Apple håller Iphone-event den 7 september

Permalänk
Melding Plague

Apple håller Iphone-event den 7 september

Det blir ett traditionellt höstevenemang från Apple den 7 september, där en ny generation Iphone väntas se dagens ljus och kanske även en Apple Watch 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de ändrar designen, kan landa flygplan på Iphones 6s sorgekanter.
Note 7an som har en 0,2" större skärm än Iphone 6s+ och är mindre i princip alla dimensioner.
Till och med kineserna bygger snyggare telefoner än Apple idag och 720p & 1080p skärmar för telefoner i 9k-segmentet är ganska patetiskt.
Bara ryktet om att 3.5mm utgången försvinner gör Iphone ganska ointressant, kul den dag hörlurarna fastnar och drar sönder lightning-kontakten, plötsligt har du en dörrstopp för 9k.
Tunnare är inte bättre, kompaktare och större batteri är bättre.

Permalänk
Medlem

För denna långåriga iphone kunden blir det apple sista chans att få mig att stanna kvar.

Nä ska mycket till om apple ska träffa rätt i mina ögon.
Billigare är väl den största möjligheten för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skäggig legend

De kommer fortfarande sälja som smör, de är långt ifrån uteslutna. Jag är mer intresserad av telefonen efter denna. Ryktena säger ju OLED skärm och avsaknad av hemknapp.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Borttagandet av 3,5mm kontakten tycker jag verkar vara mest intressant.

Jag har svårt att förstå hur de ska lyckas med en bättre lösning för oss som lyssnar väldigt mycket med hörlurar. Kommer det bli att man dagligen måste ladda mobilen, klockan och nu de trådlösa hörlurarna?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Borttagandet av 3,5mm kontakten tycker jag verkar vara mest intressant.

Jag har svårt att förstå hur de ska lyckas med en bättre lösning för oss som lyssnar väldigt mycket med hörlurar. Kommer det bli att man dagligen måste ladda mobilen, klockan och nu de trådlösa hörlurarna?

Man bör vara medveten om att Lightning-kontakten har analogt ljud ut, varför man "bara" behöver en enkel adapter för 10 kr (399:- från Apple). Det hade varit långt värre för en mobil med USB att bli av med hörlursjacket.

Självklart tycker jag det är värdelöst om hörlursutgången ryker, men det är inte fullt så illa som många tror.

EDIT: Den har inte alls det. Skämskudden är fasttejpad runt huvudet med ett antal varv silvertejp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

De kommer fortfarande sälja som smör, de är långt ifrån uteslutna. Jag är mer intresserad av telefonen efter denna. Ryktena säger ju OLED skärm och avsaknad av hemknapp.

De rykterna gäller iPhone 2017, året då iPhone fyller 10 år.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad det är dem kommer presentera den 7 September och vilka av ryktena som stämmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hoppas de ändrar designen, kan landa flygplan på Iphones 6s sorgekanter.
Note 7an som har en 0,2" större skärm än Iphone 6s+ och är mindre i princip alla dimensioner.
Till och med kineserna bygger snyggare telefoner än Apple idag och 720p & 1080p skärmar för telefoner i 9k-segmentet är ganska patetiskt.
Bara ryktet om att 3.5mm utgången försvinner gör Iphone ganska ointressant, kul den dag hörlurarna fastnar och drar sönder lightning-kontakten, plötsligt har du en dörrstopp för 9k.
Tunnare är inte bättre, kompaktare och större batteri är bättre.

720p (egentligen 1334x750) och 1080p på en LCD är inte lika illa som på en AMOLED-skärm. Jag jämförde nyligen skärmen på en 6S och en Oneplus 3 och förutom att Oneplusen var ljussvagare, hade sämre vitt och sämre betraktningsvinklar så renderades text skarpare på iPhonen trots färre pixlar per tum.

Jag tycker snarare det är smart och visar på en viss integritet att man håller sig inom specs som räcker och därmed håller nere strömförbrukning och prestandakrav än att slänga in 1440p/4K-skärmar bara för att. De lär bli tvungna att öka upplösningen om de börjar med OLED, men nu är det att elda för kråkorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hoppas de ändrar designen, kan landa flygplan på Iphones 6s sorgekanter.
Note 7an som har en 0,2" större skärm än Iphone 6s+ och är mindre i princip alla dimensioner.
Till och med kineserna bygger snyggare telefoner än Apple idag och 720p & 1080p skärmar för telefoner i 9k-segmentet är ganska patetiskt.
Bara ryktet om att 3.5mm utgången försvinner gör Iphone ganska ointressant, kul den dag hörlurarna fastnar och drar sönder lightning-kontakten, plötsligt har du en dörrstopp för 9k.
Tunnare är inte bättre, kompaktare och större batteri är bättre.

Håller med, därför jag beställde en Note 7. Är trött på Apples produkter på senare år, dom besitter ingen innovation längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hoppas de ändrar designen, kan landa flygplan på Iphones 6s sorgekanter.

Jag sitter på min 6s as we speak och jag vill gärna behålla kanterna. Det är precis så fingrarna inte täcker skärmen när jag håller i telefonen på sidorna, svårt att beskriva, men fingrarna trycks in några mm in över telefonen. Dessutom tycker jag det generellt sett är praktiskt med svart runtom och är väldigt snyggt.

Uppgraderar nog till iPhone 8. Hoppas på bättre batteri tills dess och kanske vattentålighet, annars är allt perfekt med telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Vad jag läst ska det fokuseras på kameran på nya Iphone. Är i alla fall så man ska tolka bilderna till deras invite. Ska bli intressant att se om man kan komma ngt närmare systemkameror på mobilsidan nu. Dessutom använder väl Apple Sonys sensor har jag för mig? Lite tragiskt att konkurrenterna alltid kan leverera bättre kameraupplevelse än Sony trots att man använder Sonys hårdvara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Borttagandet av 3,5mm kontakten tycker jag verkar vara mest intressant.

Varför? Vart ska jag då plugga in mina hörlurar?

Samt de som nämner borttagandet av hemknappen???? Jag missbrukar hemknappen och tycker den är mycket användbar på många vis. Jag skulle snarare föredra att de la till några till knappar som skulle kunna användas, framförallt i spel, men även i andra appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kört ett tag med Samsung S7 eller vad den heter med böjda kanter på skärmens långsidor. Gör grym skillnad på upplevelsen och när man tittar på den. Skulle bli förvånad om inte detta implementeras i nya iphone, kanske ett steg ytterligare men även böjd skärm på top och botten..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

WSka bli kul att se om det bara blir mer/mindre av samma eller om de faktiskt kommer med något nytt...

Undrar också om de kommer stämma Qualcomm om det nu visar sig att de "uppfunnit" snabbladdning sådär en 2-3 år efter alla andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se vad som kommer. Dock lär det inte bli någon uppgradering riktigt ännu. Sitter på en Iphone 6, den är fortfarande snabb i daglig användning och batteritiden håller lika bra som när den var ny. Behovet av 3D touch väger inte så tungt (ännu), tror den kommer klara mina behov ett halv år eller ett år till.

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

720p (egentligen 1334x750) och 1080p på en LCD är inte lika illa som på en AMOLED-skärm. Jag jämförde nyligen skärmen på en 6S och en Oneplus 3 och förutom att Oneplusen var ljussvagare, hade sämre vitt och sämre betraktningsvinklar så renderades text skarpare på iPhonen trots färre pixlar per tum.

Jag tycker snarare det är smart och visar på en viss integritet att man håller sig inom specs som räcker och därmed håller nere strömförbrukning och prestandakrav än att slänga in 1440p/4K-skärmar bara för att. De lär bli tvungna att öka upplösningen om de börjar med OLED, men nu är det att elda för kråkorna.

Jag föredrar också iPhones display framför Samsungs AMOLED med PenTile-matris. Det är bra att Apple håller sig lite mer konservativa och inte bara trycker in senaste tekniken och jagar specs för sakens skull.

Visst, det går att vinna lite i skärpa av en högre pixeldensitet, men det funkar liksom väldigt bra som det är nu.

Skrivet av ggalaxyy:

Håller med, därför jag beställde en Note 7. Är trött på Apples produkter på senare år, dom besitter ingen innovation längre.

Och andra tillverkare har förstås varit väldigt innovativa senaste åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man bör vara medveten om att Lightning-kontakten har analogt ljud ut, varför man "bara" behöver en enkel adapter för 10 kr (399:- från Apple). Det hade varit långt värre för en mobil med USB att bli av med hörlursjacket.

Självklart tycker jag det är värdelöst om hörlursutgången ryker, men det är inte fullt så illa som många tror.

Lightning-kontakten är digital. Det kommer behövas en extern DAC.

Jag har inga problem med att 3,5mm-kontakten ryker. Den känns helt onödig i mitt tycke. Lightning-kontakten borde dessutom kunna leverera mer ström vid behov.

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli det event där Apple förlorar några miljoner presumptiva uppgraderare (inklusive mig) och Android växer rejält (om de tar bort hörlursporten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

De kommer fortfarande sälja som smör, de är långt ifrån uteslutna. Jag är mer intresserad av telefonen efter denna. Ryktena säger ju OLED skärm och avsaknad av hemknapp.

Ryktena lär vara sanna när det gäller OLED, de har enl. tidigare rapporter beställt mängder av displayer från Samsung och vem tillverkar OLED i större kvantiteter än dem?
OLED-tekniken är ju såpass mogen att det borde vara någon slags standard nu på telefoner som kostar över 3000:- t.o.m. OnePlus använder ju dem i OP3.
Sedan finns det såklart varianter på OLED som inte anses vara lika bra, dock är ofta finesserna, om de implementeras rätt, som kommer med tekniken en klar fördel jämför med LCD.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

De rykterna gäller iPhone 2017, året då iPhone fyller 10 år.

Precis vad han skriver också

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Hade vart trevligt om dom överraskade med USB C

Permalänk
Moderator
Testpilot

Inte direkt imponerande. Jag hoppas dom har gjort fler förändringar än vad rykten gör gällande...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag sitter på min 6s as we speak och jag vill gärna behålla kanterna. Det är precis så fingrarna inte täcker skärmen när jag håller i telefonen på sidorna, svårt att beskriva, men fingrarna trycks in några mm in över telefonen. Dessutom tycker jag det generellt sett är praktiskt med svart runtom och är väldigt snyggt.

Uppgraderar nog till iPhone 8. Hoppas på bättre batteri tills dess och kanske vattentålighet, annars är allt perfekt med telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Lol, har du gigantiska händer? Min backup telefon OnePlus X är ungefär lika stor, men har en betydligt större skärm än 6s och jag har aldrig haft det problemet? Vilar du huvudet på den övre sorgekanten också?
Skulle jag ha fingrarna så de täcker skärmen kan jag inte använda tummen överhuvudtaget. När jag håller min telefon med en hand vilar telefonen på lillfingret och jag har 3 fingrar liggandes platt på baksidan och är inte ens i närheten av att greppa telefonens kanter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Hoppas de ändrar designen, kan landa flygplan på Iphones 6s sorgekanter.
Note 7an som har en 0,2" större skärm än Iphone 6s+ och är mindre i princip alla dimensioner.
Till och med kineserna bygger snyggare telefoner än Apple idag och 720p & 1080p skärmar för telefoner i 9k-segmentet är ganska patetiskt.
Bara ryktet om att 3.5mm utgången försvinner gör Iphone ganska ointressant, kul den dag hörlurarna fastnar och drar sönder lightning-kontakten, plötsligt har du en dörrstopp för 9k.
Tunnare är inte bättre, kompaktare och större batteri är bättre.

Finns inga sorgekanter på iPhone....

Och nej, det är inte patetiskt att ha en perfekt display, man behöver inte trycka in en 4K skärm på den storleken i tum på skärmar, det är bara slöseri med både pengar, ström mm till ingen nytta. Ögat kan likväl inte se mer än det kan se, så oavsett om du trycker in 4K eller 8K på samma yta så kommer det inte ge någon effekt som syns när man går över en viss gräns, precis som iPhone ligger över.
Och det är dags att 3.5mm ljudutgången försvinner, ofta så kör folk bluetooth headset idag, eller ex WiFi till Apple TV/annan enhet med ex Spotify, eller direkt till hemmabio. Det är väl främst i bilar som 3.5mm uttag är vanligare, men även där finns bluetooth i många bilar sedan flera år.
Och det kommer ju alltid finnas adapter för de som vill ha 3.5mm uttag

Skrivet av ggalaxyy:

Håller med, därför jag beställde en Note 7. Är trött på Apples produkter på senare år, dom besitter ingen innovation längre.

Du har helt missat allt de gjort senaste åren? Verkar som du levt ute i skogen utan kontakt med verkligheten på några år.
För att nämna senaste så ex 3D Touch.

Skrivet av Ozzed:

WSka bli kul att se om det bara blir mer/mindre av samma eller om de faktiskt kommer med något nytt...

Undrar också om de kommer stämma Qualcomm om det nu visar sig att de "uppfunnit" snabbladdning sådär en 2-3 år efter alla andra.

Sluta förlöjliga dig, varför skulle de?
Såklart kommer Apple stämma dem som gör intrång på Apple´s patent, det är en självklarhet.

Skrivet av dammskog:

Det här kommer bli det event där Apple förlorar några miljoner presumptiva uppgraderare (inklusive mig) och Android växer rejält (om de tar bort hörlursporten).

Nej, Apple kommer inte förlora på det, för de som vill ha Apple telefoner kommer köpa dessa oavsett om det finns 3.5mm ljud eller inte, och som sagt så finns det alltid adaptrar för de som vill ha det, och många idag kör ju bluetooth så att 3.5mm utgången tas bort kommer inte påverka så hårt ändå.

Skrivet av Ignostic:

Hade vart trevligt om dom överraskade med USB C

Skulle knappast ske, då de rätt nyligen bytte till Lightning, så ett byte är knappast aktuellt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

[quote postid="16349890" userid="182780" name="PowerNet"]
Sluta förlöjliga dig, varför skulle de?
Såklart kommer Apple stämma dem som gör intrång på Apple´s patent, det är en självklarhet.

Nu är jag inte med på vad du menar. Först undrar du varför de skulle stämma, och i nästa mening så säger du att det är en självklarhet att de ska stämma.

Sen får man inte heller glömma att det gäller företaget som försökt (och misslyckats tack och lov) att ta patent på rundade hörn son koncept.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Apple sätter standarden, de andra följer..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Apple sätter standarden, de andra följer..

Aa... Jam minns när Apple uppfann vattenkylda processorer till mobiler, IPO68-klassade mobiler, snabbladdning, allways on display, displayer som är böjda i kanten osv och sedan följde alla andra efter....

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, har du gigantiska händer? Min backup telefon OnePlus X är ungefär lika stor, men har en betydligt större skärm än 6s och jag har aldrig haft det problemet? Vilar du huvudet på den övre sorgekanten också?
Skulle jag ha fingrarna så de täcker skärmen kan jag inte använda tummen överhuvudtaget. När jag håller min telefon med en hand vilar telefonen på lillfingret och jag har 3 fingrar liggandes platt på baksidan och är inte ens i närheten av att greppa telefonens kanter.

När jag ligger i sängen med telefonen så är det svårt för fingrarna att inte ligga på framsidan några mm så man inte får den i ansiktet.. så lol på dig..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av krigelkorren:

Ryktena lär vara sanna när det gäller OLED, de har enl. tidigare rapporter beställt mängder av displayer från Samsung och vem tillverkar OLED i större kvantiteter än dem?
OLED-tekniken är ju såpass mogen att det borde vara någon slags standard nu på telefoner som kostar över 3000:- t.o.m. OnePlus använder ju dem i OP3.
Sedan finns det såklart varianter på OLED som inte anses vara lika bra, dock är ofta finesserna, om de implementeras rätt, som kommer med tekniken en klar fördel jämför med LCD.

Håller med. OLED har grymma fördelar över LCD. Dock tycker jag att Samsungs OLEDskärmar är lite, hur ska man säga.. för mättade för min smak. Lite som att Samsung vill "skryta" över hur fina färger de kan producera. Kanske blir det bättre efter de kalibrerats av Apple?

Just LCDn i iPhone 6/s är marknadsledande, men lika jobbigt är det att man inte kan få helt svart när man ska kolla film på kvällen/natten i sängen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 