Jag ska köpa en dator och en massa annat. Budget 38k. Vilket 1080 bör man köpa?

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower: Tror att jag kommer skaffa ram stickor med mer ram i sig så jag kan utöka ramen mängden utan att byta ut några av dem. eller finns det någon anledning att ha fler ram stickor med samma totala ram som inte är kostnad.

Skillnaderna på chassi värkar var hårddisk mängd och storlek. 2 extra usb på framsidan. har mindre mängd fläkt platser på framsidan. fläktarna som kommer med har 1200RPM mer. De har nästan samma mot. Så jag vet inte varför du vill hellre ha det.

Någon anledning för det 1080 du valde och inte en annan? Bara nyfiken här har inte så bra koll på skillnaden mellan olika grafik korts modeller.

Värkar ha valt moderkort så det har trådlöst internet. jag kommer ha datorn 2 meter från routern. Så jag kan dra en kabel utan några problem. Finns det någon annan anledning för att ha det moder kortet över typ Gigabyte X99P SLI eller ASUS X99-A/USB 3.1?

Gör det något att hårddisken är optimerad för raid?

Permalänk
Medlem

Om du nu är helt seriös med att göra detta och tänker köpa nya skärmar mm. Köp inte 1080p år 2016. Gör du videos på youtube kommer den extra kvalitén att göra rejäl skillnad för dina tittare. Kör på 1440p som minst.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Subzero299: Tack du har nog rätt om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

@GarfieldPower: Tror att jag kommer skaffa ram stickor med mer ram i sig så jag kan utöka ramen mängden utan att byta ut några av dem. eller finns det någon anledning att ha fler ram stickor med samma totala ram som inte är kostnad.

Skillnaderna på chassi värkar var hårddisk mängd och storlek. 2 extra usb på framsidan. har mindre mängd fläkt platser på framsidan. fläktarna som kommer med har 1200RPM mer. De har nästan samma mot. Så jag vet inte varför du vill hellre ha det.

Någon anledning för det 1080 du valde och inte en annan? Bara nyfiken här har inte så bra koll på skillnaden mellan olika grafik korts modeller.

Värkar ha valt moderkort så det har trådlöst internet. jag kommer ha datorn 2 meter från routern. Så jag kan dra en kabel utan några problem. Finns det någon annan anledning för att ha det moder kortet över typ Gigabyte X99P SLI eller ASUS X99-A/USB 3.1?

Gör det något att hårddisken är optimerad för raid?

Du har 8st RAM platser och för X99 vill du köra xX4 kit dvs 8x4/4x4 etc p.g.a Quad channel. Känner du att 16GB inte räcker, skaffa ett likadant kit bara. Valde EVGA då dessa kort har bra garantier etc, bra kundmärke helt enkelt. Egentligen vill du ha X99-S då det är det bästa X99 kortet, samma som Deluxe bara lite mindre lullull, Inet verkar dock inte sälja den modellen.

Som jag skrev tidigare, ju dyrare moderkort ju fler funktioner/bättre komponenter, kolla reviews så ser du skillnaden.

EDIT: Ang. HDD, det är en s.k NAS disk dvs den är garanterad att fungera i RAID och ha en lång livslängd, du måste absolut inte köra den i RAID. En bra disk, omtyckt och har personligen flera av samma serie.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med skatteverket nu om hur moms och så kommer fungera och det ser ut som att jag kommer kunna handla (moms frit) så då får jag en högre budget. 47k ungefär om jag förstod det rätt

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9642067/

Jag har 2 500gb ssd för att ha en för os och spel och sånt samt en för att spela in till och editera ifrån. Ljust nu har jag 569 GB ledigt på min 912 GB hårddisk i min laptop. Så tror inte att jag kommer ha några problem med spel installationer och os på en 512 ssd.

Jag vill kunna ha möjligheten att använda 2 väggs sli i framtiden. Så jag kan typ nästa år skaffa en till 1080. Det värkar som att det moderkortet klarar av det och fortfarande kunna använda m.2 ssd sloten om jag vill göra det i framtiden också.

Klarar 750W power supplies av att köra 2 grafikkort?

Om det är något som jag borde ändra så får ni hjärna säja varför jag borde ändra det och inte bara det här koret är bättre.

Permalänk
Medlem

Vilket 1080 ska man skaffa

Jag köper en dator för streaming och youtube inspelning och är intresserad av ett gtx 1080 grafik kort. men jag vet inte vilket man ska köpa.
Jag tänker att kort med större och mer fläktar är svalare och tystare. men jag har inte hittat några tester som visar det.

Jag såg att i swclockers grafik test så säjer det att MSI GeForce GTX 1080 är tyst och ASUS GeForce GTX 1080 8GB låter lite mycket.
Så jag har ingen aning om vilket man ska köpa. Jag har 8.8k kvar av budgeten. Så jag skulle kunna köpa en Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming tex. Men är det tystare än typ MSI?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/test/22288-msi-geforce-gtx-1080-ga...

jag hade kört på ett evga kort eller msi gaming x, bra temps och ljudnivå.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

Tänk på att MSI har en passiv kylning på dess VRM..så kolla först upp om dessa kommer upp till 100c, vilket de flesta VRM med passin kylning brukar landa på.

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-1080-gam...

''At M2 we are spot on the VRM area, at 80 Degrees C. ''

Tänk på de har bygget på ett öppet bord...i ett stängt chassi kan tempen öka 10c.

Gigabyte verkar vara svalare och ha aktivt kyld VRM

http://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-geforce-gtx-108...

Nackdelen, det verkar som back-platen fångar in värme...men det är fortfarande svalare än MSI-kortet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Tänk på att MSI har en passiv kylning på dess VRM..så kolla först upp om dessa kommer upp till 100c, vilket de flesta VRM med passin kylning brukar landa på.

Tänk på de har bygget på ett öppet bord...i ett stängt chassi kan tempen öka 10c.

Nackdelen, det verkar som back-platen fångar in värme...men det är fortfarande svalare än MSI-kortet.

"Tänk på att MSI har en passiv kylning på dess VRM..så kolla först upp om dessa kommer upp till 100c, vilket de flesta VRM med passin kylning brukar landa på."

spelar det någon roll? det är väl gjort att klara temps på 110-120c?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag använder ett EVGA 1080 FTW. Dubbla BIOS.
Första läget: Fläkten snurrar inte förrän 60 grader uppnåtts. och en Powerlimit på 120%.
Andra läget: Fläkten snurrar hela tiden, men den är ändå tyst tycker jag. Powerlimit på 130%.

Jag testar just nu kortet. Och kör en aggresiv fläktkurva för att hålla clocks uppe i spel. Den är fortfarande tyst i Windows. I BF1 hörs den lite mer, men de får man ta om man vill ha höga clocks.

De räcker med att du ökar Powerlimit och temptarget så kör kortet över 2000mhz. Inte rört klocks överhuvudtaget.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

Jag såg att i swclockers grafik test så säjer det att MSI GeForce GTX 1080 är tyst och ASUS GeForce GTX 1080 8GB låter lite mycket.

"Låter Mycket" är från person till person men som ägare till ett Strix 1080 non OC så är kortet med default fläktinställning oavsett Silent/Gaming/OC mode högljutt och jag gillar INTE det ljud fläktarna ger ifrån sig (inget Coilwine utan fläktarna i sig). Jämför jag detta med min iofs svagare gamla 670 Strix som var väldigt tyst så är jag besviken.

Det positiva är dock att kortet är väldigt kallt också så det finns möjligheter att finjustera fläktkurvan.
Tyvärr pga kompatibilitetsproblem? med mitt gamla Z77 kort har jag inte hunnit leka så mycket med detta ännu.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

80 grader är överhuvudtaget ingenting att anmärka på gällande VRM temperaturer för ett 100% stressat kort. De är konstruerade för att klara av 120+ grader under lång tids användning.

Ungefär som att påstå att kylningen till en processor som maxar runt 60 grader är dålig eftersom det finns andra kylningslösningar som får ner det till 55 grader. Helt orelevant.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Mitt R9 290x hade 110c på dess VRM...kortet överlevde en månad.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||

Permalänk
Medlem

Jag har ett msi 1080. Knäpptyst. Kan inte uttala mig om skillnaden mot de andra korten då jag inte testat dem.
Fläktarna går inte igång förrän kortet börjar bli varmt. Spelar jag overwatch går fläktarna oftast inte ens igång. Spelar jag mer krävande spel går de igång men de låter inte så värst mycket.

Permalänk
Medlem

MSI Gaming X (eller specifikt "Frozr"-kylaren) har fördelen att vara väldigt tyst, det var därför jag valde den. Kör två i SLI och under last är de givetvis inte helt ljudlösa men de låter väldigt lite. Mycket skönt, då jag hatar oljud.

Skrivet av Fisken1986:

aktivt kyld VRM

Finns det verkligen grafikkort med aktiv vrm-kylning, med en dedikerad fläkt som blåser enbart på vrm-kylflänsarna?

Så vitt jag vet kyler väl alla grafikkort sina vrm:ar "aktivt" medelst samma fläkt/fläktar som kyler gpu:n. Ser inte hur Gigabytes lösning skiljer sig från MSI eller alla andra på den punkten?

För övrigt så brukar en vrm tåla åtminstone 125 grader så vitt jag vet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

MSI Gaming X (eller specifikt "Frozr"-kylaren) har fördelen att vara väldigt tyst, det var därför jag valde den. Kör två i SLI och under last är de givetvis inte helt ljudlösa men de låter väldigt lite. Mycket skönt, då jag hatar oljud.

Finns det verkligen grafikkort med aktiv vrm-kylning, med en dedikerad fläkt som blåser enbart på vrm-kylflänsarna?

Så vitt jag vet kyler väl alla grafikkort sina vrm:ar "aktivt" medelst samma fläkt/fläktar som kyler gpu:n. Ser inte hur Gigabytes lösning skiljer sig från MSI eller alla andra på den punkten?

För övrigt så brukar en vrm tåla åtminstone 125 grader så vitt jag vet.

Mitt G1 windforce har.

Men om det är så som ni säger att de klarar +100c så är det ju inget att diskutera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MSI kortet är ett av de trevligare då det är otroligt tyst samt verkar passa fint för SLI.

Skrivet av Fisken1986:

Det påståendet stämmer inte - se bevis här : https://www.youtube.com/watch?v=Jb6C6fd8tGc
Visst, någon grad kan det det skilja men inte mer än så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

så msi har ett värme problem som gör så att det kanske inte håller så länge. Strix låter mycket. Så de värkar vara dåliga alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

MSI kortet är ett av de trevligare då det är otroligt tyst samt verkar passa fint för SLI.

Det påståendet stämmer inte - se bevis här : https://www.youtube.com/watch?v=Jb6C6fd8tGc
Visst, någon grad kan det det skilja men inte mer än så.

Jag gick bara efter sidans bilder, såg inget stängt chassi. Så då är diskussionen slut.

80c under stress i stängt chassi är inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Mitt G1 windforce har.

En dedikerad fläkt under de tre stora som enbart kyler vrm? Du får ursäkta, men jag finner det lite osannolikt.

Skrivet av Zautos:

så msi har ett värme problem som gör så att det kanske inte håller så länge. Strix låter mycket. Så de värkar vara dåliga alternativ.

Nej, MSI har inte ett värmeproblem, som sagt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

En dedikerad fläkt under de tre stora som enbart kyler vrm? Du får ursäkta, men jag finner det lite osannolikt.

Nej, MSI har inte ett värmeproblem, som sagt.

Den första fläkten har som uppgift att kyla VRMen som sitter på kortets framdel.

Som du ser har VRM'en en egen fläkt mot sig och heatpipes samt thermalpad.

Nackdelen med Windforce är att fläktarna inte går under 35%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

Jag har ägt både MSI Gaming X samt ASUS Strix och kan meddela att MSI är tystare men lite varmare än ASUS som har en mer aggressiv fläktkurva dock med lägre temps. Detta kan eventuellt påverka överklockningen marginellt (till ASUS fördel).

Skrivet av Fisken1986:

Den första fläkten har som uppgift att kyla VRMen som sitter på kortets framdel.

http://i.imgur.com/UKiFMKf.jpg

Nackdelen med Windforce är att fläktarna inte går under 35%

Det intressanta är att G1 kortet är varmare och ljudligare än både MSI och ASUS så för mig hade det vart ett sistahandsval.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Den är dedikerad enbart för det, hjälper inte till med gpu-kylandet och har en egen fläktkurva som styrs av vrm-temp?

Det jag syftar på är att alla grafikkortskylare i praktiken är multipurpose: gpu, vrm och minnen. För att en grafikkortskylare inte ska ha aktiv kylning av vrm alls, så skulle fläktarna vara tvungna att vara fysiskt isolerade från vrm:arna, så att vrm:arna enbart och endast kyldes passivt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Den är dedikerad enbart för det, hjälper inte till med gpu-kylandet och har en egen fläktkurva som styrs av vrm-temp?

Det jag syftar på är att alla grafikkortskylare i praktiken är multipurpose: gpu, vrm och minnen. För att en grafikkortskylare inte ska ha aktiv kylning av vrm alls, så skulle fläktarna vara tvungna att vara fysiskt isolerade från vrm:arna, så att vrm:arna enbart och endast kyldes passivt.

Jo, dock så vet jag inte hur Gigabyte har konstruerat just VRM Windforce kylningen på de nyare GTX1080, om VRM'en har heatpipes som leder över GPU som senare blir kylt av diverse fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så msi är ett bra vall. jag missade komentaren om att värme problemet inte var sant.

Permalänk
Medlem

MSI Gaming, Asus Strix eller EVGA FTW verkar ju vara ungefär likvärdiga, nackdelen med MSI kortet verkar ju vara att det klockar med sig efter en tids körning.
Själv har man väntat på Strix i snart 3 månader.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Ok, nu är jag med på vad du menar. Vrm-kylaren är integrerad med gpu-kylaren (dvs alla tre fläktar hjälps åt, men den som sitter ovanför vrm-kylaren kommer förstås att kyla den mest). MSI "Frozr" verkar inte ha direktkontakt med vrm, utan kör istället på det traditionella att luft som passerat gpu-kylaren även passerar vrm-kylningen, dvs "indirekt" kylning.

Fast... lite klurigt blir det med Gigabytes lösning. Det man vill åstadkomma med värmeledningsrören är att få bort värme från gpu:n, men då vrm-kylaren är direktansluten så kan den ju potentiellt orsaka uppvärmning som kan minska värmeledningsrörets effektivitet? Med ett värmeledningsrör så vill man ju leda bort värme från ena änden och avge det i andra änden (så att kylningsmediet inuti cirkulerar), men Gigabytes specialare värmer på röret i båda ändarna. Ptjah. Jag har glömt för mycket av värmeläran jag läste på universitetet, det var många år sedan nu...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

MSI Gaming, Asus Strix eller EVGA FTW verkar ju vara ungefär likvärdiga, nackdelen med MSI kortet verkar ju vara att det klockar med sig efter en tids körning.

Fast nu vet jag inte, de kort som klockar ner sig efter en tids användning har hitintills varit ASUS och EVGA i diverse tester. Men det beror kanske mestadels på vilket läge man kört kortet i (silent, gaming eller OC)

Får mitt MSI idag så jag får väl återkomma med en rapport på hur det beter sig

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Jag minns bara att mitt MSI klockade ner sig direkt vid 60 grader och sen en gång till vid 70, så tappade alltid runt 40MHz eller vad det var.
Samma sak sker med mitt ASUS även om det klockar ner sig mindre (2128->2114)

Stackare, har du inte fått det än?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag minns bara att mitt MSI klockade ner sig direkt vid 60 grader och sen en gång till vid 70, så tappade alltid runt 40MHz eller vad det var.
Samma sak sker med mitt ASUS även om det klockar ner sig mindre (2128->2114)

Stackare, har du inte fått det än?

Ja men precis.
Haha nej, var på plats 36 för ca två veckor sedan.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2