindre värme som följd, samt du får denna värme enkelt att kyla från kärnan och vad jag kan se, även ECC, något som GDDR5 saknar. Det är som all teknik, dyrt i början, men kommer bli billigare, speciellt också pga det utvecklas en typ som är gjort för att vara billigare, för framtida bruk.

Sen kan vi ta tex 7970/7950 som för sin tid kom med otroliga 3GB VRAM, när Nvidia kom med 1GB, 1,5GB eller 2GB... Detta var ju mot 580/680 tiden, och det fanns 3/4GB versioner, precis som 7970 kom med 6GB versioner.. men de större var sällsynta.

Pga AMD satsade på det kortet, och gav det den större minnesbandbredden och 3GB VRAM, så är kortet än idag riktigt användbart. Faktum är att det är extremt populärt på begagnatmarknaden, och jag bara i våras sålde ett för 1200kr. Så att satsa på "mer" än vad som behövs "idag", kan faktiskt vara en vettig sak också. Nvidia har ju valt att komprimera allt de kan istället, medan AMD har valt mer RAM och bussbandbredd.

Sen ang "pengarna". Om nu HBM är "sååå" dyrt, hur kommer det sig att Fury var billigare än 980Ti med vanligt GDDR5 (inte ens X ver)? Det enda det gör, är mer vinstmarginal till tillverkaren, genom att snåla. Vi som slutkunder ser aldrig denna prisskillnad, från tillverkningen. Det enda vi ser är pris/prestanda för det är där korten justeras. Så snälla sluta inbilla er något annat...

Så om jag för samma pris kan få mer bandbredd och HBM.. varför skulle jag inte vilja ha det?

Sen naturligtvis, om Vega kommer bli bra eller inte... det vet jag inte. Men oavsett, jag ser ingen poäng, för mig iaf, när jag sitter på 1920x1080 60hz skärm idag, att uppgradera, tills jag kan göra det ordentligt till vettigt pris, och få ett kort som har möjlighet att hålla många år.

Det är rätt många år sedan jag hade lite insikt i detta då företaget använde programvara från Mentor Graphics för kretskort konstruktion.
Inte helt lika som att tillverka chip men...nog borde progarmvaran kunna hantera krympning av tillverkningsteknik.
Visst som jag redan sagt kan det säkert behövas en del handpåläggning för att få det optimalt.
Att man konstruerar nya chip kan ha att göra med anpassning till t.ex DirectX versioner och man önskar stöd i hårdvara.
Men då jag utgick ifrån Fury som väl har stöd för det mesta så känndes det som en bra plattform att bygga på.

När det gäller minne typ HBM så är det den allmäna åsikten så som jag uppfattat det att HBM är en dyr teknik.
Det är mycket som skall stämma.
Angående prissättning så prissätts oftast grafikkort och annat beroende på prestanda.
Så om Fury var billigare än GTX980Ti så var det väl för att Fury hade sämre prestanda helt enkelt.
Vinstmarginalen för AMD på Fury korten var nog inte så hög då de var dyrare att tillverka än GTX980Ti.
Men vi får väl hurra för AMD för att de kom med något helt nytt - HBM minne.
Sedan om det behövs eller ej är åtminstone för mig väldigt oklart då vi pratar om "spel" grafikkort.

Själv sitter jag på 22-tum 1650x1050 60Hz och hade sett fram emot både nya AMD och Nvidia grafikkort.
Med ett litet övertag för AMD då det för mig är Freesync som är alternativet i en ny 27-tums skärm pga lägre kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Det är rätt många år sedan jag hade lite insikt i detta då företaget använde programvara från Mentor Graphics för kretskort konstruktion.
Inte helt lika som att tillverka chip men...nog borde progarmvaran kunna hantera krympning av tillverkningsteknik.
Visst som jag redan sagt kan det säkert behövas en del handpåläggning för att få det optimalt.
Att man konstruerar nya chip kan ha att göra med anpassning till t.ex DirectX versioner och man önskar stöd i hårdvara.
Men då jag utgick ifrån Fury som väl har stöd för det mesta så känndes det som en bra plattform att bygga på.

Det jag utgick från är nuvarande marknad. Om vi tittar på hur low-end korten ser ut idag: (Alla dessa är <1500kr, som är ren budget klass imho. För 1500kr+ får du ju (ofta) nya kort idag)
- AMD 230 är i grunden ett 6450 "Caicos" GPU (denna görs tom på 40nm än idag, kolla AMD spec själv)
- AMD 240/250 Är i grunden typ 7770 GPUer, eller liknande från 7000 serien
- AMD 360 och 260 är gamla "Bonaire" eller 7790.
- AMD 460 är det enda AMD kort i denna lista som är ny, och lanserades för typ 1 månad sedan runt 1500kr.
- Nvidia 710/720/730 är gamla 620/630/640, som i sin tur är gamla 430/440/520 och hel hel hög andra (kort sagt... det är så rörigt med dessa rebrands här att det är löjligt). I vissa fall körs det 28nm, och vi vissa... 40nm.
- Nvidia 740 är gamla 650
- Nvidia 950 är det enda Nvidia kort i denna lista som är relativt ny, och den lanserades för ca 1 år sedan. Kortet kostar också runt 1500k än idag.
(finns fler men det är samma sak)

Mao. 1500kr verkar vara dagens smärtgräns för tillverkarna för "nya" kort, med nya kärnor. Går du under det är risken stor för om-märkta kort, och över det finns fortfarande en hel del risk på udda mellankort, så det gäller att läsa på. I high-end har ju som sagt både 390->290 och 770->680 gjorts, så det sker även där.

(PS. anledningen till varför jag känner mig väldigt säker på detta, är för att jag nyligen spenderat 3 timmar med att läsa och söka och läsa och åter söka efter exakt denna info (redan innan), eftersom jag ska hjälpa en bekant att välja ett kort som förhoppningsvis ska passa honom)

Skrivet av happy_per:

När det gäller minne typ HBM så är det den allmäna åsikten så som jag uppfattat det att HBM är en dyr teknik.
Det är mycket som skall stämma.
Angående prissättning så prissätts oftast grafikkort och annat beroende på prestanda.
Så om Fury var billigare än GTX980Ti så var det väl för att Fury hade sämre prestanda helt enkelt.
Vinstmarginalen för AMD på Fury korten var nog inte så hög då de var dyrare att tillverka än GTX980Ti.
Men vi får väl hurra för AMD för att de kom med något helt nytt - HBM minne.
Sedan om det behövs eller ej är åtminstone för mig väldigt oklart då vi pratar om "spel" grafikkort.

Förstår och håller med att HBM är komplext. Men en gång i tiden var GDDR5 det också, vs GDDR3/DDR3 och tom DDR SRAM på GPUerna. (Tror bara det var Nvidia som körde på DDR2 på en gammal kokplatta )

Poängen är att pris och komplexitet behöver inte vara nackdel, om man få in det i mainsteam. Titta på tex 3D NAND som Samsung gjorde för många år sedan nu. Dessa diskar är även idag högt värderade för sin prestanda och pålitlighet, även om alla andra tyckte det var löjligt och fortsatte med TLC på 2D <20nm. Dessa 3D NAND är komplexa, dyra och helt ny teknik jämfört, men det har också gett Samsung en marknads dominans. Deras 48-lager av vad jag läst är enormt komplex och det troddes knappt vara möjligt att göra det för 5 år sedan. Andra tillverkare kämpar nu för att komma ikapp.

Så att AMD väljer att trycka på mer bandbredd och HBM är imho bara positivt. Det är vad en ledare av utveckling borde göra. Varför Nvidia inte trycker på och gör "Mantle" eller HBM kort, eller något revolutionerande är egentligen konstigt för mig. De har ju marknaden, och de borde ju vilja leda den. Utveckla den.
Istället görs inlåsta funktioner som G-Sync, FX och div instängda metoder, som endast gynnar Nvidias plånbok, inget mer.

Att AMD inte har gått med stor vinst på Fury det syns, och troligen också därför de valt att låta bli 1080/1070. De anser det inte ekonomiskt att bråka om en allt tuffare och smalare marknad. Som du själv sitter på... <1920x1080 så är du definitivt inte Nvidias framtida kund heller (då de endast siktar på >= 1920x1080 mer eller mindre.)

Så om nu AMD anser att HBM är enda sättet att bygga något "monsterkort" så låt de göra det. Priset kommer som sagt baseras på prestandan, så vi får detta "på köpet" så att säga. Och ang spel... de är utan tvekan en av de få saker som ens driver GPU (och PC marknaden) framåt idag. Allt annat är ju stagnerat då integrerade GPUer eller APUer klarar det fint, utan problem.

Skrivet av happy_per:

Själv sitter jag på 22-tum 1650x1050 60Hz och hade sett fram emot både nya AMD och Nvidia grafikkort.
Med ett litet övertag för AMD då det för mig är Freesync som är alternativet i en ny 27-tums skärm pga lägre kostnad.

Frågan är då om 460 kanske är kortet för sig.. eller 470. Båda är nya, så att säga, har freesync och orkar dra den upplösningen. Tyvärr är 1500kr+ den nivån du får sikta på om du ska ha "nytt" dock.